Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vellu87
    BTCF Member
    • Aug 2011
    • 119
    • harjavalta

    Originally posted by huTsu View Post
    Kuulostaa todella kovilta paineilta. :think
    joo,voihan se kuulostaa,ittekkää oikee meinannu uskoo :think edellis kesänä oli continentalin premiumcontactit koossa 205/55R16 ja ajelin 3.0 barin paineilla ja rengas ei enää olis voinu yhtää tasasemmin kuluu..
    nykyinen: E34 525i touring-92 ja E28 "M535i " -86
    exät:
    e30 318 M40B18 -88
    e28 535 M30B34-87
    e32 735 M30B34 -89
    e34 535 M30B34 -89
    e34 530 M60B30 iA -93
    e30 325 M20B25 -85
    e34 540 M60B40 iA -93
    e39 525 M54B25 -01
    e34 540iA M60B40 -93
    e38 740iA M60B40 -96

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by Bmw Master View Post
      Miksi 15" vanteelle laitetaan enemmän kulmaa? Saavutetaanko sillä jotain etua? Jos kesällä 18" ja talvella 15", pitääkö syksyllä ja keväällä säädättää kulmat? No ei tietenkään, mutta miksei aina laiteta kulmat minimiin? Ja ennenkaikkea, miksi se säätö masiina antaa noin ison toleranssin kun rengaskoko tiedetään?
      Mietippä kuinka käy korkean ja löysärunkoisen 15" renkaan maahan painautuvan kulutuspinnan kovissa kaarrenopeuksissa mikäli camber olisi nolla, eli rengas täysin pystyssä?
      Eli renkaan runko antaa sivuttaisvoimissa periksi ja rengas ikäänkuin taittuu alle.
      Samalla kulutuspinnasta vain osa koskettaa enään ajoalustaa.
      Tätä korkeaprogfiilisen renkaan kaarrekäyttäytymistä ennäkoiden joudutaan pyörää esikallistamaan, eli asettamaan negatiivista camberkulmaa.
      Eli tarkoitus on pitää koko renkaan kulutuspinta tiessä kiinni myös kovissa kaarrenopeuksissa.
      Suoraan ajettaessa renkaan sisärunko kuitenkin antaa helposti periksi, jolloin myös tällöin on koko kulutuspinta käytössä.
      Karrikoiden siis, mitä korkeampi rengasprofiili, sitä enemmän se vaatii renkaan esikallistusta, eli negatiivista camberia käyttäytyäkseen stabiilisti kaikissa ajotilanteissa.
      Taas mitä matalampi/jäykempi rengasprofiili on, sitä vähemmän se antaa periksi kovissa kaarrenopeuksissa ja sitä pystymmässä renkaan pitää olla.
      Tyypillisellä 15" renkaan camberkulmilla voi jo 19" renkaan kanssa käydä niin että jopa suoraan ajettaessa renkaan koko kulutuspinta ei juuri kosketa ajoalustaa, jolloin luonnollisesti esim.märkäpito on aivan olematon ja renkaan sisäreunojen kuluminen on erittäin voimakasta.
      Eli 15" kokoluokan camberarvoilla 18"-20" kokoluokilla käy näin, kuten vasen kuva kertoo:



      ...jolloin syntyy käytännön tilanne kun ainoastaan renkaan 1/3 renkaan sisimmästä kulutuspinnasta kantaa akselikuormaa ja käytännössä auton koko paino lepää pelkästään renkaan sisärunkojen varassa.
      Taas se miksi me pärjäämme myös talvet näillä 17"-20" kokoluokkien pienemmän negatiivisen camberkulmien arvoilla, johtuu tietenkin siitä että emme talvella muutenkaan saa niin olosuhteista kuin renkaan pintarakenteestakaan johtuen sellaisia karrekiihtyvyyksiä joissa me suurempia negatiivisia camberarvoja tarvitsisimme.
      Samalla vältymme talvisin mm.niiltä 17"-19" Nokian HKPL:jen sisärunkojen pettämisiltä ilman +3.0bar paineita, kun renkaan sisärunko ei jokaisella renkaan pyörähdyksellä joudu puristumaan/elämään niin paljon.

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        Originally posted by vellu87 View Post
        autossa olevassa lapussa lukee vallan hassuja paineita,2.0 eteen ja 2.4 taakse... muistaakseni... tosin se on pienemmille renkaille ja tänä päivän renkaat vaatii isommat paineet. muuten rengas kuluu keskeltä.. suosittelen noin 3.0-3.2 bar.. rengasliikkees oon töis et on jotain nippelitietoa olemassa ettei vaan hatusta heitetty.
        Miksi ne ovat hassuja paineita? Auton lapussa on kuitenkin isojakin kokoja, valmistaja on niitä taatusti testannut ja silti niissäkin on kerrottu nuo hassut paineet. Miksi Suomessa suositellaan aina noita hurjia paineita joilla autosta tulee kivireki? Kuitenkin jenkit näyttää käyttävän lähes valmistajan suosituksen mukaisia paineita.
        E39 528iA

        Comment

        • smpovers
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2006
          • 2372
          • Tammela

          Mikäs rengaspaine 4syl e30:iin?
          Vähä alikokorengastus eli 195/45r16
          Ite oon käyttäny jotai 2.2edessä ja 2.4 takana.:think
          BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
          BMW 330d touring e46 -05
          Ford Cortina Mk2 1600 -70
          ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

          Comment

          • peto2
            BTCF Member
            • Jan 2007
            • 8257
            • Järvikylä (Nakkila)

            Originally posted by TJJ View Post
            Miksi ne ovat hassuja paineita? Auton lapussa on kuitenkin isojakin kokoja, valmistaja on niitä taatusti testannut ja silti niissäkin on kerrottu nuo hassut paineet. Miksi Suomessa suositellaan aina noita hurjia paineita joilla autosta tulee kivireki? Kuitenkin jenkit näyttää käyttävän lähes valmistajan suosituksen mukaisia paineita.
            en tiiä muutakun että E39 veteli uriin aivan helvetisti 225/55/16 kumeilla kun pisti speksien mukaset paineet.. (ne on aivan naurettavat, muistini mukaan 1.8/2,2bar) jännä homma mutta alko pelaamaan niinkuin auton pitääkin kun nosti tasolle 2,5/2,8bar
            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
            ex:
            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
            Nakkaa privaa jos tarvetta.

            Comment

            • Bouma
              Bimmer Enthusiast
              • May 2007
              • 3108
              • Tampere

              Originally posted by Bouma View Post
              Nostellaas hieman.

              Paljon suosittelette laittamaan paineita 245/40/20 ja 275/35/20 renkaisiin? E38 alla pyörii kyseiset renkaat.
              Noin 3bar oli joka renkaassa mutta laitoin sitten kuitenkin kokeilun vuoksi 3.2bar ja rauhoittui hieman ajettavuus. Tai ei se paha ollut alkujaan edes, ehkä puolsi hieman oikealle päin mutta nyt ei puolla enää.
              MB CLS-12 350CGI AMG

              MYSTINEN.FI

              Comment

              • Warra
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2005
                • 483

                Paljonka jengi on pitänyt rengaspaineina 205/55r16 kumeilla (Nokian H toimivat renkaina)? E46 toukkan alla pyörivät. 2.5bar joka nurkkaan?
                E46 320i Facelift Touring M54b22
                exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

                Comment

                • Järppä
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 1108
                  • Stadi, ladon takana.

                  Originally posted by vellu87 View Post
                  autossa olevassa lapussa lukee vallan hassuja paineita,2.0 eteen ja 2.4 taakse... muistaakseni... tosin se on pienemmille renkaille ja tänä päivän renkaat vaatii isommat paineet. muuten rengas kuluu keskeltä.. suosittelen noin 3.0-3.2 bar.. rengasliikkees oon töis et on jotain nippelitietoa olemassa ettei vaan hatusta heitetty.
                  Originally posted by TJJ View Post
                  Miksi ne ovat hassuja paineita? Auton lapussa on kuitenkin isojakin kokoja, valmistaja on niitä taatusti testannut ja silti niissäkin on kerrottu nuo hassut paineet. Miksi Suomessa suositellaan aina noita hurjia paineita joilla autosta tulee kivireki? Kuitenkin jenkit näyttää käyttävän lähes valmistajan suosituksen mukaisia paineita.
                  Hassuksi sanoisin sitä että valuutettu huolto käyttää valmistajan ohjeistamia paineita mutta perus rengas liikkeissä käytetään noita kovia paineita.

                  Perse tuntumalla löytyy ehkä paras paineistus noiden kahden väliltä.

                  Nostin eilen eturenkaiden paineet 2.2 -> 2.4 uraherkkyys ainakin äkkiseltään väheni.
                  Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
                  Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
                  Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
                  If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
                  Top Gear review

                  Comment

                  • Bomb5
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2011
                    • 726
                    • Kivijärvi

                    Onkos kokemuksia Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 toiminnasta E39 sedanissa? Sigun autossa on 5 vuotta vanhat 4,5 millin pinnalla olevat Eagle F1 GSD3:t edessä ja ovat aika uraherkät (onko normaalia?). Renkaiden koko on 235/45R17. Auto on menossa suuntaukseen parin viikon päästä, jolloin varsinkin takapää säädetään kunnolla. Taakse sain juuri uudet Asymmetric 2:t ns. takuuseen ja vaikuttavat ainakin hiljaisilta, mutta ostaisko eteen samanlaiset vai jotakin muuta?
                    E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by Bomb5 View Post
                      Onkos kokemuksia Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 toiminnasta E39 sedanissa? Sigun autossa on 5 vuotta vanhat 4,5 millin pinnalla olevat Eagle F1 GSD3:t edessä ja
                      .......ovat aika uraherkät (onko normaalia?)
                      On, todellakin kuuluu ko.renkaan ominaisuuksiin, ei siis vika, eikä korjaannu alustan säätämisellä.

                      Comment

                      • smpovers
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2006
                        • 2372
                        • Tammela

                        Ei siitä pyöränkulmien säädöstä varmaan haittaakaan ole jos ei aikoihin säädetty?
                        BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                        BMW 330d touring e46 -05
                        Ford Cortina Mk2 1600 -70
                        ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                        Comment

                        • _nixu_
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 8972
                          • Kellokoski

                          Originally posted by TJJ View Post
                          Miksi ne ovat hassuja paineita? Auton lapussa on kuitenkin isojakin kokoja, valmistaja on niitä taatusti testannut ja silti niissäkin on kerrottu nuo hassut paineet. Miksi Suomessa suositellaan aina noita hurjia paineita joilla autosta tulee kivireki? Kuitenkin jenkit näyttää käyttävän lähes valmistajan suosituksen mukaisia paineita.
                          Kyllä kai nykyään kannattaa kuunnella rengasvalmistajan suosituksia.
                          E39 tehtaan suositukset on niin vanhoja ja renkaat on siitä ajasta kehittyneet kummasti. Tietysti jos haluaa pilata matalaprofiilirenkaat liian pienillä paineilla niin eipä tuo minulta ole pois. 18" ja isompiin 3bar ja vaikka vähän yli.
                          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                          Comment

                          • Micce///M
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2008
                            • 3552
                            • Hämeenlinna

                            Originally posted by Bomb5 View Post
                            Sigun autossa on 5 vuotta vanhat 4,5 millin pinnalla olevat Eagle F1 GSD3:t edessä ja ovat aika uraherkät (onko normaalia?). Renkaiden koko on 235/45R17. Auto on menossa suuntaukseen parin viikon päästä, jolloin varsinkin takapää säädetään kunnolla. Taakse sain juuri uudet Asymmetric 2:t ns. takuuseen ja vaikuttavat ainakin hiljaisilta, mutta ostaisko eteen samanlaiset vai jotakin muuta?
                            Ei ole normaalia, ainakaan E34 M5 alla.

                            Alla oli ennen joka nurkassa GSD3:t, 235/45 ja 255/40 17 kokoisena. Autolla olisi oikeasti pystynyt ajamaan suoraa tietä Helsingistä Tampereelle koskematta kertaakaan rattiin. Ja oli suhteellisen hiljaisetkin vielä.

                            Kulu loppuun, ja vaihdon AS2 malliin. Muut ominaisuudet parani, mutta pientä uraherkkyyttä astui kuvioon. Ei mitään radikaalia onneksi kuitenkaan.

                            GSD3 pito kuivalla oli ihan hyvä, mutta ainakin puolikuntoisena märkäpito oli melko heikkoa. Onhan se vanha mallikin jo. Mukavuus oli kyllä kohdallaan noilla renkailla, mutta en kyllä moisia kaupasta ostaisi enään.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by smpovers View Post
                              Ei siitä pyöränkulmien säädöstä varmaan haittaakaan ole jos ei aikoihin säädetty?
                              Tietenkään ei. Ongelman saa varsinkin vähän ja näilläkin tasaisesti kuluneilla renkailla minimaaliseksi aivan optimikulmilla....jopa e46:ssa.
                              Ei kuitenkaan täysin uratunnottomaksi kuten monella muulla renkaalla.

                              Comment

                              • Peltsii
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2007
                                • 7061
                                • Turenki

                                Originally posted by Hemi View Post
                                Tietenkään ei. Ongelman saa varsinkin vähän ja näilläkin tasaisesti kuluneilla renkailla minimaaliseksi aivan optimikulmilla....jopa e46:ssa.
                                Ei kuitenkaan täysin uratunnottomaksi kuten monella muulla renkaalla.

                                Niin ei voi ajaa hangosta petsamoon polttemalla malboroo ja kertakaan koskematta rattiin ?


                                Toisinkuin tällä tuotteella

                                DUCATI 1098 RACING EVO

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎