Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kuoppala
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2007
    • 332

    Originally posted by Bmw Master View Post
    Mitäs se haittaa? Hetken ajaa niin on kulunut saman suuntaiseksi. Veikkaanpa, että suurinosa autoilijoista ei edes huomaa pyörimissuuntaa jos renkaissa on vain outside merkintä. Itsekkin olen joskus laittanut randomilla kun en ole muistanut merkitä puolta, hyvin ne siellä pyörii.
    Siinäpä meillä oikeen rengastietäjä huh huh. Kerro joku merkki missä on outside merkintä sekä pyörimissuunta? Itse en muista kuin nokian nrzi tai nrvi tai jotain sinneppäin mutta siinäkin myytiin leftit ja rightit erikseen. Tostakin on aikaa jo likipitäen 15v

    Comment

    • veku
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6324
      • P-Pohjanmaa

      Originally posted by Bmw Master View Post
      Mitäs se haittaa? Hetken ajaa niin on kulunut saman suuntaiseksi. Veikkaanpa, että suurinosa autoilijoista ei edes huomaa pyörimissuuntaa jos renkaissa on vain outside merkintä. Itsekkin olen joskus laittanut randomilla kun en ole muistanut merkitä puolta, hyvin ne siellä pyörii.
      Mietippä tälläistä jos esim alla nokian kitkat tms joissa nuolimainen kuvio,nyt kun kääntää renkaan toisinpäin niin kaikki loska\vesi suorastaan imee kuvion keskelle..:think
      F11 M550D
      E39 M5
      F26 3.0 Da M-Sport
      E61 535D M-Sport

      Comment

      • kuoppala
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2007
        • 332

        Originally posted by veku View Post
        Mietippä tälläistä jos esim alla nokian kitkat tms joissa nuolimainen kuvio,nyt kun kääntää renkaan toisinpäin niin kaikki loska\vesi suorastaan imee kuvion keskelle..:think
        Mutta eihän niissä nyt ole MOLEMPIA merkintöjä pyörimissuuntaa sekä outside merkintää

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          Originally posted by kuoppala View Post
          Siinäpä meillä oikeen rengastietäjä huh huh. Kerro joku merkki missä on outside merkintä sekä pyörimissuunta?
          Huh huh itsellesi, ymmärsitkö ollenkaan lukemaasi? Ei niissä olekkaan pyörimissuuntaa merkitty. Kulunutta rengastahan ei saisi vaihtaa pyörimään toisin päin, joten niihin pitäisi aina merkata kummalta puolen autoa ne on.

          Originally posted by veku View Post
          Mietippä tälläistä jos esim alla nokian kitkat tms joissa nuolimainen kuvio,nyt kun kääntää renkaan toisinpäin niin kaikki loska\vesi suorastaan imee kuvion keskelle..:think
          Niissä ei ole outside merkintää vaan pyörimissuunta.

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 9990
            • KVLA

            Originally posted by Bmw Master View Post
            Mitäs se haittaa? Hetken ajaa niin on kulunut saman suuntaiseksi. Veikkaanpa, että suurinosa autoilijoista ei edes huomaa pyörimissuuntaa jos renkaissa on vain outside merkintä. Itsekkin olen joskus laittanut randomilla kun en ole muistanut merkitä puolta, hyvin ne siellä pyörii.
            Pointti olikin se,että vain pyörimissuunta muuttuu (tuossa minun "fiksussa" ehdotuksessani),mutta se sliksi kohta on edelleen siellä sisäkantilla.Eli ei mitään hyötyä kysyjälle.Päin vastoin.Tässä minullekkin kävi tuo aivopieru.Eli kyllä peto2 on oikeassa.
            Last edited by Heguli 31; 14-01-2014, 22:17.

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              Originally posted by Heguli 31 View Post
              Pointti olikin se,että vain pyörimissuunta muuttuu (tuossa minun "fiksussa" ehdotuksessani),mutta se sliksi kohta on edelleen siellä sisäkantilla.Eli ei mitään hyötyä kysyjälle.Päin vastoin.Tässä minullekkin kävi tuo aivopieru.Eli kyllä peto2 on oikeassa.
              Aivan se sisäkantti olikin kalju Ajattelin, että ne renkaat piti muuten vaan saada eripuolelle autoa yms...
              Last edited by Bmw Master; 15-01-2014, 09:03.

              Comment

              • Warra
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2005
                • 483

                Terve.

                Kävin uudet talvirenkaat E46 toukkaan koossa 205/55r16. Mitäs paineita jengi näissä käyttänyt? Ovessa lukee 2.3 edessä ja 2.8 takana. Usein kuulee mainittavan että nykyiset talvirenkaat se vähintään 2.5, ja rengasliikkeen kaveri sanoi että laittaa 2.5 sekä eteen että taakse.

                Onko syytä laittaa taakse tuo 2.8 ja jättää vain eteen tuo 2.5, vaikkakin menee hieman eritavalla kuin kyltissä? Ei kait se huvikseen ole että takana on enemmän painetta. Entisillä paskoilla renkailla pidin kyllä 2.5/2.8 paineita hyvällä omalla tunnolla, mutta mitä foorumilla suositellaan? Renkaina Continental Conti Ice Contact.
                E46 320i Facelift Touring M54b22
                exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by Warra View Post
                  Terve.

                  Kävin uudet talvirenkaat E46 toukkaan koossa 205/55r16. Mitäs paineita jengi näissä käyttänyt? Ovessa lukee 2.3 edessä ja 2.8 takana. Usein kuulee mainittavan että nykyiset talvirenkaat se vähintään 2.5, ja rengasliikkeen kaveri sanoi että laittaa 2.5 sekä eteen että taakse.

                  Onko syytä laittaa taakse tuo 2.8 ja jättää vain eteen tuo 2.5, vaikkakin menee hieman eritavalla kuin kyltissä? Ei kait se huvikseen ole että takana on enemmän painetta. Entisillä paskoilla renkailla pidin kyllä 2.5/2.8 paineita hyvällä omalla tunnolla, mutta mitä foorumilla suositellaan? Renkaina Continental Conti Ice Contact.
                  Ne paineet siinä ovenpielessä on valmistajan antamia speksi minimipaineita joita ei saa alittaa, ei suosituspaineita(touringissa mahdollisen lastin takia takana kovemmat minimit).
                  Suosituspaineet tulee renkaan valmistajalta, mutta tänä päivänä tuo 2.8bar on ainakin toukassa takana aivan absoluuttinen minimi ja mielummin toukkaan 3.0-3.2bar taakse ja 2.6-2.8bar eteen.

                  Comment

                  • Warra
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2005
                    • 483

                    Originally posted by Hemi View Post
                    Ne paineet siinä ovenpielessä on valmistajan antamia speksi minimipaineita joita ei saa alittaa, ei suosituspaineita(touringissa mahdollisen lastin takia takana kovemmat minimit).
                    Suosituspaineet tulee renkaan valmistajalta, mutta tänä päivänä tuo 2.8bar on ainakin toukassa takana aivan absoluuttinen minimi ja mielummin toukkaan 3.0-3.2bar taakse ja 2.6-2.8bar eteen.
                    Kiitos tästä!
                    E46 320i Facelift Touring M54b22
                    exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

                    Comment

                    • Tenox
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2006
                      • 1732

                      Saako kysyä miksi? Tuolle koolle rengasliike suositteli minullekin (sedan) tuota 2,5 bar joka kulmaan.
                      Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by Tenox View Post
                        Saako kysyä miksi? Tuolle koolle rengasliike suositteli minullekin (sedan) tuota 2,5 bar joka kulmaan.
                        Sillä paineella -20 asteessa mennään jo helposti minimipaineiden alle ja ainakaan mm.Nokialaisten rungot ei tätä kestä koko elinkaarta.

                        Comment

                        • Tenox
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2006
                          • 1732

                          Oliko ennen vanhaan paremmat rungot, kun 1,8 barin paineilla mentiin 10 talvea?

                          Edit: Yhden ex B2 Omegan alla vaan 3,0bar paineilla 17" Nankang NS2 renkaat kuluivat n. 4mm / 10tkm. Siitä jäänyt vähän kammoa noihin "ylipaineisiin" - ja kuluivat tasaisesti edestä, takaa sivusta sileemmiksi vielä.
                          Last edited by Tenox; 29-01-2014, 23:27.
                          Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by Tenox View Post
                            Oliko ennen vanhaan paremmat rungot, kun 1,8 barin paineilla mentiin 10 talvea?
                            Nimenomaan oli.
                            Nykyisten talvirenkaiden rungot ovat erittäin pehmeät/elastiset ja itse rengas/sivurunko ei kanna oikeastaan yhtään mitään.
                            Samalla rengasprofiileista on tullut matalampia ja leveämpiä, jolloin painetta tarvitaan tätä kautta jo yksi kertaluokka enemmän.

                            Originally posted by Tenox View Post
                            Edit: Yhden ex B2 Omegan alla vaan 3,0bar paineilla 17" Nankang NS2 renkaat kuluivat n. 4mm / 10tkm. Siitä jäänyt vähän kammoa noihin "ylipaineisiin" - ja kuluivat tasaisesti edestä, takaa sivusta sileemmiksi vielä.
                            Kyse ei missään tapauksessa ole "ylipaineista" jos puhutaan nykyrenkaassa alle 3.5bar painetasoista, eikä tuolla 3.0bar/NS2 kulumisella ole mitään yhteyttä, vaan se on jopa alakanttiin(pokkeuksellisen nopea ja epätäsaisesti kuluminen on johtunut vääristä pyöränkulmista, ei rengaspaineista).
                            Saksassa näihin Y ja W nopeusuokan renkaisiinhan suositellaan parhaimmillaan 4bar, mikäli baanalla oikeasti ajellaan sitä rajoitinta vasten.

                            Comment

                            • Jakettaja
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2013
                              • 222
                              • Paimio

                              Millaisia paineita ootte venykumeissa pitäneet? Renkaina siis 225/45r17 @10" ja 205/45r17@8,5". Ihan normaali paineet vai enemmän?
                              Yes, Money can't buy happiness,
                              But, It's more comfortable to cry in a BMW than on a bicycle.


                              Nykyinen: BMW e61 525i
                              Ex: BMW 323i e46 -98
                              http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=288584

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by Jakettaja View Post
                                Millaisia paineita ootte venykumeissa pitäneet? Renkaina siis 225/45r17 @10" ja 205/45r17@8,5". Ihan normaali paineet vai enemmän?
                                Paljon enemmän, jos haluat ne pitää vanteella vähän tiukemmissakin tilanteissa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎