Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nupe68
    Bimmer Rookie
    • Feb 2012
    • 105
    • Häme

    Itselleni vastaten,
    - Uraherkkyys: kantavampi huonompi, nopeusluokalla ei yhtä suurta merkitystä, mutta alempi nopeusluokka (pehmeämpi seos) hiukan parempi
    - Kulutuskestävyys: kantavuudella ei merkitystä, korkeampi nopeusluokka parempi?
    - Vierintävastus: kantavampi parempi, nopeusluokalla ei yhtä suurta merkitystä, mutta korkeampi nopeusluokka hiukan parempi
    - Melu: kantavampi parempi, alempi nopeusluokka hiukan parempi
    - Ai niin ja flatspot -ilmiö: kantavampi ja korkeampi nopeusluokka parempi

    Toki renkaan merkillä ja mallilla on varmasti paljon suurempi merkitys, mutta jos samasta rengasmerkistä ja mallista valitsee niin menisköhän se suurinpiirtein noin? Saa kyseenalaistaa
    e46 330d touring -04
    Ex: 1502 -75 Pastellblau

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 9990
      • KVLA

      Originally posted by Nupe68 View Post
      - mutta alempi nopeusluokka (pehmeämpi seos)
      Originally posted by Nupe68 View Post
      - Kulutuskestävyys: korkeampi nopeusluokka parempi?
      Näistä olen eri mieltä.

      Comment

      • bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17799
        • Jämsä

        Originally posted by Heguli 31 View Post
        Näistä olen eri mieltä.

        Miksi? Alemman nopeusluokan pehmeämmät rankaat ei ole minunkaan mielestä yhtä uraherkät kuin korkeamman nopeusluokan kovempi seoksiset. Myös kulutuskestävyys on parempi korkeamman nopeusluokan kovemmissa renkaissa. Kyllähän ne kaiken järjen mukaan juuri noin menee?
        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by bemu2000 View Post
          Miksi? Alemman nopeusluokan pehmeämmät rankaat ei ole minunkaan mielestä yhtä uraherkät kuin korkeamman nopeusluokan kovempi seoksiset. Myös kulutuskestävyys on parempi korkeamman nopeusluokan kovemmissa renkaissa. Kyllähän ne kaiken järjen mukaan juuri noin menee?
          Ei välttämättä.
          Nimittäin useinhan mm.rengaspaineiden nosto eli rungon jäykkyyden kasvattaminen nimenomaan juuri vähentää uraherkkyyttä.
          Toisaalta jäykin mahdollinen eli runflat, on taasen poikkeuksetta uraherkkä?
          Suurin vaikuttava asia on käytetty runkorakenne (sen haluttu ”terävyys”/vaste) ja tätä ei silmämääräisesti näe.
          Kun renkaalta halutaan mahdollisimman nopeaa ja terävää ohjausvastetta (tästä saa testeissä paljon lisäpisteitä), tarkoittaa se tietyn tyyppisen rakenteen painotusta ja tällöin myös käytännössä aina myös uraherkkyyden kasvua.
          Nopeusluokka ja kantavuus vaikuttavat oikeastaan vain jonkin rengasmallin sisällä tiettyyn suuntaan suhteessa uraherkkyyteen, mutta ainakaan minun mielestä muutoin tätä ei voi yleistää koska jossakin nämä menevät toiseen suuntaan kuin jossakin toisessa mallissa.

          Comment

          • Nupe68
            Bimmer Rookie
            • Feb 2012
            • 105
            • Häme

            Originally posted by Hemi View Post
            Nopeusluokka ja kantavuus vaikuttavat oikeastaan vain jonkin rengasmallin sisällä tiettyyn suuntaan suhteessa uraherkkyyteen, mutta ainakaan minun mielestä muutoin tätä ei voi yleistää koska jossakin nämä menevät toiseen suuntaan kuin jossakin toisessa mallissa.
            Hämmentävää.

            Entäs sitten kulutuskestävyys? Aika yleinen näkemys lienee, että esim. V-luokka on kestävämpi kuin Y, mutta jos V on pehmeämpi kuin Y (onko se aina näin?), niin miten se on selitettävissä? Ja rullaako kovempi kumi kevyemmin kuin pehmeä vai päinvastoin? (esim. jotkut ilmeisen pehmeät kitkat vaikkapa Nokia R2 rullaavat käsittääkseni kevyemmin kuin kovemmat kesäkumit).

            Olin harkinnut kokeilla seuraavaksi Uniroyalin Rain Sport3 (tai Goodyear EG Performance), mutta hakusessa on nopeusluokka V tai Y ja kantavuus 91 tai 94(XL). Kilsoja alkoi tulla nyt (käytännössä pelkkää motaria) siihen tahtiin, että rengaskulut ja vierintävastus alkaa tuntua lompsassa, mutta samalla toki haluaisi minimoida uraherkkyyden, ja kun tuolla kantavuudella ja nopeusluokalla on renkaan hintaankin (merkistä ja mallista riippuen) välillä melkoinen vaikutus.

            Nyt on alla ollut foorumin palstalta hommatut 225/45-17 94W Primacy3 ja 20 tuhatta ajettuina pintaa niissä jäljellä vajaat 5mm. Aika tyyriit ovat ko. misukat kaupassa, ja tuo sigun tonnikeiju tuntuu syövän rengasta aika halukkaasti.

            Edit: Nyt kun tsekkasin, niin onhan noilla misukoilla jo 26 tkm menty.
            Last edited by Nupe68; 27-11-2014, 01:22. Reason: kilsojen korjaus
            e46 330d touring -04
            Ex: 1502 -75 Pastellblau

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by Nupe68 View Post
              Hämmentävää.

              Entäs sitten kulutuskestävyys? Aika yleinen näkemys lienee, että esim. V-luokka on kestävämpi kuin Y, mutta jos V on pehmeämpi kuin Y (onko se aina näin?), niin miten se on selitettävissä? Ja rullaako kovempi kumi kevyemmin kuin pehmeä vai päinvastoin? (esim. jotkut ilmeisen pehmeät kitkat vaikkapa Nokia R2 rullaavat käsittääkseni kevyemmin kuin kovemmat kesäkumit).

              Olin harkinnut kokeilla seuraavaksi Uniroyalin Rain Sport3 (tai Goodyear EG Performance), mutta hakusessa on nopeusluokka V tai Y ja kantavuus 91 tai 94(XL). Kilsoja alkoi tulla nyt (käytännössä pelkkää motaria) siihen tahtiin, että rengaskulut ja vierintävastus alkaa tuntua lompsassa, mutta samalla toki haluaisi minimoida uraherkkyyden, ja kun tuolla kantavuudella ja nopeusluokalla on renkaan hintaankin (merkistä ja mallista riippuen) välillä melkoinen vaikutus.

              Nyt on alla ollut foorumin palstalta hommatut 225/45-17 94W Primacy3 ja 20 tuhatta ajettuina pintaa niissä jäljellä vajaat 5mm. Aika tyyriit ovat ko. misukat kaupassa, ja tuo sigun tonnikeiju tuntuu syövän rengasta aika halukkaasti.
              Yleisesti ottaen mitä korkeampi nopeusluokka, sitä nopeammin kuluu, mutta tässäkin logiikka on lineaarista vain saman merkin/mallin sisällä.
              Tämä kulumisnopeus on taas mitä suuremmin verrannollinen ominaisuus sadekelin pito-ominaisuuksien kanssa.
              Eli koska rengastesteissä ei juurikaan pisteytetä kulumisnopeutta ja sadekelin pito-ominaisuudet taas tuovat paljon lisäpisteitä, on selvää kumpaa ainakin testeillä elävät merkkivalmistajat nykyään painottavat.
              Sadekelin pito-ominaisuudet taas rakentuvat pitkälle silicapitoisuuksilla, jota lisättäessä kuluminen taas nopeutuu ja päinvastoin.
              Tämäkään ei kuitenkaan ole näin suoraviivaista, koska kulumisnopeuteen vaikuttaa suuresti myös renkaiden asentokulmat ja toinen runkotyyppi sietää toisenlaisia kulmia enemmän kuin toinen ja päinvastoin.
              Eli joku rengas kestää liiallista aurausta ja toinen ei...toinen taas kestää liiallista negatiivista camberia, jota taas toinen ei, jne,jne...
              Last edited by Hemi; 27-11-2014, 00:44.

              Comment

              • Nupe68
                Bimmer Rookie
                • Feb 2012
                • 105
                • Häme

                Originally posted by Hemi View Post
                Yleisesti ottaen mitä korkeampi nopeusluokka, sitä nopeammin kuluu, mutta tässäkin logiikka on lineaarista vain saman merkin/mallin sisällä.
                Noin se kaiketi on, joskin jotenkin luulisi pehmeämmän renkaan kuluvan nopeammin kuin kovemman.

                Originally posted by Hemi View Post
                Tämä kulumisnopeus on taas mitä suuremmin verrannollinen ominaisuus sadekelin pito-ominaisuuksien kanssa.
                Eli koska rengastesteissä ei juurikaan pisteytetä kulumisnopeutta ja sadekelin pito-ominaisuudet taas tuovat paljon lisäpisteitä, on selvää kumpaa ainakin testeillä elävät merkkivalmistajat nykyään painottavat.
                Sadekelin pito-ominaisuudet taas rakentuvat pitkälle silicapitoisuuksilla, jota lisättäessä kuluminen taas nopeutuu ja päinvastoin.
                Tuo kuulostaa ihan loogiselta. Esim. Uniroyal RainSport 2/3 on sadekelillä kait huippu kumi, varsin tunteeton urille eikä pahan hintainenkaan, mutta kestävyydeltään ei järin häävi.

                Valintojen maailma :think
                Ja renkaissa kun logiikka ei oikein tunnu aina toimivan. En esimerkiksi ymmärrä, että miksi leveämpi kumi tuntuu kuluvan selkeesti nopeammin kuin kapeampi, vaikka se nyt ainakin luulisi olevan päin vastoin.
                e46 330d touring -04
                Ex: 1502 -75 Pastellblau

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  Originally posted by Nupe68 View Post
                  Entäs sitten kulutuskestävyys? Aika yleinen näkemys lienee, että esim. V-luokka on kestävämpi kuin Y, mutta jos V on pehmeämpi kuin Y (onko se aina näin?), niin miten se on selitettävissä? Ja rullaako kovempi kumi kevyemmin kuin pehmeä vai päinvastoin? (esim. jotkut ilmeisen pehmeät kitkat vaikkapa Nokia R2 rullaavat käsittääkseni kevyemmin kuin kovemmat kesäkumit).
                  Kumiseoksen vaikutus ei ole niin merkittävä vierintävastukseen. Huomaa hyvin polkupyörän renkaissa, saattavat näyttää ja tuntua samalta mutta ihan erilailla rullaa. Runko ja renkaan paino vaikuttavat eniten. Siksi varmaan Nokian kitkat rullaa hyvin. Raskaat ja jäykät UHP renkaat huonommin.

                  Originally posted by Nupe68 View Post
                  Noin se kaiketi on, joskin jotenkin luulisi pehmeämmän renkaan kuluvan nopeammin kuin kovemman.


                  En esimerkiksi ymmärrä, että miksi leveämpi kumi tuntuu kuluvan selkeesti nopeammin kuin kapeampi, vaikka se nyt ainakin luulisi olevan päin vastoin.
                  Myös nuo Nokian kitkat tuntuu kestävän kulutusta hyvin.

                  Leveä kuluu hitaammin jos renkaat on samanlaiset. Yleensä leveä rengas onkin eri nopeusluokkaa ja mallia.

                  Comment

                  • jonsered92
                    BTCF Member
                    • Jun 2012
                    • 470
                    • JKL

                    Aattelin et tää vois olla oikea paikka kysyä niin nostan tätä treadii.

                    Eli e46 328i kävi nelipyöräsuuntauksessa. Muuten kaikki auraukset saatiin kuulemma kohdalleen mutta etu campperit jäi säätämättä koska yläpään laakerien pulttien booraukset eivät jostai syystä pidä ja näin ollen mutteri pyörii mukana.

                    Jätettiin se tekemättä ja mietin että voiko auto sen takia olla nii uraherkkä ja vetelee motarilla vasemmalle jossei pidä ratista kiinni? Vai vaikuttaako aivan sliksit kumit siihen? Takana uudet renkaat. Tässä viel liitteenä kuva suuntausraportista.
                    Attached Files
                    Nyt:e60 530xda herkuilla
                    ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

                    Comment

                    • Lucifer-61
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2014
                      • 172
                      • Oulu Ykin osavaltio

                      Originally posted by jonsered92 View Post
                      Aattelin et tää vois olla oikea paikka kysyä niin nostan tätä treadii.

                      Eli e46 328i kävi nelipyöräsuuntauksessa. Muuten kaikki auraukset saatiin kuulemma kohdalleen mutta etu campperit jäi säätämättä koska yläpään laakerien pulttien booraukset eivät jostai syystä pidä ja näin ollen mutteri pyörii mukana.

                      Jätettiin se tekemättä ja mietin että voiko auto sen takia olla nii uraherkkä ja vetelee motarilla vasemmalle jossei pidä ratista kiinni? Vai vaikuttaako aivan sliksit kumit siihen? Takana uudet renkaat. Tässä viel liitteenä kuva suuntausraportista.
                      En usko että yläpäät vaikuttaa vasemmalle vetelyyn jos on laakeroidut yläpääyt. Tämä ongelma oli aikonasn esim ford escort joissa laakeeita ei ollut niin autoa piti ajaa vähän ja ratti suoraan ennen yläpään kiristystä. Ittellä viime kesänä auto meni ku rusakko mättäältä toiselle kuluneilla kesärengailla ja muuttu ihan eri autoksi kun pistin uudet kumit alle. Eli luulen jotta sieltä lähet etsiin vetelyä. Kokeikeppa huvikseen ajaa erikohtaa uraa. Välillä vetää vasempaan ja toisessa kohtaa uraa vetää oikeaan.

                      Comment

                      • jukkae
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 3506
                        • 70800

                        Moni kumi kyllä kuluneena muuttuu hirmuseks uraimuriks ja jos on viel aivan sileeks kulunu.... Tosin onhan tuota camberia aikapaljon tosiaan tuolla edessä..

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5257
                          • Pirkkala

                          Sanokaas e34 koppaseen eteen 8,5" vanteelle kumi joka olisi mahdollisimman vähän uraherkkä? Siis lähinnä renkaan merkki ja malli. Minkälainen uraohjus on linglong? Edelliset etuset oli goodride. Ihan kamalat renkaat.
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • Nupe68
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2012
                            • 105
                            • Häme

                            Originally posted by jukkae View Post
                            Moni kumi kyllä kuluneena muuttuu hirmuseks uraimuriks
                            Jep. Ja tuo seikka vaikuttaa myös rengaskuluihin oleellisesti. Toinen kumi voi olla vielä alle 3 milliin kuluneenakin ok ajettava, kun taas toinen muuttuu mahdottomaksi heti alle viiden millin. Pelkkä kulutuskestävyys sinänsä ei siis välttämättä kerro renkaan kestoiästä käytännössä.

                            Ja nyt tiet on tämän talven jäljiltä paikka paikoin ihan järkyttävillä urilla Tampereeltakin kun lähtee kohti Jyväskylää, niin johan on ihmeellinen kiesi ja renkaat alla, jos siinä Aitolahden seutuvilla ei vetele mihinkään.
                            e46 330d touring -04
                            Ex: 1502 -75 Pastellblau

                            Comment

                            • jonsered92
                              BTCF Member
                              • Jun 2012
                              • 470
                              • JKL

                              Originally posted by Lucifer-61 View Post
                              En usko että yläpäät vaikuttaa vasemmalle vetelyyn jos on laakeroidut yläpääyt. Tämä ongelma oli aikonasn esim ford escort joissa laakeeita ei ollut niin autoa piti ajaa vähän ja ratti suoraan ennen yläpään kiristystä. Ittellä viime kesänä auto meni ku rusakko mättäältä toiselle kuluneilla kesärengailla ja muuttu ihan eri autoksi kun pistin uudet kumit alle. Eli luulen jotta sieltä lähet etsiin vetelyä. Kokeikeppa huvikseen ajaa erikohtaa uraa. Välillä vetää vasempaan ja toisessa kohtaa uraa vetää oikeaan.
                              Joo oon kokeillu ja pitää paikkaansa, vetelee välil oikealle ja välil vasemmalle. Rengastus on 225/40/18 ja takana 255/35/18.
                              Ja kyllä täälläkin tiet on aivan paskassa kunnossa, melkei pitäs olla X5
                              Nyt:e60 530xda herkuilla
                              ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

                              Comment

                              • jonsered92
                                BTCF Member
                                • Jun 2012
                                • 470
                                • JKL

                                Originally posted by Urpo_rotta View Post
                                Sanokaas e34 koppaseen eteen 8,5" vanteelle kumi joka olisi mahdollisimman vähän uraherkkä? Siis lähinnä renkaan merkki ja malli. Minkälainen uraohjus on linglong? Edelliset etuset oli goodride. Ihan kamalat renkaat.
                                Mullaki nyt edessä goodride D:
                                Halvat mut nähtävästi paskat. Takana nyt nankang ns2, vois ehkä eteenki nankikankit ostaa Ainakin kyseisen merkin kitkat kaverin e60:ssa on helvetin hyvä hintaan nähden.
                                Nyt:e60 530xda herkuilla
                                ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎