Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Powerhousu
    Newbiemmer
    • Sep 2009
    • 15
    • Hämeenlinna

    Originally posted by teropa View Post
    Aamukahvipöydässä kuultua:

    "kumpi talvirengas pitää polkupyörän eturenkaana paremmin: nasta vai kitka?"
    Mulla ei oo koskaan ollu pyörässä, eikä mopossa nastarenkaita, tai talvirenkaita ylipäätään. Muutaman kerran on lähtenyt sen takia aivan holtittomaan luisuun ja polkupyörä syttyi ilmanvastuksen ansiosta tuleen ja osui kallioon.
    /provo

    Ei mutta ihmettelen vähän mistä tämä viha nimenomaan kitkarenkaita kohtaan kumpuaa? Miksi ette kritisoi ylipäätään huonoja renkaita. Tuolla porukka ajelee tuhat vuotta vanhoilla hakkapeliitta kympeillä, joka on oikeasti sitten jo hengenvaarallinen jopa puolipintaiseen kitkaan verrattuna. Näyttää siltä, että kyllä uudet kitkat aina tiellä liikkuvien talvirenkaiden keskiarvon hakkaa kuitenkin. Kyllä sellaista rengasta on ihmisillä alla, millä ei ole mitään muuta yhteistä talvirenkaan kanssa kuin nimi.

    Muistakaa muuten ostaa täksi talveksi uudet nastat. Ne viime syksynä ostetut on jo menettäneet pitoaan ja ovat siihen uuteen verrattuna suorastaan hengenvaaralliset.
    Tämäkin muuten oli provo

    Comment

    • jussi_r
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 1655
      • Nurmijärvi

      Originally posted by dumle127 View Post
      Juurikin näin... Maan vetovoima pitäs olla tuttujuttu jo peruskoulun fysiikantunneilta...
      Peruskoulun opit eivät ole ihan riittävät näissä rengasasioissa, mutta toki niistä jääneillä hatarilla mielikuvilla kommentoidaan paljonkin.

      Enivei, ralliautoissa ei ole turhaan talvella kaposia nakkeja karmeilla parin sentin piikeillä, eikä asvalttikilpureissa kesällä turhaan leveitä gumeksia.
      M3 Cabrio Individual
      530d GT xDrive
      GL420 CDI
      ZX-12R

      Comment

      • Peltsii
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2007
        • 7061
        • Turenki

        Originally posted by teamwerner View Post
        Hei,

        olisin kysynyt raadilta mielipidettä, että onko näistä nastoista mihinkään.

        Maxxis kesärenkaita minulla on ollut jo neljässä autossa ja ovat ok+. Kyseisen merkin nastarenkaista ei ole kokemusta.

        Hankintalistalla jokin näistä neljästä ja onko muilla kokemusta:

        1. Maxxis MA-SPW http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...55-17/cat/4489
        2. Hankook W409 http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...55-17/cat/4489
        3. Kumho KW19 http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...55-17/cat/4489
        4. GislavedNordFrost 5 http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...55-17/cat/4489

        Kiitos jeesistä!
        Ehdottomasti Gislaved, ainut noista jota voi kutsua kunnon renkaaksi. Muissa taitaa olla huonompi pito jäälläkin kuin hyvillä kitkoilla

        E: Gislaved pitää heikosti nastansa mutta nuo kiinalaiset varmasti vielä huonommin
        E2: Hkpl 4 näyttäis saavan samaan rahaan kuin Gislaved, joten sellaiset sitten ehdottomasti alle. Tuo maxxis NASTArengas pysähtyi jäällä pidemmällä matkalla kuin Michelin kitkarengas viimevuoden testissä..
        Last edited by Peltsii; 15-10-2010, 13:00.
        DUCATI 1098 RACING EVO

        Comment

        • juha77
          BTCF Member
          • Apr 2003
          • 749
          • Vaasa

          e90 330ia
          E36 328i touring
          Ex:
          e46 330i touring facelift
          e46 318ci facelift
          e36 320i cab M-Sport
          e36 325i coupe
          e30 318i

          Comment

          • dumle127
            Bimmer Rookie
            • Jan 2009
            • 99
            • Jyväskylä

            Originally posted by jussi_r View Post
            Peruskoulun opit eivät ole ihan riittävät näissä rengasasioissa, mutta toki niistä jääneillä hatarilla mielikuvilla kommentoidaan paljonkin.

            Enivei, ralliautoissa ei ole turhaan talvella kaposia nakkeja karmeilla parin sentin piikeillä, eikä asvalttikilpureissa kesällä turhaan leveitä gumeksia.
            Selvä... Talviolosuhteista oli kuitenkin kysymys ja kapeampi rengas on purevampi(ainakin useimmiten), mutta enhän minä mistään mitään tiiä... Annetaan puheenvuoro täysin päteville ammattimiehille, olkaa hyvä!

            Comment

            • b mutteri kasa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2006
              • 1462
              • Area 03

              Originally posted by msp75 View Post
              hakkapeliitta 5:set ois tarkoitus ostaa 235/35 19" onko minkälaisia kokemuksia, edelliset talvet oon menny kitkoilla
              Itsellä oli HKPL5 1 1/2 talvea E60 530D:ssä 19" koossa.Ensimmäisen talven jälkeen oli takapyöristä lähtenyt n. 50% nastoista v...tuun.Ihan hyvä rengashan tuo oli oli.Mitään eroa en tosin havainnut,kun autoa vaihdettaessa hyppäsin uuteen vessaan,jossa Contin 3 kitkat...
              BMW F11 530 dA VOLL
              Carbon-schwarz Metallic

              BMW E30 325i Sport

              Comment

              • Tojopa
                BTCF Member
                • Mar 2004
                • 1592
                • Kuopio

                Originally posted by teamwerner View Post
                Hei,

                olisin kysynyt raadilta mielipidettä, että onko näistä nastoista mihinkään.

                Maxxis kesärenkaita minulla on ollut jo neljässä autossa ja ovat ok+. Kyseisen merkin nastarenkaista ei ole kokemusta.

                Hankintalistalla jokin näistä neljästä ja onko muilla kokemusta:

                1. Maxxis MA-SPW http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...55-17/cat/4489
                2. Hankook W409 http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...55-17/cat/4489
                3. Kumho KW19 http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...55-17/cat/4489
                4. GislavedNordFrost 5 http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...55-17/cat/4489

                Kiitos jeesistä!
                Originally posted by Peltsii View Post
                Ehdottomasti Gislaved, ainut noista jota voi kutsua kunnon renkaaksi. Muissa taitaa olla huonompi pito jäälläkin kuin hyvillä kitkoilla

                E: Gislaved pitää heikosti nastansa mutta nuo kiinalaiset varmasti vielä huonommin
                E2: Hkpl 4 näyttäis saavan samaan rahaan kuin Gislaved, joten sellaiset sitten ehdottomasti alle. Tuo maxxis NASTArengas pysähtyi jäällä pidemmällä matkalla kuin Michelin kitkarengas viimevuoden testissä..
                Muutama vuosi sitten tuo Hankook W409 pärjäsi testissä tasapäin Gislavedin kanssa, ja myös oman kokemuksen mukaan W409 on ihan oikea talvirengas. Myös Kumhon uudempi KW22 on käsittääkseni toimiva kampe, ja selkeä parannus tuohon linkin KW19 malliin.

                Edit. Aika hurja hintaero teamwerner laittaman linkin takaa 235/55-17 koossa jos vertaa Hankookkia (127 eur/kpl) ja Gislavediä (187 eur/kpl), eli 240 eur/sarja tuo ero.
                Last edited by Tojopa; 15-10-2010, 13:58.

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  Originally posted by teropa View Post
                  Isompi pintapaine ja pienempi alusta esim liirtoa ajatellen.

                  Tero
                  Liirtoa kyllä vastustaa kapeampi ja nasta uppoaa paremmin jäähän suuremmalla paineella. Mutta leveämpi tarraa enemmän pintaan kiinni. Olisiko testituloksia? Helpompi työntää 10kg painolevyä kuin 10kg parin neliön teräslevyä?
                  Originally posted by teamwerner View Post
                  Hei,

                  olisin kysynyt raadilta mielipidettä, että onko näistä nastoista mihinkään.

                  Maxxis kesärenkaita minulla on ollut jo neljässä autossa ja ovat ok+. Kyseisen merkin nastarenkaista ei ole kokemusta.

                  Hankintalistalla jokin näistä neljästä ja onko muilla kokemusta:

                  1. Maxxis MA-SPW http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...55-17/cat/4489
                  2. Hankook W409 http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...55-17/cat/4489
                  3. Kumho KW19 http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...55-17/cat/4489
                  4. GislavedNordFrost 5 http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...55-17/cat/4489

                  Kiitos jeesistä!
                  Kumho kw22.
                  Originally posted by jussi_r View Post
                  Peruskoulun opit eivät ole ihan riittävät näissä rengasasioissa, mutta toki niistä jääneillä hatarilla mielikuvilla kommentoidaan paljonkin.

                  Enivei, ralliautoissa ei ole turhaan talvella kaposia nakkeja karmeilla parin sentin piikeillä, eikä asvalttikilpureissa kesällä turhaan leveitä gumeksia.
                  Suurella pintapaineella painetaan piikit jään sisään, mutta mites normi renkailla?

                  Comment

                  • Make79
                    Newbiemmer
                    • Aug 2007
                    • 14

                    Originally posted by teamwerner View Post
                    Hei,

                    olisin kysynyt raadilta mielipidettä, että onko näistä nastoista mihinkään.

                    Maxxis kesärenkaita minulla on ollut jo neljässä autossa ja ovat ok+. Kyseisen merkin nastarenkaista ei ole kokemusta.

                    Hankintalistalla jokin näistä neljästä ja onko muilla kokemusta:

                    1. Maxxis MA-SPW http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...55-17/cat/4489
                    2. Hankook W409 http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...55-17/cat/4489
                    3. Kumho KW19 http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...55-17/cat/4489
                    4. GislavedNordFrost 5 http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...55-17/cat/4489

                    Kiitos jeesistä!
                    Itse valitsisin nuista tuon GislvedNordFrost 5:en, nuita muita en löytänyt testeistä, vaan olivat jotain eri malleja, silti gislaved pärjäsi paremmin verrattuna Hankookkiin ja Kumhoon.
                    Tässäpä tekstit nuista. Tekniikan Maailman talvirengastesti 2009

                    �� GISLAVED NordFrost 5 pärjäsi kaikissa
                    kokeissa tasaisen hyvin, mutta
                    se ei loista millään osa-alueella.
                    Renkaan ohjaustunto
                    on epätarkka, mutta rauhallisen
                    ajokäytöksen ansiosta
                    hallittavuus on jäällä ja lumella
                    helppoa. Suuremman
                    virheen sattuessa pidon palauttaminen
                    saattaa tosin olla
                    vaikeaa. Asfaltilla Gislaved on
                    useiden muiden talvirenkaiden
                    tapaan veltto ja hitaasti
                    ohjautuva. Kun renkaan jarrutuspitokin
                    on märällä keskinkertainen,
                    on lopputulos
                    selvä: Gislaved on hyvä nastarengas,
                    mutta ei aivan pysty
                    haastamaan parempiaan testivoitoista
                    taisteltaessa.
                    HYVÄÄ
                    Tasaiset ominaisuudet
                    Ajettavuus jäällä ja
                    lumella
                    HUONOA
                    Pito asfaltilla
                    Yleisarvosana: 8,0

                    �� KUMHO I'zen KW22 oli testin paras
                    aasialainen rengas. Sen pito
                    on lumella hieno ja ajoominaisuudet
                    mallikelpoiset.
                    Jäällä renkaan pito on enää
                    korkeintaan keskitasoa, mikä
                    näkyy myös ajokäytöksessä.
                    Ääritilanteissa ohjautuvuus
                    on hidasta, kun pito ei riitä
                    nopeampaan reagointiin ja
                    luistojen hallittuun palauttamiseen.
                    Asfaltilla Kumho
                    käyttäytyy jämäkästi, mutta
                    usein turhan terävästi, ja takarenkaiden
                    pito irtoaa helposti
                    väistöissä. Kumho on
                    nastarenkaaksi erittäin hiljainen
                    ja uraisella tiellä vakaa
                    ajettava.
                    HYVÄÄ
                    Rengasmelu
                    Pitkittäispito lumella
                    HUONOA
                    Jääpito
                    Yleisarvosana: 7,9

                    �� HANKOOK Winter I*Pike on jäisellä tiellä
                    levoton rengas. Sen sivuttaispito
                    on kaarteissa kohtuullinen,
                    mutta kaasun tai
                    jarrun painaminen aiheuttaa
                    helposti pidon menetyksen.
                    Maksimipidon rajan ylittyessä
                    hallinnan palauttaminen
                    on hankalaa ja ajolinja tuppaa
                    kaarteissa helposti levenemään.
                    Lumella Hankookin
                    ajokäytös on rauhallisempaa,
                    ja asfaltilla rengas on varsin
                    jämäkkä ja vakaa myös rajuimmissa
                    väistöissä. Myös
                    sen märän kelin jarrutuspito
                    on hyvällä tasolla.
                    HYVÄÄ
                    Ajettavuus asfaltilla
                    Pito märällä asfaltilla
                    HUONOA
                    Pito jäällä
                    Yleisarvosana: 7,8
                    Last edited by Make79; 15-10-2010, 15:03.

                    Comment

                    • Make79
                      Newbiemmer
                      • Aug 2007
                      • 14

                      Originally posted by b mutteri kasa View Post
                      Itsellä oli HKPL5 1 1/2 talvea E60 530D:ssä 19" koossa.Ensimmäisen talven jälkeen oli takapyöristä lähtenyt n. 50% nastoista v...tuun.Ihan hyvä rengashan tuo oli oli.Mitään eroa en tosin havainnut,kun autoa vaihdettaessa hyppäsin uuteen vessaan,jossa Contin 3 kitkat...
                      Mulla oli tuollaiset kolme talvea alla e36 325TDS:ssä, eikä irronnut yhtään nastaa, ajoin ne kyllä ohjeiden mukaan sisään (500km sukkasillaan) enkä huvikseen revitellyt asfaltilla. Mielestäni todella hyvä rengas, paras mikä on itsellä tähän mennessä ollut, nyt pitäisi tulla paremmat, tilasin Hakkapeliitta 7:kat.

                      Comment

                      • Antsah
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2009
                        • 1776
                        • Oulu

                        Originally posted by Peltsii View Post
                        Ehdottomasti Gislaved, ainut noista jota voi kutsua kunnon renkaaksi. Muissa taitaa olla huonompi pito jäälläkin kuin hyvillä kitkoilla

                        E: Gislaved pitää heikosti nastansa mutta nuo kiinalaiset varmasti vielä huonommin
                        E2: Hkpl 4 näyttäis saavan samaan rahaan kuin Gislaved, joten sellaiset sitten ehdottomasti alle. Tuo maxxis NASTArengas pysähtyi jäällä pidemmällä matkalla kuin Michelin kitkarengas viimevuoden testissä..
                        En tiedä noista Gislavedin Nord Frost 5:sta, mutta Nord Frost 3 ainakin pysyy nastat ihan hyvin, 5mm pintaa ja muutamia puuttuu. 16" ovat myös noita HKPL4 hiljaisemmat.

                        Eikö tuo Nord Frost 5 ole kuitenkin jo huomattavasti uudempi rengas kuin HKPL4. HKPL taitaa olla iältään tuon Nord Frost 3:n aikaista suunnittelua.
                        Veikkaisin, että uudemmissa Nord Frost 5:ssa olisi parempi pitokin.

                        Nord Frost 5:t olivat Tuulilasin testissä tänä vuonna 5:t. pistemäärällä 9-. Parhaalla renkaalla arvosana 9 1/2 (HKPL 7). Viime vuonna Nord Frost 5 oli jaetulla toisella sijalla.

                        Ainoat joista irtosi nastoja testin aikana oli Pirellit.
                        Last edited by Antsah; 15-10-2010, 20:01.

                        Comment

                        • Make79
                          Newbiemmer
                          • Aug 2007
                          • 14

                          Originally posted by Antsah View Post
                          En tiedä noista Gislavedin Nord Frost 5:sta, mutta Nord Frost 3 ainakin pysyy nastat ihan hyvin, 5mm pintaa ja muutamia puuttuu. 16" ovat myös noita HKPL4 hiljaisemmat.

                          Eikö tuo Nord Frost 5 ole kuitenkin jo huomattavasti uudempi rengas kuin HKPL4. HKPL taitaa olla iältään tuon Nord Frost 3:n aikaista suunnittelua.
                          Veikkaisin, että tällöin myös, että uudemmissa Nord Frost 5:ssa olisi parempi pitokin.
                          Niin, eiköhän tuo Nord Frost 5 ole tullut Hakkapeliitta 5:sen kilpailijaksi, näin ainakin luulisin?

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by VolvoTDi View Post
                            Lukasin tuossa Tuulilasin ja sen rengastestin, hieman unessa, mutta kuitenkin. Jarrutus märällä, kitka voitti
                            olikos se joku loskavesiliirto, kitka voitti
                            Eikö nämä ole ne Suomen yleisimmät talviolosuhteet...
                            Voiko renkaansa valita vain niiden "yleisimpien" kesä tai talviolosuhteiden mukaan? Miksi ei sitten ajeta kesällä slikseillä ja talvella ihan kesärenkaalla?
                            Last edited by Hemi; 15-10-2010, 15:50.

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9157
                              • Oulu

                              Originally posted by nut View Post
                              Sanokaahan kummanko koon nastarenkaan tuon E39:n alla kannattais laittaa 17 tuuman vanteelle, 215/50 vaiko 235/45?


                              Kantavuus piisaa kyllä, Hakka 5 kyseessä ja siinä on 95 kantavuusindeksi eli 690 kg -> piisaa Touringissakin vaikka kuinka. Vanteet tosin on 8" leveät mutta eiköhän ne päällä pysy. Sitä lähinnä mietin kuinka paljon löysempi tuo 50-profiilinen on 45-profiiliseen verrattuna?
                              Noi molemmat koot käy muuten, mutta 215/50R17:lle 8" vanneleveys ei ole enää optimi. 225/50R17 on kompromissi, joka istuu hyvin myös 8" vanteelle ja on näistä kaikista edullisin. Vierintäkehä on 1,4% suurempi, mutta ei vielä tuota ongelmaa.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              • jsa014
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 1651
                                • Turun Pallivaha

                                Originally posted by teamwerner View Post
                                Hei,

                                olisin kysynyt raadilta mielipidettä, että onko näistä nastoista mihinkään.

                                Maxxis kesärenkaita minulla on ollut jo neljässä autossa ja ovat ok+. Kyseisen merkin nastarenkaista ei ole kokemusta.

                                Hankintalistalla jokin näistä neljästä ja onko muilla kokemusta:

                                1. Maxxis MA-SPW http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...55-17/cat/4489
                                2. Hankook W409 http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...55-17/cat/4489
                                3. Kumho KW19 http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...55-17/cat/4489
                                4. GislavedNordFrost 5 http://www.nordenrengas.fi/Talvirenk...55-17/cat/4489

                                Kiitos jeesistä!
                                No, mun kokemus Gislavedeistä on NordFrost 2:t Rellun alla, ja ne ainakin oli aivan loistavat. Hiljaiset ja pitävät. Nimenomaan se melun vähäisyys yllätti, olivat hiljaisemmat kuin kesärenkaat. Nokian NRZi 225/45R17 oli kesäkumi ja NF2 205/50R16 talvikiekko. Ennen niitä oli HKPL2 ja sen ainakin NF hakkasi 6-0.

                                Eli jos nyt olisin nastarenkaita vailla niin melkeinpä parivaljakosta NF5 ja HKPL7 se löytyisi.
                                316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎