Maalaustopic 3

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • topiiz
    replied
    Originally posted by Skarpa View Post
    Varoituksen sana Dinitrol 410UV saumakitistä: 2-k uretaanimaali ei tartu ollenkaan sen päälle. Onneksi mulla on välissä 3M 08800 röpömassa, joka tarttui hyvin. Mutta sisätiloihin on varmaan pakko kokeilla akryylia tai epoksipohjaa kittien päälle. Oliko muilla kokemusta akryylista tuon massan päällä?
    2k polyuretaanimaali ainakin tarttui itellä kyseiseen saumakittiin ongelmitta.

    Leave a comment:


  • mikae34
    replied
    Originally posted by Skarpa View Post
    Näin se lienee tehtävä. Ajattelin, jos koku suoraan osaisoisanoa. (ja silloinkin varmaan kokeilisin ensin). 2-k suorakiiltoakryylia meinasin ainakin kokeilla. Yksikomponenttisiin en mielelläni lähde. Massa ei lähtenyt pehmenemään tai kiehumaan, mutta pintamaali vain pisaroitui sen päälle tarttumatta.
    Kyseessä oli siis hylkimisreaktio. Tuo dinitrolhan on polyuretaanipohjainen massa ja käyttämäsi uretaanimaalin koostumus nyt sattui riitelemään tuon polyuretaanimassan kanssa sopivasti. Siirtymällä eripohjaiseen maalityyppiin, kuten akryyli, uskoisin homman onnistuvan. Jos tuolla uretaanimaalilla haluaisi maalata niin siihen massan ja uretaanimaalin väliin pitäisi vetää pensselillä joku aine, joka eristäisi nuo kaksi toisistaan. Siinä varmaan voisi toimia välissä joku elastinen vesiohenteinen lateksityyppinen maalikerros, jonka kanssa tuo uretaani ei keskustele.

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by mikae34 View Post
    Turha arpoa vaan testaa. Vedä sitä saumakittiä jonkun levyn palan päälle ja testaa eri maaleja siihen. Eikös noiden saumakittien päälle autoteollisuudessa vedetä värimassaa? Monessa 2k maalissa on niin voimakas liuotin, että tuollaiset 1k massat ei oikein sitä siedä. Suorakiilto akryyliä varmaan itse kokeilisin ensimmäiseksi, mutta sitäkin ensin sen levyn päällä.
    Näin se lienee tehtävä. Ajattelin, jos koku suoraan osaisoisanoa. (ja silloinkin varmaan kokeilisin ensin). 2-k suorakiiltoakryylia meinasin ainakin kokeilla. Yksikomponenttisiin en mielelläni lähde. Massa ei lähtenyt pehmenemään tai kiehumaan, mutta pintamaali vain pisaroitui sen päälle tarttumatta.

    Leave a comment:


  • mikae34
    replied
    Originally posted by Skarpa View Post
    Kontissa ja matkustamossa kun on jo epoksi ja saumakitti, niin houkuttelis vetää pintamaali päälle ilman välikerroksia. Tietäis vaan varmaksi, mikä toimii ton saumakitin päällä.
    Turha arpoa vaan testaa. Vedä sitä saumakittiä jonkun levyn palan päälle ja testaa eri maaleja siihen. Eikös noiden saumakittien päälle autoteollisuudessa vedetä värimassaa? Monessa 2k maalissa on niin voimakas liuotin, että tuollaiset 1k massat ei oikein sitä siedä. Suorakiilto akryyliä varmaan itse kokeilisin ensimmäiseksi, mutta sitäkin ensin sen levyn päällä.
    Last edited by mikae34; 09-10-2019, 09:05.

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by pazq View Post
    Ite heitin upol 1k happoa ja se on kyllä kestänyt. Siinä toki hinkat ym vielä kaverina ja pari vuotta on ollu ajossa auto jo.
    Kontissa ja matkustamossa kun on jo epoksi ja saumakitti, niin houkuttelis vetää pintamaali päälle ilman välikerroksia. Tietäis vaan varmaksi, mikä toimii ton saumakitin päällä.
    Last edited by Skarpa; 08-10-2019, 23:26.

    Leave a comment:


  • pazq
    replied
    Originally posted by Skarpa View Post
    Varoituksen sana Dinitrol 410UV saumakitistä: 2-k uretaanimaali ei tartu ollenkaan sen päälle. Onneksi mulla on välissä 3M 08800 röpömassa, joka tarttui hyvin. Mutta sisätiloihin on varmaan pakko kokeilla akryylia tai epoksipohjaa kittien päälle. Oliko muilla kokemusta akryylista tuon massan päällä?
    Ite heitin upol 1k happoa ja se on kyllä kestänyt. Siinä toki hinkat ym vielä kaverina ja pari vuotta on ollu ajossa auto jo.

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Varoituksen sana Dinitrol 410UV saumakitistä: 2-k uretaanimaali ei tartu ollenkaan sen päälle. Onneksi mulla on välissä 3M 08800 röpömassa, joka tarttui hyvin. Mutta sisätiloihin on varmaan pakko kokeilla akryylia tai epoksipohjaa kittien päälle. Oliko muilla kokemusta akryylista tuon massan päällä?

    Leave a comment:


  • mikae34
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Laitetaan omaa kokemusta, ensimmäinen auton maalaus jonka suoritin.
    5000€ pyytivät pohjatöineen ja pohjatöillä ylimaalaus 2000-2500€, väri mattamusta.

    Kävin maalit automaalit.net kaupasta 176,80€ ja hallilla yhtenä perjantai iltana sutaisin maalit edellisenä päivänä 240 karhennettuun pintaan 35€ ruiskulla.
    Pisteet omasta viitseliäisyydestä ja tuossa kuvassa näyttää kyllä ihan siistiltä mutta mahtaa olla melkoinen jos tosiaan kaksnelikymppisen päälle olet vetänyt...

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Laitetaan omaa kokemusta, ensimmäinen auton maalaus jonka suoritin.
    5000€ pyytivät pohjatöineen ja pohjatöillä ylimaalaus 2000-2500€, väri mattamusta.

    Kävin maalit automaalit.net kaupasta 176,80€ ja hallilla yhtenä perjantai iltana sutaisin maalit edellisenä päivänä 240 karhennettuun pintaan 35€ ruiskulla.
    Last edited by BMW525Xda; 07-10-2019, 18:12.

    Leave a comment:


  • mikae34
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Nyt on testattu maalausta Normaalin tuotteilla siten, että pohjamaali kuivui vuorokauden ennen pintamaalausta. Lopputulos oli huomattavasti parempi näin tehtynä. Maali kuivui nopeammin, pinta on kovempi ja kiiltokin parempi.
    Kiitos infosta, näin oletinkin.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by mikae34 View Post

    Kun ehdit niin tee se pohjamaalin seuraavaan päivään kuivumistesti ja raportoi, koska itseänikin se kiinnostaa miten se seuraavana päivänä käyttäytyy kun päälle maalataan ksyleenikamaa. Onko se pinta nyt kuinka kova jos kynnellä koitat? Tosiaan ei se ero ole niin valtaisa kuin kuvittelisit. Se puolikiiltäväkin kun on kuitenkin kiiltävän puolella asteikossa eikä suinkaan mikään matta. Siinä on vielä alempana asteikossa puolihimmeäkin ennen himmeää. Allaolevan kuvan kasin perämurikka on maalattu puolikiiltävällä.
    Nyt on testattu maalausta Normaalin tuotteilla siten, että pohjamaali kuivui vuorokauden ennen pintamaalausta. Lopputulos oli huomattavasti parempi näin tehtynä. Maali kuivui nopeammin, pinta on kovempi ja kiiltokin parempi.

    Leave a comment:


  • DerMeister
    replied
    Alkuperäisiin E-coat, epoksi ym. pinnoille karhennus esim. punaisella villalla tai koneella p320, mutta ei missään nimessä puhki mistään. Ja näihin aina non-sanding filleri ennen pintamaalia.

    Tarvike osiin ei faktatietoa, mutta samalla periaatteella oon muutamia tehnyt ilman ongelmia.. Toki kannattaa kokeilla sulaako tinneriin tai ohenteeseen, ja jos näin - kokonaan pois.

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Alkuperäisosissa varastomaali on ihan tiukkaa tavaraa. Tarvikepelleissä se taas ei ole kiinni paljon millään. Eron huomaa maalia poistaessakin. Orggisosiin olen jättänyt alkuperäisen maalin, tarvikeosat taas vetänyt puhtaalle pellille.

    Leave a comment:


  • MikeDry
    replied
    Itsellä on myös sama tilanne, kun toiset on sanonut että karhennus ja suoraan päälle pohjamaali ja väri, sitten toiset sanoo että pellille asti ja sieltä aloittaa, kun ajan kanssa se varastomaali voi lähteä palasina irti, jonkun ajan päästä. Sen oon huomannut että tuossa kesän kun seiso ulkona autossa kiinni, niin aurinko teki siinä pinnasta heikomman, eli irtoaa helpommin kuin se mikä ei ollut auringon käsittelyssä

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Miten olette esikäsitelleet irtopeltiosat ?.

    Ostin uuden lokasuojan ja mietin että vedänkö pellille asti pois mustan ”varastomaalin” ja onko järkevintä poistaa maalinpoistoaineella vai hiomalla :think

    Vai pelkkä karhennus 600-800 paperilla ja maali päälle ?

    Leave a comment:

Working...
X