Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by Antti O View Post
    Tähän vielä pyytäisin lisäkommenttia Hemiltä.
    Renkaina Eagle f1 asymmetric 2 koossa 225/45/17 + 245/40/17 (Styling 68 vanteet)
    Powerflexit edessä alatukivarsien takapäissä. Mitä olen testaillut eri renkaita, niin 17" kesärengastuksella ohjaukseen tulee pientä levottomuutta huonokuntoisilla teillä ja nuo asfaltin saumat ja vastaavat tuntee kyllä ohjauksessa. En oikein millään keksi mikä muu sen voisi tehdä. Alusta kun ei ole mikään mallia kivireki. (H&R Comfort), ainoastaan -35/10mm madallettu, hyvin lähellä M-Sport alustan korkeutta.
    16" pyörällä tätä epätasaisuuksien havainnointia ei tietenkään tapahdu kun se paksumpi rengas vaimentaa noita, ja kyyti on jopa mukavaa.

    Pitäisköhän testiksi vaihtaa tilalle uudet lemförderin kumipuslat (tietääkseni hyvin lähellä alkuperäistä)


    Muuttuukohan tuossa kulmat miten merkittävästi jos ne uretaaniset ottaa pois ja puskee kumiset tilalle ja kasaa etupään. ?
    Minulla on meinaan roadsterissa lemförderin uudet kumipuslat, ja ajettavuudessa ei kyllä ole valittamista vaikka on 18" pyörät alla.
    Se tuuman ero vannehalkaisijassa ei sinällään ole niin mahdoton että se yksistään muuttaisi auton ajettavuutta kovin radikaalilla tavalla.
    Eli sinulla muuttuu renkaassa jotakin muutakin kuin pelkkä vannekoko, jos ero käyttäytymisessä on noin iso.
    Se on siis varma että osasyy on tietenkin nuo GY:n renkaat ja niiden toimivuus nykyisillä alustakulmilla sekä näillä uretaanipuslilla.
    Itse en näitä uretaanipuslia ja niiden funktiota ymmärrä katuautossa lainkaan, mutta jos ne nyt välttämättä näkee tarpeellisemmaksi kuin kunnossa olevat/uudet orggispuslat, niin rengasvalinnassa vain pitää tehdä kompromisseja jos etsitään alustan toiminnasta mukavuutta.
    Eli uretaanipuslilla kun sitten haetaan mukavuutta ja laitetaan rengaspaineet alas ja/tai ”lötkö” korkea rengas alle, saadaan koko puslan hyödyt kerralla mitätöityä, kun hermo ei kestä koko kesää oikeita rengaspaineita ja matalia nopeasti reagoivia renkaita.
    Ok, epäilen tässä myös liian suurta etupään negatiivista camberia, mutta niinhän se on että se hyvä/nautittava ajettavuus syntyykin osiensa summasta, ei mistään yksittäisestä asiasta.

    Minulle henkilökohtaisesti on toki jäänyt täysin hämärän peittoon mitä niillä uretaanipuslilla oikeasti katuautossa etsitään/tavoitellaan?
    Kovan ratatyyppisen kaarreajon G-voimien rutistuksessa pysyviä alustakulmia, vai välittämään sitä ”tarkkuutta” joka tuo asfalttisaumat ja pienetkin epätasaisuudet ajokokemukseen?
    Sitten kun hermo loppuu jossain kohtaa ko.ajotuntumaan, laskee rengaspaineet alle 2.5bar ja/tai renkaat vaihtuu 16” ”nuljukumeihin” ja tätä kautta ne saavutetut ”kaarrenopeudet” huononee tuntuvasti?
    Eli klassinen onnistunut ”viritys”....

    Comment

    • Antti O
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6937
      • N/A

      Originally posted by Hemi View Post
      Se tuuman ero vannehalkaisijassa ei sinällään ole niin mahdoton että se yksistään muuttaisi auton ajettavuutta kovin radikaalilla tavalla.
      Eli sinulla muuttuu renkaassa jotakin muutakin kuin pelkkä vannekoko, jos ero käyttäytymisessä on noin iso.
      Se on siis varma että osasyy on tietenkin nuo GY:n renkaat ja niiden toimivuus nykyisillä alustakulmilla sekä näillä uretaanipuslilla.
      Itse en näitä uretaanipuslia ja niiden funktiota ymmärrä katuautossa lainkaan, mutta jos ne nyt välttämättä näkee tarpeellisemmaksi kuin kunnossa olevat/uudet orggispuslat, niin rengasvalinnassa vain pitää tehdä kompromisseja jos etsitään alustan toiminnasta mukavuutta.
      Eli uretaanipuslilla kun sitten haetaan mukavuutta ja laitetaan rengaspaineet alas ja/tai ”lötkö” korkea rengas alle, saadaan koko puslan hyödyt kerralla mitätöityä, kun hermo ei kestä koko kesää oikeita rengaspaineita ja matalia nopeasti reagoivia renkaita.
      Ok, epäilen tässä myös liian suurta etupään negatiivista camberia, mutta niinhän se on että se hyvä/nautittava ajettavuus syntyykin osiensa summasta, ei mistään yksittäisestä asiasta.

      Minulle henkilökohtaisesti on toki jäänyt täysin hämärän peittoon mitä niillä uretaanipuslilla oikeasti katuautossa etsitään/tavoitellaan?
      Kovan ratatyyppisen kaarreajon G-voimien rutistuksessa pysyviä alustakulmia, vai välittämään sitä ”tarkkuutta” joka tuo asfalttisaumat ja pienetkin epätasaisuudet ajokokemukseen?
      Sitten kun hermo loppuu jossain kohtaa ko.ajotuntumaan, laskee rengaspaineet alle 2.5bar ja/tai renkaat vaihtuu 16” ”nuljukumeihin” ja tätä kautta ne saavutetut ”kaarrenopeudet” huononee tuntuvasti?
      Eli klassinen onnistunut ”viritys”....
      Niin, ne pyöränkulmat on kyllä ihan about alueella. Eikä se nyt ole mikään rata-auton tuntunen, olen vaan ajanut useampaa ja hieman tehnyt vertailua. Pitää katsoa jos nyt vielä vuoden ajan itse tolla että testais paria uutta kumipuslaa nokalle ja katsoo miten se muuttaa käytöstä.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by Antti O View Post
        Niin, ne pyöränkulmat on kyllä ihan about alueella. Eikä se nyt ole mikään rata-auton tuntunen, olen vaan ajanut useampaa ja hieman tehnyt vertailua. Pitää katsoa jos nyt vielä vuoden ajan itse tolla että testais paria uutta kumipuslaa nokalle ja katsoo miten se muuttaa käytöstä.

        Ei, eivät ole etupään camberit ”alueella”, vaan negatiivista camberia on aivan liikaa kuten ko.ajokäytöksestä 17” renkain epäilinkin.
        Eli ne oikeat etupään arvot ovat kuitenkin ko.17” renkaalla aika lähellä tuota annettua -0.23”-astetta ja optimialue n.-0.20-0.30”-astetta.
        Tällöin myös takapää olisi oikeassa suhteessa etupäähän, eikä oltaisi etu ja takapään suhteen ns.”eriparia” (tässä siis nyt vain etupää aiheuttaa ko.ongelmat/”tempoilun” ja takapää ollessa huomattavasti rauhallisempi, jonka varmasti olet havainnutkin).
        Myös aurausta on etupäässä liikaa ja sitä vähentämällä tuonne ihan minimiin, saat jo sillä jonkin verran ajokäytöstä rauhoitettua. Myös takapäässä on aurausta hieman liikaa, mutta tällä rengastuksella ei mikään katastrofi.
        Kuitenkin jo oikeilla kulmilla ko.GY 17” rengas pitäisi saada kutakuinkin urille tunnottomaksi, vaikka toki nyt ne uretaanipuslat ovat mitä ovat suhteessa tiestä välittyviin pieniin epätasaisuuksiin.
        Last edited by Hemi; 06-05-2015, 13:51.

        Comment

        • MikkoJII
          BTCF Member
          • Oct 2003
          • 1807
          • Lapua

          Mitkäs ne e36 toukan rengaspaineet pitäs olla 225/45/17 renkaalle? Renkaana Aeolus AU01. Ei, ei ole sitä tarraa enää oven pielessä eikä ole ohjekirjaakaan.

          Alustaan uusittu kaikki puslat ja nivelet. Alusta säädetty suuntauksessa 205/65/15 renkailla. Eilen kun nakkasin kesävalssit alle niin etupää tuntu urissa hieman hakevalta. Jos ei rengaspaineilla asetu niin postaan kuvan niistä säädöistä. Auto ei ole liian matala vaan edestä ja takaa korkeus navasta kaareen 320mm.
          E32 750i 11/89

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3667
            • seinäjoki

            Originally posted by MikkoJII View Post
            Mitkäs ne e36 toukan rengaspaineet pitäs olla 225/45/17 renkaalle? Renkaana Aeolus AU01. Ei, ei ole sitä tarraa enää oven pielessä eikä ole ohjekirjaakaan.

            Alustaan uusittu kaikki puslat ja nivelet. Alusta säädetty suuntauksessa 205/65/15 renkailla. Eilen kun nakkasin kesävalssit alle niin etupää tuntu urissa hieman hakevalta. Jos ei rengaspaineilla asetu niin postaan kuvan niistä säädöistä. Auto ei ole liian matala vaan edestä ja takaa korkeus navasta kaareen 320mm.
            Kokeilisin eteen laittaa 2.8bar ja taakse 2.9bar. Mutta vaikea sanoa mitkä ovat hyvät paineet kun Niitä pitää vain vaihdella ja löytää niistä joku optimaali. Melkein pitäisi se suuntaustodistus nähdä, että onko siellä edessä kaikki ok!?
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • jep-698
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2015
              • 223
              • jyväs

              Millasia paineita kannattaa käyttää 235/40 ja 265/35 r18 8 ja 9 leveen vanteen kanssa ja autona on e39 530d sedan m-sport ja kumeina linglong
              ex e39 530d

              Comment

              • deemu79
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2011
                • 453
                • Helsinki

                Originally posted by jep-698 View Post
                Millasia paineita kannattaa käyttää 235/40 ja 265/35 r18 8 ja 9 leveen vanteen kanssa ja autona on e39 530d sedan m-sport ja kumeina linglong
                Aloitapa kokeilu vaikka 2,6 ja 2,9 -paineilla, pitäis olla sinnepäin. Ja jos ei ole tarpeeksi tukeva tms. voit nostaa aina sinne 3,3 ja 3,6 asti, mutta tuskin paljoa tarvii muutella noista ensin annetuista.
                Last edited by deemu79; 08-05-2015, 11:31.
                sigpic
                328i Coupe M-Sport -95

                Comment

                • MikkoJII
                  BTCF Member
                  • Oct 2003
                  • 1807
                  • Lapua

                  Originally posted by janke View Post
                  Kokeilisin eteen laittaa 2.8bar ja taakse 2.9bar. Mutta vaikea sanoa mitkä ovat hyvät paineet kun Niitä pitää vain vaihdella ja löytää niistä joku optimaali. Melkein pitäisi se suuntaustodistus nähdä, että onko siellä edessä kaikki ok!?
                  Nonii. Kävin tarkistaan paineet vielä alle laiton jälkeen. Laitoin 2.8bar ja 3.0bar. Ehkä aavistuksen rauhottu. Vanteet on 7.5 leviät.

                  Tuossa vielä kulmat:
                  Etuakseli:



                  Taka-akseli


                  Rengaspaine.fi sivustolta bongasin tämmöset ehotukset paineiksi:
                  Last edited by MikkoJII; 08-05-2015, 12:05.
                  E32 750i 11/89

                  Comment

                  • Fabsu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 1754

                    Huh huh... Mikä paikka tuo rengaspaine.fi oikein on? Tosi järkevät suositukset, esim e60. 245/35/19 eturenkaan normaalipaine 2 baria. En kyllä lähtisi kokeilemaan.
                    AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                    ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                    e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                    e30 318i -88

                    Comment

                    • MikkoJII
                      BTCF Member
                      • Oct 2003
                      • 1807
                      • Lapua

                      Originally posted by Fabsu View Post
                      Huh huh... Mikä paikka tuo rengaspaine.fi oikein on? Tosi järkevät suositukset, esim e60. 245/35/19 eturenkaan normaalipaine 2 baria. En kyllä lähtisi kokeilemaan.
                      Googlasin omaa rengasta ja tuo sivu tuli esille, todella järettömiä ehotuksia
                      E32 750i 11/89

                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3667
                        • seinäjoki

                        Originally posted by MikkoJII View Post
                        Nonii. Kävin tarkistaan paineet vielä alle laiton jälkeen. Laitoin 2.8bar ja 3.0bar. Ehkä aavistuksen rauhottu. Vanteet on 7.5 leviät.

                        Tuossa vielä kulmat:
                        Etuakseli:



                        Taka-akseli


                        Rengaspaine.fi sivustolta bongasin tämmöset ehotukset paineiksi:
                        http://rengaspaine.fi/henkiloautot/b...5_-_1999/tulos
                        Missä kävit suuntauksessa?
                        Etuakselin vasen camber-kulma kun olisi oikean kanssa samassa asteessa eli tuossa -0.19´ niin, ajo-tuntuma olisi varmasti parenmpi.

                        Takana kun oikean camberi olisi käännetty tuohon samaan missä vasen, eli -1.30´ niin edelleen parantaisi ajo-tuntumaa. Vaikka erot ovat pieniä noilla asteilla, niin kuiteskin ne vaikuttaa auton käytökseen suuresti.

                        Noi rengaspaine-taulukot on yleensä vain suuntaa antavia, eli kyllä ne pitää yrittää itse aina hakea kokeilemalla toki rengasvalmistajan suosituksien lähimaastosta. Paineet kannattaa pitää yleensä mielummin liiallisina, kun vähäisinä. Itse aina pidän autossa omaa bar-mittaria ja laitan aina sen mukaan paineet, koska huoltamoiden mittarit voivat valehdella reilustikkin.
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • MikkoJII
                          BTCF Member
                          • Oct 2003
                          • 1807
                          • Lapua

                          Originally posted by janke View Post
                          Missä kävit suuntauksessa?
                          Etuakselin vasen camber-kulma kun olisi oikean kanssa samassa asteessa eli tuossa -0.19´ niin, ajo-tuntuma olisi varmasti parenmpi.

                          Takana kun oikean camberi olisi käännetty tuohon samaan missä vasen, eli -1.30´ niin edelleen parantaisi ajo-tuntumaa. Vaikka erot ovat pieniä noilla asteilla, niin kuiteskin ne vaikuttaa auton käytökseen suuresti.

                          Noi rengaspaine-taulukot on yleensä vain suuntaa antavia, eli kyllä ne pitää yrittää itse aina hakea kokeilemalla toki rengasvalmistajan suosituksien lähimaastosta. Paineet kannattaa pitää yleensä mielummin liiallisina, kun vähäisinä. Itse aina pidän autossa omaa bar-mittaria ja laitan aina sen mukaan paineet, koska huoltamoiden mittarit voivat valehdella reilustikkin.
                          Akkalan Samilla roveksessa. Meillä on talli siinä lähellä niin oli helppo nakata sinne. Pitää koittaa vielä säätää noita paineita. Pitää ajella tänään Ylivieskaan niin tulee ainaki testattua.
                          E32 750i 11/89

                          Comment

                          • zener
                            Moderator
                            • Oct 2004
                            • 14448
                            • Oulu

                            No huhhuh, ei kyllä oikeesti huomaa eroa -1.30 ja -1.38 välillä vaikka nuo hipostelis lappuun näyttämään tasaa.

                            Tosin nuo etucamberit on vähän huonohkot. Casterit on kyllä ihan ok. Puoltaako oikealle?
                            E65 730dA '04 klick
                            F10 520dA '11 klick
                            E34 520iA (2.8l) '91 klick

                            Instagram


                            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3667
                              • seinäjoki

                              Originally posted by zener View Post
                              No huhhuh, ei kyllä oikeesti huomaa eroa -1.30 ja -1.38 välillä vaikka nuo hipostelis lappuun näyttämään tasaa.

                              Tosin nuo etucamberit on vähän huonohkot. Casterit on kyllä ihan ok. Puoltaako oikealle?
                              Elä ole varma
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              • zener
                                Moderator
                                • Oct 2004
                                • 14448
                                • Oulu

                                Originally posted by janke View Post
                                Elä ole varma
                                Mersu ja bemarikansa on kyllä niitä vaikeimpia tapauksia suuntauksen kanssa. Tuommosta eroa et kyllä huomaa.

                                On noita kulmia tullu sen verran mulkattua eri autoihin jo tähän mennessä. Toki onhan se hieno lappu kun pistää kaikki 0.01 tarkkuudella tasoihin.
                                E65 730dA '04 klick
                                F10 520dA '11 klick
                                E34 520iA (2.8l) '91 klick

                                Instagram


                                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎