Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    Originally posted by Shifter View Post
    Oli sillon kun tuli markkinoille, ei enää yhtä hyvä kuin uusimmat kehitystyön tulokset, mutta kuitenkin parempi kuin uusi halppis nevöhöörd nasta mikä ei pidä edes uutena mitään, missään olosuhteissa.
    2v sitten hkpl5 voitti tm testin, oli parempi kuin michelin joka oli viime talven tuulilasin testissä tosi hyvä.

    Gislaved oli tuulilasin testissä toinen, tm testissä ~5. Hassusti heittelee

    Comment

    • Marko.K
      BTCF Member
      • Jul 2006
      • 1193
      • Helsinki

      Ulkonäöstä kun talveksi hiukan tinkii niin 205/65/15 ja on oikeasti mukava ajella
      F11 535d -11 367hv/728nm
      E39 M5 -99 Alpine White II
      E65 730da -02
      E60 530da -03
      E39 530da -03 240hv/600nm
      E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
      E38 740iaL -95
      E39 530d -99 245hv/528nm

      Comment

      • Peltsii
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2007
        • 7061
        • Turenki

        Originally posted by Bmw Master View Post
        2v sitten hkpl5 voitti tm testin, oli parempi kuin michelin joka oli viime talven tuulilasin testissä tosi hyvä.

        Gislaved oli tuulilasin testissä toinen, tm testissä ~5. Hassusti heittelee
        Michelin XIN2 ei ollut 2v sitten markkinoilla, testissä oli tuolloin XIN
        DUCATI 1098 RACING EVO

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          Originally posted by Peltsii View Post
          Michelin XIN2 ei ollut 2v sitten markkinoilla, testissä oli tuolloin XIN
          Niin? X-ice north siinä viime talven tuulilasin testissäkin oli.

          Comment

          • Ramzez
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2009
            • 6104
            • Jyväskylä

            Originally posted by teropa View Post
            Jotenkin surullista tuossa testissä oli se, miten "huonoksi" talvirengas menee jo siinä vaiheessa kun pintaa on "enää" 6mm jälellä, nastat tallella, verrattuna aivan uusiin.

            Tero
            Mutta tuon perusteella saisikin sitten joka talvi vaihtaa renkaat ja ainakin itselläni ei budjetti siihen taipuisi. Eiköhän se ennakointi ja oikea tilannenopeus ratkaise etenkin vaikeammissa talviolosuhteissa.

            Onneksi seiskassa on vielä erinomaisen kuntoiset hkpl 5:t, joten ei ainakaan talvirengaskaupoille tarvitse lähteä. Mutta sen olen oppinut, kun olen tuolta Saksasta vuosien mittaan rahdannut kitkarenkaisia Bemareita, ettei kitkoilla kyllä tee Pirkanmaan korkeudella enää mitään. Eniten huvitti aina se, että tuoreetkaan Misukat eivät kykeneet toimimaan hieman jäisessä ja lumisessa pihassa, vaan auto jäi aina jumiin, kun piti talliin ajaa, kun sisääntulon kohdalla on todella loiva mäki. Nykyinen seiskakin hakkapeliitoilla nousee tuon "mäen" täysin vaivatta vaikka peilijäällä. Tietysti jos ajaa suolatuilla teillä ja tarpeeksi etelässä, niin kitkoilla pärjää varsin hyvin, mutta useimmat sivutiet, missä suolaa ei niinkään käytetä, kyllä hirvittäisi ajaa. Mieluummin kuuntelen sitä rengasmelua, kuin omaa kiroilua siitä, kun auto meni penkkaan.

            Comment

            • Casull
              Bimmer Fanatic
              • May 2010
              • 207
              • Nivala

              Tarkoitatko nyt autojen mukana tulleita ns saksankitkoja?
              Vai ihan näitä uusimpia suomen markkinoilta löytyviä kitkarenkaita?
              Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
              Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911

              Comment

              • Ramzez
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2009
                • 6104
                • Jyväskylä

                Originally posted by Casull View Post
                Tarkoitatko nyt autojen mukana tulleita ns saksankitkoja?
                Vai ihan näitä uusimpia suomen markkinoilta löytyviä kitkarenkaita?
                Molempia. Useimmat ovat tulleet auton mukana Saksasta, mutta aluksi ennen tein niin, että hankin uusia kitkoja kyseisiin autoihin Suomesta, mutta lopetin pian sen jälkeen, kun etenkin E38:lla ei paljoa ajeltu kitkoilla, jäi niin helposti kiinni etenkin jäisellä ja lumisella tiellä. Isommilla suolatuilla pääväylillä kyllä ajeli ihan kohtuullisen hyvin, paitsi sekalaisissa paikoissa kaupungissa valoista lähteminen tuotti ongelmia, erityisesti mäessä.

                Comment

                • ezpi
                  Newbiemmer
                  • May 2005
                  • 16
                  • Merilapin Monaco

                  Originally posted by bemu2000 View Post
                  Soittelin tänään tuone tuontiosaan ja kyselin noista, ens viikolla ois tullu kuulemma haluamani koossa (225/45/17) lisää renkaita hyllyyn mutta tuo niiden nettikaupassa oleva hinta oli viime vuodelta ja nyt hinta olis sitten pompsahtanu 470 € + matkahuollon lähetyskulut siihen päälle tänne lapin perukoille. Plus sitten tietenkin vielä vanteelle laitot ja tasapainotukset päälle (ainaki 40-50€ täälläpäin paikasta riippuen jos ei enemmänki). Jätin sitten tilaamatta. Pitää vissiin tehä soittokierros vielä paikallisiin rengasliikkeisiin ja jos ei sieltä tule mitään huipputarjousta niin sitten täytyy hakemassa ens viikonloppuna KM däckistä Hankookin Winter I*Piket tai Bridgestonen Noranza 2:set. Perjantaina kävin kysyyn hinnat ja muistaakseni Hankookit oli 520€ ja Bridgestonet 580€. Oiskohan Bridgestonet 60 € enemmän sijoituksen väärti, vai säästänkö väärässä paikkassa jos piheys sitten sattuuki iskemään?:think

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7434
                    • Oulu

                    Originally posted by teropa View Post
                    Jotenkin surullista tuossa testissä oli se, miten "huonoksi" talvirengas menee jo siinä vaiheessa kun pintaa on "enää" 6mm jälellä, nastat tallella, verrattuna aivan uusiin.
                    Se tietysti tulee huomioida, että tuollainen vanha rengas on ollut jo uutena huonompi kuin nykyiset huippurenkaat. Mutta vähän ihmeellistä silti, että 6mm urasyvyyteen kulunut kitka oli parempi kuin vastaava kulunut nasta ABS-jarrutuksessa jäällä. No toisaalta märällä asfaltilla kuluneet nastat tuntui taas toimivan jarrutuksessa loistavasti, toisin kuin kuluneet kitkat, ja samoin kuluneiden nastojen vierintävastus oli pieni.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • wilho
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2007
                      • 104

                      Originally posted by ezpi View Post
                      ... mitään huipputarjousta niin sitten täytyy hakemassa ens viikonloppuna KM däckistä Hankookin Winter I*Piket tai Bridgestonen Noranza 2:set. Perjantaina kävin kysyyn hinnat ja muistaakseni Hankookit oli 520€ ja Bridgestonet 580€. Oiskohan Bridgestonet 60 € enemmän sijoituksen väärti, vai säästänkö väärässä paikkassa jos piheys sitten sattuuki iskemään?:think
                      Moro,

                      kävin tänään itsekin kierroksella Oulussa, kun Rengas-Heikillä oli joku Bridgestone yms talvirengasmarkkinapäivä ja pyysin tarjousta sieltä, tosin koossa 225/40/18. Samalla kysyin KMdäckin hintaa, he vastasivat heti mailiin, mikä on tosi hienoa. Norenza 2:n tapauksessa Rengas-Heikki oli lähes satasen halvempi. Heikillä taitaa olla joku alkutalven tarjous. Tais olla Misukan XIN2 ja Nokian 7 tapauksessa lähes sama ero. Kruunu on tällä hetkellä kallis. Pitää vielä käydä Toppilan Rengas ja Vanne pörssissä, pojilta sieltä on saanut yleensä hyvän tarjouksen.

                      Disclaimer: Enkä muuten ole missään sidoksissa yo. liikkeiden kanssa
                      F15 40e M-Sport: 2016 : Alpine Weiss
                      F45 225xe Sport: 2016 : Alpine Weiss
                      E46 316ti : 2004 : Schwarz
                      ex. E46 316ti M-Sport : 2002 : Schwarz Metallic ex. F11 520d xDrive Nordic Edition: 2014 : Schwarzex. E92 335i : 2007 : Titan Silber Metallic / Quaife ex. E46 330Ci : 2001 : Titan Silber Metallic

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7434
                        • Oulu

                        Originally posted by wilho View Post
                        kävin tänään itsekin kierroksella Oulussa, kun Rengas-Heikillä oli joku Bridgestone yms talvirengasmarkkinapäivä ...
                        Kävin myös kysymässä ContiIceContact 225/50R17 hinnan ja 191€/kpl asennettuna irtovanteelle mikä on minusta ihan kohtuullinen hinta. Ensiviikolla vielä soittelen K-Rengas ja Huoltoon, josta yleensä olen noita ostellut.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • wilho
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2007
                          • 104

                          kokemuksia koossa 225/40/18

                          Moi,

                          minkälaisia kokemuksia porukoilla on talvirenkaista koossa 225/40/18? Edellisessä kupeessa, e46 330 Ci alla oli Misukan X-IN koossa 205/50/17. Ne ovat kylläkin tosi hiljaiset, nastat ei juuri kuulu sisälle, vetelemättömät ja mukavat ajaa, mutta kiihdyttäessä saa DSC valon vilkkumaan koko ajan, myös ohitustilanteissa. Lumipöperössä tai suolaamattomalla liukkaalla moottoritiellä (onneksi täällä on niin) autosta ei täyden luistoneston ollessa päällä saanut riittävästi tehoa ohituksiin, vaan piti napista painaa puoliasentoon.

                          Joten kysymykseni kuuluu että minkälaisia kokemuksia talvirenkaista tuossa uudemman sarja autossa, nimittäin e9x, rengaskokona mieluiten tuo 225/40/18. Ääni sisälle, DSC valo tms?
                          Last edited by wilho; 25-09-2010, 22:36.
                          F15 40e M-Sport: 2016 : Alpine Weiss
                          F45 225xe Sport: 2016 : Alpine Weiss
                          E46 316ti : 2004 : Schwarz
                          ex. E46 316ti M-Sport : 2002 : Schwarz Metallic ex. F11 520d xDrive Nordic Edition: 2014 : Schwarzex. E92 335i : 2007 : Titan Silber Metallic / Quaife ex. E46 330Ci : 2001 : Titan Silber Metallic

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                            Se tietysti tulee huomioida, että tuollainen vanha rengas on ollut jo uutena huonompi kuin nykyiset huippurenkaat. Mutta vähän ihmeellistä silti, että 6mm urasyvyyteen kulunut kitka oli parempi kuin vastaava kulunut nasta ABS-jarrutuksessa jäällä. No toisaalta märällä asfaltilla kuluneet nastat tuntui taas toimivan jarrutuksessa loistavasti, toisin kuin kuluneet kitkat, ja samoin kuluneiden nastojen vierintävastus oli pieni.
                            Suhteutetaampa taas. Kuitenkaan paraskaan testivoittaka kitkarengas ei saa yhtä tai maksimissaan kahta arvostelutähteä nastarenkaiden joukossa, joten ainoa peruste kitkan valinnalle on mukavuus....joka sekään ei enään nykyään uusimpien nastarenkaiden suhteen ole enään merkittävä.
                            ns.Saksankitkathan ei testeissä saisi yhtäkään arvostelutähteä kotoisten h-nopeusluokan talvirenkaiden testissä.
                            Joku tietty yksittäinen ominaisuus toki voi aina olla yli muiden, mutta ei kokonaisuus talvirenkaana.
                            esim.Hakka7 on oikeasti jo erittäin hiljainen nastarengas ja itse asiassa helposti jopa hiljaisempi kuin moni eurooppalainen "premium" kesärengas.
                            Eli on se nyt taas vain ihmeellinen asia kun samat kaverit jotka vaativat kesärenkaaltaan viisi tähteä samalla kun näiden käytännön oikeat reaalierot ovat minimaaliset, ovat valmiita ottamaan talveksi alle renkaan joka ei välttämättä saa yhtään arvostelytähteä tai maksimissaan yhden?
                            Samalla tässä kohtaa erot mm.jarutusmatkoissa voi kostealla jäisellä tiellä olla kaksin jopa lähes kolminkertaiset, kun kesärenkaiden kohdalla puhutaan muutamasta metristä?
                            Edelleen siis kummastuttaa miksi talvirengas voidaan valita mukavuusperustein kunhan kyjessä on riittävän hyvin markkinoitu valmistajan merkki, kun kesärenkaassa mukavuuspainotus on turvallisuusnäkökohta?

                            Comment

                            • Antsah
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2009
                              • 1776
                              • Oulu

                              Originally posted by Hemi View Post
                              Suhteutetaampa taas. Kuitenkaan paraskaan testivoittaka kitkarengas ei saa yhtä tai maksimissaan kahta arvostelutähteä nastarenkaiden joukossa, joten ainoa peruste kitkan valinnalle on mukavuus....joka sekään ei enään nykyään uusimpien nastarenkaiden suhteen ole enään merkittävä.
                              ns.Saksankitkathan ei testeissä saisi yhtäkään arvostelutähteä kotoisten h-nopeusluokan talvirenkaiden testissä.
                              Joku tietty yksittäinen ominaisuus toki voi aina olla yli muiden, mutta ei kokonaisuus talvirenkaana.
                              esim.Hakka7 on oikeasti jo erittäin hiljainen nastarengas ja itse asiassa helposti jopa hiljaisempi kuin moni eurooppalainen "premium" kesärengas.
                              Eli on se nyt taas vain ihmeellinen asia kun samat kaverit jotka vaativat kesärenkaaltaan viisi tähteä samalla kun näiden käytännön oikeat reaalierot ovat minimaaliset, ovat valmiita ottamaan talveksi alle renkaan joka ei välttämättä saa yhtään arvostelytähteä tai maksimissaan yhden?
                              Samalla tässä kohtaa erot mm.jarutusmatkoissa voi kostealla jäisellä tiellä olla kaksin jopa lähes kolminkertaiset, kun kesärenkaiden kohdalla puhutaan muutamasta metristä?
                              Edelleen siis kummastuttaa miksi talvirengas voidaan valita mukavuusperustein kunhan kyjessä on riittävän hyvin markkinoitu valmistajan merkki, kun kesärenkaassa mukavuuspainotus on turvallisuusnäkökohta?
                              Viime vuonna ainakin Hkpl7 oli kaikista äänekkäin nastarengas koko Tuulilasin testissä.

                              Comment

                              • däädää
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2010
                                • 756
                                • Tornio

                                Originally posted by ezpi View Post
                                Soittelin tänään tuone tuontiosaan ja kyselin noista, ens viikolla ois tullu kuulemma haluamani koossa (225/45/17) lisää renkaita hyllyyn mutta tuo niiden nettikaupassa oleva hinta oli viime vuodelta ja nyt hinta olis sitten pompsahtanu 470 € + matkahuollon lähetyskulut siihen päälle tänne lapin perukoille. Plus sitten tietenkin vielä vanteelle laitot ja tasapainotukset päälle (ainaki 40-50€ täälläpäin paikasta riippuen jos ei enemmänki). Jätin sitten tilaamatta. Pitää vissiin tehä soittokierros vielä paikallisiin rengasliikkeisiin ja jos ei sieltä tule mitään huipputarjousta niin sitten täytyy hakemassa ens viikonloppuna KM däckistä Hankookin Winter I*Piket tai Bridgestonen Noranza 2:set. Perjantaina kävin kysyyn hinnat ja muistaakseni Hankookit oli 520€ ja Bridgestonet 580€. Oiskohan Bridgestonet 60 € enemmän sijoituksen väärti, vai säästänkö väärässä paikkassa jos piheys sitten sattuuki iskemään?:think
                                Olipas hyvä että soittelit, meinasin alkaa itsekkin tilaamaan tuolta mutta 18" koossa, mutta sehän tulee halvemmaks hakea tuosta rajan toiselta puolelta renkaat sitten

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎