Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • coupe320
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 417
    • viikkoja tiellä

    Originally posted by Hemi View Post
    Jarrut huoltamatta, eli palat eivät palaudu irti levyiltä riittävää määrää ja näin ruostuvat todella helposti ja nopeasti kiinni.
    Täydellinen herkistyshuolto ja ongelma ainakin pääosin korjaantuu.
    no joo ny ku muistelee jarrupalojen vaihossa(viimekesänä) niin palat ei menny ihan pohjaan oli liian "iso/leveä" se hakanen. pitää tarkastaa onko painunu nyt käytössä vai vieläkö se kanittaa.:think

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by coupe320 View Post
      no joo ny ku muistelee jarrupalojen vaihossa(viimekesänä) niin palat ei menny ihan pohjaan oli liian "iso/leveä" se hakanen. pitää tarkastaa onko painunu nyt käytössä vai vieläkö se kanittaa.:think
      Lähinnä tuossa on ongelmana se kuinka palat liikkuvat kannattimissaan ja kuinka herkästi satulat liikkuvat ohjureissaan.
      Ok, myös männät voi jonkin verran ahdistaa, mutta yleensä pääsyy on noissa edellisissä.

      Comment

      • Jtin
        Newbiemmer
        • Jul 2014
        • 7
        • Tampere

        Eilen kotimatkalla motarilla päätti auto alkaa ravistelemaan aika varoittamatta ja ihan kunnolla, paheni entisestään kun pienen matkaa jouduin motaria jurnuttamaan hiljentäen vauhtia. Pientä tärinää jarruissa on hyvin satunnaisesti tuntunut ja korjauslistalla olivat, tosin auto oli taas sen verran seisoskellut tallissa (bensapumppu, vanoksen tiivisteet jaadadaada), ettei juuri ollut motivaatiota korjailuun. Seuraavasta rampista noustuani totesin että kuskin puolen vanneha tuntuu lämpöiseltä ja jarrupölyäkin on reilusti. Levyt on melko uudet, palat kai vaihdettu keväällä edellisen omistajan toimesta paikassa X. Illan kunniaksi irrotin pihalla renkaan, kuskinpuolen levy nappaa tietyissä kohdissa hiukan kiinni ja polkaisun jälkeen kanitti hieman enemmän. Kilkuttelin jarruja hieman, lyhyen koeajon jälkeen totesin että ongelma on poistunut.

        Tänään käväisin vaihteeksi tallilla ja otin satulat molemmin puolin irti (letkut nyt sai vielä jäädä paikkaansa). Menomatkallahan tuo tuntui taas hiukan pistävän vastaan kun kaapuntiin asti pääsin. Putsailin palojen ja satulan liukupinnat, rasvasin liukutapit kunnolla CRC Bräklubella ja viilailin palojen liukupinnat hieman pyöreämmiksi. Myös navan ja levyn välit tuli putsailtua porakoneen harjalla. Tämän jäljiltä tuo jumittanut satula ei jumittanut enää edes jarrun polkemisen jälkeen. Hyvillä mielin kotiinpäin. Ajoin hieman pienempää tietä kotiin varmuuden vuoksi ja pysäytin varmuuden vuoksi muutaman kilometrin ajon jälkeen, vanne oli viileä. Muutama kilometri lisää ja jarru alkoi taas kanitella, vanne lämpesi. Pysähdyin kauppaan matkalla, tuosta jatkaessa pelas taas ihan ok.

        Mikähän tuolta on mahtanut mennä? Seuraavana on listalla varmaan uudet liukutapin kumit. Männät pitänee ottaa irti ja niihinkin uusia tiivisteet ja samalla sitten jarrunesteet. Tämän jälkeen rukoillaan ettei ongelma uusi? Parempaa rasvaa johonkin väliin?

        edit. Lisätään nyt vielä, rautasatulat, E46 320i, 2001
        Last edited by Jtin; 30-08-2014, 19:24.
        E46 320i 2001

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14513
          • Oulu

          Lienee mäntä jumittaa tai sitten palat ei liu'u vieläkään kunnolla.
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA (2.8l) '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Jtin View Post
            Eilen kotimatkalla motarilla päätti auto alkaa ravistelemaan aika varoittamatta ja ihan kunnolla, paheni entisestään kun pienen matkaa jouduin motaria jurnuttamaan hiljentäen vauhtia. Pientä tärinää jarruissa on hyvin satunnaisesti tuntunut ja korjauslistalla olivat, tosin auto oli taas sen verran seisoskellut tallissa (bensapumppu, vanoksen tiivisteet jaadadaada), ettei juuri ollut motivaatiota korjailuun. Seuraavasta rampista noustuani totesin että kuskin puolen vanneha tuntuu lämpöiseltä ja jarrupölyäkin on reilusti. Levyt on melko uudet, palat kai vaihdettu keväällä edellisen omistajan toimesta paikassa X. Illan kunniaksi irrotin pihalla renkaan, kuskinpuolen levy nappaa tietyissä kohdissa hiukan kiinni ja polkaisun jälkeen kanitti hieman enemmän. Kilkuttelin jarruja hieman, lyhyen koeajon jälkeen totesin että ongelma on poistunut.

            Tänään käväisin vaihteeksi tallilla ja otin satulat molemmin puolin irti (letkut nyt sai vielä jäädä paikkaansa). Menomatkallahan tuo tuntui taas hiukan pistävän vastaan kun kaapuntiin asti pääsin. Putsailin palojen ja satulan liukupinnat, rasvasin liukutapit kunnolla CRC Bräklubella ja viilailin palojen liukupinnat hieman pyöreämmiksi. Myös navan ja levyn välit tuli putsailtua porakoneen harjalla. Tämän jäljiltä tuo jumittanut satula ei jumittanut enää edes jarrun polkemisen jälkeen. Hyvillä mielin kotiinpäin. Ajoin hieman pienempää tietä kotiin varmuuden vuoksi ja pysäytin varmuuden vuoksi muutaman kilometrin ajon jälkeen, vanne oli viileä. Muutama kilometri lisää ja jarru alkoi taas kanitella, vanne lämpesi. Pysähdyin kauppaan matkalla, tuosta jatkaessa pelas taas ihan ok.

            Mikähän tuolta on mahtanut mennä? Seuraavana on listalla varmaan uudet liukutapin kumit. Männät pitänee ottaa irti ja niihinkin uusia tiivisteet ja samalla sitten jarrunesteet. Tämän jälkeen rukoillaan ettei ongelma uusi? Parempaa rasvaa johonkin väliin?

            edit. Lisätään nyt vielä, rautasatulat, E46 320i, 2001
            Pitääkö tehostin alipaineensa?

            Comment

            • Jtin
              Newbiemmer
              • Jul 2014
              • 7
              • Tampere

              Originally posted by Hemi View Post
              Pitääkö tehostin alipaineensa?
              Löytyipä ohjeet tuohonkin (http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=996447). Ainakin pikaisella testaamisella tuntuisi toimivan oikein, ja pitävän. Mutta voiko tuo vaikuttaa vain yhteen kulmaan?
              Last edited by Jtin; 30-08-2014, 20:03.
              E46 320i 2001

              Comment

              • Jtin
                Newbiemmer
                • Jul 2014
                • 7
                • Tampere

                Nyt tuntuis pelaavan. Vaihdoin vielä tiivistesatsin, ois kyllä männätkin saanu olla, mutta KL ehti kiinni liian aikasin. Näillä mennään kunnes löytyy jotain kivaa tilalle. Tuli samalla koeajettua Piiiilteeman paineilmalla toimiva jarrujenilmauslaite. Vaihtui samalla sitten jarrunesteet, ei oo taidettu hetkeen vaihtaa kun oli vähän satuloiden sisäpinnoilla ruostetta. 3000 santapaperi auttoi tuohon. Toista mäntää sain puskea pihalle tunnin verran kun jäi hieman jumiin, mutta hienosti oli taas käsin liikuteltavissa kun oli uudet tiivisteet paikassa. Eikä tunnu nappaavan jarrutkaan enää kiinni kun laittaa renkaan pyörimään. Muchos Bueno. Josko seuraavaksi sitä nelipyttystä Bremboa...
                E46 320i 2001

                Comment

                • Juspa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 1244
                  • Pori

                  Milläs saa pois jarruista sen klonksahduksen, mikä tulee autoa venkslatessa kun peruuttaa ja jarruttaa ja sitten taas menee eteenpäin ja jarruttaa? Eli liikahtaisivatko palat satuloiden urissa aina toiseen laitaan kun suunta vaihtuu.

                  Siihen sama ratkaisu, satuloiden liukupintojen ja ohjuritappien puhdistus ja rasvaus? Tutinoita ei ole ajaessa eikä jarruttaessa.
                  E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                  Ex.
                  F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                  E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                  E90 320d -05 Schwartz 2
                  E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                  E36 352i -91 Diamantschwartz

                  Comment

                  • BMW_Harrastaja
                    BTCF Member
                    • Dec 2012
                    • 819
                    • Oulu area

                    Originally posted by Juspa View Post
                    Milläs saa pois jarruista sen klonksahduksen, mikä tulee autoa venkslatessa kun peruuttaa ja jarruttaa ja sitten taas menee eteenpäin ja jarruttaa? Eli liikahtaisivatko palat satuloiden urissa aina toiseen laitaan kun suunta vaihtuu.

                    Siihen sama ratkaisu, satuloiden liukupintojen ja ohjuritappien puhdistus ja rasvaus? Tutinoita ei ole ajaessa eikä jarruttaessa.
                    Onko se jousipelti tai mikä nyt nimeltään onkin, niin varmasti vielä paikallaan?
                    BMW driver and owner since 2000.

                    Comment

                    • Juspa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 1244
                      • Pori

                      Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
                      Onko se jousipelti tai mikä nyt nimeltään onkin, niin varmasti vielä paikallaan?
                      Tarkoitatko osaa numero 10? Kyllä ne ihan paikallaan on.
                      E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                      Ex.
                      F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                      E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                      E90 320d -05 Schwartz 2
                      E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                      E36 352i -91 Diamantschwartz

                      Comment

                      • BMW_Harrastaja
                        BTCF Member
                        • Dec 2012
                        • 819
                        • Oulu area

                        Jep. Pitäs melkeen jonku katella mikä siellä liikkuu.
                        BMW driver and owner since 2000.

                        Comment

                        • Volskier
                          Bimmer Rookie
                          • May 2014
                          • 40
                          • Kuopio

                          e46 320d touring seuraavanlaista ongelmaa jarrujen kanssa:

                          Edellinen omistaja vaihtanut etujarrulevyt ja palat noin 30tkm sitten. Viime aikoina alkoi kevyt nypytys jarruttaessa, joten purin jarrusatulat, vaihdoin liukutapit ja kumit uusiin jne. Mielestäni satulat ovat nyt kunnossa ja palat yms liikkuu hyvin. Oireet ei poistuneet ainakaan kokonaan, jolloin aattelin että levyt menneet kieroiksi. Nyt on uudet brembon levyt ja kevyen koeajon jälkeen nypytys jatkuu edelleen. En tehnyt kovia jarrutuksia, ennen kuin tämä vika selviää, ettei nyt näitä ainakaan jarruttele kieroiksi.

                          Tarkistettu/huollettu:
                          Pyörän napa on puhdistettu neekerin tukalla ja levyt istuu todella hyvin paikoilleen. Silmämääräisesti levyissä ei ole havaittavissa heittoa. Vanteet Kiristetty huolellisesti ristiin. Vanteen kiinnityspinta puhdistettu huolellisesti, samat oireet kesä ja talvirenkailla.

                          Lisäksi autoon on vaihdettu alatukivarret puslineen, koiranluut, pyörän kulmat on suunnattu. Ohjaus on todella jämäkkä, eikä etupäästä kuulu minkäänlaisia kolinoita. Iskarit myös kohtuu uudet ja kunnossa.

                          Nypytys ilmenee liikennevaloihin hiljentäessä ja tietysti kovassa vauhdissa aiheuttaa jopa tärinää jarruttaessa. Rattiin tai jarrupolkimeen nypytys ei oikeastaan tunnu, enkä huomannut eroa kun kokeilin jarruttaa oikealle ja vasemmalle kääntäessä, että olisiko nypytys voimakkaampi toiselta puolelta.
                          Auto ei myöskään puolla jarruttaessa. Jarrupalat ovat tasaisesti kuluneet.

                          Nypytys tuntuu tulevan etupäästä, joten takajarruihin en ole kajonnut. Mistä vikaa kannattaisi seuraavaksi etsiä, pidin itsestään selvänä, että levyissä olisi ollut vika kun oireet olivat juuri sellaiset.

                          Comment

                          • Supa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 7597
                            • Järvenpää

                            Originally posted by Volskier View Post
                            e46 320d touring seuraavanlaista ongelmaa jarrujen kanssa:

                            Edellinen omistaja vaihtanut etujarrulevyt ja palat noin 30tkm sitten. Viime aikoina alkoi kevyt nypytys jarruttaessa, joten purin jarrusatulat, vaihdoin liukutapit ja kumit uusiin jne. Mielestäni satulat ovat nyt kunnossa ja palat yms liikkuu hyvin. Oireet ei poistuneet ainakaan kokonaan, jolloin aattelin että levyt menneet kieroiksi. Nyt on uudet brembon levyt ja kevyen koeajon jälkeen nypytys jatkuu edelleen. En tehnyt kovia jarrutuksia, ennen kuin tämä vika selviää, ettei nyt näitä ainakaan jarruttele kieroiksi.

                            Tarkistettu/huollettu:
                            Pyörän napa on puhdistettu neekerin tukalla ja levyt istuu todella hyvin paikoilleen. Silmämääräisesti levyissä ei ole havaittavissa heittoa. Vanteet Kiristetty huolellisesti ristiin. Vanteen kiinnityspinta puhdistettu huolellisesti, samat oireet kesä ja talvirenkailla.

                            Lisäksi autoon on vaihdettu alatukivarret puslineen, koiranluut, pyörän kulmat on suunnattu. Ohjaus on todella jämäkkä, eikä etupäästä kuulu minkäänlaisia kolinoita. Iskarit myös kohtuu uudet ja kunnossa.

                            Nypytys ilmenee liikennevaloihin hiljentäessä ja tietysti kovassa vauhdissa aiheuttaa jopa tärinää jarruttaessa. Rattiin tai jarrupolkimeen nypytys ei oikeastaan tunnu, enkä huomannut eroa kun kokeilin jarruttaa oikealle ja vasemmalle kääntäessä, että olisiko nypytys voimakkaampi toiselta puolelta.
                            Auto ei myöskään puolla jarruttaessa. Jarrupalat ovat tasaisesti kuluneet.

                            Nypytys tuntuu tulevan etupäästä, joten takajarruihin en ole kajonnut. Mistä vikaa kannattaisi seuraavaksi etsiä, pidin itsestään selvänä, että levyissä olisi ollut vika kun oireet olivat juuri sellaiset.
                            Mutta itse satulaa et purkanut kuitenkaan? Eiköhän siellä ole mäntä vaan jumissa.
                            - E90 320i LCI M-sport -09
                            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                            Comment

                            • Volskier
                              Bimmer Rookie
                              • May 2014
                              • 40
                              • Kuopio

                              En avannut satuloita, kun jarrut ei laahaa ja männät liikkui vääntämällä. Periaatteessa voiko jumiutunut mäntä aiheuttaa uudelle ja suoralle levylle nypytystä? Eikös se nimenomaan laahaisi ja kuumentaisi levyä. Tässä kun on 54mm yhdellä männällä jarrut, joten epäkeskeisesti se ei pysty painamaan palaa. Nypytys on ikäänkuin jarrua painaisi sykleissä.

                              Comment

                              • jannmann
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 5856
                                • Joccis City

                                Originally posted by Volskier View Post
                                En avannut satuloita, kun jarrut ei laahaa ja männät liikkui vääntämällä. Periaatteessa voiko jumiutunut mäntä aiheuttaa uudelle ja suoralle levylle nypytystä? Eikös se nimenomaan laahaisi ja kuumentaisi levyä. Tässä kun on 54mm yhdellä männällä jarrut, joten epäkeskeisesti se ei pysty painamaan palaa. Nypytys on ikäänkuin jarrua painaisi sykleissä.
                                Kyllä se jumittava mäntä voi aiheuttaa nypytystä. Itellä syy oli juurikin jumittuva mäntä. Pölysuojaa kun raotti, niin ruoste melkein hyökkäsi silmille.
                                Aprilia RSV4

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎