Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AnttiR
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 819
    • Jyväskylä

    Viime talven oli bemarin alla nokian hakkapeliitta 5:set. Ja erittäin tyytyväinen olin, ajettiin jäärataa ja kylkimyyrä reilusti ja kilometrejä tuli talvirenkailla viime talvena n. 30tkm. Ei ollu lähteny nastoja ollenkaan vaikka takarenkaista oli kyllä hävinny pintaa talviaikana yllättävänkin paljon.
    Edellisenä talvena oli kyllä eri auto 940 turbo volvo lukkoperällä ja siinä oli pakasta vedetyt hakkapeliitta neloset alla ja oli ihan kamalaa ajaa talvella pitempää matkaa sillä. Nastoja ei ollu takarenkaissa enää ollenkaan keväällä ja ei puhettakaan että jäisellä tiellä olis uskaltanu lähtee ohittamaan, parit tilanteet oli jo ennen ku oppi. Nämä näki kyllä kans jäärataa ja kylkimyyryä reilusti.
    Mutta nii, noi vitoset oli ihan huiput jo reilusti kuluneenakin, piti ihan uskomattaman hyvin, oon ollu aina sitä mieltä että käyttöautolla pitää päästä huonompaaki tietä ajamaan ja kertaakaan en jääny bemarilla mihinkään kiinni talvella. Serkku sano että sen samanlaisella autolla ei meinaa päästä kunnolla talvella, en sit keksiny muuta ku että renkaista se johtu.

    Nyt mietinnän alla että hommaanko bemariin kaks uutta hakkis vitosta vai ostanko samantein hakkapelittaa 7:t?
    Kitkarenkaat oli ihan kivat ainaki neliveto autossa mutta jotenki niihin vaan ei oo oppinu luottamaan samalla tavalla ku nastarenkaisiin, ei oo kyllä kokemusta ihan uusista kitkoista mutta nää nokian RSi:t mitkä oli äitin autossa nii kyllä sitä mielummin ajeli omalla autolla missä oli nastat alla.

    Eli mun ääni menee nastalle ja ainaki noissa hakkapeliitta vitosissa oli semmonen kitkarenkaan näkönen kuviointi. Nii elin ainaki siinä uskossa että ne on kitka- nastarenkaat!?
    E61 535d -04

    Comment

    • BeemeR1
      Bimmer Fanatic
      • May 2008
      • 310
      • Junttilan mutka

      Originally posted by Hemi View Post
      Väärin.
      Uusimmat nastarenkaat pitävät KAIKISSA talviolosuhteissa paremmin kuin vastaavat kitkarenkaat.
      Tuulilasilehden (13/2010) talvirengastestin mukaan joissakin talviolosuhteissa kitkat pitävät paremmin kuin nastat. En sitten tiedä, että ovatko testissä mukana olevat nastat uusimpia vai ei...

      Ja ennen kuin alat inttämään sanoja suuhuni, niin minunkin mielestä nastarengas pitää pääsääntöisesti paremmin kuin nastaton, mutta nastattomallakin voi ajaa talven ilman havereita - mystistä... :think

      Comment

      • teropa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 3855
        • Oulu

        Originally posted by BeemeR1 View Post
        Tuulilasilehden (13/2010) talvirengastestin mukaan joissakin talviolosuhteissa kitkat pitävät paremmin kuin nastat. En sitten tiedä, että ovatko testissä mukana olevat nastat uusimpia vai ei...

        Ja ennen kuin alat inttämään sanoja suuhuni, niin minunkin mielestä nastarengas pitää pääsääntöisesti paremmin kuin nastaton, mutta nastattomallakin voi ajaa talven ilman havereita - mystistä... :think
        Kesärenkaillakin voi ajaa talven ilman havereita... mitäs mystistä tuossa nyt on.

        Tero
        E60 520dA M-sport
        ---Ex
        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
        E90 330iA, 325iA, 320dA
        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

        PPL(A)

        Comment

        • jsa014
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 1651
          • Turun Pallivaha

          Kun tämä oman turvallisuuden maksimointi on päivän sana, niin ensi kesänä jokaisen nastafanaatikon ja kitkankiroajan auton alla pyörii 155/85R15. Eikös niin, vesiliirtohan on se kesän pirulainen, ja riski joutua siihen on noilla paljon pienempi kuin niillä 265:lla. Laitetaan orava loppuun että vakakamielisimmätkin vaahtoajat tajuavat pienen huumorin kukkasen eivätkä ala huutamaan noiden renkaiden saatavuudesta tai väistöaikojen kasvusta. Noin.

          Mutta sehän on kitkojen ikävä puoli, että jos pamauttaa hirveä tai muuta päin ja jää ainoana autosta henkiin, niin pyörätuolissa papparaisenakin vielä spekuloi olisivatko ne samaan rahaan saadut huippunastat estäneet tilanteen. Vaikka usein eivät, niin silti.
          316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

          Comment

          • VolvoTDi
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2006
            • 1576
            • Tampere - Pori

            Originally posted by Hemi View Post
            Tämähän vain kuuluu juuri tähän sarjaan itsepetoksia jolla kitkarengas itselle perustellaan.
            Eli uskotellaan ja vakuutetaan itselle että ko.rengastestien suorituskykymittaukset ovat suurta salaliittoa kitkarenkaita vastaan ja/tai että testit ikäänkuin manipuloivat kuluttajia nastarengaskuluttajiksi (..."on toteltava ja uskottava"...).
            Ok, jos testi tehdään Nokian omistamalla testiradalla, niin miksi suosittaisiin Nokian nastarengasta, kun kerran Nokia valmistaa myös kitkarenkaita....ihan samoin kuin kaikki muutkin valmistajat?
            Eli tämä on toki vain se yksi itsepetoksen osa-alue jolla kitkarengas Suomen talvessa on niin erinomainen.
            Kuitenkan ihan oikeasti kyse ei ole yhden eikä kahdenkan lehden yksittäisestä testistä, vaan tuhansista testeistä kymmeniltä vuosilta ja mikä oleellisinta, kyseessä on jo fysiikan lait, johon ei mikään testi sinällään vaikuta.
            Muutoin jääratakisoja vedettäisiin nastapyörien ohessa kitkoilla.
            Kyse kun ei ole tässä kohtaa nyansseista kuten kesärengastesteissä, vaan erot uusimpien nasta ja kitkarenkaiden välillä erot ovat selkeitä, suuria ja yksiselitteisiä, vaikka kitkauskovainen tämänkin kääntää itselleen joksikin muuksi selitykseksi.
            Siis ihan aikuisten oikeasti näissä talvirengastesteissä kitkarengasta sikäli suositaan että nämä rata/pujottelu/jarrutustestit tehdään jo valmiiksi nastarenkaiden karhentamalla lumella ja jäällä.
            Jos testeissä imitoitaisiin tilannetta jossa nastarenkain varustettua ajoneuvovistaa ja sen tietä karhentavaa vaikutusta ei olisi, olisi tulokset kitkarekaiden osalta todella murheellisia.
            Eli taas kerran VolvoTDI kääntää/selittelee kitkaa tykönään paremmksi talvirenkaaksi Suomen talvessa suhteessa nastapyöriin kuin se onkaan?
            Miksi jos kerran ne kitkat ja niiden heikompi suorituskyky oikeasti tiedostetaan ja ne ajonopeudetkin valitaan sen mukaan?
            Mitä hävettävää ja peiteltävää kitkan heikossa suorituskyvyssä on jos siihen kerran oikeasti uskotaan ja sen mukaan liikenteessä käyttäydytään?

            ...ja miten niin Hemin ilme kun joutuisi ruuvaamaan kitkat alle?
            No, vaikka omissa+kaikissa perheen autoissa tällä hetkellä Nokian 4:set tai 7:t nastapyörät onkin, niin ajan kyllä asiakkaiden autoilla talvessa jokusen tuhat kilometriä myös kitkapyörillä.
            Päiväkohtaisen ja varsin realistisen vertailun tekeminen on siis varsin helppoa, eikä se tosiaan aina hymyilytä jos joutuu asiakkaan autolla lähtemään kitkoin kaikista huonoimpaan keliin.
            Tosin siinä kohtaa kun Suomessa kiellettäisiin nastapyörät kokonaan, hymyiltäisiin 100% varmuudella me kaikki kun talvinopeusrajoitukset pudotettaisiin 6-kuukaudeksi 60-70kmh:iin, vakuutusmaksut kaksinkertaistettaisiin, suolaa olisi pääteillä viisin/kuusinkertainen määrä ja henkilö+ajoneuvovahinkoja syntyisi kolmin nelinkertainen määrä nykyiseen. Samalla hiekoituksen valtava lisääntyminen vahdattaisi umpiot ja tuulilasit joka kevät.
            Todella hassua.
            Siis voi helvetti mikä idiootti, taidat tahallasi tajuta väärin asiat!! Tarkoitin tuolla raamattu jutulla sitä, että porukka kyttää niitä testejä ja valitsee niistä sen testivoittajan, mikä nyt on ainut oikea voittaja eli paras ja vouhottaa niistä, itse tein aikoinaan samaa, mutta petyin rajusti! Lyödäänmpä samat renkaat johonkin muuhun autoon niin varmasti muuttuu tulokset ja miksi muuten niin ei tehdä :think

            Missään kohtaa en TAAS maininnut, että kitka olisi parempi kuin nastarengas talvirenkaana, totesin vain, että tulee vielä se hetki, oli se sitten vaikka 20 vuoden päästä, että ne nastarenkaat kielletään! Itsepetosta, ööö, ei oikein sytytä...
            Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
            Check:
            www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
            Tampere 044-5867096

            Comment

            • teropa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 3855
              • Oulu

              Originally posted by VolvoTDi View Post
              Siis voi helvetti mikä idiootti, taidat tahallasi tajuta väärin asiat!! Tarkoitin tuolla raamattu jutulla sitä, että porukka kyttää niitä testejä ja valitsee niistä sen testivoittajan, mikä nyt on ainut oikea voittaja eli paras ja vouhottaa niistä, itse tein aikoinaan samaa, mutta petyin rajusti! Lyödäänmpä samat renkaat johonkin muuhun autoon niin varmasti muuttuu tulokset ja miksi muuten niin ei tehdä :think

              Missään kohtaa en TAAS maininnut, että kitka olisi parempi kuin nastarengas talvirenkaana, totesin vain, että tulee vielä se hetki, oli se sitten vaikka 20 vuoden päästä, että ne nastarenkaat kielletään! Itsepetosta, ööö, ei oikein sytytä...
              En ota noihin teidän muihin keskinäisiin juttuihin kantaa, mutta tuo nastarenkaiden kieltäminen on täyttä kukkua. Suomessa ei tulla koskaan kieltämään nastarenkaiden käyttöä. Ei koskaan.

              Jos ei nyt sitten ufot tule (niiden piti tulla jo eilen, uutisten mukaan), ja kääntele vähän pallon akselia eri suuntaan, että meille tulee eri ilmasto .

              Mutta muuten... nastarenkaiden kieltoa Suomessa saatte pojat odottaa, ja helvetin pitkään.

              Tero
              E60 520dA M-sport
              ---Ex
              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
              E90 330iA, 325iA, 320dA
              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

              PPL(A)

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                Tuulilasin testin mukaan:

                Jäällä +1c.
                Kiihdytys, Conti nastan ja kitkan ero n.90%!
                Jarrutus, ero 60%!

                Märkä asfaltti, ero nastan hyväksi n.10%.
                Kuiva asfaltti, ero kitkan hyväksi 4%.

                Comment

                • Hammu
                  Moderator
                  • Nov 2006
                  • 3971
                  • Nurmijärvi

                  Originally posted by Bmw Master View Post
                  Tuulilasin testin mukaan:

                  Jäällä +1c.
                  Kiihdytys, Conti nastan ja kitkan ero n.90%!
                  Jarrutus, ero 60%!

                  Märkä asfaltti, ero nastan hyväksi n.10%.
                  Kuiva asfaltti, ero kitkan hyväksi 4%.


                  Niinpä, jos putoat avantoon ni haluutko naskalit vai nappulahanskat?

                  Comment

                  • rizzo
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2007
                    • 5418
                    • Oulu

                    Originally posted by Hammu View Post
                    Niinpä, jos putoat avantoon ni haluutko naskalit vai nappulahanskat?
                    Nappulahanskat, naskaleista jää kullin varteen inhottavat jäljet.

                    (peltone kerto)

                    Comment

                    • Smokehammer
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2009
                      • 75
                      • Tampere

                      Originally posted by Hammu View Post
                      Niinpä, jos putoat avantoon ni haluutko naskalit vai nappulahanskat?
                      Jos tiput sinne sokeana ja kädettömänä vailla ymmärrystä, niin ihan sama vaikka mukana olis pumpattava barbara 6-sylinterisellä dieselillä.

                      Ja Ei... tämä ei todella heikennä tän jutun tasoa. Se on FAKTA!
                      E46 325cia -00
                      R129 AMG


                      EX: E46 320d -00, Passat 1.9TDI -97, Accord -96, Fiat 127 -81

                      Comment

                      • Hammu
                        Moderator
                        • Nov 2006
                        • 3971
                        • Nurmijärvi

                        Originally posted by Smokehammer View Post
                        Jos tiput sinne sokeana ja kädettömänä vailla ymmärrystä, niin ihan sama vaikka mukana olis pumpattava barbara 6-sylinterisellä dieselillä.

                        Ja Ei... tämä ei todella heikennä tän jutun tasoa. Se on FAKTA!
                        Niinpä

                        Joo, mutta asiaan. Kivittäkää hengiltä jos siltä tuntuu.
                        Ruuvasin eilen nelikkoon kitkat alle.

                        Comment

                        • GameOver
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 3027
                          • Sjundeå

                          Originally posted by Hammu View Post
                          Niinpä

                          Joo, mutta asiaan. Kivittäkää hengiltä jos siltä tuntuu.
                          Ruuvasin eilen nelikkoon kitkat alle.

                          Todellakin.

                          Nyt oon ajellut pari päivää takavetoisella autolla, jossa on kitkat alla. Vieläpä V-nopeusluokan kitkat... Täytynee ampua itseni.

                          Nojoo. Kieli pois poskelta ja vaahdot kuiviksi suupielistä. Viime talven kokemuksia: E30 316i. Alla Nokian Hakkapeliitta RSi:t. Lumikelillä piti oikeastaan siinä, missä muutkin (Miten E30 voi nyt edes pitää). Peilijäisellä tiellä rupesi taasen ahdistamaan oikein kunnolla, kun tuntui siltä, että ei mene hetkeäkään suoraan koko laitos.

                          Toisaalta Edellisenä talvena E30 320i Cabissa oli Nokian Hakkapeliitta 4:t alla ja samanmoiset fiilikset oli, joskaan käyttäytyminen ei ollut aivan niin radikaalia kuin kitkojen kanssa.

                          Johtopäätöksenä tähän voisin vetää, että taviautona E30 on käyttäytymiseltään vaan niin paska, että siinä mieluusti arvostaa edes hieman tasaisempaa pitoa. E34:n tai E32:n kanssa ei samanlaisia ongelmia ollut oli alla sitten kitka tai nasta. Auton massa ja akselivälikin tuntuu kummasti rauhoittavan käytöstä. Itseasiassa uskallan omiin kokemuksiin perustuen väittää, että E32 735iA oli kitkoillakin (continental) turvallisemman ja tukavamman tuntuinen ajaa, kuin E30 nastoilla.

                          Yleisesti ottaen en lue itseäni nasta-, tai kitkaihmiseksi, saatika oman valintani kiihkoilijaksi. Alla on ne, jotka auton mukana tulee. Jos ne ovat huonot, niin ne uusitaan yleensä sillä mallilla, jonka saan nopeasti ja edullisesti tutulta rengaskauppiaalta. Oli se sitten kitka tai nasta. Pääasia on se, että tiedostan itse kummalla ajan.

                          Nangkangin kitkarenkaita en tule koskaan hankkimaan. Yhden talven ajoin E39:llä kyseisillä renkailla kun ne sattuivat auton mukana tulemaan. Ne olivat mielestäni todella huonot.
                          Last edited by GameOver; 14-10-2010, 10:47.
                          -22 Lexus ES300h
                          -23 Nissan Leaf

                          ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                          Comment

                          • touring39
                            BTCF Member
                            • May 2005
                            • 3901
                            • Kaarina

                            Originally posted by VolvoTDi View Post
                            Siis voi helvetti mikä idiootti,
                            Tämmösestä kommentista lähtien sun omat mielipiteet jääkin sitten sille tasolle, jolle ne näköjään kuuluvat.
                            Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                            Ex:
                            e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                            Comment

                            • Hammu
                              Moderator
                              • Nov 2006
                              • 3971
                              • Nurmijärvi

                              Originally posted by GameOver View Post
                              Nojoo. Kieli pois poskelta ja vaahdot kuiviksi suupielistä. Viime talven kokemuksia: E30 316i. Alla Nokian Hakkapeliitta RSi:t. Lumikelillä piti oikeastaan siinä, missä muutkin (Miten E30 voi nyt edes pitää). Peilijäisellä tiellä rupesi taasen ahdistamaan oikein kunnolla, kun tuntui siltä, että ei mene hetkeäkään suoraan koko laitos.


                              Ite ajoin kanssa vanhal muovi328 touringilla nokian RSi kitkoilla viime talven.
                              Ei nyt varsinaisesti mitään valittamista niistä, oli sen verran runsaasti lunta että noilla pärjäs ihan mainiosti.
                              Mitä nyt jäällä tuli kokeiltua, niin yllättäen niillä ei tee hevonvittua.

                              Comment

                              • VolvoTDi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2006
                                • 1576
                                • Tampere - Pori

                                Originally posted by touring39 View Post
                                Tämmösestä kommentista lähtien sun omat mielipiteet jääkin sitten sille tasolle, jolle ne näköjään kuuluvat.
                                No joo, tuli pikkanen tunnekuohu kun vääristellään toisen sanomisia ja välillä tuntuu vielä, että tahallaan ja kerta toisensa jälkeen.

                                Itse välillä heittelen aikaslailla löylyä, mutta osaa ne muutkin tehä sitä mulle
                                Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                                Check:
                                www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                                Tampere 044-5867096

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎