Announcement

Collapse
No announcement yet.

D2 säädettävä alustasarja

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ThemeJ
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 997
    • Turku/Raahe

    Ei se alusta siitä sen laillisemmaksi muutu vaikka se kuinka ois muutoskatsastettu ja D2, BC Racing yms vastaavat alustasarjat ei ole tehny mitään tyyppihyväksyntä testejä mihinkään autoon ainakaan tähän päivään mennessä. Mikä ihmeen tarra?
    Bmw E30
    Bmw 2000Touring Scrap
    Ex. Bmw E30 316
    Ex. Bmw E36

    Comment

    • Tonto!
      BTCF Member
      • Jul 2010
      • 205
      • Hausjärvi

      Originally posted by ThemeJ View Post
      Ei se alusta siitä sen laillisemmaksi muutu vaikka se kuinka ois muutoskatsastettu ja D2, BC Racing yms vastaavat alustasarjat ei ole tehny mitään tyyppihyväksyntä testejä mihinkään autoon ainakaan tähän päivään mennessä. Mikä ihmeen tarra?
      Se on minulle aivan sama onko "laillinen" vai ei, vaikka hitsaisin sinne rautakanget. Jos katsuri sen hyväksyy, niin sitten se on niin. Kahdessa omistamassani autossa on ollut tähän mennessä D2, ei mitään pahaa sanottavaa tästä laittomuudesta. Siis kai sä herranjumala tiedät mikä tarra on

      -Toni
      e39 523iA -97
      e87 120d -10
      e30 M-tech II v8 cabrio -93
      Ex e30 325 "M-tech I" cabrio -88
      Ex e30 325 M-tech II m52 -89
      Ex e60 530i -03
      Ex e39 528 Touring -97
      Ex e39 540iA -97
      Ex e36 328 Coupe -96
      Ex e34 535 -91

      Comment

      • ThemeJ
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 997
        • Turku/Raahe

        Originally posted by Tonto! View Post
        Se on minulle aivan sama onko "laillinen" vai ei, vaikka hitsaisin sinne rautakanget. Jos katsuri sen hyväksyy, niin sitten se on niin. Kahdessa omistamassani autossa on ollut tähän mennessä D2, ei mitään pahaa sanottavaa tästä laittomuudesta. Siis kai sä herranjumala tiedät mikä tarra on

        -Toni
        Tässähän oli ideana se että nyt kun menet toiselle konttorille niin se alusta ei oo siitä muutoskatsastuksella mitenkään lailliseksi muuttunu eli jos haluaa olla mulkku niin sitä sun autoa ei ole pakko hyväksyä katsastuksessa, kai sä tiedät mitä laiton tarkottaa?
        Jos joku tekee virheen papereiden kanssa niin se ei sitä alustaa mihinkään muuta.
        Bmw E30
        Bmw 2000Touring Scrap
        Ex. Bmw E30 316
        Ex. Bmw E36

        Comment

        • Tonto!
          BTCF Member
          • Jul 2010
          • 205
          • Hausjärvi

          Originally posted by ThemeJ View Post
          Tässähän oli ideana se että nyt kun menet toiselle konttorille niin se alusta ei oo siitä muutoskatsastuksella mitenkään lailliseksi muuttunu eli jos haluaa olla mulkku niin sitä sun autoa ei ole pakko hyväksyä katsastuksessa, kai sä tiedät mitä laiton tarkottaa?
          Jos joku tekee virheen papereiden kanssa niin se ei sitä alustaa mihinkään muuta.
          Kyllä luulen tunnistavani laillisen/laittoman eron Eihän tästä eteenpäin ole enää mitään ongelmia, koska muutos on otteeseen merkattu. Ja kävin kyllä jo hoitamassa jälkitarkastuksen, eli taas vuosi aikaa ajella

          -Toni
          e39 523iA -97
          e87 120d -10
          e30 M-tech II v8 cabrio -93
          Ex e30 325 "M-tech I" cabrio -88
          Ex e30 325 M-tech II m52 -89
          Ex e60 530i -03
          Ex e39 528 Touring -97
          Ex e39 540iA -97
          Ex e36 328 Coupe -96
          Ex e34 535 -91

          Comment

          • ThemeJ
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2005
            • 997
            • Turku/Raahe

            Originally posted by Tonto! View Post
            Kyllä luulen tunnistavani laillisen/laittoman eron Eihän tästä eteenpäin ole enää mitään ongelmia, koska muutos on otteeseen merkattu. Ja kävin kyllä jo hoitamassa jälkitarkastuksen, eli taas vuosi aikaa ajella

            -Toni
            Vaikea usko, että tunnistat tai sitten tahallasi laittomuuksia haalit kun eihän nuo D2 alustan paperit ole sinneppäinkään lailliset kyseiseen autoon. Eipähän se niin mene että kerran hyväksytty niin saa aina olla, siihen saa puuttua vaikka joka ikisessä katsastuksessa jos näin katsastaja haluaa. Ilmotus Trafiin virkavirheestä ja peruutukseen koko muutoskatsastus.
            Antaapa olla, hieno homma että on otteessa.
            Last edited by ThemeJ; 05-11-2013, 19:47.
            Bmw E30
            Bmw 2000Touring Scrap
            Ex. Bmw E30 316
            Ex. Bmw E36

            Comment

            • reekoon
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2007
              • 3437
              • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

              Tuntuu koko D2 keskustelu negatiivisuus tulevan vain näiltä "OEM" hemmoilta, jotka ovat itse maksaneet täyden hinnan jostain saksalaisesta alustasta ja jälkeenpäin oppineet, että pienemmällä rahalla saa aivan vastaavan.
              E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
              JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


              E36 316i Compact Hellrot

              Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
              Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

              Comment

              • aakoo
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2008
                • 777
                • Espoo

                Originally posted by Perunasoosi View Post
                Ja taitaa tosiaan BC Racing ja D2 tulla samalta tehtaalta eri väreissä
                Tämä täytyy nyt korjata, kun asia nousi esiin.

                Ei ole. Tai en tiedä, voihan ne olla samalta tehtaalta, mutta ovat kyllä tavarana ihan eri maailmasta.

                t. itsekin D2-alustan omistaja ja useampaa BC Racing -satsia käsissä pitänyt/asentanut

                Omaani olen kyllä kaikin puolin ollut tyytyväinen. Hinta-/laatusuhteessa erittäin korkealla, jos on tarkoituksena ajaa matalalla. Tuo "erillinen" korkeussäätö on niin iso asia ajomukavuuden kannalta, ettei tulisi mieleenkään laittaa erityylistä alustaa matalaan katuautoon.

                Omasta sen verran, että ensimmäiseksi talveksi säädin alustan joka nurkasta löysäksi. Keväällä tiukatessa toisen etutolpan jäykkyyssäädöissä ei ole enää niitä "naksuja" tunnettavissa, koko säätöalue on suurinpiirtein puolet alkuperäisestä ja koko säätötikku on noussut n. sentin sieltä tolpasta ylös. Jäykkyyssäätö kuitenkin toimii edelleen ainakin ääriasennoissa. Tämä ei itseäni häiritse, ja kuten aiemmin totesin, olen itse ollut tyytyväinen.

                Nyt jos pitäisi valita, kääntyisin itse henkilökohtaisesti kuitenkin BC Racingiin. Oli silloin alustaa hankittaessa niin uusi merkki Suomessa, etten uskaltanut ilman minkäänlaista ensi käden tietoa ostaa.
                E34 535i -91 ikuisuusprojekti

                Comment

                • TinoTK
                  BTCF Member
                  • Apr 2009
                  • 810
                  • Kirkkonummi

                  Juu en voi tästä asiasta väitellä kun BC-racingin alustaa ei itsellä ole ollut. Äkkiseltään kun on vertaillut niin on näyttänyt ihan samalta tavaralta mutta täytyykin sitten seuraavassa autossa kokeilla tuota BC racingiä vaikka D2:seenkin olen ollut erittäin tyytyväinen

                  Originally posted by aakoo View Post
                  Tämä täytyy nyt korjata, kun asia nousi esiin.

                  Ei ole. Tai en tiedä, voihan ne olla samalta tehtaalta, mutta ovat kyllä tavarana ihan eri maailmasta.

                  t. itsekin D2-alustan omistaja ja useampaa BC Racing -satsia käsissä pitänyt/asentanut

                  Omaani olen kyllä kaikin puolin ollut tyytyväinen. Hinta-/laatusuhteessa erittäin korkealla, jos on tarkoituksena ajaa matalalla. Tuo "erillinen" korkeussäätö on niin iso asia ajomukavuuden kannalta, ettei tulisi mieleenkään laittaa erityylistä alustaa matalaan katuautoon.

                  Omasta sen verran, että ensimmäiseksi talveksi säädin alustan joka nurkasta löysäksi. Keväällä tiukatessa toisen etutolpan jäykkyyssäädöissä ei ole enää niitä "naksuja" tunnettavissa, koko säätöalue on suurinpiirtein puolet alkuperäisestä ja koko säätötikku on noussut n. sentin sieltä tolpasta ylös. Jäykkyyssäätö kuitenkin toimii edelleen ainakin ääriasennoissa. Tämä ei itseäni häiritse, ja kuten aiemmin totesin, olen itse ollut tyytyväinen.

                  Nyt jos pitäisi valita, kääntyisin itse henkilökohtaisesti kuitenkin BC Racingiin. Oli silloin alustaa hankittaessa niin uusi merkki Suomessa, etten uskaltanut ilman minkäänlaista ensi käden tietoa ostaa.
                  ///BMW M550d LCI

                  Comment

                  • Miki
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2011
                    • 78
                    • Tampere

                    Eroaako e36 4-pyttysen ja 6-pyttysen sarjat vain jousivakioiltaan, vai onks niissä jotain muita erojakin?
                    E36 316i -96 Arktissilber Metallic Teinitaxi Edition

                    Comment

                    • Aleksei
                      Newbiemmer
                      • Dec 2013
                      • 8
                      • Espoo

                      BC Racing ja D2 ei tule samalta tehtaalta.

                      D2, K-Sport ja esimerkiksi XYZ tulevat samalta tehtaalta ja ovat tuotenumeroitaan myöten samaa tavaraa eri väreissä. BC Racing on aivan oma valmistaja.


                      D2 ei ole tyyppihyväksytty. Mukana tulevat laput saattaa tietysti joillekin katsastusmiehille kelvata mutta fakta on se että kyseessä eivät ole ne todistukset mitä laissa vaaditaan.

                      BC Racing sen sijaan on Suomessa teettänyt oikeita hyväksyntiä tiettyihin automalleihin, mm E39 ja E46 ovat jo tällaisia ja lisää tulee viikottain.

                      Comment

                      • ThemeJ
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2005
                        • 997
                        • Turku/Raahe

                        Originally posted by Aleksei View Post
                        BC Racing sen sijaan on Suomessa teettänyt oikeita hyväksyntiä tiettyihin automalleihin, mm E39 ja E46 ovat jo tällaisia ja lisää tulee viikottain.
                        Vitut ole, jos on niin tüvi laput esille. Sillä e39 Suomessa teetetyllä testillä saa pyyhkiä persettä, jos tässä nyt siitä on kyse.
                        Bmw E30
                        Bmw 2000Touring Scrap
                        Ex. Bmw E30 316
                        Ex. Bmw E36

                        Comment

                        • Aleksei
                          Newbiemmer
                          • Dec 2013
                          • 8
                          • Espoo

                          Originally posted by ThemeJ View Post
                          Vitut ole, jos on niin tüvi laput esille. Sillä e39 Suomessa teetetyllä testillä saa pyyhkiä persettä, jos tässä nyt siitä on kyse.
                          Asiallinen lähestymistapa!

                          BC teettää hyväksynnät VTT:llä johon varmasti viittaat. Olet sikäli oikeassa että Trafi ehti kertaalleen hylkäämään jo aiemmin hyväksymänsä todistusformaatin mutta vaadittavat muutokset on jo todistuksiin tehty. Jos sinulla on ongelmia kyseisen todistuksen kanssa, kannattaa ottaa pikimmiten yhteyttä myyjään.

                          Comment

                          • mapa
                            BTCF Member
                            • Jan 2007
                            • 518
                            • Turku

                            Originally posted by Aleksei View Post
                            Asiallinen lähestymistapa!

                            BC teettää hyväksynnät VTT:llä johon varmasti viittaat. Olet sikäli oikeassa että Trafi ehti kertaalleen hylkäämään jo aiemmin hyväksymänsä todistusformaatin mutta vaadittavat muutokset on jo todistuksiin tehty. Jos sinulla on ongelmia kyseisen todistuksen kanssa, kannattaa ottaa pikimmiten yhteyttä myyjään.
                            Todellisuudessa mitään virallisia lappuja siis ei ole?
                            Vesileikkuu ja laser osia/ Kuvien piirto
                            Tig hitsausta, myös alumiini

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11156
                              • Oulu

                              Originally posted by ThemeJ View Post
                              Vitut ole, jos on niin tüvi laput esille. Sillä e39 Suomessa teetetyllä testillä saa pyyhkiä persettä, jos tässä nyt siitä on kyse.
                              Sulle se ei kelpaa ikinä mikään

                              Minkä laitoksen ne paperit pitää sit kirjottaa, jos VTT ei kelpaa?

                              EDIT
                              Originally posted by Mamasan.fi @miata foorumit
                              Iskareiden hyväksynnät on sen verran erikoislaatuinen kuvio, että muutama sana lienee paikallaan.

                              Ensinnäkin iskareita ei osana koske mikään direktiivi, e-sääntö tai lakipykälä. Missään ei siis ole mitään vaatimuslistaa, testiohjelmaa tms. mikä pitää läpäistä, jotta iskari on "hyväksytty". Tästä seuraa kysymys, että mitä siinä "hyväksyntätodistuksessa" pitää todistaa? TÜV-todistus liittyy Saksan muutoskatsastuskäytäntöihin, jossa autoon saa pultata käytännössä mitä tahansa, kunhan pystyy osoittamaan, että auto kokonaisuutena pysyy vielä vaadittavan (koko auton) tyyppihyväksynnän puitteissa tai muuten liikennekelpoisessa kunnossa. Helpottaakseen asiakkaidensa elämää iskarivalmistajat ovat TÜV:llä teettäneet nämä paperit valmiiksi. Tällä ei siis kuitenkaan ole mitään tekemistä EY-tyyppihyväksynnän, e-hyväksynnän tai minkään muun hyväksynnän kanssa. Tarkalleen ottaen kyseessä on hyväksytyn asiantuntijan lausunto, että alusta voidaan asentaa po. autoon niin, että auto on vielä OK sen jälkeenkin. Suomeksi sanottuna TÜV-lappu todistaa vain ja ainoastaan sen, että iskari sopii autoon johon se on tarkoitettu asennettavaksi. Hölmömpi voisi kuvitella, että tämä olisi ihan selvää ilman todistuksia.

                              Suomen Trafi tietysti haluaa myös todistuksen, vaikka he eivät kysyttäessä osanneet itsekään kertoa mitä siinä pitää todistaa. Koska nämä todistukset ovat puhtaasti sakasalainen ilmiö, on puhekielessä tullut käyttöön termi "TÜV-hyväksyntä". Mitään muutakaan kun ei käytännössä ole ollut saatavilla. Vastaavan todistuksen pystyy kuitenkin kirjoittamaan mikä tahansa muukin "hyväksytty tutkimuslaitos". VTT Expert Services on tällainen tutkimuslaitos ja siellä me ihan itse (kun tuossa aikaisemmin oli pientä epäilyä tämän tiimolta) teetämme todistukset, joilla katsastus onnistuu.

                              VTT:n pätevyysalueelta ei tosiaan löydy iskareita, mutta ei löydy keneltäkään muultakaan. Tämä johtuu siitä, että kun ei ole mitään virallisia vaatimuksia, ei voi myöskään olle akkreditointia sellaisten pätevään arviomiseen.
                              Originally posted by Mamasan.fi @miata foorumit
                              Trafilta on kysytty etukäteen mitkä kaikki laitokset ovat kelvollisia todistuksia kirjoittamaan. VTT Expert Services kuuluu tähän porukkaan. Muutenkin Trafin omissa ohjeissa puhutaan vain hyväksytyistä tutkimuslaitoksista. Maailmassa ei ole yhtäkään laitosta, jolla olisi erityiset iskari krediitit, koska niille ole mitään vaatimuksia. Ei siis edes TÜV:llä. Myöskään TÜV-lappu ei sisällä minkäänlaista testausdataa vaan ainoastaan mittoja ja ulkonäon kuvailua, sekä listan autoista johon ko. tuote sopii. Loput sivut on ohjeita saksalaiselle katsurille. Huvittavaahan tässä on oikeastaan juuri se, että paperit ovat rehellisesti sanottuna aika nollainformaatiodokumentteja. Trafille kuitenkin riittää, että paperissa on "oikean" tahon leima lapussa lukee, että "voi asentaa". Ei ne oikein muutakaan voi vaatia kun ei ole mitään säädöspohjaa.

                              Tämä on jo kustannuksiltaan meille niin megaluokan projekti, että taustat on kyllä selvitetty. Ehkä tämä keskustelu kertookin enemmän Trafista; autoharrastajien on vaikea uskoa, että kerrankin joku voisi oikeasti olla mahdollista!
                              Last edited by Pazi88; 10-12-2013, 18:15.

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              • Aleksei
                                Newbiemmer
                                • Dec 2013
                                • 8
                                • Espoo

                                Originally posted by mapa View Post
                                Todellisuudessa mitään virallisia lappuja siis ei ole?
                                Mitä tarkoitat tällä? Kuten edellä muualta kopioitua, ihan yhtä virallisia ovat VTT:n kuin TÜV:in laput. Jälkimmäisistä on vaan tullut yleinen käytäntö eikä vähiten siksi (ja tämä on katsastusmiestenkin myöntämä seikka) että ne ovat saksaa eikä niitä osata täällä juurikaan lukea.

                                Comment

                                Working...
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎