Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    Originally posted by _nixu_ View Post
    Kyllä kai nykyään kannattaa kuunnella rengasvalmistajan suosituksia.
    E39 tehtaan suositukset on niin vanhoja ja renkaat on siitä ajasta kehittyneet kummasti. Tietysti jos haluaa pilata matalaprofiilirenkaat liian pienillä paineilla niin eipä tuo minulta ole pois. 18" ja isompiin 3bar ja vaikka vähän yli.
    Jossain vaiheessa etsin rengasvalmistajan suosituksia ja kovin oli epämääräistä. Esim. Hankook sanoo näin: "The optimum tire inflation pressure is indicated on a vehicle placard". Mutta vähän myöhemmin samalla sivulla lukeekin "Generally, the optimum inflation pressure is about 90% of the maximum level". 18" Hankookissa tuo maksimiarvo on 340kpa (3,4bar). Joten kumpaa se valmistaja nyt sitten suosittelee...?

    Minulla on 18" Hankook S1 -renkaissa selvästi alle 3bar eikä ne pilalle ole mennyt, takarenkaat ovat kuluneet todella tasaisesti (autossa Hemin suosittelemat pyöränkulmien arvot). Vai mikä niissä menee pilalle?
    E39 528iA

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      Originally posted by _nixu_ View Post
      Kyllä kai nykyään kannattaa kuunnella rengasvalmistajan suosituksia.
      E39 tehtaan suositukset on niin vanhoja ja renkaat on siitä ajasta kehittyneet kummasti. Tietysti jos haluaa pilata matalaprofiilirenkaat liian pienillä paineilla niin eipä tuo minulta ole pois. 18" ja isompiin 3bar ja vaikka vähän yli.
      E39:sin käyttöohjekirja suosittaa yli 3bar 17" renkaille.

      Edit: 3,4bar täydellä kuormalla

      Comment

      • jussi_r
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 1655
        • Nurmijärvi

        Laitoin syksyllä E38:iin iskemättömät renkaat. Taakse GY Efficient Gripit ja eteen Continentalin (GY:ia ei löytynyt oikeassa koossa) Conti Sportit tms. Koot siis 255/45-18 ja 235/50-18. Alustana vakio Sport-EDC uusilla pampuilla, ja kulmat tietenkin säädöissään. Auto ei vetele tai käyttäydy muutenkaan huonosti.

        Paineina käytin keskiarvoa peruskuorman ja täyskuorman paineista ovenpokasta katsottuna. Virhe! Oli näköjään takagumeksissa tapahtunut hienoista keskialueen kulumista, joten nyt laitoin keväällä suoraan maksimikuorman paineet. Varmaan juhannukseen mennessä joutuu kuitenkin rengastamaan taka-akselin uudelleen heguli31:ltä ostetuilla Hakka Zetoilla.

        Hemi on yleisesti ottaen aika lailla oikeassa siinä, että premium-kumit kuluvat ja vetelevät liikaa näillä suomalialaisilla, kuoppaisilla, uraisilla ja karkeilla teillä. Toisaalta ainakin Nankangien pito on niin surkeaa, että siinä pilaa autonsa ominaisuudet kun niillä rengastaa. Joku Hankook voisi olla aika hyvä kompromissi.
        M3 Cabrio Individual
        530d GT xDrive
        GL420 CDI
        ZX-12R

        Comment

        • mikron
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 2170
          • Himas

          Originally posted by TJJ View Post
          (autossa Hemin suosittelemat pyöränkulmien arvot)
          Olen yrittänyt etsiä tuon gurun suosittelemia kulmia omaan kotteroon 18" renkailla enkä ole löytänyt. Laitoin gurulle jopa privaa, mutta ei kiireiltään ole vastannut.

          Voisiko joku ystävällinen auttaa?
          F11 530dA xDrive M-sport -13
          Ex:E39 525i Touring M-sport -03
          Ex: E38 740iA -98
          Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
          Ex: E39 523i -96
          Ex: E34 520i -89

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Originally posted by Bmw Master View Post
            E39:sin käyttöohjekirja suosittaa yli 3bar 17" renkaille.

            Edit: 3,4bar täydellä kuormalla
            Mikä ohjekirja ja millä sivulla? Minulla ohjekirjat vain kehoittaa katsomaan autosta ja siellä taas lukee (max 4 henkilöä) 2.2bar 18" renkaalle edessä ja 2.6bar takana (tosin takana silloin leveämpi rengas). 5 ihmistä ja matkatavarat päällä suositellaan 2.7/3.2. Muistaakseni minulla oli käytössä tuo 2.6 edessä ja takana noissa 18" renkaissa.
            E39 528iA

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Originally posted by mikron View Post
              Olen yrittänyt etsiä tuon gurun suosittelemia kulmia omaan kotteroon 18" renkailla enkä ole löytänyt. Laitoin gurulle jopa privaa, mutta ei kiireiltään ole vastannut.

              Voisiko joku ystävällinen auttaa?
              Tuossa oli E39 sedaniin, eli tuon lapun lopputilanteen mukaiset. Toki eteen kannattaisi yrittää saada camberit samoiksi, jonnekin noiden kahden arvon väliin:
              E39 528iA

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                Originally posted by mikron View Post
                Olen yrittänyt etsiä tuon gurun suosittelemia kulmia omaan kotteroon 18" renkailla enkä ole löytänyt. Laitoin gurulle jopa privaa, mutta ei kiireiltään ole vastannut.

                Voisiko joku ystävällinen auttaa?
                Pyörät niin pystyy kuin saa ja auraukset minimiin. Ei sen kummallisempaa.

                Originally posted by TJJ View Post
                Mikä ohjekirja ja millä sivulla? Minulla ohjekirjat vain kehoittaa katsomaan autosta ja siellä taas lukee (max 4 henkilöä) 2.2bar 18" renkaalle edessä ja 2.6bar takana (tosin takana silloin leveämpi rengas). 5 ihmistä ja matkatavarat päällä suositellaan 2.7/3.2. Muistaakseni minulla oli käytössä tuo 2.6 edessä ja takana noissa 18" renkaissa.
                2002 facelift opuksesta tuon katsoin. Samaa suuntaa tarjoaa myös netistä löytyvä 2000 ohjekirja. 3,2bar taakse touring täysi kuorma, 2,7 eteen.

                Sinun autoon näyttää vajaalla kuormalla 2,3 ja 2,8bar.

                Hassusti näyttää 15, 16 ja 17 tuumaisille samat paineet tämä 2000 ohjekirja Pitääpä käydä katsomassa mitä autossa oleva kirja sanoo.

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by Bmw Master View Post
                  2002 facelift opuksesta tuon katsoin. Samaa suuntaa tarjoaa myös netistä löytyvä 2000 ohjekirja. 3,2bar taakse touring täysi kuorma, 2,7 eteen.
                  No nyt löysin tuon sivun ohjekirjasta... M5:een näyttää suositus olevan 2.4 eteen, 2.6 taakse, 17" ja myös 18" renkailla. Eikö BMW sitten ole tuotakaan testannut vai miksi suositus on noin alhainen vs. suomalaisten rengasliikkeiden hurjat paineet?

                  Ja jos kyseessä on antiikkiset renkaat, niin miksi E60:nkin suositukset ovat ihan yhtä alhaisia? Ja jos tuokaan ei riitä, niin miksi nuo samat hassut painesuositukset ovat vielä F30:ssäkin? Ei kai BMW vuosikausia suosittele aivan vääriä rengaspaineita?
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Bomb5
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2011
                    • 726
                    • Kivijärvi

                    Originally posted by Micce///M View Post
                    Alla oli ennen joka nurkassa GSD3:t, 235/45 ja 255/40 17 kokoisena. Autolla olisi oikeasti pystynyt ajamaan suoraa tietä Helsingistä Tampereelle koskematta kertaakaan rattiin. Ja oli suhteellisen hiljaisetkin vielä. Kulu loppuun, ja vaihdon AS2 malliin. Muut ominaisuudet parani, mutta pientä uraherkkyyttä astui kuvioon. Ei mitään radikaalia onneksi kuitenkaan.
                    Mulla on varmaan kulmat pielessä ja/tai jotain väljää, kun lievää uraherkkyyttä ja vaeltelua esiintyi jo 205-talvirenkaillakin. Nyt vielä korostuu tuo efekti, kun edessä on viimekesän hieman kuluneemmat GSD3-takarenkaat ja tiet on ihan hirveillä urilla ja karheat. Paljon selviää, kun saan kulmat säädätettyä.

                    Kannattaiskohan mun silti vaihtaa noi 5 v vanhat GSD3:t edestä myös, jos ovat kovettuneet tms? Pintaa on vielä 4,5 milliä, mutta kohisee/jollottaa selkeästi verrattuna takana oleviin täysin äänettömiin AS2:iin. Olisiko mitään järkeä hommata eteen jotain muuta kuin AS2, esim. Hankookin Ventus S1 Evo K107, vai meneekö pilalle?
                    E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 9990
                      • KVLA

                      Originally posted by Bomb5 View Post
                      Mulla on varmaan kulmat pielessä ja/tai jotain väljää, kun lievää uraherkkyyttä ja vaeltelua esiintyi jo 205-talvirenkaillakin. Nyt vielä korostuu tuo efekti, kun edessä on viimekesän hieman kuluneemmat GSD3-takarenkaat ja tiet on ihan hirveillä urilla ja karheat. Paljon selviää, kun saan kulmat säädätettyä.

                      Kannattaiskohan mun silti vaihtaa noi 5 v vanhat GSD3:t edestä myös, jos ovat kovettuneet tms? Pintaa on vielä 4,5 milliä, mutta kohisee/jollottaa selkeästi verrattuna takana oleviin täysin äänettömiin AS2:iin. Olisiko mitään järkeä hommata eteen jotain muuta kuin AS2, esim. Hankookin Ventus S1 Evo K107, vai meneekö pilalle?
                      Älä vaihda uusia renkaita,ennen kuin ne mahdolliset alustan välykset on poistettu ja nelipyöräsuuntaus autoon tehty.Vasta sitten uutta kumia alle.

                      Comment

                      • TorQuel
                        BTCF Member
                        • Jan 2012
                        • 1927
                        • HKI / JKL / KHM

                        Jahas.. Vaihtelimpas kolmenelkkuun kesägummit alle.. Vantehille pyöräytettiin siis uuet 235/45/17 kumit ja tasapainoteltiin nollille.. Löin valssit paikalleen eikä taas näyttäny yhtää hullummalta mutta kun lähin ajelemaan ni armoton täristys alko tuntua perspuolessa.. Talvirenkailla ei minkäällaista tärinää ja nyt kun kesäkumitki on kerran asianmukasesti tasapainotettu ja vanteidenkin pitäs olla suorat ym nin mikäköhän tässä taas mättää? :think Kumit soikeat tai valmistusvikaset?
                        Näitä ja muita, enimmäkseen näitä.

                        Comment

                        • Guest's Avatar

                          Originally posted by TorQuel View Post
                          Jahas.. Vaihtelimpas kolmenelkkuun kesägummit alle.. Vantehille pyöräytettiin siis uuet 235/45/17 kumit ja tasapainoteltiin nollille.. Löin valssit paikalleen eikä taas näyttäny yhtää hullummalta mutta kun lähin ajelemaan ni armoton täristys alko tuntua perspuolessa.. Talvirenkailla ei minkäällaista tärinää ja nyt kun kesäkumitki on kerran asianmukasesti tasapainotettu ja vanteidenkin pitäs olla suorat ym nin mikäköhän tässä taas mättää? :think Kumit soikeat tai valmistusvikaset?
                          Vanteen keskireikä sopiva? Vapinat ~70-110 kmh?

                          Comment

                          • TorQuel
                            BTCF Member
                            • Jan 2012
                            • 1927
                            • HKI / JKL / KHM

                            Originally posted by isoR View Post
                            Vanteen keskireikä sopiva? Vapinat ~70-110 kmh?
                            Tuota mietin kanssa itekkin.. En ole nääs vielä noita kesävanteita päässy tähän kiesiin kokeilemaankaa kun tuossa talvisaikaan ajautu pihaan.. soviterenkaita ei tullu vanhalta omistajalta mukana nin aattelin notta keskireikä on sopiva mut tarvinnee vielä nyt mittailla.. Vapinat justiinkin suuritepiirtein tuolla alueella..
                            Last edited by TorQuel; 15-04-2012, 20:12.
                            Näitä ja muita, enimmäkseen näitä.

                            Comment

                            • Peltsii
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2007
                              • 7061
                              • Turenki

                              Originally posted by TJJ View Post
                              No nyt löysin tuon sivun ohjekirjasta... M5:een näyttää suositus olevan 2.4 eteen, 2.6 taakse, 17" ja myös 18" renkailla. Eikö BMW sitten ole tuotakaan testannut vai miksi suositus on noin alhainen vs. suomalaisten rengasliikkeiden hurjat paineet?

                              Ja jos kyseessä on antiikkiset renkaat, niin miksi E60:nkin suositukset ovat ihan yhtä alhaisia? Ja jos tuokaan ei riitä, niin miksi nuo samat hassut painesuositukset ovat vielä F30:ssäkin? Ei kai BMW vuosikausia suosittele aivan vääriä rengaspaineita?

                              Noi on todella pitkälle pehmeyden ja mukavuuden ehdoilla tehty nuo autonvalmistajan paineet, toisinkuin rengasvalmistajan
                              DUCATI 1098 RACING EVO

                              Comment

                              • AnttiL
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2011
                                • 61
                                • Helsinki

                                Lueskelin topikin läpi ja paljon oli juttua. Auto on allekirjoituksen mukainen kulkine ja nyt olisi uudet kesärenkaat ostoslistalla. Eteen 225/45-17 ja taakse 255/40-17. Mitkä olisi tällä hetkellä markkinoilla olevista renkaista sellaiset jotka ei vetele urissa? Ilmeisesti Hankookilta löytyy hyviä kuten myös Kumholta ja Nexeniltä. Mutta mikä malli olisi hyvä?
                                Sitten toinen juttu olisi nuo pyöränkulmat. Millaiset sinne kannattaisi laittaa? Autossa perus M-Sport alusta.

                                Edit. Lisätäänpä vielä että missä saa oikeasti kulmat säädettyä eikä pelkkää valohoitoa pääkaupunkiseudella?
                                Last edited by AnttiL; 17-04-2012, 21:39.
                                BMW E70 LCI xDrive30d

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎