Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemu2000
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 17799
    • Jämsä

    Tää vois olla oikeampi paikka tälle kysymykselle...


    Olisko pyöränkulmista enemmän tietävillä kommenttejä näistä? Vähän ihmetyttää kun säätäjä sanoi että takapään camberit on hyvin lähellä toisiaan, vaikka numeroitten mukaan ero tuntuis isolta. Vasenta puolta sääti pystympään, mutta säätövara loppui kesken. Olisko noita hyvä saada vielä pystympään ja onko takaa jotain rikki, kun jää tollain eroa eikä varat riitä? vai pitäisköhän käyttää vielä toisessa paikassa tarkistuksessa?



    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
    Vanteet edullisesti
    Nostureita ja rengaskoneita

    Comment

    • miczu
      Bimmer Rookie
      • Jun 2008
      • 53

      Mulla E93 H&R jouset 40/20mm niin takana camber -1,8 molemminpuolin, silloin specsien keskellä. Hieman pystympäänkin olisi voinut säätää toiselta puolelta mutta toinen niin pystyssä kuin sen saa. Vakio M-sport jousilla pystyi säätämään noin -1,5. Etu camberi hieman alle -1 eli juurikin specsien sisällä. Sulla näyttäs olevan E92 speckseillä säädetty, pitäisi löytyä myös E93.

      Comment

      • Antsah
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1776
        • Oulu

        Ihan miten sattuu nuo camberit on takana. Hirvee ero. Jossain väljää jos ei saa säädettyä samoihin. Itse kyllä kyseenalaistaisin tuollaisen säätäjän ammattitaidon jos nuo on hänen mukaansa lähellä toisiaan.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by bemu2000 View Post
          Tää vois olla oikeampi paikka tälle kysymykselle...


          Olisko pyöränkulmista enemmän tietävillä kommenttejä näistä? Vähän ihmetyttää kun säätäjä sanoi että takapään camberit on hyvin lähellä toisiaan, vaikka numeroitten mukaan ero tuntuis isolta. Vasenta puolta sääti pystympään, mutta säätövara loppui kesken. Olisko noita hyvä saada vielä pystympään ja onko takaa jotain rikki, kun jää tollain eroa eikä varat riitä? vai pitäisköhän käyttää vielä toisessa paikassa tarkistuksessa?
          No, takanahan on nyt 0.24`-asteen ero eri puolien välillä ja se on nyt vähän siinä ja siinä onko se sitten liikaa(huom. yksi aste=60-minuuttia, ei sata).
          Taitaa toleranssi sallia 0.25`-astetta joten siinä suhteessa ok, mutta itse en todellakaan tuota hyväksyisi, koska varsinkin ääritilanteissa toimii erilailla eri ajosuuntiin.
          Riippuu nyt ihan mitä renkaat on käytössä, mutta jos isommat kuin 17", niin miksi ihmeessä tuota nyt -2.00`-negatiivista ei voitu kääntää sitäkin
          -1.36`-asteeseen? Jos säädöt ei riitä, niin joku hentoisista takapään tuennoista on antanut periksi?

          Comment

          • bemu2000
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 17799
            • Jämsä

            Originally posted by Hemi View Post
            No, takanahan on nyt 0.24`-asteen ero eri puolien välillä ja se on nyt vähän siinä ja siinä onko se sitten liikaa(huom. yksi aste=60-minuuttia, ei sata).
            Taitaa toleranssi sallia 0.25`-astetta joten siinä suhteessa ok, mutta itse en todellakaan tuota hyväksyisi, koska varsinkin ääritilanteissa toimii erilailla eri ajosuuntiin.
            Riippuu nyt ihan mitä renkaat on käytössä, mutta jos isommat kuin 17", niin miksi ihmeessä tuota nyt -2.00`-negatiivista ei voitu kääntää sitäkin
            -1.36`-asteeseen? Jos säädöt ei riitä, niin joku hentoisista takapään tuennoista on antanut periksi?

            Siis renkaathan on takana 265/25-20"

            Silmällä ei kyllä erota, että olis toisella puolella enemmän camberia.
            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
            Vanteet edullisesti
            Nostureita ja rengaskoneita

            Comment

            • mikron
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 2170
              • Himas

              Originally posted by bemu2000 View Post
              Siis renkaathan on takana 265/25-20"

              Silmällä ei kyllä erota, että olis toisella puolella enemmän camberia.
              Meinaatko että puolen asteen eron näkee silmällä?
              F11 530dA xDrive M-sport -13
              Ex:E39 525i Touring M-sport -03
              Ex: E38 740iA -98
              Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
              Ex: E39 523i -96
              Ex: E34 520i -89

              Comment

              • bemu2000
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 17799
                • Jämsä

                Originally posted by mikron View Post
                Meinaatko että puolen asteen eron näkee silmällä?

                En mä meinaa mitään, kun en ymmärrä noista camber luvuista mitään, silläpä pitää kysyä puoli astetta ei ole kyllä mitään.

                Etupäässä on vaan 0,16 eroa ja silti nuolet ihan eri kohdilla. Takana 0,64 eroa ja nuolet melkeen samoilla kohdilla. Miten helvetti noi oikeen menee
                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                Vanteet edullisesti
                Nostureita ja rengaskoneita

                Comment

                • smpovers
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2006
                  • 2372
                  • Tammela

                  Originally posted by bemu2000 View Post
                  En mä meinaa mitään, kun en ymmärrä noista camber luvuista mitään, silläpä pitää kysyä puoli astetta ei ole kyllä mitään.

                  Etupäässä on vaan 0,16 eroa ja silti nuolet ihan eri kohdilla. Takana 0,64 eroa ja nuolet melkeen samoilla kohdilla. Miten helvetti noi oikeen menee
                  Takana on vain 0.24 eroa eikä 0.64. Hemikin jo asiasta mainitsi että aste on 60 minuuttia eikä 100. Noh omastamielestäni ois ollu fiksua asentajan kääntää toista pyörää pystympään vaikka varmaan menee noinkin...
                  BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                  BMW 330d touring e46 -05
                  Ford Cortina Mk2 1600 -70
                  ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                  Comment

                  • bemu2000
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 17799
                    • Jämsä

                    Originally posted by smpovers View Post
                    Takana on vain 0.24 eroa eikä 0.64. Hemikin jo asiasta mainitsi että aste on 60 minuuttia eikä 100. Noh omastamielestäni ois ollu fiksua asentajan kääntää toista pyörää pystympään vaikka varmaan menee noinkin...

                    No ainakin noitten nuolien mukaan on todellä lähellä toisiaan, jos vertaa vaikka etupäähän. Eli siis tuo -2 00 on vähemmän camberia kuin -1 36 ? Nuolien mukaan se on kyllä noin, mutta en kyllä ymmärrä miten.
                    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                    Vanteet edullisesti
                    Nostureita ja rengaskoneita

                    Comment

                    • Carbonfiber
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 5226
                      • Hki 43

                      Originally posted by bemu2000 View Post
                      No ainakin noitten nuolien mukaan on todellä lähellä toisiaan, jos vertaa vaikka etupäähän. Eli siis tuo -2 00 on vähemmän camberia kuin -1 36 ? Nuolien mukaan se on kyllä noin, mutta en kyllä ymmärrä miten.
                      Takana isommat toleranssit? Näin kuvan perusteella maallikkona pääteltynä.
                      Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                      Z3 Roadster 2.8 '98
                      isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                      ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                      Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                      Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                      - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                      Comment

                      • _nixu_
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 8972
                        • Kellokoski

                        Originally posted by bemu2000 View Post
                        No ainakin noitten nuolien mukaan on todellä lähellä toisiaan, jos vertaa vaikka etupäähän. Eli siis tuo -2 00 on vähemmän camberia kuin -1 36 ? Nuolien mukaan se on kyllä noin, mutta en kyllä ymmärrä miten.
                        -2 00 on enemmän ja eihän tuossa kummasti ole säädelty..

                        Eteen -0.3 ja taakse vaikka -1.4 tavoitteeksi :think
                        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by bemu2000 View Post
                          En mä meinaa mitään, kun en ymmärrä noista camber luvuista mitään, silläpä pitää kysyä puoli astetta ei ole kyllä mitään.

                          Etupäässä on vaan 0,16 eroa ja silti nuolet ihan eri kohdilla. Takana 0,64 eroa ja nuolet melkeen samoilla kohdilla. Miten helvetti noi oikeen menee
                          Yksi aste = 60minuuttia....2.0´-astetta 60+60minuuttia jne.
                          Eli takana ei suinkaan ole eroa 0.64`-astetta, vaan 0.24`-astetta joka on vielä hyväksytyn rajamailla.
                          Se että jos siellä on 20" pyörällä negatiivista camberia -2.00`-astetta, niin se on avan liikaa.
                          Optimihan olisi jossain -1.15`ja -1.30`-asteen välillä.
                          Eli nyt kun kääntää sen -2,00`-asteen camberin 1.30`-asteeseen, ollaan jo aika lähellä niitä camberarvoja mitä siellä tällä renkaalla kuuluisi olla.

                          Comment

                          • mikron
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 2170
                            • Himas

                            Originally posted by Hemi View Post
                            Yksi aste = 60minuuttia....2.0´-astetta 60+60minuuttia jne.
                            Eli takana ei suinkaan ole eroa 0.64`-astetta, vaan 0.24`-astetta joka on vielä hyväksytyn rajamailla.
                            Se että jos siellä on 20" pyörällä negatiivista camberia -2.00`-astetta, niin se on avan liikaa.
                            Optimihan olisi jossain -1.15`ja -1.30`-asteen välillä.
                            Eli nyt kun kääntää sen -2,00`-asteen camberin 1.30`-asteeseen, ollaan jo aika lähellä niitä camberarvoja mitä siellä tällä renkaalla kuuluisi olla.
                            Jättäkää nyt niistä minuuteista ne nollat ja pisteet edestä.
                            F11 530dA xDrive M-sport -13
                            Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                            Ex: E38 740iA -98
                            Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                            Ex: E39 523i -96
                            Ex: E34 520i -89

                            Comment

                            • fattis
                              Newbiemmer
                              • Apr 2012
                              • 5
                              • vantaa

                              e85 kulmat hakusessa

                              Laittelinkin jo tuonne z:ta puolelle viestiä, kunnes huomasin että voisi täällä olla oikeammassa paikassa.

                              Elikkäs
                              Osaisko joku kertoa minkälaiset kulmat olisivat "ideaalit" autona e85 3.0i . Edessä renkaina 235/35/19" takana 265/30/19" ja vetely on aikamoista. Tosin renkaat saattavat olla syynä. Renkaat yokohama advan sport ja noin 5-6mm pintaa jäljellä.
                              Rengaspaineita vaihtelemalla vetely hieman väheni, tosin sekin saattaa vaan olla korvienvälissä

                              Alusta tutkittiin korjaamolla takajousien vaihdon yhteydessä ja ei mitään välystä löytynyt.

                              Ja sitten vielä noista rengasmerkeistä, jos jollain on hyviä kokemuksia edellämainitun kokoluokan renkaista niin vinkkejä otetaan myös niistä vastaan.

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by fattis View Post
                                Laittelinkin jo tuonne z:ta puolelle viestiä, kunnes huomasin että voisi täällä olla oikeammassa paikassa.

                                Elikkäs
                                Osaisko joku kertoa minkälaiset kulmat olisivat "ideaalit" autona e85 3.0i . Edessä renkaina 235/35/19" takana 265/30/19" ja vetely on aikamoista. Tosin renkaat saattavat olla syynä. Renkaat yokohama advan sport ja noin 5-6mm pintaa jäljellä.
                                Rengaspaineita vaihtelemalla vetely hieman väheni, tosin sekin saattaa vaan olla korvienvälissä

                                Alusta tutkittiin korjaamolla takajousien vaihdon yhteydessä ja ei mitään välystä löytynyt.

                                Ja sitten vielä noista rengasmerkeistä, jos jollain on hyviä kokemuksia edellämainitun kokoluokan renkaista niin vinkkejä otetaan myös niistä vastaan.
                                Ei auta tässä kohtaa mitkään kulmien säädöt poistamaan ko.renkaasta johtuvaa vetelyä.
                                Nuo Yokohamat perinteisinä japsifilosofian rakenteen renkaina, ei vain kerta kaikkiaan sovi varsinkaan tuossa kokoluokassa Suomen uraisille teille,
                                (Japanissa ei taida olla kilometriäkään tietä mistä löytyy edes vastaavan tason urat mitä löytyy 99%:ssa Suomen tiestöä).
                                Ok, ehkä siitä voisi saada jollain lailla siedettävän täysin välyksettömällä alustalla kun iskisi eteen ja taakse nollacamberit, nolla aurauksin, mutta tämähän ei käytännössä ole mahdollista.
                                Uutta Korealaista alle ja negatiiviset camberkulmat tehtaan toleranssialueen minimiin, eli renkaat mahdollisimman pystyyn.
                                Myös auraukset tehtaan antaman toleranssialueen minimiin ja eiköhän se vetely sen jälkeen ole historiaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎