Originally posted by Petri.Kekkonen
View Post
Homma toki onnistuu kun suolaa ajetaan aivan tolkuttomasti heti kun lunta leijailee muutama hiutale kun talvet kuitenkin ovat lyhyitä ja tiekilometriä kohden koko suolaustonnitarve pysyy kuitenkin tolkullisena.
Suomessa vain talvi on sen verran pitkä ja lunta tulee paljon, että pelkällä suolalla polttamalla homma vain ei onnistu.
Suomessahan suolaa levitetään ehkä vähiten maailmassa kun se suhteutetaan niiden kuukausien määrään kun jäätä ja lunta on.
Lisäksi täällä sivuteitä ei suolata lainkaan, jolloin varsinkin syksyn ja erityisesti kevättalven "pääkallokelit" olisvat täysin mahdottomia mikäli nastarenkaiden karhennusvaikutsta ei olisi.
Hiekalla toki sivuteiden pintaa saataisiin karhennettua, mutta kun kuitenkin näillä talvinopeudet on sen 80kmh, olisi hiekan/pikkukivien autoja kuluttava vaikutus järjetön.
Toki jos ne sivutietkin alettaisiin täällä suolaamaan, niin ehkä sitten kaikki pääsisi nauttimaan noista kitkarenkaiden riemuista, myös ne tuhannet raskaan liikenteen ajoneuvot jotka oikeasti olisivat kusessa ilman nastarenkaita liikennevirrassa tai älytöntä suolausta.
Aika moni vai tuntee olevansa yksin tuolla tienpäällä ja perustelevansa omat valintansa melkoisen yksioikoisista lähtökohdista ainakin niin kauan kunnes jonkin notkon pohjalla tulee täysperävaunu omalla kaistalla vastaan.
Comment