Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antti O
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6937
    • N/A

    E46 325i facelifti, orkkis 17" style 68 rengastuksella. Alustana H&R comfort kit paketti. Mielestäni kyyti menee epämukavaksi jos nostaa kovin ylös paineet. Muistaakseni ohjepaineet on 2.4 / 2.8 bar. 225/45/17 + 245/40/17 pyörät.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by Antti O View Post
      Oon ite huomannut sen että jos paineita lähtee kovin suosituksista nostamaan kyydistä tulee aika epämukavaa.
      Jos tarkoitat ”suosituksilla” niitä autonvalmistajan antamia arvoja, niin nehän ei ole ”suosituksia” lainkaan vaan ehdottomat minimipaineet. Jos 3.0bar paineet muuttaa ison vannekoon auton erityisen epämukavaksi, on alustassa uretaanipuslaa tai jotain rikki.

      Comment

      • Petteri75
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 2553
        • Kirkkonummi

        Autona on F30 320i, olivatko ne nyt 235/50-17 kumit, 2.2/2.2 min ja 2.2 / 2.7 bar max. Taakse tuli laitettua 2.6 kokeilun vuoksi ja kyllähän se nosto 2.2:sta vaikutti. Mutta kannattaako jos ajelee suurimmaksi osaksi yksin? Ei vedellyt uriin mitenkään edes tuolla 2.2, nyt on kokeilukausi edessä. Hakka Bluet alla, RF-renkaiksi oudon hyvät vaikka ovatkin jo 3-vuotiaat.
        BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

        Comment

        • Tenox
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2006
          • 1732

          Toisaalta ainakin Nankang kehottaa käyttämään autonvalmistajan ohjepaineita renkaissaan. :think
          Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

          Comment

          • deemu79
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2011
            • 453
            • Helsinki

            Kokeilemallahan nuo selviää kulloisellekin kombinaatiolle. Maalaisjärjen käyttö sallittu.
            sigpic
            328i Coupe M-Sport -95

            Comment

            • Antti O
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6937
              • N/A

              Originally posted by Hemi View Post
              Jos tarkoitat ”suosituksilla” niitä autonvalmistajan antamia arvoja, niin nehän ei ole ”suosituksia” lainkaan vaan ehdottomat minimipaineet. Jos 3.0bar paineet muuttaa ison vannekoon auton erityisen epämukavaksi, on alustassa uretaanipuslaa tai jotain rikki.
              Powerflexiä on alustassa 4 puslaa.
              - Etupäässä alatukivarsien takapuslat
              - Taka-akselistossa kynkkien etupuslat on powerflexit.

              Olen nyt ajanut 2.6/2.8 bar, melko siedettävä vielä. Yli ei viitsi enää nostaa.
              Last edited by Antti O; 24-04-2015, 08:47.

              Comment

              • Warra
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2005
                • 483

                Itse pitänyt E46 touringissa 2.6 edessä ja 3.0 takana, rengaskokona 205/55r16. Ei mitenkään epämukavaa vaan mukavan jämäkkää. Renkaat kuluvat tasaisesti. Ei moittimista.
                E46 320i Facelift Touring M54b22
                exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

                Comment

                • Antti O
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6937
                  • N/A

                  Testasin omaa autoa samalla rengastuksella, 2.4/2.6 bar ja tosi hyvä ajella ja mukava kyyti.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by Antti O View Post
                    Powerflexiä on alustassa 4 puslaa.
                    - Etupäässä alatukivarsien takapuslat
                    - Taka-akselistossa kynkkien etupuslat on powerflexit.

                    Olen nyt ajanut 2.6/2.8 bar, melko siedettävä vielä. Yli ei viitsi enää nostaa.
                    Niin no, siinähän se, eli moni matalampi rengas muuttuu aika epämukavaksi sillä painetasolla minkä se käytännössä kuitenkin vaatisi, jos/kun alla on uretaanipuslaa. Eli koska ilmaisia aterioita ei ole olemassakaan, pitää ”urheilullisutta” uretaanipuslilla haettaessa hyväksyä sen mukanaan herkästi tuoma pieni epämukavuus. Yritetään siis poimia ”rusinat pullasta”, tässä kuitenkaan onnistumatta.
                    Paradoksista toki sikäli että ensin niillä uretaanipuslilla saadaan ”urheilullinen kivireki” ja sitten juuri useinkin joudutaan rengaspaineet jättämään traktoriluokkaan jotta autolla yleensäkkään viitsii ajaa. Samalla se uretaanipuslista saatu tarkkuus ja reagointihyöty heitetään lapsiveden mukana ulos ikkunasta ja samalla tuhotaan varsinkin takarenkaat varsin nopeasti.
                    Kuitenkin bemari alustat alkuperäisillä EHJILLÄ orggis kumipuslilla on todella tarkka ja reagoiva ilman mukavuusongelmia, jolloin nämä uretaanipuslaviritykset ovat usein samassa gategoriassa vapaavirtaussuodattimien kanssa suhteessa saatuihin hyötyihin....ja haittoihin.

                    Comment

                    • _nixu_
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 8972
                      • Kellokoski

                      Ja E36/46:n voi päivittää orkkiksena umpikumiset M3 puslat niiden lerppujen vakioiden tilalle..
                      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                      Comment

                      • Antti O
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6937
                        • N/A

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Niin no, siinähän se, eli moni matalampi rengas muuttuu aika epämukavaksi sillä painetasolla minkä se käytännössä kuitenkin vaatisi, jos/kun alla on uretaanipuslaa. Eli koska ilmaisia aterioita ei ole olemassakaan, pitää ”urheilullisutta” uretaanipuslilla haettaessa hyväksyä sen mukanaan herkästi tuoma pieni epämukavuus. Yritetään siis poimia ”rusinat pullasta”, tässä kuitenkaan onnistumatta.
                        Paradoksista toki sikäli että ensin niillä uretaanipuslilla saadaan ”urheilullinen kivireki” ja sitten juuri useinkin joudutaan rengaspaineet jättämään traktoriluokkaan jotta autolla yleensäkkään viitsii ajaa. Samalla se uretaanipuslista saatu tarkkuus ja reagointihyöty heitetään lapsiveden mukana ulos ikkunasta ja samalla tuhotaan varsinkin takarenkaat varsin nopeasti.
                        Kuitenkin bemari alustat alkuperäisillä EHJILLÄ orggis kumipuslilla on todella tarkka ja reagoiva ilman mukavuusongelmia, jolloin nämä uretaanipuslaviritykset ovat usein samassa gategoriassa vapaavirtaussuodattimien kanssa suhteessa saatuihin hyötyihin....ja haittoihin.
                        Isän autossa on edessä nuo samat powerflexit 16" rengastuksella ja se on oikein mukava ajaa (m-sport alusta). Vaihdoin nuo puslat siihen aiemmin, en kyllä oikein mitään käytännön eroa huomannut. Se ero on melko pieni kyllä powerflexin ja kumisen välillä tuossa etupään kohdalla. Taka-akselista en osaa sanoa. Toki mielummin käyttöautossa kumista puslaa kun uretaania, mukavuuden puolesta..Zetaan vaihdoin puslat ja laitoin oem lemförderiä, juurikin sen vuoksi että se mukavuus mitä tehtaalta on tehty kestäisi.
                        Sen sijaan e46 kohdalla nuo puslat taka-akseliin laittoi entinen omistaja, olen minä muutamia kertoja harkinnut jos vaihtaisin kumiset sinne taakse.
                        No, tarvii nyt miettiä. Ei tuo siis mitenkään lippistuunatun epämukava ole.
                        Last edited by Antti O; 24-04-2015, 13:24.

                        Comment

                        • Make H.
                          BTCF Member
                          • Jul 2006
                          • 1278
                          • Kokkola

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Paradoksista toki sikäli että ensin niillä uretaanipuslilla saadaan ”urheilullinen kivireki” ja sitten juuri useinkin joudutaan rengaspaineet jättämään traktoriluokkaan jotta autolla yleensäkkään viitsii ajaa. Samalla se uretaanipuslista saatu tarkkuus ja reagointihyöty heitetään lapsiveden mukana ulos ikkunasta ja samalla tuhotaan varsinkin takarenkaat varsin nopeasti.
                          Kuitenkin bemari alustat alkuperäisillä EHJILLÄ orggis kumipuslilla on todella tarkka ja reagoiva ilman mukavuusongelmia, jolloin nämä uretaanipuslaviritykset ovat usein samassa gategoriassa vapaavirtaussuodattimien kanssa suhteessa saatuihin hyötyihin....ja haittoihin.
                          Mielipiteensä ja vertailukohtansa jokaisella mutta kyllähän iskaritki vaikuttaa tuohon "kivirekimäisyyteen" aika paljo onko jotku jäykkyyssäädettävät tolpat jäykkyyssäätö iha tapissa, pintakovat sportit vai sit löysemmät sporttimallit...Ite taas en mihinkään pitovehkeeseen ees harkitsis orggiskumipuslia jos siihen on uretaanit saatavilla, eipä tarvi enää ikinä auton eliniän aikana vaihtaa puslia (niin ku kumipuslat muutaman vuoden välein) ja plussana vielä tarkempi/urheilullisempi ajettavuus mukavuuden juurikaan kärsimättä...

                          Särähti vaan korvaan tuo "uretaanipuslaviritykset" tai vapariin vertaaminen koska ite niistä (PU-puslista) ainoastaan positiivisia kokemuksia...okei no hinta ja se minimaalinen ajomukavuuden menetys, mutta itselleni hyödyt suurempia...mutta miksei ne toki voi itselleen perustella miten tykkää, vaikka sitten vaparivirityksenä tms.

                          Ite vaihdoin e30 vanhat perstoutuneet taka-akselin isot kumipuslat uretaanisiin eikä siitä nyt IMO mitenkään epämukavaa tullut, kiva kun oli jämy, varmaan ois ollu iha ok vakioillaki, jotka tosin menettää ominaisuutensa jo 2-3 vuoden aikana...
                          Last edited by Make H.; 24-04-2015, 19:54.

                          Comment

                          • Antti O
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6937
                            • N/A

                            No tossa mun autossa on H&R Comfort kit, (iskarit & jouset).. joten en nyt usko että se tolpista tulee. Vastaavasta alustasta eri korimalleissa oikein hyviä kokemuksia.
                            Ja kuten sanoin, tuo mun auton alusta on varmaan jollekin löysä, itelle aika topakka.. mielipiteitä.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by Antti O View Post
                              Isän autossa on edessä nuo samat powerflexit 16" rengastuksella ja se on oikein mukava ajaa (m-sport alusta).
                              Laitappa sinne vaikkapa 19” pyörät ja niihin ne paineet mitä niihin kuuluu....ja vertaa mikä vaikutus on suhteessa uusiin orggispusliin?

                              Originally posted by Make H. View Post
                              Särähti vaan korvaan tuo "uretaanipuslaviritykset" tai vapariin vertaaminen koska ite niistä (PU-puslista) ainoastaan positiivisia kokemuksia...okei no hinta ja se minimaalinen ajomukavuuden menetys, mutta itselleni hyödyt suurempia...mutta miksei ne toki voi itselleen perustella miten tykkää, vaikka sitten vaparivirityksenä tms.

                              Ite vaihdoin e30 vanhat perstoutuneet taka-akselin isot kumipuslat uretaanisiin eikä siitä nyt IMO mitenkään epämukavaa tullut, kiva kun oli jämy, varmaan ois ollu iha ok vakioillaki, jotka tosin menettää ominaisuutensa jo 2-3 vuoden aikana...
                              Ensinnäkin, tässä oli nyt kyse nimenomaan rengaspaineiden vaikutuksesta ajomukavuuteen silloin kun rengas on 55-sarjaa tai matalampi.
                              Kukaan ei väittänytkään että uretaanipuslien vaikutus olisi mitenkään suoraviivaista, vaan nimenomaan niin että JOILLAKIN renkailla näillä on suuri vaikutus ajomukavuuteen silloin kun varioidaan nimenomaan rengaspaineita.
                              On 100% varma että jollakin 16” ”nuljukumeilla” uretaanipuslien vaikutus mukavuuteen on minimaalinen vaikka painehaarukka olisikin 2.2-3.2bar.
                              Se on tietenkin totta että alustassa kaikki muukin vaikuttaa mukavuuteen, mutta jos uretaanipusla yleisesti ottaen ei olisi mukavuuspuolelta mitenkään pois (eri rengaskoko/merkkivariaatioiden suhteen), autotehtaat itse käyttäisivät niitä toki kumipuslien sijasta.
                              Itse en ole vielä koskaan tuntenut tarvetta uretaanipusliin omissa autoissani varsinkaan koska meidän käyttämät vannekoot ovat suhteellisen isoja.
                              Kunnolliset / kunnossa olevat alkuperäispuslat ovat riittäneet aivan mainiosti kun vannekoot ovat 18”-20”.
                              Pointti on myös se että me emme käytä nykyreinaissa koskaan varsinkaan takana alle 3.0bar paineita.
                              Näistä meidän myyntiautoista taas on useinkin jouduttu uretaanit heivaamaan pois ja tilalle uutta orggista jos alle on laitettu vähän isompaa vannetta ja renkaisiin ne paineet mitkä niihin ihan oikeasti kuuluu.
                              Ok, olisi helppo toki saada sama ”mukavuusvaikutus” esim.20” pyörillä kun paineet pudottaisi johonkin kahden ja kahden puolen välille, mutta tässäkin kohtaa on jo kauan sitten päätetty pitää ”housut jalassa” ja mm.paineet siellä mitä ne pitää ollakkin ilman että mukavuudesta tarvitsee tinkiä isoillakaan vennekoon pyörillä. Kukin tietenkin tyylillään, mutta esim.meillä näin.
                              Last edited by Hemi; 25-04-2015, 16:49.

                              Comment

                              • Tenox
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2006
                                • 1732

                                Tuleeko uretaanipuslilla helpommin läpi myös vanteen lievästä vammaisuudesta johtuvat tärinät rattiin?

                                Auto on sellainen kivireki ja saa ollakin, että mukavuus on joka tapauksessa kaukana, mutta tää kiinnostas tietää.

                                (Edessä on suorat vanteet, molemmat takavanteet lievästi vialliset. Autossa käsittääkseni kaikki mahdolliset puslat uretaania. Mietin vain, että auttaako uusien vanteiden osto edes mitään. Renkaat on 205/45/16.)
                                Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎