Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bomb5
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2011
    • 726
    • Kivijärvi

    Nopeasti katsottuna näyttäisi, että takaa ei ole löydetty aurauksensäätöpultteja ollenkaan, vaan pelkät camber-säädöt, tai pultit on ollu jumissa? Eikös tuossa toinen harita ja toinen auraa ja kulkusuuntakin on pielessä? Auraukset on muuttunu vähän, kun cambereita on säädetty, tosin ei niitäkään ihan tasalle. :think
    Last edited by Bomb5; 01-06-2012, 10:57.
    E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      Rengaskokokin on väärä

      Comment

      • Rockwell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 1713
        • Helsinki

        Originally posted by Bomb5 View Post
        Nopeasti katsottuna näyttäisi, että takaa ei ole löydetty aurauksensäätöpultteja ollenkaan, vaan pelkät camber-säädöt, tai pultit on ollu jumissa? Eikös tuossa toinen harita ja toinen auraa ja kulkusuuntakin on pielessä? Auraukset on muuttunu vähän, kun cambereita on säädetty, tosin ei niitäkään ihan tasalle. :think
        Olikohan niin että aurauksen säädöt niin pahassa paikassa että niitä ei saanut säädettyä. Jostain se säätäjä valitti. Siitä varmaan johtuu että rattia joutuu kääntämään oikealle kun pitäisi mennä suoraan.

        Uusinta käyneille mennään.

        Renkaat edessä tietenkin 40 profiililla..
        BMW F31 330d M-Sport -13
        ex. BMW F21 116i -13
        ex. BMW 540i(g) Touring -01
        ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
        ex. BMW 316g -99
        ex. BMW M5 Touring -92
        ex. BMW 535i -91
        ex. BMW M5 -91
        ex. BMW 325i Touring -90

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by Rockwell View Post
          Olikohan niin että aurauksen säädöt niin pahassa paikassa että niitä ei saanut säädettyä. Jostain se säätäjä valitti. Siitä varmaan johtuu että rattia joutuu kääntämään oikealle kun pitäisi mennä suoraan.

          Uusinta käyneille mennään.

          Renkaat edessä tietenkin 40 profiililla..
          Kovin on epäsymmetriseksi säädetty/jätetty.
          Ok, etupäätä ei ole osattu varmasti säätääkkään, mutta tuo takapään camber eri puolilla kummastuttaa kun sitä nyt sentään on saatu muuten säädettyä?
          Tässäkin kuitenkin tehty säätötyö on täysin turha ja siitä maksettu raha 100%:sti tuuleen revittyä.

          Comment

          • Rockwell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 1713
            • Helsinki

            Originally posted by Hemi View Post
            Kovin on epäsymmetriseksi säädetty/jätetty.
            Ok, etupäätä ei ole osattu varmasti säätääkkään, mutta tuo takapään camber eri puolilla kummastuttaa kun sitä nyt sentään on saatu muuten säädettyä?
            Tässäkin kuitenkin tehty säätötyö on täysin turha ja siitä maksettu raha 100%:sti tuuleen revittyä.
            Niinpä tietysti.

            Etupäätä ei osattu säätää. Miten se onnistuu? Millaiset arvot tuonne pitäisi saada että ei menisi rahat ihan hukkaan?

            Kuinka tärkeää olisi saada toi ilmaperä molemmilta puolilta täsmälleen samalle korkeudelle? Miten paljon siinä saa olla eroa kun nyt on 2-3mm ero.
            Inpalla ilmeisesti säätöä voi tehdä vain 10mm minimissään. Ei korkeus ainakaan muuttunut mihinkään jos yritti laittaa vähempää.
            BMW F31 330d M-Sport -13
            ex. BMW F21 116i -13
            ex. BMW 540i(g) Touring -01
            ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
            ex. BMW 316g -99
            ex. BMW M5 Touring -92
            ex. BMW 535i -91
            ex. BMW M5 -91
            ex. BMW 325i Touring -90

            Comment

            • _nixu_
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 8972
              • Kellokoski

              Originally posted by Rockwell View Post
              Niinpä tietysti.

              Etupäätä ei osattu säätää. Miten se onnistuu? Millaiset arvot tuonne pitäisi saada että ei menisi rahat ihan hukkaan?

              Kuinka tärkeää olisi saada toi ilmaperä molemmilta puolilta täsmälleen samalle korkeudelle? Miten paljon siinä saa olla eroa kun nyt on 2-3mm ero.
              Inpalla ilmeisesti säätöä voi tehdä vain 10mm minimissään. Ei korkeus ainakaan muuttunut mihinkään jos yritti laittaa vähempää.
              Kyllä sitä inpalla voi säätää pienempiäkin välejä. Eri asia mitä se muutos vaikuttaa oikeasti. Muistithan ajella perää ylös alas pari kertaa ennen kuin mittasit?
              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by Rockwell View Post
                Niinpä tietysti.

                Etupäätä ei osattu säätää. Miten se onnistuu? Millaiset arvot tuonne pitäisi saada että ei menisi rahat ihan hukkaan?

                Kuinka tärkeää olisi saada toi ilmaperä molemmilta puolilta täsmälleen samalle korkeudelle? Miten paljon siinä saa olla eroa kun nyt on 2-3mm ero.
                Inpalla ilmeisesti säätöä voi tehdä vain 10mm minimissään. Ei korkeus ainakaan muuttunut mihinkään jos yritti laittaa vähempää.
                Siis tehdashan näyttää tässä kohtaa antavan takapään minimi camberavoksi
                -1.30`-astetta, joka olisikin käytännössä optimi ko.rengastuksella.
                Nythän takapää myös harittaa, joten se pitäisi saada pienelle auraukselle.
                Etupään minimi camber näyttää olevan -0.07`-astetta, joten tuo mikä sinulla on edessä oikealla, eli 0.11`-astetta on käytännössä optimi(voi olla -0.20`).
                Takapää menee siis paikoilleen ihan säätämällä, mutta tuo vasen etunurkka vaatii pientä työstöä.
                Eli etukelkkaa uudelleen asemoimalla=siirtämällä sitä oikealle, saadaan vasemman etunurkan negatiivistä camberia vähennettyä ja oikealle lisättyä, jolloin saadaan vasemmalle pelivaraa lisää.
                Eli jos/kun vasen nurkka saadaan johonkin -0.30`-asteen tietämille, saadaan perssonitunnelin yläpäähän säätöä tekemällä=viilaamalla kummatkin etupään camberit näin tasan 0.20`-asteeseen.
                Jos=kun nuo camberit näin saataisiin edessä symmetrisesti -0.20`-astetta ja takana -1.30`-astetta, oltaisiin käytännössä täydellisissä ihannearvoissa ko.rengastukselle ja ajettavuus sellaiseksi kun se OIKEASTI pitäisi olla.
                Tässä kohtaa tämän saavuttaminen on kuitenkin varsin mahdollista ja jopa helppoa.
                Last edited by Hemi; 01-06-2012, 14:28.

                Comment

                • Rockwell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 1713
                  • Helsinki

                  Originally posted by _nixu_ View Post
                  Kyllä sitä inpalla voi säätää pienempiäkin välejä. Eri asia mitä se muutos vaikuttaa oikeasti. Muistithan ajella perää ylös alas pari kertaa ennen kuin mittasit?
                  Ok, hyvä tietää. Tein käsisäädöllä 10sec nosto ylös ja annoin laskea alas. Sitten mittasin ja tein tarvittavat muutokset fine tuningin takaa. Jos toistapuolta olisin halunnut 5mm alemmaksi niin kun sinne laittoi 0 ja 5. Sen jälkeen perä ylös ja laskeutumisen odottelu. Mikään ei muuttunut. Kun laittoi 0 ja 10 niin sitten kyllä laski mutta liikaa. Teinkö jotain väärin?

                  Säädöt tein samoilla sijoilla missä kulmatkin säädettiin niin pitäisi olla tasainen paikka.
                  BMW F31 330d M-Sport -13
                  ex. BMW F21 116i -13
                  ex. BMW 540i(g) Touring -01
                  ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
                  ex. BMW 316g -99
                  ex. BMW M5 Touring -92
                  ex. BMW 535i -91
                  ex. BMW M5 -91
                  ex. BMW 325i Touring -90

                  Comment

                  • _nixu_
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 8972
                    • Kellokoski

                    Originally posted by Rockwell View Post
                    Ok, hyvä tietää. Tein käsisäädöllä 10sec nosto ylös ja annoin laskea alas. Sitten mittasin ja tein tarvittavat muutokset fine tuningin takaa. Jos toistapuolta olisin halunnut 5mm alemmaksi niin kun sinne laittoi 0 ja 5. Sen jälkeen perä ylös ja laskeutumisen odottelu. Mikään ei muuttunut. Kun laittoi 0 ja 10 niin sitten kyllä laski mutta liikaa. Teinkö jotain väärin?

                    Säädöt tein samoilla sijoilla missä kulmatkin säädettiin niin pitäisi olla tasainen paikka.
                    Hmm. Olen muistaakseni laittanut esim 13 ja 11 jos on tarvinnut tasailla. Todellisuudessa muutos on ollut pienempi. En kyllä varmaksi mene sanomaan mikä on pienin muutos mikä menee läpi :think
                    Eikä ole ilmaperäautoa itsellä tällä hetkellä niin ei pääse testailemaan..

                    Mutta pari kertaa ylös alas ajelua. Pois valikosta, autosta virrat pois ja takaisin päälle. Sitten mitalla tarkastus mihin säätö asettuí. Näin yleensä itse teen.
                    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                    Comment

                    • Rockwell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 1713
                      • Helsinki

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Siis tehdashan näyttää tässä kohtaa antavan takapään minimi camberavoksi
                      -1.30`-astetta, joka olisikin käytännössä optimi ko.rengastuksella.
                      Nythän takapää myös harittaa, joten se pitäisi saada pienelle auraukselle.
                      Pyysin että perään laitettaisiin molemmille puolille -1.31`. Oikea kävikin jo lähellä. Ihme että vasemmalle saatiin lisää negatiiivista.
                      Mistä perän aurausta säädetään ja se olisi varmasti hyvä saada tuohon tehtaan antamiin arvoihin +0.08` asetetta?
                      Originally posted by Hemi View Post
                      Etupään minimi camber näyttää olevan -0.07`-astetta, joten tuo mikä sinulla on edessä oikealla, eli 0.11`-astetta on käytännössä optimi(voi olla -0.20`).
                      Takapää menee siis paikoilleen ihan säätämällä, mutta tuo vasen etunurkka vaatii pientä työstöä.
                      Eli etukelkkaa uudelleen asemoimalla=siirtämällä sitä oikealle, saadaan vasemman etunurkan negatiivistä camberia vähennettyä ja oikealle lisättyä, jolloin saadaan vasemmalle pelivaraa lisää.
                      Eli jos/kun vasen nurkka saadaan johonkin -0.30`-asteen tietämille, saadaan perssonitunnelin yläpäähän säätöä tekemällä=viilaamalla kummatkin etupään camberit näin tasan 0.20`-asteeseen.
                      Jos=kun nuo camberit näin saataisiin edessä symmetrisesti -0.20`-astetta ja takana -1.30`-astetta, oltaisiin käytännössä täydellisissä ihannearvoissa ko.rengastukselle ja ajettavuus sellaiseksi kun se OIKEASTI pitäisi olla.
                      Tässä kohtaa tämän saavuttaminen on kuitenkin varsin mahdollista ja jopa helppoa.
                      Epäilen että tebarilla ei ruveta löysäämään etukelkkaa tai tekemään mitään viilauksia yläpäähän. Voihan sitä kysyä jos kokeilisivat yläpäätä löysäämällä saada jotain muutosta.
                      Kuinkakohan monista mm:stä tuo on kiinni?

                      Mikäköhän voi aiheuttaa sen että etupää on 10-15mm korkeampi kun sen M-sport jousilla pitäisi olla? Jouset ovat uudet ja tilattu alustanumerolla. Voiko iskari olla alapuolelta väärästä kohtaa kiinni? Jousilla ei kyllä vielä ole ajettu varmaan edes tuhatta kilometriä.
                      Miten kallistuksenvakaaja pitäisi kiristää kun se on ollut irti silloin kun jouset on vaihdettu. Renkaat ilmassa vai maassa? Vai onko sillä mitään väliä?
                      BMW F31 330d M-Sport -13
                      ex. BMW F21 116i -13
                      ex. BMW 540i(g) Touring -01
                      ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
                      ex. BMW 316g -99
                      ex. BMW M5 Touring -92
                      ex. BMW 535i -91
                      ex. BMW M5 -91
                      ex. BMW 325i Touring -90

                      Comment

                      • _nixu_
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 8972
                        • Kellokoski

                        E39 etujouset on kai aika helppo asentaa väärin. Samoin iskarin alapäissä on merkki joilla ne kohdistetaan.

                        Jos ei tuolla saada paremmaksi niin vaihda pajaa. Toki sitten aikaa varatessa on hyvä mainita että vaatii lisätöitä jos kiinnityspisteitä aletaan muokkaamaan jne. Missä kunnossa tukivarret ja takana narinahelat? Hiemankin väljää takana niin camberit ei tahdo asettua kohdalleen :think
                        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                        Comment

                        • Rockwell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 1713
                          • Helsinki

                          Etujouset laitettu lautasen mukaan niin että mistään ei tule yli eikä siihen koloon mikä siinä kumissa on. Menikö väärin? Kuva.
                          Harmi kun ei tullut ostettua uusia pohjaanlyöntikumeja eikä suojia niin joutui toiselta puolelta paikkaamaan.
                          BMW F31 330d M-Sport -13
                          ex. BMW F21 116i -13
                          ex. BMW 540i(g) Touring -01
                          ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
                          ex. BMW 316g -99
                          ex. BMW M5 Touring -92
                          ex. BMW 535i -91
                          ex. BMW M5 -91
                          ex. BMW 325i Touring -90

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            Eikös edestä iskarinyläpäästä saa sen kohdistus tapin porattua pois, silloin hieman pelivaraa?

                            Mun ei tarttenut asemoida etukehikkoa, eikä askarrella muutakaan. Meni ihan säätämällä oikeisiin arvoihin. Touring sport+tasonsäätö alustalla.

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by Bmw Master View Post
                              Eikös edestä iskarinyläpäästä saa sen kohdistus tapin porattua pois, silloin hieman pelivaraa?
                              Ei sillä juuri pelivaraa tule, reiätkin pitää viilata ja niissäkin homma tökkää aika äkkiä yhden pultin reikään. Jos haluaa vielä enemmän säätöä, pitää sen pultin paikkaa siirtää iskarin yläpään jousilautasessa.
                              E39 528iA

                              Comment

                              • Rockwell
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 1713
                                • Helsinki

                                Originally posted by Bmw Master View Post
                                Eikös edestä iskarinyläpäästä saa sen kohdistus tapin porattua pois, silloin hieman pelivaraa?

                                Mun ei tarttenut asemoida etukehikkoa, eikä askarrella muutakaan. Meni ihan säätämällä oikeisiin arvoihin. Touring sport+tasonsäätö alustalla.
                                540:ssä ei ole mitään kohdistus tappia. Ainakaan mulla.
                                BMW F31 330d M-Sport -13
                                ex. BMW F21 116i -13
                                ex. BMW 540i(g) Touring -01
                                ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
                                ex. BMW 316g -99
                                ex. BMW M5 Touring -92
                                ex. BMW 535i -91
                                ex. BMW M5 -91
                                ex. BMW 325i Touring -90

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎