memebuy23buy

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JKK
    replied
    Omituinen, mutta positiivinen juttu; Eilen illalla laitoin kokeilumielessä taakse varastosta löytämäni 10mm spacerit. Tänään aamulla töihin lähtiessä ajoin ensimmäistä kertaa (kesärenkailla) tällä E61:lla siten, että auto kulki rauhallisesti suoraan ilman minkäänlaista rasittavaa vaeltelua uraisella Lahden motarilla. Renkaat on tasalevyiset 245/40R18-kokoiset uudet GoodYearit ja vanteet orggiskokoiset 18x8" ET20.

    Mikähän tämän positiivisen yllätyksen voi selittää? Aikasemmat kokemukseni takavanteisiin laitetuista spacereista, ja niiden vaikutuksesta suuntavakavuuteen on olleet aivan päinvastaisia...

    Leave a comment:


  • jms1601
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Takapäätä ei voi säätää yhtään pystympään jotta se 1.00-1.10`-asteen ero säilyy suhteessa etupäähän (muussa tapauksessa auton äärikäytös muuttuu yliohjavaksi ja ajokäytökseen tulee helposti ns.”haiefektiä”).
    Eli se etupää vain pitää saada -0.05`-0.15`haarukkaan jolloin takapäähän voidaan asettaa se n.-1.25`(tällöin myös etiu ja takapään ero lähellä optimia). Nykyinen auraus ei ole ongelma, vaan suurin ongelma on tuo etupään selvästi liian suuri negatiivinen camber.

    ps. kaikkia pyöränkulmia voidaan säätää jos niitä oikeasti halutaan säätää.
    Kiitos Hemi näistä vastauksista/ohjeista. Lähdetäänpä hakeen noita arvoja ja katsotaan miten tilanne muuttuu. Ilmoittelen kunhan saadaan säädöt kohdalleen miten tilanne muuttui.

    Leave a comment:


  • Hezman
    replied
    Mielenkiintoinen aihe tämä alustan säätäminenkin. Pitkään tuli kyl ajettua mielivaltaisesti käyttäytyvällä E39:llä ennen kuin saavutettiin "riittävä kyrpiintyminen", jotta tekis asialle jotain.

    Puoli vuorokautta olen nyt lueskellu alustan säätämisestä ja renkaista, ja hiukan päässy jyvälle tarvittavista toimenpiteistä. Tarkka kun olen niin tietysti täytyy täydellistä lähteä tavoitteleen, joten jos kokeneemmat voisi kommentoida olenko suurin piirtein kartalla mitä tehdä.

    Auto tosiaan E39, 530da normi alustalla, rengaskoko kesä/talvi 225/55/16. Renkaat tällä hetkellä lähes loppuun ajetut goodraidit. Tulevaisuudessa tulee hinta/laatu suhteeltaan hyvät kumit. Kolme pää pointtia valinnan suhteen, 1. uraherkkyys, 2. melu 3. märkä pito. No mut se ei tässä vaiheessa olennainen seikka.

    Alustaan uusittu sillon tällön aina jotain kalikkaa. Nyt ajattelin laittaa kaikki uusiksi eteen, ehkä myös taakse. 300 tkm ajettu, oma ajatus sanoo että taakse kans mutta onko eriäviä mielipiteitä/kokemuksia?

    Suuntaus arvot sit vähän mietityttää kun äkkiseltään en löytäny noin "pienille" vanteille optimi arvoja.

    Oisko jotenkin näin:

    Etu camber -0.40
    Taka camber -1.40

    Etu auraus 0.02
    Taka auraus 0.10

    Mitä sanoisi ammattimiehet noista? :think Pitäsköhän camberia olla enemmän?

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by jms1601 View Post
    Eli camperit pitäisi takana saada lähelle -1,25° ja samalla käsittääkseni myös auraus muuttuu lähelle 0,03°? Eikös näissä camperin säädössä ole epäkesko pultti joka samalla säätää myös aurausta? Mites edessä kun camperia ei näissä F sarjalaisissa voi käsittääkseni säätää, vai voiko?
    Minullehan nämä asiat ovat uusia joten kysymykset voi olla varsin tyhmiä, mutta kysympähän nyt kuitenkin
    Takapäätä ei voi säätää yhtään pystympään jotta se 1.00-1.10`-asteen ero säilyy suhteessa etupäähän (muussa tapauksessa auton äärikäytös muuttuu yliohjavaksi ja ajokäytökseen tulee helposti ns.”haiefektiä”).
    Eli se etupää vain pitää saada -0.05`-0.15`haarukkaan jolloin takapäähän voidaan asettaa se n.-1.25`(tällöin myös etiu ja takapään ero lähellä optimia). Nykyinen auraus ei ole ongelma, vaan suurin ongelma on tuo etupään selvästi liian suuri negatiivinen camber.

    ps. kaikkia pyöränkulmia voidaan säätää jos niitä oikeasti halutaan säätää.

    Leave a comment:


  • jms1601
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    No, ok sinulla on siellä nyt myöskin 16-17” renkaan alustakulmat, eli siellä ei nyt toimi mikään 19”-20” kesärengas, vaan uraherkkyys alustan puolesta on tällä hetkellä maksimoitu.
    Aivan liikaa negatiivista camberia niin edessä kuin takanakin 20” renkaalle, renkaan merkistä ja mallista riippumatta.
    Nyt maksimi uraherkkyyden lisäksi renkaat kuluu voimakkaasti sisäreunoistaan nopeammin ja on mm.odotettavissa että takarenkaiden sisärunko pettää ennen kuin itse kulutuspinta on loppu, koska tällä hetkellä taka-akselilla renkaan pelkät sisärungot kantaa 70-80% koko akselimassasta.
    Vaarallisen huono pito sadekelillä ja ääntää varmasti hiemankin kuluneella renkaalla todella kovaa.
    Eli alustakulmat ja erityisesti nuo camberit pitäisi saada pikaisesti 20” renkaalle oikeiksi, jolloin jopa Pirellistä saa siedettävän ajettavan (ei hyvä, mutta jollain tapaa siedettävä).
    Nyt ei siis auta pelkkä renkaan merkin vaihto, vaan ensin kulmat kuntoon ja sen jälkeen alle vaikka s1 evo2, jos haluat ihan oikeaa premiumia.
    Eli camperit pitäisi takana saada lähelle -1,25° ja samalla käsittääkseni myös auraus muuttuu lähelle 0,03°? Eikös näissä camperin säädössä ole epäkesko pultti joka samalla säätää myös aurausta? Mites edessä kun camperia ei näissä F sarjalaisissa voi käsittääkseni säätää, vai voiko?
    Minullehan nämä asiat ovat uusia joten kysymykset voi olla varsin tyhmiä, mutta kysympähän nyt kuitenkin

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by jms1601 View Post
    Moro!

    Vuodatampa tännekin tuota oman auton vetelyongelmaa ja kevään testailua.
    Eli talvikitkoilla, Nokian 245-40R19 kitkat, auto kulki suoraan ja oli urille tunteeton. Kesärenkaiksi laitoin Pirellin P-Zero kumit koossa eteen 245-35R20 ja taakse 285-30R20, vanteina toimii Vertinin Magic. Kulmat on säädetty, http://1drv.ms/1Al7kfh, ja rengaspaineilla on kikkailtu. Nyt paineet on ed. 2,7 ja takana 2,9. On kokeiltu 2,9/3,2 ja 3,1/3,3 ja 3,3/3,3 ja 2,4/2,7 ja millään paineilla ei ole tilanne ns normaali. Paras kombo on nyt ehkä tuo 2,7/2,9, mutta ongelma on ohitustilanteet. Kun vaihdat kaistaa tuntuu, että ei millään mene toiselle kaistalle, mutta sitten oikein imaisee sinne ja kun tulet takaisin omalle kaistalle ja vauhtia on 130-140km/h niin siinä saa olla tarkkana ettei mene metsähallituksen puolelle ja kun auto oikeen heijaa takaisin omalle kaistalle niin siihen perään sitten vastaheitto niin tarkkana saa kyllä olla kun ohittelee.
    Urissa vetelee niin, että ratista pitää kunnolla pitää kiinni, mutta urattomalla tiellä menee hienosti suoraan.

    Eilen tarkistettiin alusta ja siellä ei ollut löysää missään, ainostaan kuskin puolen takapäässä iskarin pohjaanlyönti kumi oli rikki, mutta se ei liene vaikuta ajettavuuteen? Nyt kun muistelen niin kyllä kitkoilla oli vähän samaa oiretta tuossa ohittamisessa jos tie oli oikein kupera, mutta ei lähellekkään noin selvästi kun nyt kesäkumeilla. Ja autona siis 530d F11 ja ajettu 109tkm. Itse olen tullut siihen lopputulemaan, että vika on renkaissa. Tämä siksikin, että ajelin kaverin vastaavalla autolla, jossa Nankangin NS2 alla ja oli lähes tunteeton urilla ja paljon paljon hiljaisempi kuin Pirellin kyyti.

    Komentteja odottelen ja lähinnä Hemin komentit kiinnostaa, eli onko kulmissa vielä jotain viturallaan vai onko vain Pirellin rengas ominaisuuksiltaan tuollainen ja tilanne paranisi renkaanvaihdolla. Ja jos renkaat vaihdan niin niissä arvostan ominaisuuksia vetelemättömyys, mukavuus ja hiljasuus. Nexen:n N Fera Su1:stä olen katsellut tai sitten jokin premiumrengas esim Michelin Pilot Sport 3 tai Hankookin Evo:t.
    Se nyt on tullut täällä BTCF:llä +100 kertaa jo tässä vuosien aikana todettua että Pirelli isoissa vannekokoluokissa on yksi sopimattomimmista renkaista Suomen uraisille, karheille ja kallistetuille pääteille.
    Eli jos etsitään jopa vaarallisen vetelyn synonyymiä, se on Pirelli.
    Ok, tismalleen oikeilla kulmilla senkin saa toimimaan jollakin lailla, mutta renkaanahan se on todella kaukana ”premiumista”, mikä mielikuva kuitenkin monella ko.merkistä on.
    Jos testilehdistö pisteyttäisi myös uraherkkyyden, kuluneen renkaan melun nastojen karhentamalla asfaltilla ja herkkyyden tien kallistuksille, pirellin tuotteet pitäisivät joka testissä jumbosijoja ja siitäkin huolimatta että ne keräisivät mm.reagoinnista maksimipisteitä.
    Eli Pirelli kannattaa AINA kiertää kaukaa mikäli ajamisesta pitää isolla vannekoolla myös Suomessa nauttia.

    No, ok sinulla on siellä nyt myöskin 16-17” renkaan alustakulmat, eli siellä ei nyt toimi mikään 19”-20” kesärengas, vaan uraherkkyys alustan puolesta on tällä hetkellä maksimoitu.
    Aivan liikaa negatiivista camberia niin edessä kuin takanakin 20” renkaalle, renkaan merkistä ja mallista riippumatta.
    Nyt maksimi uraherkkyyden lisäksi renkaat kuluu voimakkaasti sisäreunoistaan nopeammin ja on mm.odotettavissa että takarenkaiden sisärunko pettää ennen kuin itse kulutuspinta on loppu, koska tällä hetkellä taka-akselilla renkaan pelkät sisärungot kantaa 70-80% koko akselimassasta.
    Vaarallisen huono pito sadekelillä ja ääntää varmasti hiemankin kuluneella renkaalla todella kovaa.
    Eli alustakulmat ja erityisesti nuo camberit pitäisi saada pikaisesti 20” renkaalle oikeiksi, jolloin jopa Pirellistä saa siedettävän ajettavan (ei hyvä, mutta jollain tapaa siedettävä).
    Nyt ei siis auta pelkkä renkaan merkin vaihto, vaan ensin kulmat kuntoon ja sen jälkeen alle vaikka s1 evo2, jos haluat ihan oikeaa premiumia.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by jms1601 View Post
    Kesärenkaiksi laitoin Pirellin P-Zero kumit koossa eteen 245-35R20 ja taakse 285-30R20, ...

    Urissa vetelee niin, että ratista pitää kunnolla pitää kiinni, mutta urattomalla tiellä menee hienosti suoraan.

    ... vai onko vain Pirellin rengas ominaisuuksiltaan tuollainen ja tilanne paranisi renkaanvaihdolla.
    Ei ole omassa autossa ikinä ollut noin matalia renkaita, mutta tänään kävin koeajamassa uuden Audi RS3:n jossa oli P-Zerot alla, edessä 255/30R19 takana 235/35R19, eikä tuntenut minusta uria yhtään. MUTTA eipä tuolla tuntenut ratissa sitten oikein mitään muutakaan siitä mitä siellä tapahtuu, joten ilmeisesti matalat ja leveät Pirellitkin saa tunteettomiksi urille jos autossa ei vain ole kummempaa tuntoa ohjauksessa.

    Leave a comment:


  • deemu79
    replied
    Originally posted by jms1601 View Post
    Aikaisemmin ollut alla Roadstone:a, Kumhoa, Hankookkia ym. keskihintaisia sarjoja ja ei mikään rengas ole ollut noin uraherkkä ja äänekäs kuin nuo Pirellit.
    Just hyviä merkkejä Suomen teille ollut.

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Originally posted by Antti O View Post
    Mikäs näistä hankookin malleista nyt on sitten vähiten uraherkkä 17-18" kokoluokissa? Isän autoon tuli K115 16" pyörät, kirjoittelen niistäkin kun saadaan alle.
    Kyllä se varmasti on tuo K115 vähiten uraherkkä. Ja käsittääkseni myös hiljaisin Hankookeista.

    Leave a comment:


  • jms1601
    replied
    Originally posted by JKK View Post
    Olet aivan jälijllä. Mielestäni sulla on auton alla ehkä "huonoin" mahdollinen rengasvaihtoehto, mitä suomen teille pystyy autoonsa laittamaan. Eikä tilannetta paranna yhtään tuo 20" rengaskoko, ja 285-leveys, mikä tekee valmiiksi "ultra-sporttisesta" kumista äärimmäisen jäykän. Tuo setti on varmasti makea ajettava etelä-saksassa, mutta suomeen varmasti aivan kauhea! Voin hyvin kuvitella...

    Unohda samantien se Michelin myös. Ne on hienoja renkaita mutta näillä suomen urateillä nämä jäykät merkkirenkaat on rasittavia ajettavia. Se ei tarkoita että ne olisivat huonoja renkaita, mutta rengasvalinta pitää mielestäni tehdä "maaston" mukaan. Suomen tiestö on länsimaisittain hyvin poikkeuksellinen. Ja suunta ei ole missään nimessä paranemaan päin....

    Tuo Nexen nFera SU1 saattaisi olla hyvä vaihtoehto. Sellaiset ostaisin ehkä itsellenikin jos ei alla olisi uudet GoodYearin Asy2:set, jotka myöskin on hieman herkät urille, mutta jotakuinkin siedettävät. Hankookit on myös hyviä, mutta K120:sta ovat jotkut sanoneet hieman uraherkäksi...
    Joo, eipä noista Pirellin renkaista osannut yhtään arvata, että ovat tuollaiset. Ja taitaa BMW olla muutenkin herkkä sivutuulelle ja urille ja siihen vielä väärä rengasvalinta ja liian isot vanteet niin ajonautinto on menetetty
    Mietin kyllä kauan, että pysynkö 19" vanteissa ja 245 renkaissa, mutta nettiä selatessa tuli tuollainen paketti youtubessa vastaan niin lankesin siihen
    Pitänee kattella noita Hankookin ja Nexenin settejä josko vaihtais vielä tälle kesälle. On se halpaa lystiä tällainen ja eipä ole kyllä aikaisemmin tarvinut renkaita alkaa vaihtaan kesken kaiken. Aikaisemmin ollut alla Roadstone:a, Kumhoa, Hankookkia ym. keskihintaisia sarjoja ja ei mikään rengas ole ollut noin uraherkkä ja äänekäs kuin nuo Pirellit.

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Mikäs näistä hankookin malleista nyt on sitten vähiten uraherkkä 17-18" kokoluokissa? Isän autoon tuli K115 16" pyörät, kirjoittelen niistäkin kun saadaan alle.

    Leave a comment:


  • b mutteri kasa
    replied
    Yllä tulikin jo varmasti oleellinen.Kyllä itse pidin juurikin käyttiksen alla (F11) maltillisen rengaskoon,mikä itselläkin on tehtaan M350 vanteet 18" koossa.Siihen pariksi Hankookin renkaat 245/45,niin on mieluinen ajella.

    Voi sitten uratutkailla harraste pelillä.

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Originally posted by jms1601 View Post
    Itse olen tullut siihen lopputulemaan, että vika on renkaissa....

    ...vai onko vain Pirellin rengas ominaisuuksiltaan tuollainen ja tilanne paranisi renkaanvaihdolla.
    Olet aivan jälijllä. Mielestäni sulla on auton alla ehkä "huonoin" mahdollinen rengasvaihtoehto, mitä suomen teille pystyy autoonsa laittamaan. Eikä tilannetta paranna yhtään tuo 20" rengaskoko, ja 285-leveys, mikä tekee valmiiksi "ultra-sporttisesta" kumista äärimmäisen jäykän. Tuo setti on varmasti makea ajettava etelä-saksassa, mutta suomeen varmasti aivan kauhea! Voin hyvin kuvitella...

    Unohda samantien se Michelin myös. Ne on hienoja renkaita mutta näillä suomen urateillä nämä jäykät merkkirenkaat on rasittavia ajettavia. Se ei tarkoita että ne olisivat huonoja renkaita, mutta rengasvalinta pitää mielestäni tehdä "maaston" mukaan. Suomen tiestö on länsimaisittain hyvin poikkeuksellinen. Ja suunta ei ole missään nimessä paranemaan päin....

    Tuo Nexen nFera SU1 saattaisi olla hyvä vaihtoehto. Sellaiset ostaisin ehkä itsellenikin jos ei alla olisi uudet GoodYearin Asy2:set, jotka myöskin on hieman herkät urille, mutta jotakuinkin siedettävät. Hankookit on myös hyviä, mutta K120:sta ovat jotkut sanoneet hieman uraherkäksi...

    Leave a comment:


  • jms1601
    replied
    Moro!

    Vuodatampa tännekin tuota oman auton vetelyongelmaa ja kevään testailua.
    Eli talvikitkoilla, Nokian 245-40R19 kitkat, auto kulki suoraan ja oli urille tunteeton. Kesärenkaiksi laitoin Pirellin P-Zero kumit koossa eteen 245-35R20 ja taakse 285-30R20, vanteina toimii Vertinin Magic. Kulmat on säädetty, http://1drv.ms/1Al7kfh, ja rengaspaineilla on kikkailtu. Nyt paineet on ed. 2,7 ja takana 2,9. On kokeiltu 2,9/3,2 ja 3,1/3,3 ja 3,3/3,3 ja 2,4/2,7 ja millään paineilla ei ole tilanne ns normaali. Paras kombo on nyt ehkä tuo 2,7/2,9, mutta ongelma on ohitustilanteet. Kun vaihdat kaistaa tuntuu, että ei millään mene toiselle kaistalle, mutta sitten oikein imaisee sinne ja kun tulet takaisin omalle kaistalle ja vauhtia on 130-140km/h niin siinä saa olla tarkkana ettei mene metsähallituksen puolelle ja kun auto oikeen heijaa takaisin omalle kaistalle niin siihen perään sitten vastaheitto niin tarkkana saa kyllä olla kun ohittelee.
    Urissa vetelee niin, että ratista pitää kunnolla pitää kiinni, mutta urattomalla tiellä menee hienosti suoraan.

    Eilen tarkistettiin alusta ja siellä ei ollut löysää missään, ainostaan kuskin puolen takapäässä iskarin pohjaanlyönti kumi oli rikki, mutta se ei liene vaikuta ajettavuuteen? Nyt kun muistelen niin kyllä kitkoilla oli vähän samaa oiretta tuossa ohittamisessa jos tie oli oikein kupera, mutta ei lähellekkään noin selvästi kun nyt kesäkumeilla. Ja autona siis 530d F11 ja ajettu 109tkm. Itse olen tullut siihen lopputulemaan, että vika on renkaissa. Tämä siksikin, että ajelin kaverin vastaavalla autolla, jossa Nankangin NS2 alla ja oli lähes tunteeton urilla ja paljon paljon hiljaisempi kuin Pirellin kyyti.

    Komentteja odottelen ja lähinnä Hemin komentit kiinnostaa, eli onko kulmissa vielä jotain viturallaan vai onko vain Pirellin rengas ominaisuuksiltaan tuollainen ja tilanne paranisi renkaanvaihdolla. Ja jos renkaat vaihdan niin niissä arvostan ominaisuuksia vetelemättömyys, mukavuus ja hiljasuus. Nexen:n N Fera Su1:stä olen katsellut tai sitten jokin premiumrengas esim Michelin Pilot Sport 3 tai Hankookin Evo:t.

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Se tuuman ero vannehalkaisijassa ei sinällään ole niin mahdoton että se yksistään muuttaisi auton ajettavuutta kovin radikaalilla tavalla.
    Eli sinulla muuttuu renkaassa jotakin muutakin kuin pelkkä vannekoko, jos ero käyttäytymisessä on noin iso.
    Se on siis varma että osasyy on tietenkin nuo GY:n renkaat ja niiden toimivuus nykyisillä alustakulmilla sekä näillä uretaanipuslilla.
    Itse en näitä uretaanipuslia ja niiden funktiota ymmärrä katuautossa lainkaan, mutta jos ne nyt välttämättä näkee tarpeellisemmaksi kuin kunnossa olevat/uudet orggispuslat, niin rengasvalinnassa vain pitää tehdä kompromisseja jos etsitään alustan toiminnasta mukavuutta.
    Eli uretaanipuslilla kun sitten haetaan mukavuutta ja laitetaan rengaspaineet alas ja/tai ”lötkö” korkea rengas alle, saadaan koko puslan hyödyt kerralla mitätöityä, kun hermo ei kestä koko kesää oikeita rengaspaineita ja matalia nopeasti reagoivia renkaita.
    Ok, epäilen tässä myös liian suurta etupään negatiivista camberia, mutta niinhän se on että se hyvä/nautittava ajettavuus syntyykin osiensa summasta, ei mistään yksittäisestä asiasta.

    Minulle henkilökohtaisesti on toki jäänyt täysin hämärän peittoon mitä niillä uretaanipuslilla oikeasti katuautossa etsitään/tavoitellaan?
    Kovan ratatyyppisen kaarreajon G-voimien rutistuksessa pysyviä alustakulmia, vai välittämään sitä ”tarkkuutta” joka tuo asfalttisaumat ja pienetkin epätasaisuudet ajokokemukseen?
    Sitten kun hermo loppuu jossain kohtaa ko.ajotuntumaan, laskee rengaspaineet alle 2.5bar ja/tai renkaat vaihtuu 16” ”nuljukumeihin” ja tätä kautta ne saavutetut ”kaarrenopeudet” huononee tuntuvasti?
    Eli klassinen onnistunut ”viritys”....
    Päätin testata ja tilasin autooni lemförder oem malliset kumipuslat eteen alatukivarsiin. Ne ovat sellaiset missä sisä ja ulkokehän välillä on öljy.
    Vaihdoin ne maanantaina paikalleen ja sen suhteen olit oikeassa että nyt kestää kovempia rengaspaineita. Ei sen puoleen, ei ole tarvinnut paineita nostella kun se auto on nyt aika hyvin suuntavakaa. Voisin jopa harkita pudottamista lähemmäksi valmistajan suosituksia. Muistaakseni 2.2/2.6 (en laita päätä vadille).
    Keulasta tuli reilusti pehmeämpi ja mukavampi, toki ohjaustuntumasta hävisi hieman tarkkuutta. Paras juttu tuossa on se ettei enää kaikki paikat ja epätasaisuudet tule ohjaukseen suoraan läpi, ilmeisesti se monen mielestä liian löysä oem pusla puskuroi suuren osan eikä välitä ohjaukseen pilaten ajettavuutta.
    Päätin myös vaihtaa takapäähän myös kynkkien etupäihin kumiversiot kun nyt perä tuntuu turhan kovalta keulaan verrattuna.
    Kiitoksia vinkistä Hemi
    Last edited by Antti O; 22-05-2015, 08:33.

    Leave a comment:

Working...
X