Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • asis
    BTCF Member
    • Mar 2009
    • 1138
    • Joensuu

    Minkälaiset paineet ton e36:n renkaisiin kannattas laittaa, kun edessa on 225/40R18 ja takana on 235/40R18. Vetelee ainakin urissa niin, että ratista saa tosissaan pitää kiinni.

    Entäs millaset paineet ois passelit talvirenkaisiin, jotka on 195/65R15?
    E39 540iA M-Sport Imolarot II
    E36 323i touring
    Volvo V70 2.4D mk3
    Honda Accord 2.4 i-VTEC CL9
    Honda Civic 1.4 4d ES
    Chevy Caprice Classic
    ex:
    E32 730iA
    E39 528i Calypsorot metallic
    E36 325i x2

    Comment

    • Rubu
      Bimmer Fanatic
      • May 2006
      • 809
      • Kuopio

      Originally posted by asis View Post
      Minkälaiset paineet ton e36:n renkaisiin kannattas laittaa, kun edessa on 225/40R18 ja takana on 235/40R18. Vetelee ainakin urissa niin, että ratista saa tosissaan pitää kiinni.

      Entäs millaset paineet ois passelit talvirenkaisiin, jotka on 195/65R15?
      3bar noihin kesiin 2.5 talviin.

      Onko alatukiverren takimmat puslat kunnossa, takana pitkittäistukivarsien isot puslat kunnossa?
      Paskahan tuo E36 on tuon kokoisilla pyörillä ajaa uraisella joka tapauksessa mutta nuo auttaa edes jonkin verran jos on kunnossa.

      Comment

      • Midleton
        Bimmer Rookie
        • May 2009
        • 63
        • West Coast Finland

        E 61 venkoilee

        Originally posted by MarttiKK View Post
        Vaihda koko tukivarsi kerralla. Maksoi Fiksuksen kautta kokonaisen 100 euroa Lemförderin tukivarsi (orkkisosa).

        Se jarrutuksissa vetely loppuu kokonaan ja urissa vetely pienenee huomattavasti.

        Samalla katsoisin osan 16 kunnon, omassa myös sen puslat ovat loppu.

        Autolla ajettu 120tkm.
        Moi

        Minulla on E61:ssä 245/40/18 - Run Flateilla. Edessä Bridgestonet ja takana uudet Michelinit, koska puhkesivat takarenkaat kuukauden välein (?) moottoritiellä. Renkaiden kunto oli mielestäni hyvä.

        Aiheeseen, auto seilaa urissa ihan hullusti. Seilasi jo ennen renkaiden vaihtoa, ja eri paineillakin. Nyt edessä 2,4 ja takana 2,8. Ohitustilanteessa keskiviivan ylitys tuottaa ei-mukavia hetkiä. Oikein pelottaa nyt kun talvi on tulossa, ja urat/spoorit vaan syvenevät.

        En huomaa, että erikoisesti jarrutuksessa ratti kääntyisi tiettyyn suuntaan.

        Huoltomies sanoi, että aurauskulmien säätö ja nelipyöräsuuntaus on ainoa mikä auttaa.

        Lainaukseen viitaten; jos nyt nuo säädetään, auttaako se mitään jos puslat ovat kuluneet? Huomaako huoltomies sen, siis tarkastetaanko ne jotenkin kulmien säädön yhteydessä?

        Nyt kun talvi sitten tulee ja kitkat meinaan alle hankkia, niin jos kulmien säädöllä saadaan auto nyt raiteilleen meneekö uuden rengassarjan myötä taas huonompaan suuntaan? Ei kai sentään, jos kulmat ovat ketuiksi niin pitäähän sen sitten toimintaa parantaa myös niilla. Paha vaan, kun ei ole vastaavasta autosta mitään vertailukohtaa ennestään.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by Midleton View Post
          Moi

          Minulla on E61:ssä 245/40/18 - Run Flateilla. Edessä Bridgestonet ja takana uudet Michelinit, koska puhkesivat takarenkaat kuukauden välein (?) moottoritiellä. Renkaiden kunto oli mielestäni hyvä.

          Aiheeseen, auto seilaa urissa ihan hullusti. Seilasi jo ennen renkaiden vaihtoa, ja eri paineillakin. Nyt edessä 2,4 ja takana 2,8. Ohitustilanteessa keskiviivan ylitys tuottaa ei-mukavia hetkiä. Oikein pelottaa nyt kun talvi on tulossa, ja urat/spoorit vaan syvenevät.

          En huomaa, että erikoisesti jarrutuksessa ratti kääntyisi tiettyyn suuntaan.

          Huoltomies sanoi, että aurauskulmien säätö ja nelipyöräsuuntaus on ainoa mikä auttaa.

          Lainaukseen viitaten; jos nyt nuo säädetään, auttaako se mitään jos puslat ovat kuluneet? Huomaako huoltomies sen, siis tarkastetaanko ne jotenkin kulmien säädön yhteydessä?

          Nyt kun talvi sitten tulee ja kitkat meinaan alle hankkia, niin jos kulmien säädöllä saadaan auto nyt raiteilleen meneekö uuden rengassarjan myötä taas huonompaan suuntaan? Ei kai sentään, jos kulmat ovat ketuiksi niin pitäähän sen sitten toimintaa parantaa myös niilla. Paha vaan, kun ei ole vastaavasta autosta mitään vertailukohtaa ennestään.
          18" misukka/bridgestone runflat:lla ei ole millään alustakulmilla pienintäkään toivoa saada e61:stä vetelemttömäksi.
          Ei edes turvalliseksi, vaan alustakulmista rippumatta alla on Suomessa hengenvaarallinen "premium" rengastus.

          Comment

          • Midleton
            Bimmer Rookie
            • May 2009
            • 63
            • West Coast Finland

            Kiitos lohdullisista sanoista Hemi.

            Eli mikä renkaissa niin paljon eroa tekeepi, ettei säätämällä hyväksi, tai edes paremmaksi saa? Onko syynä Run Flat vai onko autossa jotain vikaa?

            Yritän kuitenkn parin viikon päästä saada ajan merkkihuoltoon. Katsotaan sanoi lääkäri ja vaihtelu töissä sano kissa ku mummolla pöytää pyyhki.

            Comment

            • Save
              Bimmer Rookie
              • Sep 2004
              • 189
              • Lohja

              Originally posted by Hemi View Post
              18" misukka/bridgestone runflat:lla ei ole millään alustakulmilla pienintäkään toivoa saada e61:stä vetelemttömäksi.
              Ei edes turvalliseksi, vaan alustakulmista rippumatta alla on Suomessa hengenvaarallinen "premium" rengastus.
              Hyvä pointti, Suomessa onkin jo pitkään myyty hengenvaarallisia misukoita ja bridgejä..
              E39 523i Sedan

              ex: E36 328i Coupe M-Sport

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by Save View Post
                Hyvä pointti, Suomessa onkin jo pitkään myyty hengenvaarallisia misukoita ja bridgejä..
                Niin... kaikki alustan tuentojen pultit avaamallakaan ei ajettavuus ole yhtä vetelevää, repivää ja ennalta arvaamatonta kuin näillä 18" Runflat renkailla se Suomessa pahimmillaan on, varsinkin kun ko.renkaat ovat 1-2 talvisäilytystä kokeneet ja pintaa alkaa olemaan enään 1/3 jäljellä.

                Comment

                • Fabsu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 1754

                  Voin kyllä yhtyä noihin kommentteihin Run flateistä. Itsellä on Mini Cooper S:ssä sellaiset. On kyllä aivan karseat ajaa, jopa alkuperäiset kitkat antoivat huomattavasti paremman ajotuntuman, kuin 07 vuoden Run Flatit. Kitkat siis vuodelta 02...
                  AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                  ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                  e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                  e30 318i -88

                  Comment

                  • b mutteri kasa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2006
                    • 1461
                    • Area 03

                    Itsekkin nyt ajoin viime viikon Bridgestonen 17" run flat:teillä ja aivan hirveetä menoa.Siitä oli kyllä ajamisen ilo/turvallisuus kaukana,kun Suomen pitkittäis "uritetuilla" teillä ajelee.
                    BMW F11 530 dA VOLL
                    Carbon-schwarz Metallic

                    BMW E30 325i Sport

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by b mutteri kasa View Post
                      Itsekkin nyt ajoin viime viikon Bridgestonen 17" run flat:teillä ja aivan hirveetä menoa.Siitä oli kyllä ajamisen ilo/turvallisuus kaukana,kun Suomen pitkittäis "uritetuilla" teillä ajelee.
                      Juuri näin. Kun kerran pääsee "nauttimaan" tuon esim.puolet pintansa menettäneen 17" Bridgestone RunFlat:in "ajamisen riemusta", muistaa sen kyllä lopun ikäänsä. Meno on ihan oikeasti hengenvaarallista, jota toki hieman kompensoi se että ajonopeudet pääteillä jää reippaasti alle sallitun ja ohitukset jää kehä kolmosen ulkopuolella kokonaan tekemättä.
                      Tämä ei ole edes vitsi, eikä sarkasmia, vaan ihan totisinta totta.
                      Omat muistikuvat tuolta 80-luvun alkuhämäristä tehostamattoman 66-Ford Fairlanen ratista 265-leveyksisillä "rättirenkailla" jossain Ikaalisten urissa muistuu kyllä elävästi mieleen ja ero loppujen lopuksi ei ollut edes kovin iso.
                      Suomeen TÄYSIN kelpaamattomat ja oikeasti hengenvaaralliset "premium" tuotteet.

                      Comment

                      • Midleton
                        Bimmer Rookie
                        • May 2009
                        • 63
                        • West Coast Finland

                        Hemi on tiukkana. Mutta, olen kyllä valmis myöntämään, että kamalaa on tällä hetkellä meno. Tasaisella menee hienosti. Katsotaan, josko huollon jälkeen vielä kiemurtelee. Jos niin on niin sitten viimeistään myönnän kriitiikin, tai onko se omaa kokemusta, oikeaksi.

                        Laitetaan nyt vielä tiedot:

                        - BMW 530 XiA 05
                        - Edessä 245/40-18 Good Year RF (kunto hyvä)
                        - Takana Michelin Pilot Sport 245/40-18t RF (uudet)
                        - Paineet edessä 2.5, takana 2.6. Mittarin tarkkuudesta en mene varmuuteen.

                        Ei vaan haluaisi todeta, että on menty sutta ostamaan taakse puhjenneiden tilalle. Ei vaan malttanut mennä uusimaan koko rengaskertaa vaikka silloin olin jo palstalta ongelmista lueskellut.
                        Last edited by Midleton; 03-10-2009, 13:02. Reason: RF...

                        Comment

                        • Leba
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2003
                          • 2101
                          • Espoo

                          Itsekin menin hätäpäissäni lyömään alle Bridgestonen run-flatit (halvalla kun sai, miksiköhän? ) ja meno on kyllä kieltämättä karseeta, mutten nyt kumminkaan haukkuisi mitenkään epäturvallisiksi. Seuraavalle ajokaudella laitettava jotkin normirenkaat alle. Ottaa vaan vähän päähän kun autoon tehty täydellinen alustaremontti ja ajettavuus on noilla renkailla kyllä persiillään verrattuna loppuunajettuihin normi continentaleihin.
                          Lolvo - Exiä: 330xd M-Sport II, e39 M5 '00, e34 M5 3.6, E39 528i, E34 M5 3.8, E36 328i

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by Midleton View Post
                            Hemi on tiukkana. Mutta, olen kyllä valmis myöntämään, että kamalaa on tällä hetkellä meno. Tasaisella menee hienosti. Katsotaan, josko huollon jälkeen vielä kiemurtelee. Jos niin on niin sitten viimeistään myönnän kriitiikin, tai onko se omaa kokemusta, oikeaksi.

                            Laitetaan nyt vielä tiedot:

                            - BMW 530 XiA 05
                            - Edessä 245/40-18 Good Year RF (kunto hyvä)
                            - Takana Michelin Pilot Sport 245/40-18t RF (uudet)
                            - Paineet edessä 2.5, takana 2.6. Mittarin tarkkuudesta en mene varmuuteen.

                            Ei vaan haluaisi todeta, että on menty sutta ostamaan taakse puhjenneiden tilalle. Ei vaan malttanut mennä uusimaan koko rengaskertaa vaikka silloin olin jo palstalta ongelmista lueskellut.
                            Usko pois. Ne ei Suomeen sovellu kuin korkeintaan joten kuten oikeilla alustakulmilla ihan uusina.

                            Comment

                            • Pasi_K
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2003
                              • 680
                              • Tyrnävä

                              225/45/17 Bridgestone Noranza (paistettu 06) e46 farkun alla, paljonkos paineita? Samankokoisissa kesärenkaissa ollu 2.8-3bar mutta mites nastarenkaiden kanssa pitäisi käyttäytyä?
                              Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

                              Tsekkaa myytävät osat tästä

                              Comment

                              • Erq.
                                Newbiemmer
                                • Jun 2009
                                • 24
                                • Homolandia

                                Koko ketjua en jaksa selata läpi ku on niin moni sivu ehtiny jo kertymää joten nakataas uutta kysymystä.

                                Saako auton renkaat olla erikokoa, tietysti takana leveämmät mutta onko siis leveydellä ja korkeudella mitään merkitystä että saako esim 215/45-17 ja 225/40-17 renkailla katsastettua mukisematta vai pitääkö renkaat olla joka kulmassa samanlaiset?
                                Olen homo.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎