Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hezman
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2012
    • 708
    • Jyväskylä

    Originally posted by janke View Post
    Pitää kans kysyä tuosta omasta e39 ja sen epävakaasta kyydistä. Eli, kaikki mitä pyöränripustuksiin vaikuttaa on uusittu 2-vuoden sisällä. Viimekesänä uretaanipuslat taka-alatukivarsiin. Camberit tasan -1.30´ ja edessä tasan -0.12´ ja Renkaat 235/40/18 Ns-2. Auto kulkee alle 80kmh kuin veturi, mutta yli 80kmh:n alkaa vetämään pikkuhiljaa oikealle ja ratista kun tekee korjausliikkeen niin vetää vasenmalle ja tätä sitten toistetaan koko matka!?
    Tämä romuhan ei ole koskaan mennyt suoraan, vaikka minkalaista rengasta on kokeiltu, eli tuota edellä mainitsevaa hakemista on ollut siitä asti kun autoa on madallettu paitsi, nykytillanne on se, että hakee tosiaankin vasta +80kmh. Ja sanotaan 5sek.välein korjaillaan ajaessa:think
    Runko poikki? Vai kiinassa valmistettu?
    Tuohon jatkuvaan korjailuun +80 kmh vauhdissa. Aikoinaan omaan E39:iin vaihdettiin ohjaustanko, jopa kahteen kertaan. Ensimmäinen tanko sattui olemaan valmiiksi jo ihan paska. Se teki ajon just kuvailemasi mukaiseksi, jatkuvaa korjaamista. Toinen tanko oli sit parempi, käytetty sekin mutta toimi tähän päivään asti (n. 2vuotta). Hiljattain kokeilin kiristää sitä "taikaruuvia" ohjaustangosta" ja eka kerralla kiristin sitä hiukan liikaa. Seuraus oli että ohjaus ei palauta kunnolla. Inasen takas ruuvia ja rupes taas palauttamaan.

    Yhdyn täysin JKK:n edellä kirjoittamiin syihin huonosta ajettavuudesta. Lisäyksenä heittäisin, ainakin E39:n osalta, servotronicin ja sen kunnon säätöineen huonon ajettavuuden mahdolliseksi aiheuttajaksi.

    (välyksetöntä servotronicia saa tarjota)

    Comment

    • deemu79
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2011
      • 453
      • Helsinki

      Originally posted by janke View Post
      Pitää kans kysyä tuosta omasta e39 ja sen epävakaasta kyydistä. Eli, kaikki mitä pyöränripustuksiin vaikuttaa on uusittu 2-vuoden sisällä. Viimekesänä uretaanipuslat taka-alatukivarsiin. Camberit tasan -1.30´ ja edessä tasan -0.12´ ja Renkaat 235/40/18 Ns-2. Auto kulkee alle 80kmh kuin veturi, mutta yli 80kmh:n alkaa vetämään pikkuhiljaa oikealle ja ratista kun tekee korjausliikkeen niin vetää vasenmalle ja tätä sitten toistetaan koko matka!?
      Tämä romuhan ei ole koskaan mennyt suoraan, vaikka minkalaista rengasta on kokeiltu, eli tuota edellä mainitsevaa hakemista on ollut siitä asti kun autoa on madallettu paitsi, nykytillanne on se, että hakee tosiaankin vasta +80kmh. Ja sanotaan 5sek.välein korjaillaan ajaessa:think
      Runko poikki? Vai kiinassa valmistettu?
      Olikos ne taka-apurungon isot kiinnityspuslat vaihdettu? Itselläni loppui kyllä kaikki hakeminen ja ohjaus alkoi keskittää todella napakasti ihan kaupunkinopeuksista asti kun nuo vaihtoi.

      edit.
      Kuulostaa kyllä rattiakselin/ohjausvaihteen toiminnasta johtuvalta.. Tai sitten vaan tien kallistumasta ja urista johtuvalta ominaisuudelta. Tai casterit.
      Last edited by deemu79; 11-05-2015, 08:56.
      sigpic
      328i Coupe M-Sport -95

      Comment

      • janke
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 3667
        • seinäjoki

        Originally posted by deemu79 View Post
        Olikos ne taka-apurungon isot kiinnityspuslat vaihdettu? Itselläni loppui kyllä kaikki hakeminen ja ohjaus alkoi keskittää todella napakasti ihan kaupunkinopeuksista asti kun nuo vaihtoi.

        edit.
        Kuulostaa kyllä rattiakselin/ohjausvaihteen toiminnasta johtuvalta.. Tai sitten vaan tien kallistumasta ja urista johtuvalta ominaisuudelta. Tai casterit.

        Taka-apurungon puslat on vaihdettu, ja vanhat olivatkin väsyneet ja nämä selvisi katsurilla raskaan kaluston "vääntöpenkissä" millä löytää kyllä hyvin välykset alustasta. Casterit ovat toleranssi alueella. Ohjausvaihde on vaihdettu, iskareita on vaihdeltu. Ainut mitä ei ole vaihdettu niin on auto.

        Yksi mitä voisi vielä kokeilla on lisätä taakse aurausta kun nyt on jotain -0.07. Näin vähä siksi, kun laitettiin taka-haarukoihin uretaanit jotka jäykisti noita melkoisesti. Ehkä pitäisi koittaa lisätä aurausta?

        Mutta yksi yhteen.. Taka-päästä tämä todennäköisesti johtuu, eli jotain on paskana ja tulee mieleen että noi apurungon puslat ovat saattaneet väsähtää tai ovat jotain paskamateriaalia vaikka ovat Lemförderit. Ei nyt ole jaksanut viimeaikoina kiinnostaa tutkia enempää, mutta katotaan kun katsastus on pian jos pyytäisi päästä siihen raskaankaluston vääntöpenkkiin.
        Bmw 316 E30 -88

        Comment

        • deemu79
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2011
          • 453
          • Helsinki

          Originally posted by janke View Post
          Taka-apurungon puslat on vaihdettu, ja vanhat olivatkin väsyneet ja nämä selvisi katsurilla raskaan kaluston "vääntöpenkissä" millä löytää kyllä hyvin välykset alustasta. Casterit ovat toleranssi alueella. Ohjausvaihde on vaihdettu, iskareita on vaihdeltu. Ainut mitä ei ole vaihdettu niin on auto.

          Yksi mitä voisi vielä kokeilla on lisätä taakse aurausta kun nyt on jotain -0.07. Näin vähä siksi, kun laitettiin taka-haarukoihin uretaanit jotka jäykisti noita melkoisesti. Ehkä pitäisi koittaa lisätä aurausta?

          Mutta yksi yhteen.. Taka-päästä tämä todennäköisesti johtuu, eli jotain on paskana ja tulee mieleen että noi apurungon puslat ovat saattaneet väsähtää tai ovat jotain paskamateriaalia vaikka ovat Lemförderit. Ei nyt ole jaksanut viimeaikoina kiinnostaa tutkia enempää, mutta katotaan kun katsastus on pian jos pyytäisi päästä siihen raskaankaluston vääntöpenkkiin.
          Laitapa tuo auraus kohdalleen. Nuo ristinivelet ohjaustangossa voi myös joskus jumitella, mutta silloin voi kyllä "hirttää" koko ohjaus jumiin johonkin asentoon...
          sigpic
          328i Coupe M-Sport -95

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3667
            • seinäjoki

            Originally posted by JKK View Post
            Nyt en esitä mitään ratkaisua, vaan omiin E39:iin liittyviä kokemuksia. Mulla oli aikanaan kolme E39:iä, jotka jokainen oli ostettaessa 16" vakiorengastuksella. Tällöin auto tuntui aina hyvältä, mukavalta ja meni suoraan kuten auton pitikin. Jokaisen kohdalla lähdin turhamaisuuttani kasvattamaan rengaskokoa tuuma kerrallaan kohti 18" kokoa. Ja sitä mukaa kyllä katosi myös maku koko autolla ajmisesta, vaikka miten väänneltiin pyöränkulmia. Viimeisimmän kohdalla palasin lopulta takaisin 16" vakiovanteeseen/rengaskokoon ja samalla kertaa auto alkoi taas tuntumaan omistamisen arvoiselta autolta. Syy tähän ei todellakaan ole autossa, vaan kotimaisessa laiminlyödyssä tieverkostossa.

            Viimeviikolla tein pitkän koeajon erään tuttavani juuri ostamalla käytetyllä E61:llä, jossa oli 16" rengastus (liki loppuunajetulla PREMIUM-renkailla). Melkein alkoi harmittamaan kun tajusi miten mukavalta sellainen 16" vakiorengaskombinaatio oikeasti tuntuu arkiajossa verrattuna oman autoni 18" kokoon (uusilla renkailla). Ja ennenkaikkea miten totaalisen tunteeton tuo kaverin auto oli tieurille. Ei kyllä hävennyt suuntavakavuudessa yhtään parhaallekaan Volvolle tai muulle vastaavalle.

            Näillä kokemuksilla sanon likimain totuutena, että suurin syy urissa vetelyyn on teiden huono kunto yhdistettynä liian suureen vannekokoon ja liian leveään/matalaan kumiin. Puoliakateemisella rengaskulmien näpertelyllä ja kiinakumien vertailulla voi asiaa korjata 10-20% parempaan suuntaan mutta perusongelmaa se ei muuta yhtään mihinkään. Ja pitää muistaa että ihan samalla tavalla ne Volvot sun muutkin tempoilee kun alle laitetaan 245/40R18-kokoista kumia.... Jotkut japanilaiset jopa vielä pahemmin kuin BMW:t.

            Eli kyse on vain siitä, että rengaskoon valinnassa, ulkonäöllisestä yksityiskohdasta joutuu maksamaan suomessa tällaisen ajettavuuteen liittyvän lisähinnan. Oikesti tässä maassa ainoa oikea kulkuneuvo olisi jonkinlainen SUV, jotka pitäisikin vapauttaa ensimmäisenä autoverosta jos teiden kunto ei ala parantua.
            Mulla meni ihan samoin 15" vannekoolla joten vika ei johdu tästä, tässä tapauksessa Suurin osa huonosta ajettavuudesta "ylikoon" renkailla johtuu juurikin alustan vääristä kulmista. Se ei riitä, että käytetään suuntauslaitteen toleranssi-alueen minimiä ja maksimia vaan suuntaajan täytyy ottaa huomioon juurikin renkaiden leveydet ja vanteitten koot sekä alustan kunto. Jos alustassa välystää, niin koko suuntaus on lähestulkoon hyödytöntä. Ja kirjoitan tässä e39:tä, kun ei kokemusta muista malleista.

            Alkuaikoina tutussa suuntauspaikassa 18" renkaita kun käskin suunnata oman näkemyksen mukaan, niin "ammatti" suuntaaja sanoi, että Bmw:ssä takarenkaiden camberit pitää aina olla negatiivisella puolella toleranssin maksimissa, koska muuten autolla ei pysty ajamaan mitenkään. Minähän uskoin ja renkaita kului, sekä auto meni kuin ajokoira. Onneksi kuiteskin täältä foorumilta sain ohjeistusta ja parempaan suuntaan ollaan joka suuntaus kerralla menty.

            Tiethän ovat huonokuntoisia suomessa ja yleisesti kaatavat enempi tai vähempi oikealle joten suuntauksessa jos hifistellään, niin pitäisi ottaa nämämäkin asiat humioon. Rengasmerkkiä ei kannata heti syyllistää jos ajotuntuma on mitä sattuu, vaan täytyy ottaa huomioon renkaan elastisuus/rakenne, että onko kysymyksessä pehmeärunkoinen tai kovarunkoinen ja minkä nopeusluokan... jne. Kallista ja työlästä.. elämä on. Mutta tuskin löytyy suuntaajaa joka on näistä asioista täysin perillä?

            Hemi varmaan tulee kirjoittaan kattavamman kertomuksen, joten minä en jaksa enempää kirjotella, kun tässä 2V-poika hyppii kannettavan päällä.
            Last edited by janke; 11-05-2015, 13:25.
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • janke
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 3667
              • seinäjoki

              Originally posted by deemu79 View Post
              Laitapa tuo auraus kohdalleen. Nuo ristinivelet ohjaustangossa voi myös joskus jumitella, mutta silloin voi kyllä "hirttää" koko ohjaus jumiin johonkin asentoon...
              Tämä vois olla järkeen käypää.. Nopeus kasvaa--> haritus lisääntyy+vetely lisääntyy. Eli, noilla uretaaneilla ei tee takana mitään?:think
              Bmw 316 E30 -88

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                Originally posted by Hezman View Post
                Tuohon jatkuvaan korjailuun +80 kmh vauhdissa. Aikoinaan omaan E39:iin vaihdettiin ohjaustanko, jopa kahteen kertaan. Ensimmäinen tanko sattui olemaan valmiiksi jo ihan paska. Se teki ajon just kuvailemasi mukaiseksi, jatkuvaa korjaamista. Toinen tanko oli sit parempi, käytetty sekin mutta toimi tähän päivään asti (n. 2vuotta). Hiljattain kokeilin kiristää sitä "taikaruuvia" ohjaustangosta" ja eka kerralla kiristin sitä hiukan liikaa. Seuraus oli että ohjaus ei palauta kunnolla. Inasen takas ruuvia ja rupes taas palauttamaan.

                Yhdyn täysin JKK:n edellä kirjoittamiin syihin huonosta ajettavuudesta. Lisäyksenä heittäisin, ainakin E39:n osalta, servotronicin ja sen kunnon säätöineen huonon ajettavuuden mahdolliseksi aiheuttajaksi.

                (välyksetöntä servotronicia saa tarjota)
                Voishan tuon ohjausvaihteen koittaa vaihtaa, kun aikaa järjestyy. Kiitos vinkistä.
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • deemu79
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2011
                  • 453
                  • Helsinki

                  Originally posted by janke View Post
                  Tämä vois olla järkeen käypää.. Nopeus kasvaa--> haritus lisääntyy+vetely lisääntyy. Eli, noilla uretaaneilla ei tee takana mitään?:think
                  Nuo uretaanit nyt tuskin vaikuttaa ratkaisevasti mihinkään suuntaan.
                  sigpic
                  328i Coupe M-Sport -95

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3667
                    • seinäjoki

                    Originally posted by deemu79 View Post
                    Nuo uretaanit nyt tuskin vaikuttaa ratkaisevasti mihinkään suuntaan.
                    Kyllähän ne jäykisti pirusti haarukoiden liikerataa, sen huomasi takaisin asennuksessakin jo. Mutta eriasia on taas se, että onko röörit, mihin puslat painetaan enää toleranssissa? Tahtovat nämä alumiiniset osat väsähtää ajanmyötä ja jos oikein tarkkoja ollaan, niin varmasti minun tapauksessa ala-tukivarret saivat siipeensä vanhojen puslien prässäyksessä.
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • deemu79
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2011
                      • 453
                      • Helsinki

                      Originally posted by janke View Post
                      Kyllähän ne jäykisti pirusti haarukoiden liikerataa, sen huomasi takaisin asennuksessakin jo. Mutta eriasia on taas se, että onko röörit, mihin puslat painetaan enää toleranssissa? Tahtovat nämä alumiiniset osat väsähtää ajanmyötä ja jos oikein tarkkoja ollaan, niin varmasti minun tapauksessa ala-tukivarret saivat siipeensä vanhojen puslien prässäyksessä.
                      Jos sinne nyt jostain syystä jäisi pieni välys puslan ja tukivarren väliin, ei se kuitenkaan ole niin paljon kuin kulunut/pehmeä normipusla. Eli jos nyt vain aloittais siitä aurauksesta...
                      sigpic
                      328i Coupe M-Sport -95

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by janke View Post
                        Tämä vois olla järkeen käypää.. Nopeus kasvaa--> haritus lisääntyy+vetely lisääntyy. Eli, noilla uretaaneilla ei tee takana mitään?:think
                        Riippuu etupään/takapään rakenteesta, mutta voihan se auraus ajan aikana lisääntyäkkin ja kuitenkin juuri liika auraus altistaa vetelylle, ei niinkään haritus.

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3667
                          • seinäjoki

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Riippuu etupään/takapään rakenteesta, mutta voihan se auraus ajan aikana lisääntyäkkin ja kuitenkin juuri liika auraus altistaa vetelylle, ei niinkään haritus.
                          Mitä ehdotat sitten taakse tehtävän? Aurausta lisää vai haritusta?
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by janke View Post
                            Mitä ehdotat sitten taakse tehtävän? Aurausta lisää vai haritusta?
                            Lähtökohtaisesti auraus siis lisää vetelytaipumusta, mutta tietämättä nyt yhtään
                            missä muuten mennään sinun alustan muiden säätöjen ja renkaiden suhteen, tuohon ei voi sanoa mitään eksaktia.
                            Ne uretaanipuslatkaan ei ole mikään tae vetelyn vähentymiselle, vaan hieman renkaasta riippuen vetely voi pahentua niillä selvästikkin. Yleensä kuitenkin näin, mikäli verrokkina on ehjä/uusi orggis ja rengas testigategoriassa ”fast response”.
                            Eli joustamattomasta alustasta muodostuu jäykkien renkaiden kanssa ”junan alusta” ja niistä urista kiskot...
                            Suuntavakavuus paranee vain isolla tasaisella kallistamattomalla betonipintaisella lentokentällä, mutta muuten auto kulkee urien+kallistusten vietävänä. Hyvä suuntavakavuus ei ole koskaan auton alustageometriassa vaatinut uretaanipuslia, vaan ne on tarkoitettu ajettavaksi kaarretta.
                            Last edited by Hemi; 12-05-2015, 12:49.

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3667
                              • seinäjoki

                              Originally posted by Hemi View Post
                              Lähtökohtaisesti auraus siis lisää vetelytaipumusta, mutta tietämättä nyt yhtään
                              missä muuten mennään sinun alustan muiden säätöjen ja renkaiden suhteen, tuohon ei voi sanoa mitään eksaktia.
                              Ne uretaanipuslatkaan ei ole mikään tae vetelyn vähentymiselle, vaan hieman renkaasta riippuen vetely voi pahentua niillä selvästikkin. Yleensä kuitenkin näin, mikäli verrokkina on ehjä/uusi orggis ja rengas testigategoriassa ”fast response”.
                              Eli joustamattomasta alustasta muodostuu jäykkien renkaiden kanssa ”junan alusta” ja niistä urista kiskot...
                              Suuntavakavuus paranee vain isolla tasaisella kallistamattomalla betonipintaisella lentokentällä, mutta muuten auto kulkee urien+kallistusten vietävänä. Hyvä suuntavakavuus ei ole koskaan auton alustageometriassa vaatinut uretaanipuslia, vaan ne on tarkoitettu ajettavaksi kaarretta.
                              Sillähän noi uretaanipuslat tuli laitettua kun kaikki oli taakse uusitu ja enää ei ollut jäljellä kun noiden taka-alatukivarsien puslat joita ei saanut erikseen mistään, muuta kun ostaa molenmat "haarukat" uudet. No, tämäkään korjaus ei vaikuttanut juurikaan mitään. Jos, ei moottori hajoa ensi, niin täytyy eteen jotain keksiä jos sielä olisi jokin syys mikä aiheuttaa tuota kaistalta karkaamista.
                              Last edited by janke; 12-05-2015, 20:57.
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by janke View Post
                                .....Jos, ei moottori hajoa ensi, niin täytyy eteen jotain keksiä jos sielä olisi jokin syys mikä aiheuttaa tuota kaistalta karkaamista.
                                Niin minkälaiset kulmat sinulla siellä olikaan? (entä renkaat ja madallus?)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎