Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by jms1601 View Post
    Moro!

    Vuodatampa tännekin tuota oman auton vetelyongelmaa ja kevään testailua.
    Eli talvikitkoilla, Nokian 245-40R19 kitkat, auto kulki suoraan ja oli urille tunteeton. Kesärenkaiksi laitoin Pirellin P-Zero kumit koossa eteen 245-35R20 ja taakse 285-30R20, vanteina toimii Vertinin Magic. Kulmat on säädetty, http://1drv.ms/1Al7kfh, ja rengaspaineilla on kikkailtu. Nyt paineet on ed. 2,7 ja takana 2,9. On kokeiltu 2,9/3,2 ja 3,1/3,3 ja 3,3/3,3 ja 2,4/2,7 ja millään paineilla ei ole tilanne ns normaali. Paras kombo on nyt ehkä tuo 2,7/2,9, mutta ongelma on ohitustilanteet. Kun vaihdat kaistaa tuntuu, että ei millään mene toiselle kaistalle, mutta sitten oikein imaisee sinne ja kun tulet takaisin omalle kaistalle ja vauhtia on 130-140km/h niin siinä saa olla tarkkana ettei mene metsähallituksen puolelle ja kun auto oikeen heijaa takaisin omalle kaistalle niin siihen perään sitten vastaheitto niin tarkkana saa kyllä olla kun ohittelee.
    Urissa vetelee niin, että ratista pitää kunnolla pitää kiinni, mutta urattomalla tiellä menee hienosti suoraan.

    Eilen tarkistettiin alusta ja siellä ei ollut löysää missään, ainostaan kuskin puolen takapäässä iskarin pohjaanlyönti kumi oli rikki, mutta se ei liene vaikuta ajettavuuteen? Nyt kun muistelen niin kyllä kitkoilla oli vähän samaa oiretta tuossa ohittamisessa jos tie oli oikein kupera, mutta ei lähellekkään noin selvästi kun nyt kesäkumeilla. Ja autona siis 530d F11 ja ajettu 109tkm. Itse olen tullut siihen lopputulemaan, että vika on renkaissa. Tämä siksikin, että ajelin kaverin vastaavalla autolla, jossa Nankangin NS2 alla ja oli lähes tunteeton urilla ja paljon paljon hiljaisempi kuin Pirellin kyyti.

    Komentteja odottelen ja lähinnä Hemin komentit kiinnostaa, eli onko kulmissa vielä jotain viturallaan vai onko vain Pirellin rengas ominaisuuksiltaan tuollainen ja tilanne paranisi renkaanvaihdolla. Ja jos renkaat vaihdan niin niissä arvostan ominaisuuksia vetelemättömyys, mukavuus ja hiljasuus. Nexen:n N Fera Su1:stä olen katsellut tai sitten jokin premiumrengas esim Michelin Pilot Sport 3 tai Hankookin Evo:t.
    Se nyt on tullut täällä BTCF:llä +100 kertaa jo tässä vuosien aikana todettua että Pirelli isoissa vannekokoluokissa on yksi sopimattomimmista renkaista Suomen uraisille, karheille ja kallistetuille pääteille.
    Eli jos etsitään jopa vaarallisen vetelyn synonyymiä, se on Pirelli.
    Ok, tismalleen oikeilla kulmilla senkin saa toimimaan jollakin lailla, mutta renkaanahan se on todella kaukana ”premiumista”, mikä mielikuva kuitenkin monella ko.merkistä on.
    Jos testilehdistö pisteyttäisi myös uraherkkyyden, kuluneen renkaan melun nastojen karhentamalla asfaltilla ja herkkyyden tien kallistuksille, pirellin tuotteet pitäisivät joka testissä jumbosijoja ja siitäkin huolimatta että ne keräisivät mm.reagoinnista maksimipisteitä.
    Eli Pirelli kannattaa AINA kiertää kaukaa mikäli ajamisesta pitää isolla vannekoolla myös Suomessa nauttia.

    No, ok sinulla on siellä nyt myöskin 16-17” renkaan alustakulmat, eli siellä ei nyt toimi mikään 19”-20” kesärengas, vaan uraherkkyys alustan puolesta on tällä hetkellä maksimoitu.
    Aivan liikaa negatiivista camberia niin edessä kuin takanakin 20” renkaalle, renkaan merkistä ja mallista riippumatta.
    Nyt maksimi uraherkkyyden lisäksi renkaat kuluu voimakkaasti sisäreunoistaan nopeammin ja on mm.odotettavissa että takarenkaiden sisärunko pettää ennen kuin itse kulutuspinta on loppu, koska tällä hetkellä taka-akselilla renkaan pelkät sisärungot kantaa 70-80% koko akselimassasta.
    Vaarallisen huono pito sadekelillä ja ääntää varmasti hiemankin kuluneella renkaalla todella kovaa.
    Eli alustakulmat ja erityisesti nuo camberit pitäisi saada pikaisesti 20” renkaalle oikeiksi, jolloin jopa Pirellistä saa siedettävän ajettavan (ei hyvä, mutta jollain tapaa siedettävä).
    Nyt ei siis auta pelkkä renkaan merkin vaihto, vaan ensin kulmat kuntoon ja sen jälkeen alle vaikka s1 evo2, jos haluat ihan oikeaa premiumia.

    Comment

    • jms1601
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2006
      • 338
      • P-Pohjanmaa

      Originally posted by Hemi View Post
      No, ok sinulla on siellä nyt myöskin 16-17” renkaan alustakulmat, eli siellä ei nyt toimi mikään 19”-20” kesärengas, vaan uraherkkyys alustan puolesta on tällä hetkellä maksimoitu.
      Aivan liikaa negatiivista camberia niin edessä kuin takanakin 20” renkaalle, renkaan merkistä ja mallista riippumatta.
      Nyt maksimi uraherkkyyden lisäksi renkaat kuluu voimakkaasti sisäreunoistaan nopeammin ja on mm.odotettavissa että takarenkaiden sisärunko pettää ennen kuin itse kulutuspinta on loppu, koska tällä hetkellä taka-akselilla renkaan pelkät sisärungot kantaa 70-80% koko akselimassasta.
      Vaarallisen huono pito sadekelillä ja ääntää varmasti hiemankin kuluneella renkaalla todella kovaa.
      Eli alustakulmat ja erityisesti nuo camberit pitäisi saada pikaisesti 20” renkaalle oikeiksi, jolloin jopa Pirellistä saa siedettävän ajettavan (ei hyvä, mutta jollain tapaa siedettävä).
      Nyt ei siis auta pelkkä renkaan merkin vaihto, vaan ensin kulmat kuntoon ja sen jälkeen alle vaikka s1 evo2, jos haluat ihan oikeaa premiumia.
      Eli camperit pitäisi takana saada lähelle -1,25° ja samalla käsittääkseni myös auraus muuttuu lähelle 0,03°? Eikös näissä camperin säädössä ole epäkesko pultti joka samalla säätää myös aurausta? Mites edessä kun camperia ei näissä F sarjalaisissa voi käsittääkseni säätää, vai voiko?
      Minullehan nämä asiat ovat uusia joten kysymykset voi olla varsin tyhmiä, mutta kysympähän nyt kuitenkin
      530e G30 M-Sport -21
      ***********************
      Ex Audi A6 allroad -17
      Ex X5 xd30 M-Sport -14
      Ex 530dA F11 M-Sport -11
      Ex E61 530xD M-Sport -08
      Ex 530DAT E61
      Ex E39 M-Sport

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by jms1601 View Post
        Eli camperit pitäisi takana saada lähelle -1,25° ja samalla käsittääkseni myös auraus muuttuu lähelle 0,03°? Eikös näissä camperin säädössä ole epäkesko pultti joka samalla säätää myös aurausta? Mites edessä kun camperia ei näissä F sarjalaisissa voi käsittääkseni säätää, vai voiko?
        Minullehan nämä asiat ovat uusia joten kysymykset voi olla varsin tyhmiä, mutta kysympähän nyt kuitenkin
        Takapäätä ei voi säätää yhtään pystympään jotta se 1.00-1.10`-asteen ero säilyy suhteessa etupäähän (muussa tapauksessa auton äärikäytös muuttuu yliohjavaksi ja ajokäytökseen tulee helposti ns.”haiefektiä”).
        Eli se etupää vain pitää saada -0.05`-0.15`haarukkaan jolloin takapäähän voidaan asettaa se n.-1.25`(tällöin myös etiu ja takapään ero lähellä optimia). Nykyinen auraus ei ole ongelma, vaan suurin ongelma on tuo etupään selvästi liian suuri negatiivinen camber.

        ps. kaikkia pyöränkulmia voidaan säätää jos niitä oikeasti halutaan säätää.

        Comment

        • Hezman
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2012
          • 708
          • Jyväskylä

          Mielenkiintoinen aihe tämä alustan säätäminenkin. Pitkään tuli kyl ajettua mielivaltaisesti käyttäytyvällä E39:llä ennen kuin saavutettiin "riittävä kyrpiintyminen", jotta tekis asialle jotain.

          Puoli vuorokautta olen nyt lueskellu alustan säätämisestä ja renkaista, ja hiukan päässy jyvälle tarvittavista toimenpiteistä. Tarkka kun olen niin tietysti täytyy täydellistä lähteä tavoitteleen, joten jos kokeneemmat voisi kommentoida olenko suurin piirtein kartalla mitä tehdä.

          Auto tosiaan E39, 530da normi alustalla, rengaskoko kesä/talvi 225/55/16. Renkaat tällä hetkellä lähes loppuun ajetut goodraidit. Tulevaisuudessa tulee hinta/laatu suhteeltaan hyvät kumit. Kolme pää pointtia valinnan suhteen, 1. uraherkkyys, 2. melu 3. märkä pito. No mut se ei tässä vaiheessa olennainen seikka.

          Alustaan uusittu sillon tällön aina jotain kalikkaa. Nyt ajattelin laittaa kaikki uusiksi eteen, ehkä myös taakse. 300 tkm ajettu, oma ajatus sanoo että taakse kans mutta onko eriäviä mielipiteitä/kokemuksia?

          Suuntaus arvot sit vähän mietityttää kun äkkiseltään en löytäny noin "pienille" vanteille optimi arvoja.

          Oisko jotenkin näin:

          Etu camber -0.40
          Taka camber -1.40

          Etu auraus 0.02
          Taka auraus 0.10

          Mitä sanoisi ammattimiehet noista? :think Pitäsköhän camberia olla enemmän?

          Comment

          • jms1601
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2006
            • 338
            • P-Pohjanmaa

            Originally posted by Hemi View Post
            Takapäätä ei voi säätää yhtään pystympään jotta se 1.00-1.10`-asteen ero säilyy suhteessa etupäähän (muussa tapauksessa auton äärikäytös muuttuu yliohjavaksi ja ajokäytökseen tulee helposti ns.”haiefektiä”).
            Eli se etupää vain pitää saada -0.05`-0.15`haarukkaan jolloin takapäähän voidaan asettaa se n.-1.25`(tällöin myös etiu ja takapään ero lähellä optimia). Nykyinen auraus ei ole ongelma, vaan suurin ongelma on tuo etupään selvästi liian suuri negatiivinen camber.

            ps. kaikkia pyöränkulmia voidaan säätää jos niitä oikeasti halutaan säätää.
            Kiitos Hemi näistä vastauksista/ohjeista. Lähdetäänpä hakeen noita arvoja ja katsotaan miten tilanne muuttuu. Ilmoittelen kunhan saadaan säädöt kohdalleen miten tilanne muuttui.
            530e G30 M-Sport -21
            ***********************
            Ex Audi A6 allroad -17
            Ex X5 xd30 M-Sport -14
            Ex 530dA F11 M-Sport -11
            Ex E61 530xD M-Sport -08
            Ex 530DAT E61
            Ex E39 M-Sport

            Comment

            • JKK
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2314
              • Uusimaa

              Omituinen, mutta positiivinen juttu; Eilen illalla laitoin kokeilumielessä taakse varastosta löytämäni 10mm spacerit. Tänään aamulla töihin lähtiessä ajoin ensimmäistä kertaa (kesärenkailla) tällä E61:lla siten, että auto kulki rauhallisesti suoraan ilman minkäänlaista rasittavaa vaeltelua uraisella Lahden motarilla. Renkaat on tasalevyiset 245/40R18-kokoiset uudet GoodYearit ja vanteet orggiskokoiset 18x8" ET20.

              Mikähän tämän positiivisen yllätyksen voi selittää? Aikasemmat kokemukseni takavanteisiin laitetuista spacereista, ja niiden vaikutuksesta suuntavakavuuteen on olleet aivan päinvastaisia...
              BMW G30 530e X-Drive

              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

              Comment

              • deemu79
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2011
                • 453
                • Helsinki

                Millaiset kulmat autossa?

                edit.
                jaa, olikin tuossa pari sivua aiemmin.
                Arvelisin että se lisääntynyt raideleveys takana itsessään vakauttaa menoa.
                Olikos sulla ne auraukset keskiarvoissa 18"-pyöräkoolle molemmilla akseleilla, vai edessä vaan ja takana minimissä?
                Last edited by deemu79; 25-05-2015, 20:34.
                sigpic
                328i Coupe M-Sport -95

                Comment

                • JKK
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2314
                  • Uusimaa

                  Originally posted by deemu79 View Post
                  Olikos sulla ne auraukset keskiarvoissa 18"-pyöräkoolle molemmilla akseleilla, vai edessä vaan ja takana minimissä?
                  - Takana camberit 1.40 molemmin puolin (pystympään ei saanut).
                  - kokonaisauraus takana 0.10

                  - Edessä camberit 0.30 molemmin puolin (pystympään ei toinen puoli kääntynyt)
                  - Kokonaisauraus edessä 0.08
                  BMW G30 530e X-Drive

                  Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                  Comment

                  • _nixu_
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 8972
                    • Kellokoski

                    Täällä etelässä on niin törkeät urat isommilla teillä, ehkä se takapää ei enää kulje täysin urissa niin rauhoittui?
                    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                    Comment

                    • JKK
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2314
                      • Uusimaa

                      Originally posted by _nixu_ View Post
                      Täällä etelässä on niin törkeät urat isommilla teillä, ehkä se takapää ei enää kulje täysin urissa niin rauhoittui?
                      Näin se voi olla. Jotain radikaalia tuossa kuitenkin tapahtui kun tänäänkin aamulla vielä hämmästelin (ja nautiskelin) vakaan tuntuisesta menosta. Selväsitkään ei tarvitse koko ajan vahtia vaeltamista kaistan reunalta toiselle.
                      BMW G30 530e X-Drive

                      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                      Comment

                      • Kernwaffe
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2006
                        • 173
                        • Masku

                        Millasias paineita kannattais pidellä ku rengastus on 275/30R20 ja 235/35R20 ?

                        Comment

                        • jms1601
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2006
                          • 338
                          • P-Pohjanmaa

                          Originally posted by _nixu_ View Post
                          Täällä etelässä on niin törkeät urat isommilla teillä, ehkä se takapää ei enää kulje täysin urissa niin rauhoittui?
                          Kyllä ne on järkyttävät urat joka puolella Suomea
                          530e G30 M-Sport -21
                          ***********************
                          Ex Audi A6 allroad -17
                          Ex X5 xd30 M-Sport -14
                          Ex 530dA F11 M-Sport -11
                          Ex E61 530xD M-Sport -08
                          Ex 530DAT E61
                          Ex E39 M-Sport

                          Comment

                          • Antti O
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6935
                            • N/A

                            Mitä kävin hki/vantaan lentoasemalla ja ajelin 4/5 tietä niin sellaisia havaintoja tein että siellä etelässä on tiet paljon paremmassa kunnossa kun täällä idässä.
                            Minulla on työmatkallakin sellasia uria että ne näkee ihan silmällä että tie on niistä kohtaa kuopalla. Lisäksi välillä on sellaisia jalkapallon kokoisia reikiä mistä puuttuu asfaltti ja se hiekkakin on hävinnyt reijästä..

                            Aika karua on ollut Zetallakin ajaa, urien välissä kun pysyy ja kiertelee montut pystyy jotenkin matkaa taittamaan..

                            Tässä topicissa kun aiemmin kommentoin miten paljon lämpötila vaikuttaa vetelyyn, niin epäilen ettei se johdu siitä että rengaspaineet nousee.. ei +5 ja +20 ole niin isoa vaikutusta että ne merkittävästi nousisi.. En usko, vaan epäilen että se liittyy siihen että jäykänkin sporttirenkaan runko hieman notkenee kun asfaltti on lämmin ja rengas lämmin = vetelee vähemmän.
                            Last edited by Antti O; 27-05-2015, 08:38.

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10949
                              • Joensuu

                              Etelässä ihan turha valittaa tieden kunnosta, käykää idässä koittamassa niin tiedätte millaisia ne huonot tiet on.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                Miten vaikuttaa jos takarenkaiden kantavuus on pienempi kuin eturenkaiden? Sama asia kuin pienemmät paineet takana? Ajettavuudesta tulee "hataribussi"?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎