E39:n kohdalla homma onnistuu koodaamalla, ei tartte modata letkuja.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Webaston toiminnasta
Collapse
X
-
Originally posted by böntti View PostE39:n kohdalla homma onnistuu koodaamalla, ei tartte modata letkuja.
Sitten sellanen kysymys että eikös vesipumppu lähde pyörimään samalla kun webasto? Eli tuleeko niille eri kautta virrat?e91 325d m-sport
ex. e34 525iA, e39 530d
Comment
-
-
Onnistuu kyllä koodaamalla ja käynnistys tulee radioon jos autossa on MID tai navi. Auton pitää toki olla kunnossa. Sitähän minä en tiedä että mitä on koodattu.
Lähteekö webasto käyntiin ja pysyy käynnissä? Lämpeneekö moottori? Käynnistyykö webaston vesipumppu? Nämä kaikki pitää tapahtua. Webasto ohjaa vesipumppua suoraan.-Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
-Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
-Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
-Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms
-BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.
Comment
-
-
Originally posted by böntti View PostOnnistuu kyllä koodaamalla ja käynnistys tulee radioon jos autossa on MID tai navi. Auton pitää toki olla kunnossa. Sitähän minä en tiedä että mitä on koodattu.
Lähteekö webasto käyntiin ja pysyy käynnissä? Lämpeneekö moottori? Käynnistyykö webaston vesipumppu? Nämä kaikki pitää tapahtua. Webasto ohjaa vesipumppua suoraan.
Edit: Manuaali-ilmastoinnilla siis auto. Pitäsikö puhaltimen olla säädetty täysin kuumalle/täysille tai onko tällä ylipäätänsä merkitystä sisälle pöhisevän ilman kannalta kun auto ei ole käynnissä?
Taidan nyt ihan ensiks kuitenkin yrittää jonkun tietävämmän henkilön tutkimaan että lähteekö se vesipumppu päälle ja kiertääkö vesi kunnolla jokapaikkaan. Topicin alkupäässä vaan oli juttua justiinsa tuosta, että letkutusta pitää mahdollisesti muuttaa, että weba lämmittää sekä moottorin, että sisätilat kun kyseessä alkuperäinen webastoLast edited by elli; 13-12-2015, 20:30.e91 325d m-sport
ex. e34 525iA, e39 530d
Comment
-
-
Jos kerran on manuaali-ilmastoinnilla, niin lämpötila-asetus maksimiin, jotta vesiventtiilit ovat täysin auki. Koska kaikki kierto menee sisäkennon kautta, Webasto on varmaankin toiminut vain osateholla.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View PostJos kerran on manuaali-ilmastoinnilla, niin lämpötila-asetus maksimiin, jotta vesiventtiilit ovat täysin auki. Koska kaikki kierto menee sisäkennon kautta, Webasto on varmaankin toiminut vain osateholla.e91 325d m-sport
ex. e34 525iA, e39 530d
Comment
-
-
Samassa junassa ollaan.
"Vietin viikonlopun tallissa kaikkea puuhaillessa ja siinä samalla sitten tutkin tarkemmin webaston sielunelämää. Webastolta tuleva letku, se samainen jossa on ilmaruuvi, lämpenee letkun päältä mitattuna reippaaseen 40 asteeseen. Se on varmaankin riittävä lämpötila. Lämmin vesi tulee vesiventtiilille asti ja jatkaa matkaansa hieman viileämpänä kohti kennoa. Kennolle menevä vesi on about 30 asteista. Ehkä enemmänkin, muttei kuitenkaan enää niin kuumaa kuin heti webastolta tullessaan. Webastolle palaava letku ei lämpene missään vaiheessa. Onko vesiventtiilin ja kennon välissä tai jossain heti kennon jälkeen jotain joka voisi estää vettä kiertämästä?
Webasto lopettaa polton aika tiuhaan tahtiin. Vahva mutu on, että se tunnistaa jostain veden lämpötilan ja polttaa sen mukaan mitä tarvii. Ja nyt kun vesi ei kunnolla kierrä, niin se katkoo sen takia polttoakin.
Ilmaruuvista tuli hetken ilmaa, ei mitenkään kamalasti ja voi olla etten saanut kaikkea ilmaa vieläkään pois. Onko tuohon jotain parempaa keinoa olemassa kuin vaan ruuvailla auki ja kiinni?
Mittasin myös vesiventtiilille tulevan johdon, mutten saanut mitään arvoja sieltä webaston ollessa käynnissä. Se ei varmaankaan anna sinne mitään komentoja. Vesiventtiilin käytin pöydällä ja sisällä oli kaikki kunnossa. Letkumuutoksia en myöskään tehnyt koska en ollut aivan varma mitä pitää muuttaa ja mihin.
Yhteenvetona tulin siihen tulokseen, että webasto toimii aivan oikein, mutta joku muu estää veden kiertämisen."
Comment
-
-
Tuossa kun on parikin tapausta joissa ei webasto lämmitä kun heikosti, niin käyköhän webasto osateholla, kuten tuossa aiemmin epäiltiinkin? Täysillä polttoainepumppu naputtaa n. 2 kertaa sekunnissa ja puoliteholla n. 1 kerran sekunnissa. Ja kun sanotaan että webastolle tuleva paluuletku ei lämpene ollenkaan, niin eihän se ole periaatteessa mahdollista. Täysin kylmä iso kone ei kyllä kovin äkkiä lämpene jos webasto puoliteholla ja sekin lämpö viilenee ensin lämppärin kennolla.
Kokemukseni on että esim. m57 koneen lämmitykseen ei pakkasella 30 min riittänyt, vaan olin säätänyt webaston kaukosäätimestä (t100) käyntiajan 40 minuuttiin. Sekään ei oikeasti riittänyt mutta akun kesto tulee vastaan.*** E53 X5 3.0d 2005 ***
Comment
-
-
Originally posted by Esal View PostTuossa kun on parikin tapausta joissa ei webasto lämmitä kun heikosti, niin käyköhän webasto osateholla, kuten tuossa aiemmin epäiltiinkin? Täysillä polttoainepumppu naputtaa n. 2 kertaa sekunnissa ja puoliteholla n. 1 kerran sekunnissa.
Originally posted by Esal View PostJa kun sanotaan että webastolle tuleva paluuletku ei lämpene ollenkaan, niin eihän se ole periaatteessa mahdollista. Täysin kylmä iso kone ei kyllä kovin äkkiä lämpene jos webasto puoliteholla ja sekin lämpö viilenee ensin lämppärin kennolla.
Comment
-
-
Kyllä se itse säätää sitä tehoa, jos vaikka kone on jo lämmin. En nyt ole katsonut missä moottorin lämpötilassa se alkaa rajoittamaan, mutta käytännössä lämmittäessään se kyllä on omissa autoissani pääosin ollut täysteholla.
Kyllähän tuo viittaa siihen että vesi tosiaan ei kierrä kunnolla ja rajoittaa sen takia tehoja. Sitä tuolla kommentilla paluulämmöstä juuri tarkoitin, että jos se pohottaa täysillä niin kyllä se paluuvesikin siitä alkaa pikkuhiljaa lämpiämää.
Muistaakseni vesiventtiili on auki lepotilassa eli jos nappaa johdon siitä irti, pitäisi veden virrata ainakin vapaasti? Ellei sitten tuolle ole valvontaa ja mene vikatilaan johto irti? Pyöriikö auton oma kiertovesipumppu (jos on), pitäisi vähän täristä kädellä koittaen.*** E53 X5 3.0d 2005 ***
Comment
-
-
Minulla webasto on asennettu vesiventtiilin ja lämmityslaitteenkennon väliin. Autossa manuaali lämmityslaite. Puhallin pitää olla päällä että auton vesipumppu käynnistyy, muuten vesi ei kierrä.
20min tohina -15 kelillä lämmittää nesteen E83:n 2.0d moottorissa 50 asteeseen. Ohjaamo ei juurikaan ehdi lämmetä hitaimmalla puhaltimen nopeudella, muttei tarvitsekaan, kun äkkiä se lämpenee auton käydessä.
Comment
-
-
Tehoa pudotetaan webastolla 65C jälkeen ja kokonaan lämmitys loppuu 75C. Syitä jatkuvalla puoliteholla käymiseen voi olla joko viallinen lämpöanturi webaston kortilla tai huono veden kierto jolloin lämpö seilaa siellä 65-75 välissä webastolla, mutta kulkeutuu huonosti eteenpäin kun vesi kiertää laiskasti, jos vesi ei kierrä lainkaan webasto ehtii kyllä kiehua. Jos weba käynnistyksen jälkeen ehtii täysteholle (=nopeampi pumpun nakse) mutta palaa sen jälkeen pysyvästi puoliteholle, taikka keittää, niin vika on veden kierrossa, mutta jää heti puoliteholle vika on lämpöanturissa.
Comment
-
-
Originally posted by Tomba87 View Post´02 X5 3.0 bensa ja orkkis webasto, kuuluisiko tässä olla kaukosäädin?Originally posted by e46touring View PostLaske montako johdinta on WEBASTO:ssa olevassa 6 napaisessa liittimessä?
JOS johtimia 3 kpl ja 6 nap. liittimen 1 pinnissä (johdin valkoinen/vihreä) niin peräkontista akun vierestä löytyy ainakin pistoke mihin webaston kauko-ohjain modulin saa kytkettyäOriginally posted by Tomba87 View PostKyllä on juuri tuollainen liitin kuin sanoit. Peräkonttiin en ole vielä kurkistanut.Last edited by Tomba87; 25-12-2015, 18:13.Luukku auki ja risut kyytiin
Comment
-
Comment