Ei se alusta siitä sen laillisemmaksi muutu vaikka se kuinka ois muutoskatsastettu ja D2, BC Racing yms vastaavat alustasarjat ei ole tehny mitään tyyppihyväksyntä testejä mihinkään autoon ainakaan tähän päivään mennessä. Mikä ihmeen tarra?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
D2 säädettävä alustasarja
Collapse
X
-
Originally posted by ThemeJ View PostEi se alusta siitä sen laillisemmaksi muutu vaikka se kuinka ois muutoskatsastettu ja D2, BC Racing yms vastaavat alustasarjat ei ole tehny mitään tyyppihyväksyntä testejä mihinkään autoon ainakaan tähän päivään mennessä. Mikä ihmeen tarra?
-Tonie39 523iA -97
e87 120d -10
e30 M-tech II v8 cabrio -93
Ex e30 325 "M-tech I" cabrio -88
Ex e30 325 M-tech II m52 -89
Ex e60 530i -03
Ex e39 528 Touring -97
Ex e39 540iA -97
Ex e36 328 Coupe -96
Ex e34 535 -91
Comment
-
-
Originally posted by Tonto! View PostSe on minulle aivan sama onko "laillinen" vai ei, vaikka hitsaisin sinne rautakanget. Jos katsuri sen hyväksyy, niin sitten se on niin. Kahdessa omistamassani autossa on ollut tähän mennessä D2, ei mitään pahaa sanottavaa tästä laittomuudesta. Siis kai sä herranjumala tiedät mikä tarra on
-Toni
Jos joku tekee virheen papereiden kanssa niin se ei sitä alustaa mihinkään muuta.Bmw E30
Bmw 2000Touring Scrap
Ex. Bmw E30 316
Ex. Bmw E36
Comment
-
-
Originally posted by ThemeJ View PostTässähän oli ideana se että nyt kun menet toiselle konttorille niin se alusta ei oo siitä muutoskatsastuksella mitenkään lailliseksi muuttunu eli jos haluaa olla mulkku niin sitä sun autoa ei ole pakko hyväksyä katsastuksessa, kai sä tiedät mitä laiton tarkottaa?
Jos joku tekee virheen papereiden kanssa niin se ei sitä alustaa mihinkään muuta.Eihän tästä eteenpäin ole enää mitään ongelmia, koska muutos on otteeseen merkattu. Ja kävin kyllä jo hoitamassa jälkitarkastuksen, eli taas vuosi aikaa ajella
-Tonie39 523iA -97
e87 120d -10
e30 M-tech II v8 cabrio -93
Ex e30 325 "M-tech I" cabrio -88
Ex e30 325 M-tech II m52 -89
Ex e60 530i -03
Ex e39 528 Touring -97
Ex e39 540iA -97
Ex e36 328 Coupe -96
Ex e34 535 -91
Comment
-
-
Originally posted by Tonto! View PostKyllä luulen tunnistavani laillisen/laittoman eronEihän tästä eteenpäin ole enää mitään ongelmia, koska muutos on otteeseen merkattu. Ja kävin kyllä jo hoitamassa jälkitarkastuksen, eli taas vuosi aikaa ajella
-Toni
Antaapa olla, hieno homma että on otteessa.Last edited by ThemeJ; 05-11-2013, 19:47.Bmw E30
Bmw 2000Touring Scrap
Ex. Bmw E30 316
Ex. Bmw E36
Comment
-
-
Tuntuu koko D2 keskustelu negatiivisuus tulevan vain näiltä "OEM" hemmoilta, jotka ovat itse maksaneet täyden hinnan jostain saksalaisesta alustasta ja jälkeenpäin oppineet, että pienemmällä rahalla saa aivan vastaavan.E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R
E36 316i Compact Hellrot
Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
Ex. E39 M5 2001 Oxford Green
Comment
-
-
Originally posted by Perunasoosi View PostJa taitaa tosiaan BC Racing ja D2 tulla samalta tehtaalta eri väreissä
Ei ole. Tai en tiedä, voihan ne olla samalta tehtaalta, mutta ovat kyllä tavarana ihan eri maailmasta.
t. itsekin D2-alustan omistaja ja useampaa BC Racing -satsia käsissä pitänyt/asentanut
Omaani olen kyllä kaikin puolin ollut tyytyväinen. Hinta-/laatusuhteessa erittäin korkealla, jos on tarkoituksena ajaa matalalla. Tuo "erillinen" korkeussäätö on niin iso asia ajomukavuuden kannalta, ettei tulisi mieleenkään laittaa erityylistä alustaa matalaan katuautoon.
Omasta sen verran, että ensimmäiseksi talveksi säädin alustan joka nurkasta löysäksi. Keväällä tiukatessa toisen etutolpan jäykkyyssäädöissä ei ole enää niitä "naksuja" tunnettavissa, koko säätöalue on suurinpiirtein puolet alkuperäisestä ja koko säätötikku on noussut n. sentin sieltä tolpasta ylös. Jäykkyyssäätö kuitenkin toimii edelleen ainakin ääriasennoissa. Tämä ei itseäni häiritse, ja kuten aiemmin totesin, olen itse ollut tyytyväinen.
Nyt jos pitäisi valita, kääntyisin itse henkilökohtaisesti kuitenkin BC Racingiin. Oli silloin alustaa hankittaessa niin uusi merkki Suomessa, etten uskaltanut ilman minkäänlaista ensi käden tietoa ostaa.E34 535i -91 ikuisuusprojekti
Comment
-
-
Juu en voi tästä asiasta väitellä kun BC-racingin alustaa ei itsellä ole ollut. Äkkiseltään kun on vertaillut niin on näyttänyt ihan samalta tavaralta mutta täytyykin sitten seuraavassa autossa kokeilla tuota BC racingiä vaikka D2:seenkin olen ollut erittäin tyytyväinen
Originally posted by aakoo View PostTämä täytyy nyt korjata, kun asia nousi esiin.
Ei ole. Tai en tiedä, voihan ne olla samalta tehtaalta, mutta ovat kyllä tavarana ihan eri maailmasta.
t. itsekin D2-alustan omistaja ja useampaa BC Racing -satsia käsissä pitänyt/asentanut
Omaani olen kyllä kaikin puolin ollut tyytyväinen. Hinta-/laatusuhteessa erittäin korkealla, jos on tarkoituksena ajaa matalalla. Tuo "erillinen" korkeussäätö on niin iso asia ajomukavuuden kannalta, ettei tulisi mieleenkään laittaa erityylistä alustaa matalaan katuautoon.
Omasta sen verran, että ensimmäiseksi talveksi säädin alustan joka nurkasta löysäksi. Keväällä tiukatessa toisen etutolpan jäykkyyssäädöissä ei ole enää niitä "naksuja" tunnettavissa, koko säätöalue on suurinpiirtein puolet alkuperäisestä ja koko säätötikku on noussut n. sentin sieltä tolpasta ylös. Jäykkyyssäätö kuitenkin toimii edelleen ainakin ääriasennoissa. Tämä ei itseäni häiritse, ja kuten aiemmin totesin, olen itse ollut tyytyväinen.
Nyt jos pitäisi valita, kääntyisin itse henkilökohtaisesti kuitenkin BC Racingiin. Oli silloin alustaa hankittaessa niin uusi merkki Suomessa, etten uskaltanut ilman minkäänlaista ensi käden tietoa ostaa.///BMW M550d LCI
Comment
-
-
BC Racing ja D2 ei tule samalta tehtaalta.
D2, K-Sport ja esimerkiksi XYZ tulevat samalta tehtaalta ja ovat tuotenumeroitaan myöten samaa tavaraa eri väreissä. BC Racing on aivan oma valmistaja.
D2 ei ole tyyppihyväksytty. Mukana tulevat laput saattaa tietysti joillekin katsastusmiehille kelvata mutta fakta on se että kyseessä eivät ole ne todistukset mitä laissa vaaditaan.
BC Racing sen sijaan on Suomessa teettänyt oikeita hyväksyntiä tiettyihin automalleihin, mm E39 ja E46 ovat jo tällaisia ja lisää tulee viikottain.
Comment
-
-
Originally posted by Aleksei View PostBC Racing sen sijaan on Suomessa teettänyt oikeita hyväksyntiä tiettyihin automalleihin, mm E39 ja E46 ovat jo tällaisia ja lisää tulee viikottain.Bmw E30
Bmw 2000Touring Scrap
Ex. Bmw E30 316
Ex. Bmw E36
Comment
-
-
Originally posted by ThemeJ View PostVitut ole, jos on niin tüvi laput esille. Sillä e39 Suomessa teetetyllä testillä saa pyyhkiä persettä, jos tässä nyt siitä on kyse.
BC teettää hyväksynnät VTT:llä johon varmasti viittaat. Olet sikäli oikeassa että Trafi ehti kertaalleen hylkäämään jo aiemmin hyväksymänsä todistusformaatin mutta vaadittavat muutokset on jo todistuksiin tehty. Jos sinulla on ongelmia kyseisen todistuksen kanssa, kannattaa ottaa pikimmiten yhteyttä myyjään.
Comment
-
-
Originally posted by Aleksei View PostAsiallinen lähestymistapa!
BC teettää hyväksynnät VTT:llä johon varmasti viittaat. Olet sikäli oikeassa että Trafi ehti kertaalleen hylkäämään jo aiemmin hyväksymänsä todistusformaatin mutta vaadittavat muutokset on jo todistuksiin tehty. Jos sinulla on ongelmia kyseisen todistuksen kanssa, kannattaa ottaa pikimmiten yhteyttä myyjään.Vesileikkuu ja laser osia/ Kuvien piirto
Tig hitsausta, myös alumiini
Comment
-
-
Originally posted by ThemeJ View PostVitut ole, jos on niin tüvi laput esille. Sillä e39 Suomessa teetetyllä testillä saa pyyhkiä persettä, jos tässä nyt siitä on kyse.
Minkä laitoksen ne paperit pitää sit kirjottaa, jos VTT ei kelpaa?
EDIT
Originally posted by Mamasan.fi @miata foorumitIskareiden hyväksynnät on sen verran erikoislaatuinen kuvio, että muutama sana lienee paikallaan.
Ensinnäkin iskareita ei osana koske mikään direktiivi, e-sääntö tai lakipykälä. Missään ei siis ole mitään vaatimuslistaa, testiohjelmaa tms. mikä pitää läpäistä, jotta iskari on "hyväksytty". Tästä seuraa kysymys, että mitä siinä "hyväksyntätodistuksessa" pitää todistaa? TÜV-todistus liittyy Saksan muutoskatsastuskäytäntöihin, jossa autoon saa pultata käytännössä mitä tahansa, kunhan pystyy osoittamaan, että auto kokonaisuutena pysyy vielä vaadittavan (koko auton) tyyppihyväksynnän puitteissa tai muuten liikennekelpoisessa kunnossa. Helpottaakseen asiakkaidensa elämää iskarivalmistajat ovat TÜV:llä teettäneet nämä paperit valmiiksi. Tällä ei siis kuitenkaan ole mitään tekemistä EY-tyyppihyväksynnän, e-hyväksynnän tai minkään muun hyväksynnän kanssa. Tarkalleen ottaen kyseessä on hyväksytyn asiantuntijan lausunto, että alusta voidaan asentaa po. autoon niin, että auto on vielä OK sen jälkeenkin. Suomeksi sanottuna TÜV-lappu todistaa vain ja ainoastaan sen, että iskari sopii autoon johon se on tarkoitettu asennettavaksi. Hölmömpi voisi kuvitella, että tämä olisi ihan selvää ilman todistuksia.
Suomen Trafi tietysti haluaa myös todistuksen, vaikka he eivät kysyttäessä osanneet itsekään kertoa mitä siinä pitää todistaa. Koska nämä todistukset ovat puhtaasti sakasalainen ilmiö, on puhekielessä tullut käyttöön termi "TÜV-hyväksyntä". Mitään muutakaan kun ei käytännössä ole ollut saatavilla. Vastaavan todistuksen pystyy kuitenkin kirjoittamaan mikä tahansa muukin "hyväksytty tutkimuslaitos". VTT Expert Services on tällainen tutkimuslaitos ja siellä me ihan itse (kun tuossa aikaisemmin oli pientä epäilyä tämän tiimolta) teetämme todistukset, joilla katsastus onnistuu.
VTT:n pätevyysalueelta ei tosiaan löydy iskareita, mutta ei löydy keneltäkään muultakaan. Tämä johtuu siitä, että kun ei ole mitään virallisia vaatimuksia, ei voi myöskään olle akkreditointia sellaisten pätevään arviomiseen.Originally posted by Mamasan.fi @miata foorumitTrafilta on kysytty etukäteen mitkä kaikki laitokset ovat kelvollisia todistuksia kirjoittamaan. VTT Expert Services kuuluu tähän porukkaan. Muutenkin Trafin omissa ohjeissa puhutaan vain hyväksytyistä tutkimuslaitoksista. Maailmassa ei ole yhtäkään laitosta, jolla olisi erityiset iskari krediitit, koska niille ole mitään vaatimuksia. Ei siis edes TÜV:llä. Myöskään TÜV-lappu ei sisällä minkäänlaista testausdataa vaan ainoastaan mittoja ja ulkonäon kuvailua, sekä listan autoista johon ko. tuote sopii. Loput sivut on ohjeita saksalaiselle katsurille. Huvittavaahan tässä on oikeastaan juuri se, että paperit ovat rehellisesti sanottuna aika nollainformaatiodokumentteja. Trafille kuitenkin riittää, että paperissa on "oikean" tahon leima lapussa lukee, että "voi asentaa". Ei ne oikein muutakaan voi vaatia kun ei ole mitään säädöspohjaa.
Tämä on jo kustannuksiltaan meille niin megaluokan projekti, että taustat on kyllä selvitetty. Ehkä tämä keskustelu kertookin enemmän Trafista; autoharrastajien on vaikea uskoa, että kerrankin joku voisi oikeasti olla mahdollista!Last edited by Pazi88; 10-12-2013, 18:15.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Originally posted by mapa View PostTodellisuudessa mitään virallisia lappuja siis ei ole?
Comment
-
Comment