Originally posted by Hemi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen
Collapse
X
-
Originally posted by coupe320 View Postno joo ny ku muistelee jarrupalojen vaihossa(viimekesänä) niin palat ei menny ihan pohjaan oli liian "iso/leveä" se hakanen. pitää tarkastaa onko painunu nyt käytössä vai vieläkö se kanittaa.:think
Ok, myös männät voi jonkin verran ahdistaa, mutta yleensä pääsyy on noissa edellisissä.
Comment
-
-
Eilen kotimatkalla motarilla päätti auto alkaa ravistelemaan aika varoittamatta ja ihan kunnolla, paheni entisestään kun pienen matkaa jouduin motaria jurnuttamaan hiljentäen vauhtia. Pientä tärinää jarruissa on hyvin satunnaisesti tuntunut ja korjauslistalla olivat, tosin auto oli taas sen verran seisoskellut tallissa (bensapumppu, vanoksen tiivisteet jaadadaada), ettei juuri ollut motivaatiota korjailuun. Seuraavasta rampista noustuani totesin että kuskin puolen vanneha tuntuu lämpöiseltä ja jarrupölyäkin on reilusti. Levyt on melko uudet, palat kai vaihdettu keväällä edellisen omistajan toimesta paikassa X. Illan kunniaksi irrotin pihalla renkaan, kuskinpuolen levy nappaa tietyissä kohdissa hiukan kiinni ja polkaisun jälkeen kanitti hieman enemmän. Kilkuttelin jarruja hieman, lyhyen koeajon jälkeen totesin että ongelma on poistunut.
Tänään käväisin vaihteeksi tallilla ja otin satulat molemmin puolin irti (letkut nyt sai vielä jäädä paikkaansa). Menomatkallahan tuo tuntui taas hiukan pistävän vastaan kun kaapuntiin asti pääsin. Putsailin palojen ja satulan liukupinnat, rasvasin liukutapit kunnolla CRC Bräklubella ja viilailin palojen liukupinnat hieman pyöreämmiksi. Myös navan ja levyn välit tuli putsailtua porakoneen harjalla. Tämän jäljiltä tuo jumittanut satula ei jumittanut enää edes jarrun polkemisen jälkeen. Hyvillä mielin kotiinpäin. Ajoin hieman pienempää tietä kotiin varmuuden vuoksi ja pysäytin varmuuden vuoksi muutaman kilometrin ajon jälkeen, vanne oli viileä. Muutama kilometri lisää ja jarru alkoi taas kanitella, vanne lämpesi. Pysähdyin kauppaan matkalla, tuosta jatkaessa pelas taas ihan ok.
Mikähän tuolta on mahtanut mennä? Seuraavana on listalla varmaan uudet liukutapin kumit. Männät pitänee ottaa irti ja niihinkin uusia tiivisteet ja samalla sitten jarrunesteet. Tämän jälkeen rukoillaan ettei ongelma uusi? Parempaa rasvaa johonkin väliin?
edit. Lisätään nyt vielä, rautasatulat, E46 320i, 2001Last edited by Jtin; 30-08-2014, 19:24.E46 320i 2001
Comment
-
-
Originally posted by Jtin View PostEilen kotimatkalla motarilla päätti auto alkaa ravistelemaan aika varoittamatta ja ihan kunnolla, paheni entisestään kun pienen matkaa jouduin motaria jurnuttamaan hiljentäen vauhtia. Pientä tärinää jarruissa on hyvin satunnaisesti tuntunut ja korjauslistalla olivat, tosin auto oli taas sen verran seisoskellut tallissa (bensapumppu, vanoksen tiivisteet jaadadaada), ettei juuri ollut motivaatiota korjailuun. Seuraavasta rampista noustuani totesin että kuskin puolen vanneha tuntuu lämpöiseltä ja jarrupölyäkin on reilusti. Levyt on melko uudet, palat kai vaihdettu keväällä edellisen omistajan toimesta paikassa X. Illan kunniaksi irrotin pihalla renkaan, kuskinpuolen levy nappaa tietyissä kohdissa hiukan kiinni ja polkaisun jälkeen kanitti hieman enemmän. Kilkuttelin jarruja hieman, lyhyen koeajon jälkeen totesin että ongelma on poistunut.
Tänään käväisin vaihteeksi tallilla ja otin satulat molemmin puolin irti (letkut nyt sai vielä jäädä paikkaansa). Menomatkallahan tuo tuntui taas hiukan pistävän vastaan kun kaapuntiin asti pääsin. Putsailin palojen ja satulan liukupinnat, rasvasin liukutapit kunnolla CRC Bräklubella ja viilailin palojen liukupinnat hieman pyöreämmiksi. Myös navan ja levyn välit tuli putsailtua porakoneen harjalla. Tämän jäljiltä tuo jumittanut satula ei jumittanut enää edes jarrun polkemisen jälkeen. Hyvillä mielin kotiinpäin. Ajoin hieman pienempää tietä kotiin varmuuden vuoksi ja pysäytin varmuuden vuoksi muutaman kilometrin ajon jälkeen, vanne oli viileä. Muutama kilometri lisää ja jarru alkoi taas kanitella, vanne lämpesi. Pysähdyin kauppaan matkalla, tuosta jatkaessa pelas taas ihan ok.
Mikähän tuolta on mahtanut mennä? Seuraavana on listalla varmaan uudet liukutapin kumit. Männät pitänee ottaa irti ja niihinkin uusia tiivisteet ja samalla sitten jarrunesteet. Tämän jälkeen rukoillaan ettei ongelma uusi? Parempaa rasvaa johonkin väliin?
edit. Lisätään nyt vielä, rautasatulat, E46 320i, 2001
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostPitääkö tehostin alipaineensa?Last edited by Jtin; 30-08-2014, 20:03.E46 320i 2001
Comment
-
-
Nyt tuntuis pelaavan. Vaihdoin vielä tiivistesatsin, ois kyllä männätkin saanu olla, mutta KL ehti kiinni liian aikasin. Näillä mennään kunnes löytyy jotain kivaa tilalle. Tuli samalla koeajettua Piiiilteeman paineilmalla toimiva jarrujenilmauslaite. Vaihtui samalla sitten jarrunesteet, ei oo taidettu hetkeen vaihtaa kun oli vähän satuloiden sisäpinnoilla ruostetta. 3000 santapaperi auttoi tuohon. Toista mäntää sain puskea pihalle tunnin verran kun jäi hieman jumiin, mutta hienosti oli taas käsin liikuteltavissa kun oli uudet tiivisteet paikassa. Eikä tunnu nappaavan jarrutkaan enää kiinni kun laittaa renkaan pyörimään. Muchos Bueno. Josko seuraavaksi sitä nelipyttystä Bremboa...E46 320i 2001
Comment
-
-
Milläs saa pois jarruista sen klonksahduksen, mikä tulee autoa venkslatessa kun peruuttaa ja jarruttaa ja sitten taas menee eteenpäin ja jarruttaa? Eli liikahtaisivatko palat satuloiden urissa aina toiseen laitaan kun suunta vaihtuu.
Siihen sama ratkaisu, satuloiden liukupintojen ja ohjuritappien puhdistus ja rasvaus? Tutinoita ei ole ajaessa eikä jarruttaessa.E70 M-Sport AlpinWeiß 3
Ex.
F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
E90 320d -05 Schwartz 2
E36 328i touring -97 Diamantschwartz
E36 352i -91 Diamantschwartz
Comment
-
-
Originally posted by Juspa View PostMilläs saa pois jarruista sen klonksahduksen, mikä tulee autoa venkslatessa kun peruuttaa ja jarruttaa ja sitten taas menee eteenpäin ja jarruttaa? Eli liikahtaisivatko palat satuloiden urissa aina toiseen laitaan kun suunta vaihtuu.
Siihen sama ratkaisu, satuloiden liukupintojen ja ohjuritappien puhdistus ja rasvaus? Tutinoita ei ole ajaessa eikä jarruttaessa.BMW driver and owner since 2000.
Comment
-
-
Originally posted by BMW_Harrastaja View PostOnko se jousipelti tai mikä nyt nimeltään onkin, niin varmasti vielä paikallaan?E70 M-Sport AlpinWeiß 3
Ex.
F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
E90 320d -05 Schwartz 2
E36 328i touring -97 Diamantschwartz
E36 352i -91 Diamantschwartz
Comment
-
-
e46 320d touring seuraavanlaista ongelmaa jarrujen kanssa:
Edellinen omistaja vaihtanut etujarrulevyt ja palat noin 30tkm sitten. Viime aikoina alkoi kevyt nypytys jarruttaessa, joten purin jarrusatulat, vaihdoin liukutapit ja kumit uusiin jne. Mielestäni satulat ovat nyt kunnossa ja palat yms liikkuu hyvin. Oireet ei poistuneet ainakaan kokonaan, jolloin aattelin että levyt menneet kieroiksi. Nyt on uudet brembon levyt ja kevyen koeajon jälkeen nypytys jatkuu edelleen. En tehnyt kovia jarrutuksia, ennen kuin tämä vika selviää, ettei nyt näitä ainakaan jarruttele kieroiksi.
Tarkistettu/huollettu:
Pyörän napa on puhdistettu neekerin tukalla ja levyt istuu todella hyvin paikoilleen. Silmämääräisesti levyissä ei ole havaittavissa heittoa. Vanteet Kiristetty huolellisesti ristiin. Vanteen kiinnityspinta puhdistettu huolellisesti, samat oireet kesä ja talvirenkailla.
Lisäksi autoon on vaihdettu alatukivarret puslineen, koiranluut, pyörän kulmat on suunnattu. Ohjaus on todella jämäkkä, eikä etupäästä kuulu minkäänlaisia kolinoita. Iskarit myös kohtuu uudet ja kunnossa.
Nypytys ilmenee liikennevaloihin hiljentäessä ja tietysti kovassa vauhdissa aiheuttaa jopa tärinää jarruttaessa. Rattiin tai jarrupolkimeen nypytys ei oikeastaan tunnu, enkä huomannut eroa kun kokeilin jarruttaa oikealle ja vasemmalle kääntäessä, että olisiko nypytys voimakkaampi toiselta puolelta.
Auto ei myöskään puolla jarruttaessa. Jarrupalat ovat tasaisesti kuluneet.
Nypytys tuntuu tulevan etupäästä, joten takajarruihin en ole kajonnut. Mistä vikaa kannattaisi seuraavaksi etsiä, pidin itsestään selvänä, että levyissä olisi ollut vika kun oireet olivat juuri sellaiset.
Comment
-
-
Originally posted by Volskier View Poste46 320d touring seuraavanlaista ongelmaa jarrujen kanssa:
Edellinen omistaja vaihtanut etujarrulevyt ja palat noin 30tkm sitten. Viime aikoina alkoi kevyt nypytys jarruttaessa, joten purin jarrusatulat, vaihdoin liukutapit ja kumit uusiin jne. Mielestäni satulat ovat nyt kunnossa ja palat yms liikkuu hyvin. Oireet ei poistuneet ainakaan kokonaan, jolloin aattelin että levyt menneet kieroiksi. Nyt on uudet brembon levyt ja kevyen koeajon jälkeen nypytys jatkuu edelleen. En tehnyt kovia jarrutuksia, ennen kuin tämä vika selviää, ettei nyt näitä ainakaan jarruttele kieroiksi.
Tarkistettu/huollettu:
Pyörän napa on puhdistettu neekerin tukalla ja levyt istuu todella hyvin paikoilleen. Silmämääräisesti levyissä ei ole havaittavissa heittoa. Vanteet Kiristetty huolellisesti ristiin. Vanteen kiinnityspinta puhdistettu huolellisesti, samat oireet kesä ja talvirenkailla.
Lisäksi autoon on vaihdettu alatukivarret puslineen, koiranluut, pyörän kulmat on suunnattu. Ohjaus on todella jämäkkä, eikä etupäästä kuulu minkäänlaisia kolinoita. Iskarit myös kohtuu uudet ja kunnossa.
Nypytys ilmenee liikennevaloihin hiljentäessä ja tietysti kovassa vauhdissa aiheuttaa jopa tärinää jarruttaessa. Rattiin tai jarrupolkimeen nypytys ei oikeastaan tunnu, enkä huomannut eroa kun kokeilin jarruttaa oikealle ja vasemmalle kääntäessä, että olisiko nypytys voimakkaampi toiselta puolelta.
Auto ei myöskään puolla jarruttaessa. Jarrupalat ovat tasaisesti kuluneet.
Nypytys tuntuu tulevan etupäästä, joten takajarruihin en ole kajonnut. Mistä vikaa kannattaisi seuraavaksi etsiä, pidin itsestään selvänä, että levyissä olisi ollut vika kun oireet olivat juuri sellaiset.- E90 320i LCI M-sport -09
- Porsche Boxster 987 2.7 -07
Comment
-
-
En avannut satuloita, kun jarrut ei laahaa ja männät liikkui vääntämällä. Periaatteessa voiko jumiutunut mäntä aiheuttaa uudelle ja suoralle levylle nypytystä? Eikös se nimenomaan laahaisi ja kuumentaisi levyä. Tässä kun on 54mm yhdellä männällä jarrut, joten epäkeskeisesti se ei pysty painamaan palaa. Nypytys on ikäänkuin jarrua painaisi sykleissä.
Comment
-
-
Originally posted by Volskier View PostEn avannut satuloita, kun jarrut ei laahaa ja männät liikkui vääntämällä. Periaatteessa voiko jumiutunut mäntä aiheuttaa uudelle ja suoralle levylle nypytystä? Eikös se nimenomaan laahaisi ja kuumentaisi levyä. Tässä kun on 54mm yhdellä männällä jarrut, joten epäkeskeisesti se ei pysty painamaan palaa. Nypytys on ikäänkuin jarrua painaisi sykleissä.Aprilia RSV4
Comment
-
Comment