Originally posted by Macinaggio
View Post
Suurin pettymys 5-sarjan kohdalla tulee auton osuessa ensimmäiselle vähänkään uraiselle alustalle. Viime vuosien BMW-malleille tyypilliseen tapaan ohjauspyörästä pitää maantienopeuksissa ottaa tukeva ote, tai muuten reitti voi poiketa suunnitellusta.
Uraherkkyyttä on monenlaista, mutta tämän auton kohdalla se on poikkeuksellisen monivivahteista ja aggressiivista. Nastojen syömällä moottoritiellä ohjauspyörään välittyvät voimat vaihtavat jatkuvasti suuntaansa ja voimaansa. Koeajoyksilömme leveä 245/45 R 18 -koon rengas yhdistettynä keskimääräistä leveämpiin raideleveyksiin saa molemmat etupyörät haistelemaan kallistuksia itsenäisesti ja usein eri suuntiin, eivätkä takapyörätkään aina tue suuntavakautta.
Ensimmäiset sadat kilometrit kuluvat rattia puristaen ja asiaa päivitellessä, kunnes hakemiseen alkaa tottua, ja matka-ajossa alkaa hakeutua tukevaan kyynärpäät lukitsevaan ajoasentoon. Autokaupan puolen tunnin koeajo voi viedä monen potentiaalisen ostajan kiinnostuksen.
Vakiovarusteinen rengaskoko kaikille versioille 550i:tä lukuun ottamatta on maltillisempi 225/55 R 17, jolla päästään arvatenkin pykälää levollisempaan ajokokemukseen. Jos yhtälöstä onnistuttaisiin vielä eliminoimaan BMW:n edellyttämät jäykkäkylkiset runlfat-renkaat, päästäisiin ehkä koko puheenaiheesta eroon. Tämän kokeilemiseen ei kuitenkaan ollut mahdollisuutta, joten varma ei lääkkeen toimivuudesta voi olla.
Uraherkkyyttä on monenlaista, mutta tämän auton kohdalla se on poikkeuksellisen monivivahteista ja aggressiivista. Nastojen syömällä moottoritiellä ohjauspyörään välittyvät voimat vaihtavat jatkuvasti suuntaansa ja voimaansa. Koeajoyksilömme leveä 245/45 R 18 -koon rengas yhdistettynä keskimääräistä leveämpiin raideleveyksiin saa molemmat etupyörät haistelemaan kallistuksia itsenäisesti ja usein eri suuntiin, eivätkä takapyörätkään aina tue suuntavakautta.
Ensimmäiset sadat kilometrit kuluvat rattia puristaen ja asiaa päivitellessä, kunnes hakemiseen alkaa tottua, ja matka-ajossa alkaa hakeutua tukevaan kyynärpäät lukitsevaan ajoasentoon. Autokaupan puolen tunnin koeajo voi viedä monen potentiaalisen ostajan kiinnostuksen.
Vakiovarusteinen rengaskoko kaikille versioille 550i:tä lukuun ottamatta on maltillisempi 225/55 R 17, jolla päästään arvatenkin pykälää levollisempaan ajokokemukseen. Jos yhtälöstä onnistuttaisiin vielä eliminoimaan BMW:n edellyttämät jäykkäkylkiset runlfat-renkaat, päästäisiin ehkä koko puheenaiheesta eroon. Tämän kokeilemiseen ei kuitenkaan ollut mahdollisuutta, joten varma ei lääkkeen toimivuudesta voi olla.
Noissa nyt tietysti runflatit alla, joten siltä osin erilainen tilanne.
Comment