Announcement

Collapse
No announcement yet.

GT-Radialit, Nankangit ja muut halpiskumit

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7434
    • Oulu

    Originally posted by Macinaggio View Post
    Uraherkkyyttä ei rengastesteissä erikseen testata, ellei se nyt sitten sisälly ajomukavuuteen, koska uraherkkyys ei nykyautoissa ole mikään ongelma.
    TM:n F10-koeajo taisi olla tästä hiukan eri mieltä:

    Suurin pettymys 5-sarjan kohdalla tulee auton osuessa ensimmäiselle vähänkään uraiselle alustalle. Viime vuosien BMW-malleille tyypilliseen tapaan ohjauspyörästä pitää maantienopeuksissa ottaa tukeva ote, tai muuten reitti voi poiketa suunnitellusta.

    Uraherkkyyttä on monenlaista, mutta tämän auton kohdalla se on poikkeuksellisen monivivahteista ja aggressiivista. Nastojen syömällä moottoritiellä ohjauspyörään välittyvät voimat vaihtavat jatkuvasti suuntaansa ja voimaansa. Koeajoyksilömme leveä 245/45 R 18 -koon rengas yhdistettynä keskimääräistä leveämpiin raideleveyksiin saa molemmat etupyörät haistelemaan kallistuksia itsenäisesti ja usein eri suuntiin, eivätkä takapyörätkään aina tue suuntavakautta.

    Ensimmäiset sadat kilometrit kuluvat rattia puristaen ja asiaa päivitellessä, kunnes hakemiseen alkaa tottua, ja matka-ajossa alkaa hakeutua tukevaan kyynärpäät lukitsevaan ajoasentoon. Autokaupan puolen tunnin koeajo voi viedä monen potentiaalisen ostajan kiinnostuksen.

    Vakiovarusteinen rengaskoko kaikille versioille 550i:tä lukuun ottamatta on maltillisempi 225/55 R 17, jolla päästään arvatenkin pykälää levollisempaan ajokokemukseen. Jos yhtälöstä onnistuttaisiin vielä eliminoimaan BMW:n edellyttämät jäykkäkylkiset runlfat-renkaat, päästäisiin ehkä koko puheenaiheesta eroon. Tämän kokeilemiseen ei kuitenkaan ollut mahdollisuutta, joten varma ei lääkkeen toimivuudesta voi olla.
    Samoin muutaman vuoden takainen HS:n E90-koeajo: http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Ura...1001SI1AL02t2z

    Noissa nyt tietysti runflatit alla, joten siltä osin erilainen tilanne.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 23-02-2011, 18:42.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • b mutteri kasa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2006
      • 1462
      • Area 03

      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      TM:n F10-koeajo taisi olla tästä hiukan eri mieltä:



      Samoin muutaman vuoden takainen HS:n E90-koeajo: http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Ura...1001SI1AL02t2z

      Noissa nyt tietysti runflatit alla, joten siltä osin erilainen tilanne.
      No Run Flat:llä se vetely on aivan sietämätöntä.Itsekkin piti nykyiseen kulkineeseen käydä vaihdattamssa koeajolenkille eri renkaat,kun run flat:llä auto syöksähteli sinne tänne.
      BMW F11 530 dA VOLL
      Carbon-schwarz Metallic

      BMW E30 325i Sport

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by b mutteri kasa View Post
        No Run Flat:llä se vetely on aivan sietämätöntä.Itsekkin piti nykyiseen kulkineeseen käydä vaihdattamssa koeajolenkille eri renkaat,kun run flat:llä auto syöksähteli sinne tänne.
        Ääääälä nyt eeeiiii voi olla... .... tälläkin saitilla kun on useita 17"-18" runflat kuluttajia joiden rankaat ei kuulemma vetele lainkaan, ovat hiljaisia kuin huopatossut ja kestävät kulutusta lähes määräämättömästi.
        Näinhän on pakkokin olla koska renkaan kyljestä voi bongata niin...niiiiiin "katu-uskottavan" valmistajan logon.

        No, oikeastihan ne tosiaan ovat täydellisen sopimattomat ja varsinkin kuluneina lähes hengenvaaralliset renkaat Suomen tyyppiolosuhteissa, olkoon kuinka "premium" tahansa.
        Nimittäin nämä mm.jäätävät F10 testit vain 18" vannekoolla on ajettu uusilla tai lähes uusilla renkailla, mutta tilanne huononee vielä monin kertaisesti kun pinnasta on puolet kulunut.
        Tuollainen uusi kulumattomalla alustalla varustettu F10:kin on ihan aikuisten oikeasti HENGENVAARALLINEN tällaisella rengastuksella ja ne ehdottomasti pitäisi Suomessa pystyä kieltämään.
        Ongelma ei siis ole vannekoko...vaan "premium"!

        Comment

        • Macinaggio
          Bimmer Rookie
          • Jan 2010
          • 119
          • Espoo

          Joo, pakko ihmetellä miten vähän suomalaisella maahantuojalla on mahdollisuuksia määritellä auton vakiovarustusta, mikäli näiden runflattien suhteen nyt siitä on kysymys. Tuolla rengastuksella ei Suomessa ole mitään tarkoitusta, kun sillä yritetään ratkaista ongelma (renkaan tyhjeneminen 250 km/h nopeudessa) jota ei täällä ole, mutta tilalle saadaan ilmeisesti järkyttävän huonot ajo-ominaisuudet.

          Comment

          • Cock
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 752
            • Tsadi

            Onko pakasta vedetyssä BMW:ssä oikeasti oltava RFT renkaat alla ? Jos Pena ostaakin tietämättä tätä autoonsa mukavat normaalit renkaat, niin raukeaako takuu vai mitä helvettiä ?

            Ihan mielenkiinnosta vaan kyselen kun ei ole mitään käryä :think
            540i 6-Gang Touring -95 -ZzZz-
            Audi A6 C7 S-Line ABT

            Comment

            • e46 Individual
              Bimmer Rookie
              • Dec 2010
              • 57
              • Porvoo

              Eipä siinä nyt sentään takuut mene, mutta katsastuksessa pitää olla vararengas/paikkaussarja mahdollista rengasrikkoa varten.
              E93 335i M-sport -10
              Carlyllä onnistuu vikakoodien luku ja koodaukset

              Comment

              • >Jon1<
                BTCF Member
                • Oct 2007
                • 1054
                • Kuopio

                Originally posted by e46 Individual View Post
                Eipä siinä nyt sentään takuut mene, mutta katsastuksessa pitää olla vararengas/paikkaussarja mahdollista rengasrikkoa varten.
                onkohan näin... itsellä ei ole ollut vararengasta missään autossa ja nykysessä ei edes varoitus kolmiota ja ei mitään ole huomautettu
                ex:F11 535xd M-Sport
                ex:e61 530D M-Sport
                ex:e38 740i mafia
                ex:e36 328
                ex:e36 320
                ex:e30 320->325

                Comment

                • Haju69
                  Administrator
                  • Nov 2005
                  • 16362
                  • Leppävirta

                  Originally posted by >Jon1< View Post
                  onkohan näin... itsellä ei ole ollut vararengasta missään autossa ja nykysessä ei edes varoitus kolmiota ja ei mitään ole huomautettu
                  Samaa mietin itsekin, mutta sitten mietin että onko se vain uudemmissa autoissa pakko..? Asiasta kun en tiedä että onko uudemmissa kaikissa edes varapyöriä.
                  LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                  E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                  B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                  Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                  Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                  Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                  Comment

                  • Cock
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2003
                    • 752
                    • Tsadi

                    Originally posted by e46 Individual View Post
                    Eipä siinä nyt sentään takuut mene, mutta katsastuksessa pitää olla vararengas/paikkaussarja mahdollista rengasrikkoa varten.

                    Niin, tuli vaan tuosta Petri.Kekkosen linkittämästä TM jutusta tuo mieleen, kun siinä mainitaan, että BMW edellyttää RFT renkaiden käyttöä...

                    Olishan se ihan järjenvastaista tosiaan jos takuut raukeaisi jos tollasista paskoista yrität eroon päästä .

                    Ja mitä tohon katsastamiseen tulee, niin käsi sydämellä voin sanoa että ikinä ei omia vehkeitä leimatessa ole inssi katsonut onko kolmiota tai varapyörää..
                    540i 6-Gang Touring -95 -ZzZz-
                    Audi A6 C7 S-Line ABT

                    Comment

                    • e46 Individual
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2010
                      • 57
                      • Porvoo

                      No ei kai metrossakaan joka kerta kysytä lippua... Ei kai se poista tosiasiaa, että lippu pitäisi olla?
                      Joskus kai ei autoa paljoa katsastuksessa katsella ja joskus/jossain katsellaan.

                      Näitä hommiahan voi pohtia myös järjellä. Onko kiva olla jossain näreen juurella -30c, vaan sen takia, kun rengas sattui hajoamaan..

                      Uusissa autoissa ei ole kaikissa vararengasta. Silloin auto on varustettu runflat renkailla tai paikkaussarjalla.
                      Bmw:n tuotevalikoimaan kuuluu ihan alkup. paikkasarja ja pieni kompura, jolla saa ilmaa renkaaseen tupakansytytinliitännästä.

                      Ps. Olen viralliselta bmw-maahantuojalta ostamaani uuteen bmw merkkiseen autoon ostanut ihan tavalliset renkaat (alunperin runflat e90),
                      joten eipä mene takuut.
                      Ja sen voin sanoa, että takuutakin on käytetty. ja PALJON.
                      Last edited by e46 Individual; 24-02-2011, 18:19.
                      E93 335i M-sport -10
                      Carlyllä onnistuu vikakoodien luku ja koodaukset

                      Comment

                      • Jusamies
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2004
                        • 60
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by e46 Individual View Post
                        Eipä siinä nyt sentään takuut mene, mutta katsastuksessa pitää olla vararengas/paikkaussarja mahdollista rengasrikkoa varten.
                        Tämähän nyt on ihan sama kun pitäisi olla jerrykannu bensaa tai dieseliä mukana jos polttoaine sattuu matkan aikana loppumaan, tienvarteen on pysähdyttävä kuitenkin.

                        Comment

                        • e46 Individual
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2010
                          • 57
                          • Porvoo

                          Originally posted by Jusamies View Post
                          Tämähän nyt on ihan sama kun pitäisi olla jerrykannu bensaa tai dieseliä mukana jos polttoaine sattuu matkan aikana loppumaan, tienvarteen on pysähdyttävä kuitenkin.
                          Niin. Sillä erolla, että polttoaine ei lopu vahingossa/sattumalta...
                          Meillä Helsingissä polttoainetta saa jopa yöllä joka kadunkulmasta, mutta vararenkaita sopivalla pulttijaolla on hieman harvemmassa.

                          Että ei kai se nyt ihan sama ole?:think
                          E93 335i M-sport -10
                          Carlyllä onnistuu vikakoodien luku ja koodaukset

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17529
                            • Turku

                            Wanli

                            Näyttäisi olevan made in China-rengas. Mulla on tuossa pari 255/35/18" ja yksi 225/40/18", joissa kaikissa 7mm pintaa. Minkäsoloinen rengas tuo on tuossa kokoluokassa. Hemi, anyone?
                            Näillä mennään:
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by Laku View Post
                              Näyttäisi olevan made in China-rengas. Mulla on tuossa pari 255/35/18" ja yksi 225/40/18", joissa kaikissa 7mm pintaa. Minkäsoloinen rengas tuo on tuossa kokoluokassa. Hemi, anyone?
                              En tiedä/ei ole pidempää käyttökokemusta Kiinalaisista.
                              Wanleja on ollut tuossa koossa ainoastan sisään tulleiden vaihtisten alla, mutta niihin on lähes poikkeuksetta vaihdettu alle jotain muuta.
                              Suht vetelemättömiltä ne tuntuu, eikä äänikään välttämättä ole pahimmasta päästä, mitä nyt lyhyillä stinteillä on Wanlia yli 17" kokoluokissa tullut ajettua.

                              Comment

                              • Jusamies
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2004
                                • 60
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by e46 Individual View Post
                                Niin. Sillä erolla, että polttoaine ei lopu vahingossa/sattumalta...
                                Meillä Helsingissä polttoainetta saa jopa yöllä joka kadunkulmasta, mutta vararenkaita sopivalla pulttijaolla on hieman harvemmassa.

                                Että ei kai se nyt ihan sama ole?:think

                                No ei kait ihan, mutta ikinä ei ole kyllä mulla katsastuksessa vararengasta tarkistettu kun sellainen vielä oli eikä varabensaa sen enempää .

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎