Announcement

Collapse
No announcement yet.

Webaston toiminnasta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • böntti
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2011
    • 2857
    • Tampere

    E39:n kohdalla homma onnistuu koodaamalla, ei tartte modata letkuja.
    -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
    -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
    -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
    -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

    -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

    Comment

    • elli
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2010
      • 199
      • Joensuu

      Originally posted by böntti View Post
      E39:n kohdalla homma onnistuu koodaamalla, ei tartte modata letkuja.
      No ei kyllä onnistunut. Ei puhalla lämmintä sisälle kun laittaa webaston puhelimella käyntiin vaikka koodattiin. Puhaltaa kyllä sisälle muttei kuumaa ilmaa. Puolessa tunnissa lämpeni auto 6 astetta sisältä.

      Sitten sellanen kysymys että eikös vesipumppu lähde pyörimään samalla kun webasto? Eli tuleeko niille eri kautta virrat?
      e91 325d m-sport

      ex. e34 525iA, e39 530d

      Comment

      • böntti
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2011
        • 2857
        • Tampere

        Onnistuu kyllä koodaamalla ja käynnistys tulee radioon jos autossa on MID tai navi. Auton pitää toki olla kunnossa. Sitähän minä en tiedä että mitä on koodattu.

        Lähteekö webasto käyntiin ja pysyy käynnissä? Lämpeneekö moottori? Käynnistyykö webaston vesipumppu? Nämä kaikki pitää tapahtua. Webasto ohjaa vesipumppua suoraan.
        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

        Comment

        • elli
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2010
          • 199
          • Joensuu

          Originally posted by böntti View Post
          Onnistuu kyllä koodaamalla ja käynnistys tulee radioon jos autossa on MID tai navi. Auton pitää toki olla kunnossa. Sitähän minä en tiedä että mitä on koodattu.

          Lähteekö webasto käyntiin ja pysyy käynnissä? Lämpeneekö moottori? Käynnistyykö webaston vesipumppu? Nämä kaikki pitää tapahtua. Webasto ohjaa vesipumppua suoraan.
          Autoon asennettu remucin ohjaus. Lähti hienosti käyntiin kun puhelimesta käyntiin laitoin koodauksen jälkeen. Webasto pyöri kokoajan eli näinollen vesipumpun pitäisi myös pyöriä? Koska eikös se itsensä sammuta jos meinaa vesi kuumua liikaa? Pyöri sen puoli tuntia. Moottorin lämmöt ei mittarin mukaan noussut mihinkään ja sisälämpötila nousi 6 astetta. Midistä pikselit sen verran pimeänä että sieltä en ajastusta löydä ennenkö on korjattu. Mie en koodauksesta itse juurikaan ymmärrä. HTK12 koodasi webaston esilämmityksen. Puhallin siis myös lähti päälle ja tuulilasille puhalti haaleaa ilmaa. Näin ollen oletan että letkutus pitää muuttaa jotta kunnolla kuumaa puhaltaisi. Ajon aikana auto lämpenee hienosti eli itse webastossa tuskin vikaa?

          Edit: Manuaali-ilmastoinnilla siis auto. Pitäsikö puhaltimen olla säädetty täysin kuumalle/täysille tai onko tällä ylipäätänsä merkitystä sisälle pöhisevän ilman kannalta kun auto ei ole käynnissä?

          Taidan nyt ihan ensiks kuitenkin yrittää jonkun tietävämmän henkilön tutkimaan että lähteekö se vesipumppu päälle ja kiertääkö vesi kunnolla jokapaikkaan. Topicin alkupäässä vaan oli juttua justiinsa tuosta, että letkutusta pitää mahdollisesti muuttaa, että weba lämmittää sekä moottorin, että sisätilat kun kyseessä alkuperäinen webasto
          Last edited by elli; 13-12-2015, 20:30.
          e91 325d m-sport

          ex. e34 525iA, e39 530d

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9158
            • Oulu

            Jos kerran on manuaali-ilmastoinnilla, niin lämpötila-asetus maksimiin, jotta vesiventtiilit ovat täysin auki. Koska kaikki kierto menee sisäkennon kautta, Webasto on varmaankin toiminut vain osateholla.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • elli
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2010
              • 199
              • Joensuu

              Originally posted by Clavurion View Post
              Jos kerran on manuaali-ilmastoinnilla, niin lämpötila-asetus maksimiin, jotta vesiventtiilit ovat täysin auki. Koska kaikki kierto menee sisäkennon kautta, Webasto on varmaankin toiminut vain osateholla.
              Nyt onlämmöt ruuvattu täysille ja testaan taas kunhan töihin lähden että vaikuttaako asiaan. Jos ei vieläkään lämpene niin mitähän seuraavaks?
              e91 325d m-sport

              ex. e34 525iA, e39 530d

              Comment

              • Jamppa81
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2015
                • 445
                • Helsinki

                Samassa junassa ollaan.
                "Vietin viikonlopun tallissa kaikkea puuhaillessa ja siinä samalla sitten tutkin tarkemmin webaston sielunelämää. Webastolta tuleva letku, se samainen jossa on ilmaruuvi, lämpenee letkun päältä mitattuna reippaaseen 40 asteeseen. Se on varmaankin riittävä lämpötila. Lämmin vesi tulee vesiventtiilille asti ja jatkaa matkaansa hieman viileämpänä kohti kennoa. Kennolle menevä vesi on about 30 asteista. Ehkä enemmänkin, muttei kuitenkaan enää niin kuumaa kuin heti webastolta tullessaan. Webastolle palaava letku ei lämpene missään vaiheessa. Onko vesiventtiilin ja kennon välissä tai jossain heti kennon jälkeen jotain joka voisi estää vettä kiertämästä?
                Webasto lopettaa polton aika tiuhaan tahtiin. Vahva mutu on, että se tunnistaa jostain veden lämpötilan ja polttaa sen mukaan mitä tarvii. Ja nyt kun vesi ei kunnolla kierrä, niin se katkoo sen takia polttoakin.
                Ilmaruuvista tuli hetken ilmaa, ei mitenkään kamalasti ja voi olla etten saanut kaikkea ilmaa vieläkään pois. Onko tuohon jotain parempaa keinoa olemassa kuin vaan ruuvailla auki ja kiinni?
                Mittasin myös vesiventtiilille tulevan johdon, mutten saanut mitään arvoja sieltä webaston ollessa käynnissä. Se ei varmaankaan anna sinne mitään komentoja. Vesiventtiilin käytin pöydällä ja sisällä oli kaikki kunnossa. Letkumuutoksia en myöskään tehnyt koska en ollut aivan varma mitä pitää muuttaa ja mihin.
                Yhteenvetona tulin siihen tulokseen, että webasto toimii aivan oikein, mutta joku muu estää veden kiertämisen."

                Comment

                • elli
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2010
                  • 199
                  • Joensuu

                  Alan kans epäillä että mulla ei tuolla vesi kunnolla kierrä. Nyt oli lämmöt säädetty täysille ja lämmennyt sisätilat 9 astetta puolessa tunnissa. Pitää huomenna yrittää saada auto nosturille ja joku nerompi kaveriks tutkimaan.
                  e91 325d m-sport

                  ex. e34 525iA, e39 530d

                  Comment

                  • Jamppa81
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2015
                    • 445
                    • Helsinki

                    Nosturista ei varsinaisesti ole hyötyä, parhaiten letkuihin pääsee käsiksi yläkautta. Kuskinpuolen raitisilmakoppa vaan pois. Webastoonkin pääsee käsiksi ihan tunkin avulla.

                    Comment

                    • Esal
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2009
                      • 1344
                      • Lempäälä

                      Tuossa kun on parikin tapausta joissa ei webasto lämmitä kun heikosti, niin käyköhän webasto osateholla, kuten tuossa aiemmin epäiltiinkin? Täysillä polttoainepumppu naputtaa n. 2 kertaa sekunnissa ja puoliteholla n. 1 kerran sekunnissa. Ja kun sanotaan että webastolle tuleva paluuletku ei lämpene ollenkaan, niin eihän se ole periaatteessa mahdollista. Täysin kylmä iso kone ei kyllä kovin äkkiä lämpene jos webasto puoliteholla ja sekin lämpö viilenee ensin lämppärin kennolla.

                      Kokemukseni on että esim. m57 koneen lämmitykseen ei pakkasella 30 min riittänyt, vaan olin säätänyt webaston kaukosäätimestä (t100) käyntiajan 40 minuuttiin. Sekään ei oikeasti riittänyt mutta akun kesto tulee vastaan.
                      *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                      Comment

                      • Jamppa81
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2015
                        • 445
                        • Helsinki

                        Originally posted by Esal View Post
                        Tuossa kun on parikin tapausta joissa ei webasto lämmitä kun heikosti, niin käyköhän webasto osateholla, kuten tuossa aiemmin epäiltiinkin? Täysillä polttoainepumppu naputtaa n. 2 kertaa sekunnissa ja puoliteholla n. 1 kerran sekunnissa.
                        Minulla se naksuminen on juurikin tuota kerran sekunnissa luokkaa. Alussa pari nopeampaa ja sitten hitaita tasaisesti. Millä sitä nopeutta sitten voi muuttaa?
                        Originally posted by Esal View Post
                        Ja kun sanotaan että webastolle tuleva paluuletku ei lämpene ollenkaan, niin eihän se ole periaatteessa mahdollista. Täysin kylmä iso kone ei kyllä kovin äkkiä lämpene jos webasto puoliteholla ja sekin lämpö viilenee ensin lämppärin kennolla.
                        Miten se ei ole mahdollista että vesi palaa kylmänä takaisin webastolle? Varsinkin jos se viilenee jo kennolla?

                        Comment

                        • Esal
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2009
                          • 1344
                          • Lempäälä

                          Kyllä se itse säätää sitä tehoa, jos vaikka kone on jo lämmin. En nyt ole katsonut missä moottorin lämpötilassa se alkaa rajoittamaan, mutta käytännössä lämmittäessään se kyllä on omissa autoissani pääosin ollut täysteholla.
                          Kyllähän tuo viittaa siihen että vesi tosiaan ei kierrä kunnolla ja rajoittaa sen takia tehoja. Sitä tuolla kommentilla paluulämmöstä juuri tarkoitin, että jos se pohottaa täysillä niin kyllä se paluuvesikin siitä alkaa pikkuhiljaa lämpiämää.
                          Muistaakseni vesiventtiili on auki lepotilassa eli jos nappaa johdon siitä irti, pitäisi veden virrata ainakin vapaasti? Ellei sitten tuolle ole valvontaa ja mene vikatilaan johto irti? Pyöriikö auton oma kiertovesipumppu (jos on), pitäisi vähän täristä kädellä koittaen.
                          *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                          Comment

                          • Peasant
                            Newbiemmer
                            • Feb 2014
                            • 19
                            • F1nland

                            Minulla webasto on asennettu vesiventtiilin ja lämmityslaitteenkennon väliin. Autossa manuaali lämmityslaite. Puhallin pitää olla päällä että auton vesipumppu käynnistyy, muuten vesi ei kierrä.

                            20min tohina -15 kelillä lämmittää nesteen E83:n 2.0d moottorissa 50 asteeseen. Ohjaamo ei juurikaan ehdi lämmetä hitaimmalla puhaltimen nopeudella, muttei tarvitsekaan, kun äkkiä se lämpenee auton käydessä.

                            Comment

                            • WSE1
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 3242
                              • Suomusjärvi

                              Tehoa pudotetaan webastolla 65C jälkeen ja kokonaan lämmitys loppuu 75C. Syitä jatkuvalla puoliteholla käymiseen voi olla joko viallinen lämpöanturi webaston kortilla tai huono veden kierto jolloin lämpö seilaa siellä 65-75 välissä webastolla, mutta kulkeutuu huonosti eteenpäin kun vesi kiertää laiskasti, jos vesi ei kierrä lainkaan webasto ehtii kyllä kiehua. Jos weba käynnistyksen jälkeen ehtii täysteholle (=nopeampi pumpun nakse) mutta palaa sen jälkeen pysyvästi puoliteholle, taikka keittää, niin vika on veden kierrossa, mutta jää heti puoliteholle vika on lämpöanturissa.

                              Comment

                              • Tomba87
                                BTCF Member
                                • Oct 2004
                                • 4029
                                • Imatra

                                Originally posted by Tomba87 View Post
                                ´02 X5 3.0 bensa ja orkkis webasto, kuuluisiko tässä olla kaukosäädin?
                                Originally posted by e46touring View Post
                                Laske montako johdinta on WEBASTO:ssa olevassa 6 napaisessa liittimessä?
                                JOS johtimia 3 kpl ja 6 nap. liittimen 1 pinnissä (johdin valkoinen/vihreä) niin peräkontista akun vierestä löytyy ainakin pistoke mihin webaston kauko-ohjain modulin saa kytkettyä
                                Originally posted by Tomba87 View Post
                                Kyllä on juuri tuollainen liitin kuin sanoit. Peräkonttiin en ole vielä kurkistanut.
                                Tuossa yksi päivä peräkärrin sähköjen toimimattomuutta tutkittuani, huomasin että siellähän näyttäisi olevan se kauko-ohjain moduuli valmiina. Jos tilaan ebaysta käytetyn kaukosäätimen, niin saako sen paritettua tuohon autoon?
                                Last edited by Tomba87; 25-12-2015, 18:13.
                                Luukku auki ja risut kyytiin

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎