Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Ei kokemusta Pohjois-Amerikasta, mutta tuossa juuri UK:sta lähtiessä tuli edellisenä yönä lunta se 10+ cm ja hiukan jännitti lähteä ajamaan kesärenkailla 150 km matkaa kentälle. Mutta ei siinä todellakaan ollut minkäänlaista ongelmaa, moottoritie oli koko matkalta aurattu ja suolattu kesäkeliä vastaavaksi. Tämähän onkin ihan mahdollista koska pakkasta ei ollut kuin muutama aste. Suomen pakkasissa vastaava ei oikeasti taitais onnistua.
    Siis näinhän se juuri on kaikkialla siellä missä nastarenkaiden käyttö on kielletty tai "moraalisesti kielletty" kuten esim.Ruotsissa.
    Homma toki onnistuu kun suolaa ajetaan aivan tolkuttomasti heti kun lunta leijailee muutama hiutale kun talvet kuitenkin ovat lyhyitä ja tiekilometriä kohden koko suolaustonnitarve pysyy kuitenkin tolkullisena.
    Suomessa vain talvi on sen verran pitkä ja lunta tulee paljon, että pelkällä suolalla polttamalla homma vain ei onnistu.
    Suomessahan suolaa levitetään ehkä vähiten maailmassa kun se suhteutetaan niiden kuukausien määrään kun jäätä ja lunta on.
    Lisäksi täällä sivuteitä ei suolata lainkaan, jolloin varsinkin syksyn ja erityisesti kevättalven "pääkallokelit" olisvat täysin mahdottomia mikäli nastarenkaiden karhennusvaikutsta ei olisi.
    Hiekalla toki sivuteiden pintaa saataisiin karhennettua, mutta kun kuitenkin näillä talvinopeudet on sen 80kmh, olisi hiekan/pikkukivien autoja kuluttava vaikutus järjetön.
    Toki jos ne sivutietkin alettaisiin täällä suolaamaan, niin ehkä sitten kaikki pääsisi nauttimaan noista kitkarenkaiden riemuista, myös ne tuhannet raskaan liikenteen ajoneuvot jotka oikeasti olisivat kusessa ilman nastarenkaita liikennevirrassa tai älytöntä suolausta.
    Aika moni vai tuntee olevansa yksin tuolla tienpäällä ja perustelevansa omat valintansa melkoisen yksioikoisista lähtökohdista ainakin niin kauan kunnes jonkin notkon pohjalla tulee täysperävaunu omalla kaistalla vastaan.

    Comment

    • Rubu
      Bimmer Fanatic
      • May 2006
      • 809
      • Kuopio

      Meillä Kuopiossa ainakin tuntuu että suolataan motaria suolakiintiön mukaisesti eli jos näyttää että suolaa on laanissa liikaa niin ajetaan sitä teille.

      Meidän perheen autoissa on kitkoilla ajettu jo vajaa 10 vuotta ja olen todennut ne toimiviksi.
      Nastoja kokeilin viimeksi alkutalvesta ja vaihdoin ne kitkoihin noin viikon ajon jälkeen.

      Tuota jäätä karhentavaa vaikutusta en ainakaan meillä päin allekirjoita koska siellä missä on paljon liikennettä suolataan koko ajan ja siellä missä ei suolata ajetaan huomattavasti vähemmän ja liekkö nastarenkaat siinä kerkeää tekemään muuta kun polannetta muuten tasaiselle tielle.

      Uskoisin että ilman nastojakin tulisimme suurin osa toimeen, joukkoon tietysti mahtuu aina niitä jotka ei pysy penkillä vaikka pantaisiin piikkejä persekin täyteen.

      Comment

      • touring39
        BTCF Member
        • May 2005
        • 3901
        • Kaarina

        On se hassunhauskaa, kun yli tuhannen viestin voimalla väännetään selvästä asiasta; nastarengas nyt vaan pitää paremmin jäisillä teillä kuin kitkarengas. Siksi mulla on aina molemmissa autoissa nastat.

        Melut ja muut jollotukset on vaan kärsittävä turvallisuuden takia. Ja jos tienpinnat kuluu mun nastojen takia, niin maksan kyllä niin paljon auto-, polttoaine-, tulo-, alkoholi-, tupakka- ym veroja, että saavat polttaa sitten rahoja teiden kunnossapitoon.
        Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

        Ex:
        e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

        Comment

        • Rubu
          Bimmer Fanatic
          • May 2006
          • 809
          • Kuopio

          Originally posted by touring39 View Post
          nastarengas nyt vaan pitää paremmin jäisillä teillä kuin kitkarengas.
          Joka muuta väittää on väärässä.

          Kitkarenkaan valintaa puoltaa ainoastaan ajomukavuus ja siitäkin lähinnä hiljaisuus.
          Kaikissa muissa ominaisuuksissa nastarengas on parempi.

          Puhun merkkirenkaista en linglongeista enkä nignakeista.
          Last edited by Rubu; 22-12-2009, 21:56.

          Comment

          • Karvanaamari
            Bimmer Rookie
            • Aug 2009
            • 168
            • Kyrkslätt

            Kun tässä nyt kerran väännetään renkaista oikein ja kunnolla niin mitkäs ois hyvät nastarenkaat koska itse olen tyytmäton noitten hakkapeliitta nelosten pitoon. Vaikka kuinka nätisti koittaa ajaa niin ASC vilkutta ja liikenne virtaan on hankala liittyä lyhyeltä rampilta. Voi olla asia niinkin etten osaa ajaa vielä vaivaisella 19v ajokokemuksella.
            E39 523i -96 Aspensilber Metallic
            Suzuki GSX 750F

            Comment

            • touring39
              BTCF Member
              • May 2005
              • 3901
              • Kaarina

              Originally posted by Karvanaamari View Post
              Kun tässä nyt kerran väännetään renkaista oikein ja kunnolla niin mitkäs ois hyvät nastarenkaat koska itse olen tyytmäton noitten hakkapeliitta nelosten pitoon. Vaikka kuinka nätisti koittaa ajaa niin ASC vilkutta ja liikenne virtaan on hankala liittyä lyhyeltä rampilta. Voi olla asia niinkin etten osaa ajaa vielä vaivaisella 19v ajokokemuksella.
              Jos sulla on kokona 205/65-15 niin Hakkis on sen verran löysä tuossa koossa, että luistonesto piruilee sen takia. Isompaa kokoa alle, tai sitten Michelin Maxi-Ice.
              Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

              Ex:
              e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

              Comment

              • Karvanaamari
                Bimmer Rookie
                • Aug 2009
                • 168
                • Kyrkslätt

                OK no 205 ne on ja samaa olen vähän mielessä puntaroinut että koko riittämätön
                E39 523i -96 Aspensilber Metallic
                Suzuki GSX 750F

                Comment

                • Vanquish
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2004
                  • 1961
                  • Hki

                  Originally posted by Hemi View Post
                  Tällä hetkellä on pääteillä kova jääpinta jolla jarrutusmatkat kitkarenkailla on vähintään 30% pidemmät kuin vastaavan tason nastarenkaalla.
                  Entäs kun nastarengas on 90% ajasta suomalaisessa talvessa = märkä asfaltti, niin silloinhan itseasiassa sakasan kitka omaa jopa tuon 30% pienemmän jarrutusmatkan! Paras rengas on siis riippuvainen säästä.

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7434
                    • Oulu

                    Originally posted by Vanquish View Post
                    Entäs kun nastarengas on 90% ajasta suomalaisessa talvessa = märkä asfaltti
                    Ei täällä Oulussa ainakaan ole 90% ajasta ole märkää asfalttia tiet. Jos olisi niin ajaisin todellakin niillä saksankitkoilla itekin. Nastarenkaat on kuitenkin märällä asfaltilla pidoltaan paremmat kuin pohjoismaiset kitkarenkaat.

                    Ja vaikka nyt olenkin täällä nastarenkaita kehunut niin en sulje pois sitä mahdollisuutta, että joskus ostaisin kitkat. Isän autossa joskus kitkoilla ajelin ja kyllähän niilläkin tiellä pysyi. Noista ajoista on renkaat sitäpaitsi kehittyneet taas paremmiksi. Tällä hetkellä eniten kiinnostaisi hommata saksankitkat syksy/kevätkäyttöön kolmanneksi sarjaksi. Jos ostais kesärenkaille 18" vannesetin niin ois vanteetkin valmiina.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • Jochen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2002
                      • 1229
                      • Valkeakoski & Trondheim

                      Tänään meinasi auto jäädä töihin lähtiessä jo parkkiruutuun kun TS810 ei tykänneet irtolumesta. Sen verran paska keli tällä hetkellä että odottelen huomista ennenkuin lähden ajelemaan itäsuomeen.

                      Sitten asiaan. Vitunko väliä oikeasti millä renkailla muut ajaa? Kunhan vaan osaa itselle valita sopivimmat gummit alle. Ja näiden väittelyiden pohjalta kukaan ei kuitenkaan tule muuttamaan omaa kantaansa mihinkään suuntaan

                      Omien talviajokokemusten mukaan saksankitkat on ihan loistava valinta. 90% ajasta tiet millä ajan on kuivaa tai märkää asvalttia ja on suorastaan typeryyttä vaarantaa oma ja muiden turvallisuus jollain suomikitkoilla tai peräti nastarenkailla mitkä on saksakitkoihin verrattuna paskoja ajettevuudeltaan ääritilanteissa, heikkoja jarrutuksissa ja kehnoja mukavuudeltaan.

                      Pystyn silti hyväksymään että jossain muuallapäin suomea oikeat talvirenkaat on oikeasti tarpeelliset enkä vedä siitä hernettä nenään jos joku niin sanoo.

                      No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                      Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                      Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                      Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                      Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                      Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                      Comment

                      • Radon
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2003
                        • 463
                        • Suomi-Finland

                        Originally posted by Vanquish View Post
                        Entäs kun nastarengas on 90% ajasta suomalaisessa talvessa = märkä asfaltti, niin silloinhan itseasiassa sakasan kitka omaa jopa tuon 30% pienemmän jarrutusmatkan! Paras rengas on siis riippuvainen säästä.
                        Itse ainakin arvostan renkaassa enemmän ääriolosuhteiden ominaisuuksia, märällä asfaltilla hallittavuus on kuitenkin kertaluokkaa parempaa mitä peilikirkaalla jäällä.

                        Comment

                        • jsa014
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 1651
                          • Turun Pallivaha

                          Sama se mitkä renkaat siellä alla on. Kun uutisissa sanotaan että huono keli tai lumisade aiheutti kolareita ja ulosajoja. Eli ei renkailla, kuskilla ja ajonopeuksilla/ajoväleillä ole mitään merkitystä. Huno keli heittää pihalle kenet vaan. Oikeen pelottaa nyt kun ulkona pyryttää, että onkohan pyry mun töissä ollessa kolaroinut tai ojaanajanut mun auton tossa parkkipaikalla.
                          316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7434
                            • Oulu

                            Originally posted by Jochen View Post
                            90% ajasta tiet millä ajan on kuivaa tai märkää asvalttia ja on suorastaan typeryyttä vaarantaa oma ja muiden turvallisuus jollain suomikitkoilla tai peräti nastarenkailla mitkä on saksakitkoihin verrattuna paskoja ajettevuudeltaan ääritilanteissa, heikkoja jarrutuksissa ja kehnoja mukavuudeltaan.
                            Kiinnosti nuo eri rengastyyppien erot mittauksissa niin katsoin TM 17/2009 ja TM 19/2009 testeistä tuloksia Continentalin eri renkaille.

                            Code:
                            [B]ABS-jarrutus märällä asfaltilla, jarrutusmatka (m)[/B]
                            Continental ContiWinterContact TS830  29,4
                            Continental ContiWinterViking 2       35,3
                            Continental ContiVikingContact 5      40,3
                            
                            [B]Väistökoe märällä asfaltilla, matka (m)[/B]
                            Continental ContiWinterContact TS830  26,8
                            Continental ContiWinterViking 2       28,9
                            Continental ContiVikingContact 5      30,7
                            
                            [B]Väistökoe  kuivalla asfaltilla, matka (m)[/B]
                            Continental ContiWinterContact TS830  29,1
                            Continental ContiVikingContact 5      30,0
                            Continental ContiWinterViking 2       30,8
                            
                            [B]Ajettavuus kuivalla asfaltilla, arvosana[/B]
                            Continental ContiWinterContact TS830  9
                            Continental ContiVikingContact 5      8
                            Continental ContiWinterViking 2       8
                            Menivät aika lailla kuten muistelinkin, eli märällä asfaltilla nastarengas on pohjoismaisen kitkan ja saksankitkan välissä melko tarkasti. Väistössä kuivalla nastarengas häviää, mutta erot ovat pienempi kuin märällä.
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • Radon
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2003
                              • 463
                              • Suomi-Finland

                              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                              Kiinnosti nuo eri rengastyyppien erot mittauksissa niin katsoin TM 17/2009 ja TM 19/2009 testeistä tuloksia Continentalin eri renkaille.
                              Jos jaksat niin voitko vielä vertailun vuoksi lisätä listaan jarrutusmatkat jäällä ja mahdollisesti lumella?, kun ei itselle tuota tule ja ihan kiinnostaa erot.

                              Comment

                              • Petri.Kekkonen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 7434
                                • Oulu

                                Originally posted by Radon View Post
                                Jos jaksat niin voitko vielä vertailun vuoksi lisätä listaan jarrutusmatkat jäällä ja mahdollisesti lumella?, kun ei itselle tuota tule ja ihan kiinnostaa erot.
                                Code:
                                [B]ABS-jarrutus jäällä, jarrutusmatka (m)[/B]
                                Continental ContiWinterViking 2       54,5
                                Continental ContiVikingContact 5      66,3
                                Continental ContiWinterContact TS830  75,3
                                
                                [B]ABS-jarrutus lumella, matka (m)[/B]
                                Continental ContiVikingContact 5      58,4
                                Continental ContiWinterViking 2       58,8
                                Continental ContiWinterContact TS830  61,8
                                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎