Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Micce///M
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2008
    • 3552
    • Hämeenlinna

    Originally posted by Antsah View Post
    Kokeilimpa varsin tehtaan arvoja ja kyllähän varsinkin etupäästä tuli todellä löysä, tuntuu juuri siltä että renkaissa on liian vähän ilmaa.

    Toisaalta mulla on eturenkaina Yokohamat ja niissä on, että maksimipaineet 2,75bar tehtaan mukaan? Takarenkaina olevissa Nexeneissä on maksimipaineet 3,5bar.
    Yllättävän pienet maksimipaineet eturenkaissasi. Yleensä tosiaan luokkaa 3.5-4bar, vanhemmissa vähän vähemmän.

    Joo, kyllä se melkosen lullatunteen saa aikaan tuollaisilla paineilla. Jossain -90 luvun amerikkalaisien urheiluautojen pilareissa on monessa suosituspaineet jopa luokkaa 1.8-2.0bar, voin vaan kuvitella ne ajo-ominaisuudet ja sen mukavuuden radalla.

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      Originally posted by Micce///M View Post
      Kannattaa nyt kuitenkin käyttää rengasvalmistajan antamia ohjepaineita ja unohtaa nuo hömpötykset. Eli vähintään 2.8bar oli sitten kuormaa tai ei.
      Mistä olet löytänyt rengasvalmistajan rengaskohtaiset ohjepaineet? Linkki?

      Miksi BMW sitten suosittelee alhaisia paineita? Myöskin uusissa malleissa, joten kyse ei ole vain aataminaikaisista E39:n suosituksista ja renkaiden muuttumisesta/kehittymisestä sen jälkeen.

      Tätä samaa jauhettiin jo keväällä eikä silloinkaan tullut selkoa asiaan, kirjoitin silloin näin: Jossain vaiheessa etsin rengasvalmistajan suosituksia ja kovin oli epämääräistä. Esim. Hankook sanoo näin: "The optimum tire inflation pressure is indicated on a vehicle placard". Mutta vähän myöhemmin samalla sivulla lukeekin "Generally, the optimum inflation pressure is about 90% of the maximum level". 18" Hankookissa tuo maksimiarvo on 340kpa (3,4bar). Joten kumpaa se valmistaja nyt sitten suosittelee...?
      E39 528iA

      Comment

      • Micce///M
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2008
        • 3552
        • Hämeenlinna

        Originally posted by TJJ View Post
        Mistä olet löytänyt rengasvalmistajan rengaskohtaiset ohjepaineet? Linkki?

        Miksi BMW sitten suosittelee alhaisia paineita? Myöskin uusissa malleissa, joten kyse ei ole vain aataminaikaisista E39:n suosituksista ja renkaiden muuttumisesta/kehittymisestä sen jälkeen.

        Tätä samaa jauhettiin jo keväällä eikä silloinkaan tullut selkoa asiaan, kirjoitin silloin näin: Jossain vaiheessa etsin rengasvalmistajan suosituksia ja kovin oli epämääräistä. Esim. Hankook sanoo näin: "The optimum tire inflation pressure is indicated on a vehicle placard". Mutta vähän myöhemmin samalla sivulla lukeekin "Generally, the optimum inflation pressure is about 90% of the maximum level". 18" Hankookissa tuo maksimiarvo on 340kpa (3,4bar). Joten kumpaa se valmistaja nyt sitten suosittelee...?
        En jaksa kaivaa linkkiä. Mutta ainakin Michelin, GY ja Conti ne tarjoaa jossain internetin syövereissä. Myös paikallisesta rengasliikkeestä varmasti löydät renkaan merkkikohtaisen painetaulukon eri autoille.

        Ja jossain on tosiaan ollut puhetta, että nyrkkisääntönä 90% maksimipaineista renkaan maksimikuormalla (kantavuus). Ja ei se kauas mene.

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          Originally posted by Micce///M View Post
          En jaksa kaivaa linkkiä. Mutta ainakin Michelin, GY ja Conti ne tarjoaa jossain internetin syövereissä
          Eipä vaan näytä tarjoavan: Michelin ja Conti kehoittaa katsomaan auton ohjekirjasta ja GY:stä en löytänyt edes tuota kehoitusta.
          Joten edelleenkin haluaisin nähdä edes jonkun rengasvalmistajan rengaskohtaisen suositustaulukon 17-18" kokoluokissa henkilöautoille.
          E39 528iA

          Comment

          • Peltsii
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2007
            • 7061
            • Turenki

            Originally posted by b mutteri kasa View Post
            Rengaspaineista.Itse huomasin tällä viikolla että eturenkaat (235/35R19) olivat kuluneet keskeltä enemmän.Painetta ollut sen 3 bar:ia.renkailla ajettu 1 1/2 kesää.Eli laskin painetta 3 -> 2,7 bar
            Nyt renkaasi kuluvat vielä enemmän keskeltä.

            Originally posted by TJJ View Post
            Eipä vaan näytä tarjoavan: Michelin ja Conti kehoittaa katsomaan auton ohjekirjasta ja GY:stä en löytänyt edes tuota kehoitusta.
            Joten edelleenkin haluaisin nähdä edes jonkun rengasvalmistajan rengaskohtaisen suositustaulukon 17-18" kokoluokissa henkilöautoille.
            En tiedä onko olemassa edes mitään virallista taulukkoa, mutta työn puolesta tulee oltua tekemisissä mm. Michelin ja Nokian renkaiden henkilöstön kanssa ja heiltä on tullut varsin selvät nyrkkisäännöt. Esimerkkinä Nokian Hakkapeliitta 7 talvirenkaat, Nokian ei suosittele MISSÄÄN koossa tai minkään auton alla alle 2.6bar paineita käytettäväksi kyseisessä renkaassa.
            DUCATI 1098 RACING EVO

            Comment

            • Micce///M
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2008
              • 3552
              • Hämeenlinna

              Originally posted by TJJ View Post
              Eipä vaan näytä tarjoavan: Michelin ja Conti kehoittaa katsomaan auton ohjekirjasta ja GY:stä en löytänyt edes tuota kehoitusta.
              Joten edelleenkin haluaisin nähdä edes jonkun rengasvalmistajan rengaskohtaisen suositustaulukon 17-18" kokoluokissa henkilöautoille.
              Yritin itsekkin etsiä taulukkoa, vaan eipä tosiaan löydy. Eikä ole montaakaan kuukautta kun sitä viimeksi ihmettelin, eli ei mitään vanhaa tietoa pitäisi olla.

              Comment

              • Antsah
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1776
                • Oulu

                Originally posted by Micce///M View Post
                Yritin itsekkin etsiä taulukkoa, vaan eipä tosiaan löydy. Eikä ole montaakaan kuukautta kun sitä viimeksi ihmettelin, eli ei mitään vanhaa tietoa pitäisi olla.
                http://www.nokianrenkaat.fi/rengaspaineet Nokian vastaava
                Last edited by Antsah; 15-07-2012, 17:19.

                Comment

                • Antsah
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2009
                  • 1776
                  • Oulu

                  Originally posted by Peltsii View Post
                  Nyt renkaasi kuluvat vielä enemmän keskeltä.



                  En tiedä onko olemassa edes mitään virallista taulukkoa, mutta työn puolesta tulee oltua tekemisissä mm. Michelin ja Nokian renkaiden henkilöstön kanssa ja heiltä on tullut varsin selvät nyrkkisäännöt. Esimerkkinä Nokian Hakkapeliitta 7 talvirenkaat, Nokian ei suosittele MISSÄÄN koossa tai minkään auton alla alle 2.6bar paineita käytettäväksi kyseisessä renkaassa.
                  Tuon nokian sivujen taulukon mukaan tuo 2.6 vähimmäismäärä ei näyttäisi kyllä pitävän paikkaansa. Tosin siellä nyt ei ole erikseen HKPL7 mainittu. Muutenkin aika matalia ovat paineet tuolla Nokian taulukoissa.
                  Last edited by Antsah; 15-07-2012, 17:21.

                  Comment

                  • b mutteri kasa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2006
                    • 1462
                    • Area 03

                    Originally posted by b mutteri kasa View Post
                    Rengaspaineista.Itse huomasin tällä viikolla että eturenkaat (235/35R19) olivat kuluneet keskeltä enemmän.Painetta ollut sen 3 bar:ia.renkailla ajettu 1 1/2 kesää.Eli laskin painetta 3 -> 2,7 bar
                    Originally posted by Peltsii View Post
                    Nyt renkaasi kuluvat vielä enemmän keskeltä.
                    Kyllä ajossa huomasi että alle 3 bar on liian vähän 235/35R19 renkaalle.Nyt edessä 3,1 bar ja takana 3,2 bar (265/30R19) niin meno rauhoittui selvästi.
                    BMW F11 530 dA VOLL
                    Carbon-schwarz Metallic

                    BMW E30 325i Sport

                    Comment

                    • anntti
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2009
                      • 237
                      • Seinäjoki

                      Vaihdoin taakse uudet Nankang NS2 265 koossa ja perästä tuli helvetin levoton. Voiko olla mahdollista, että ois sattunu runkovikainen yksilö kohdalle/onko muille sattunut vastaavaa nankangin kumeissa ?
                      Last edited by anntti; 25-07-2012, 20:16.
                      ex. E90 320d 'M-sport LCI'

                      Comment

                      • sami_004
                        Newbiemmer
                        • Oct 2011
                        • 14
                        • Fin

                        Originally posted by anntti View Post
                        Vaihdoin taakse uudet Nankang NS2 265 koossa ja perästä tuli helvetin levoton. Voiko olla mahdollista, että ois sattunu runkovikainen yksilö kohdalle/onko muille sattunut vastaavaa nankangin kumeissa ?
                        Minulla oli E90 alla Michelin pilot sport Run flatit, edessä 225/40/18 takana 255/35/18. Ajettavuus oli loistava. Tilasin takarenkaille Nankangin kumit samaa kokoa. Vaihdoin pelkästään takarenkaat tässä vaiheessa ja ajettavuus katosi autosta täysin. Moottoritielläkin saa tosissaan pitää ratista kiini jotta pysyy omalla kaistalla. En sitten tiedä johtuuko ajettavuuden muutos, sekarengastuksesta (edessä mich. run flatit pintaa 2mm, takana tavalliset uudet nankangit) vai mistä, mutta vähän nyt arveluttaa tilata etuakselille enää nankangeja, jos takarenkaidenkin vaihdolla ajettavuus menee noin metsään. Rengaskulmia ei ole tarkastettu.

                        Comment

                        • anntti
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2009
                          • 237
                          • Seinäjoki

                          Mulla juuri sama tilanne! Ennen oli Bridgestonen runflatit samaa kokoa kuin sulla ja ajettavuudessa ei moitittavaa. Nyt sekarengastus edessä runflatit ja takana nankangit ja tosiaan viikonloppuna motarilla mutkassa sai pidellä kunnolla kiinni kovemmassa vauhdissa!

                          Kulmien säätöön ensi viikolla, mutta tuskinpa siitäkään kiinni ? Eikai nämä namnamit sentäs näin huonoja ole ? Ja lisätään vielä sen verran, että samat renkaat on jo tilattu eteenkin..
                          ex. E90 320d 'M-sport LCI'

                          Comment

                          • peto2
                            BTCF Member
                            • Jan 2007
                            • 8262
                            • Järvikylä (Nakkila)

                            Originally posted by anntti View Post
                            Vaihdoin taakse uudet Nankang NS2 265 koossa ja perästä tuli helvetin levoton. Voiko olla mahdollista, että ois sattunu runkovikainen yksilö kohdalle/onko muille sattunut vastaavaa nankangin kumeissa ?
                            Originally posted by sami_004 View Post
                            Minulla oli E90 alla Michelin pilot sport Run flatit, edessä 225/40/18 takana 255/35/18. Ajettavuus oli loistava. Tilasin takarenkaille Nankangin kumit samaa kokoa. Vaihdoin pelkästään takarenkaat tässä vaiheessa ja ajettavuus katosi autosta täysin. Moottoritielläkin saa tosissaan pitää ratista kiini jotta pysyy omalla kaistalla. En sitten tiedä johtuuko ajettavuuden muutos, sekarengastuksesta (edessä mich. run flatit pintaa 2mm, takana tavalliset uudet nankangit) vai mistä, mutta vähän nyt arveluttaa tilata etuakselille enää nankangeja, jos takarenkaidenkin vaihdolla ajettavuus menee noin metsään. Rengaskulmia ei ole tarkastettu.
                            edessä todella kovarunkoiset renkaat ja takana taas keskivertoa pehmeämpirunkoiset -> sama kuin laittaisi 3" pienemmät vanteet taakse, tulee todella pelottava ajettava. eteen samanlaiset niin palautuu normaaliksi.
                            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                            ex:
                            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                            Nakkaa privaa jos tarvetta.

                            Comment

                            • anntti
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2009
                              • 237
                              • Seinäjoki

                              Originally posted by peto2 View Post
                              edessä todella kovarunkoiset renkaat ja takana taas keskivertoa pehmeämpirunkoiset -> sama kuin laittaisi 3" pienemmät vanteet taakse, tulee todella pelottava ajettava. eteen samanlaiset niin palautuu normaaliksi.
                              Tätä vähän ajattelinkin.. sen takia namnamit tilattu eteenkin. Kiitoksia!
                              ex. E90 320d 'M-sport LCI'

                              Comment

                              • Peltsii
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2007
                                • 7061
                                • Turenki

                                Etupäästäkin tulee veltto paska
                                DUCATI 1098 RACING EVO

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎