Announcement

Collapse
No announcement yet.

Xenon jälkiasennus valoista!

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Esal
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1344
    • Lempäälä

    On ollut vajaan vuoden 35w "vanhanmallinen" xenonsarja e46 kiinni. Umpiot on Depon projektorilla ja kaikki ollut ok, valokuvio, syttyminen, ei palaneen lampun ilmoitusta yms. Nyt laitoin pitkiin 55w (50w) sarjat suoraan valoliittimiin, syttyy ekalla hieman aaltoillen värisävyn vaihdellessa, uusinta sytytys ok ja valoa riittää .

    Mutta nyt nämä aiemmin asennetut alkoi syttymään räpsähdellen 4-5 kertaa säännöllisellä jaksolla, ilmeisesti palaneen polttimon tunnistus? Jos valot laittaa käsin virtojen jälkeen ei tätä tapahdu. Pitäisikö nyt koodata valot xenoneille?

    Pitkät kytkiessä ekaa kertaa ajossa korkeudensäätö niiasi, taitaisi olla syytä laittaa relesarja.
    *** E53 X5 3.0d 2005 ***

    Comment

    • sassi
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2008
      • 412
      • Nivala

      Kysytäänpä täältäkin, vaikka asiasta onkin jo tuolla E90 viestiketjussa:

      Nimimerkki Casull huomasi surkean valokuvion syytä selvittäessään, että H7 halogenissa hehkulanka ei olekaan keskellä poltinta, vaan ehkulangan polttopiste on n. 2,5mm alempana kuin jälkiasennussarjan xenonpolttimossa. Tämä tietysti aiheuttaa sen, että valokuvio on xenonpolttimolla päin perberiä





      Minkähän takia tarvikesarjojen valmistajat ei ole ottaneet tuota huomioon?

      Sama ongelmahan on H4 polttimossakin, mutta siinä sen vuoksi että H4 polttimossa on 2 hehkulankaa, lyhyille ja pitkille omansa. Yleisimmässä xenonversiossa liikutetaan solenoidilla poltinta varjostimen taakse (lyhyet) ja pois sieltä (pitkät)
      H4 sarjoja on kahdellakin polttokammiolla, mutta näistä ei ole henkilökohtaista kokemusta (vaatii siten 2 ballastia/poltin)

      Mahtaako sama ongelma olla myös H1 ja H3 polttimoissa? Pikaisen kuvahaun mukaan ne näyttää kuitenkin aika symmetrisiltä
      --
      Sassi
      - F10 530d
      - KTM 690 Enduro
      Ex. E90 330d, E46 330d

      Comment

      • hattiwatti
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2008
        • 255
        • Vantaa

        Originally posted by sassi View Post
        Kysytäänpä täältäkin, vaikka asiasta onkin jo tuolla E90 viestiketjussa:

        Nimimerkki Casull huomasi surkean valokuvion syytä selvittäessään, että H7 halogenissa hehkulanka ei olekaan keskellä poltinta, vaan ehkulangan polttopiste on n. 2,5mm alempana kuin jälkiasennussarjan xenonpolttimossa. Tämä tietysti aiheuttaa sen, että valokuvio on xenonpolttimolla päin perberiä
        Tuota epäilin itsekkin syyksi E46ssa kun valokuvio oli mitä sattuu vaihdon jälkeen

        Comment

        • Casull
          Bimmer Fanatic
          • May 2010
          • 207
          • Nivala

          H7:ssa hehkulanka on myös hiukan sivussa polttimon rungon keskilinjalta.
          Tuon voi korjata asentamalla "erilaisin virityksin" xenon-polttimon hiukan vinoon, E90:n tapauksessa alaviistoon.

          H1-poltin on symmetrinen jolloin valokuvio on myös xenoneilla aika kohdallaan.

          H3-muunnossarjoista ei ole kokemuksia, mutta vakio H3 on symmetrinen.
          Siinä lanka on polttimon runkoon nähden poikittain, noissa muissa se on pitkittäin.
          Tällä tuskin on mitään merkitystä, kunhan vain xenonin polttokammion keskipiste sattuu samaan kohtaan kuin halogeenin langan keskipiste.
          Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
          Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911

          Comment

          • metake
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2008
            • 331
            • Janakkala

            Originally posted by sassi View Post
            Tämä tietysti aiheuttaa sen, että valokuvio on xenonpolttimolla päin perberiä

            Minkähän takia tarvikesarjojen valmistajat ei ole ottaneet tuota huomioon?
            Olisikohan hyvin pitkälti sen vuoksi, että näitä sarjoja ei mitenkään ole tarkoitettu laadukkaiksi, vaan halvoiksi korvikkeiksi aidoille xenon-umpioille/polttimoille sellaisille henkilöille jotka hakevat sitä halvinta ratkaisua.

            Jos ajatellaan että tuollaisen Made in China -sarjan saa täällä hintaan 50 eur ja siitä vähennetään rahdit ja tullit sekä jokunen välikäsien kate, niin ei paljon Kiinanpojalle jää pääomaa millä tehdä tuotekehitystä

            Comment

            • Esal
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1344
              • Lempäälä

              Originally posted by jartsa02 View Post
              INPAlla noita juttuja ei saa koodattua vaan se vaatii muita softia. Toi e46 värinä-probleema ei sitten edes johdu valojen testauksista ja niitten poistamiselle ei pääse eroon kuin valoherjoista mittaristossa. Varsinainen värinä-probleema johtuu siitä, että e46:n (ja siitä eteenpäin kaikissa uudemmissa) valojen syöttösähköt on PWM:ää eikä puhasta 12V tasasähköä ja halogeeneilla tuolla PWM:llä on erilainen asetus. Sen PWM-asetuksen kun sitten muuttaa xenon-asentoon, niin värinä-probleemat loppuu siihen. Ja koko hommalla ei sitten myöskään ole mitään tekemistä minkään Can-bussin kanssa, kun esim. e46:ssa ei ole Can-bussia valojen ohjauksessa.
              Katselin tuota fsw-psw valoboksilta (e46 2001) mutta ei löytynyt äkkiseltään mitään tähän viittaavaa. Tarviiko lisätä ensin xenonvalot varusteeksi (kuinka?) ennen kuin asetus löytyy? Kun nyt pitkissäkin on xenonit pitääkö se saada bi-xenoniksi?
              *** E53 X5 3.0d 2005 ***

              Comment

              • expertti
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2005
                • 866
                • Kainuu

                Originally posted by sassi View Post
                Kysytäänpä täältäkin, vaikka asiasta onkin jo tuolla E90 viestiketjussa:

                Nimimerkki Casull huomasi surkean valokuvion syytä selvittäessään, että H7 halogenissa hehkulanka ei olekaan keskellä poltinta, vaan ehkulangan polttopiste on n. 2,5mm alempana kuin jälkiasennussarjan xenonpolttimossa. Tämä tietysti aiheuttaa sen, että valokuvio on xenonpolttimolla päin perberiä


                Mahtaako sama ongelma olla myös H1 ja H3 polttimoissa? Pikaisen kuvahaun mukaan ne näyttää kuitenkin aika symmetrisiltä
                Originally posted by hattiwatti View Post
                Tuota epäilin itsekkin syyksi E46ssa kun valokuvio oli mitä sattuu vaihdon jälkeen
                Niin että millainen, voisitteko kertoa tarkemmin? Itsellä myös E46:ssa jälkiasennusxenonit pitkissä, enkä ole huomannnut niiden tuottamassa valokuviossa muuta kuin kirkkautta monin verroin verrattuna orkkis kynttilöihin...

                Comment

                • rizzo
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2007
                  • 5418
                  • Oulu

                  Apua kaivataan E39 prefacelift valojen kanssa, eli millainen adapteri tuohon pitäisi olla? Kun lyhyisiin tilasin EPDM:ltä ja ne meni ihan ok, mutta noissa pitkissä on ihan erilainen se liitin :think

                  Comment

                  • huupi
                    BTCF Member
                    • Aug 2007
                    • 1196
                    • Tyrnävä

                    Originally posted by Esal View Post
                    On ollut vajaan vuoden 35w "vanhanmallinen" xenonsarja e46 kiinni. Umpiot on Depon projektorilla ja kaikki ollut ok, valokuvio, syttyminen, ei palaneen lampun ilmoitusta yms. Nyt laitoin pitkiin 55w (50w) sarjat suoraan valoliittimiin, syttyy ekalla hieman aaltoillen värisävyn vaihdellessa, uusinta sytytys ok ja valoa riittää .

                    Mutta nyt nämä aiemmin asennetut alkoi syttymään räpsähdellen 4-5 kertaa säännöllisellä jaksolla, ilmeisesti palaneen polttimon tunnistus? Jos valot laittaa käsin virtojen jälkeen ei tätä tapahdu. Pitäisikö nyt koodata valot xenoneille?

                    Pitkät kytkiessä ekaa kertaa ajossa korkeudensäätö niiasi, taitaisi olla syytä laittaa relesarja.
                    Asensin omaani juuri samanlaisen setin ja kyllä kannatti! Valoa todellakin riittää ja ulkonäkö miellyttää silmää. Ainoa huono puoli on angelien "keltaisuus", eivät nimittäin ole ledit. Mulla räpsyy ajovalot virtojen päällä ollessa ennen käynnistystä, mutta käynnistyksen jälkeen ei huomattavasti. Pitkät päälle laittaessa on muutaman sekunnin viive ennen kuin valot kirkastuu, mutta senkin kanssa pärjää.
                    I01 i3s 94

                    Comment

                    • Casull
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2010
                      • 207
                      • Nivala

                      Originally posted by expertti View Post
                      Niin että millainen, voisitteko kertoa tarkemmin? Itsellä myös E46:ssa jälkiasennusxenonit pitkissä, enkä ole huomannnut niiden tuottamassa valokuviossa muuta kuin kirkkautta monin verroin verrattuna orkkis kynttilöihin...
                      Näyttää pirun kirkkaan läntin noin kolmenkymmenen metrin päähän auton keulasta, eli lopputulos on paljon huonompi kuin kokonaan ilman ko kaukovaloja.

                      Ajatuksena kun nimenomaan olis lisätä kirkkautta mahdollisimman kauas, hajavalo kyllä valaisee auton edustan riittävästi.

                      Auto on siis E90 kaksoisksenoneilla missä pitkien umpiossa on normaalit
                      H7-polttimot ja valokuvio tehty pelkästään heijastimen muotoilulla.
                      Tuossa toteutustavassa polttimon hehkulangan sijainti on äärimmäisen tärkeää olla just eikä melkein oikealla kohdalla.

                      Noh, eipä tuo valokuvio suurin ongelma ole, en nimittäin ole saanut muutenkaan tuota autoa vielä hyväksymään jälkiasennusxenoneita.

                      Joku sanoi tuolla aiemmin ettei E90:stä saa koodattua polttimovikailmoitusta pois INPA:lla vaan vaatii toisen ohjelman, eli siis MINKÄ?

                      Tai onko kukaan koskaan saanut E90:ä toimimaan jälkiasennusxenonien kanssa ja jos on niin kuinka tuo tarkalleen tapahtui?

                      Kohtapuoliin aivan kaikkea mahdollista olen kokeillut. Edes vastusrelesarjan kanssa ei onnistunut koska en löytänyt konehuoneesta paikkaa johon tulisi jatkuva virta suoraan akulta myös auton käydessä.
                      Itsellä alkaa kostit, into, rahat ja aika loppua noiden valojen kanssa pelaamiseen.

                      Ja ei, keltaiset halogeenit eivät ole ratkaisu.
                      Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
                      Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911

                      Comment

                      • jartsa02
                        BTCF Member
                        • Jun 2003
                        • 1131
                        • Helsinki

                        Originally posted by Casull View Post
                        Joku sanoi tuolla aiemmin ettei E90:stä saa koodattua polttimovikailmoitusta pois INPA:lla vaan vaatii toisen ohjelman, eli siis MINKÄ?
                        NCS:llä se vikailmo lähtee hetkessä.
                        BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                        Comment

                        • Casull
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2010
                          • 207
                          • Nivala

                          Originally posted by jartsa02 View Post
                          NCS:llä se vikailmo lähtee hetkessä.
                          Kiitos!

                          Nyt sitten tekemään salapoliisityötä lähimmän tuon ohjelman omistajan olinpaikasta.
                          Kalajokilaaksossa kellään????
                          Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
                          Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911

                          Comment

                          • Esal
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2009
                            • 1344
                            • Lempäälä

                            Quote:
                            Originally Posted by jartsa02
                            INPAlla noita juttuja ei saa koodattua vaan se vaatii muita softia. Toi e46 värinä-probleema ei sitten edes johdu valojen testauksista ja niitten poistamiselle ei pääse eroon kuin valoherjoista mittaristossa. Varsinainen värinä-probleema johtuu siitä, että e46:n (ja siitä eteenpäin kaikissa uudemmissa) valojen syöttösähköt on PWM:ää eikä puhasta 12V tasasähköä ja halogeeneilla tuolla PWM:llä on erilainen asetus. Sen PWM-asetuksen kun sitten muuttaa xenon-asentoon, niin värinä-probleemat loppuu siihen. Ja koko hommalla ei sitten myöskään ole mitään tekemistä minkään Can-bussin kanssa, kun esim. e46:ssa ei ole Can-bussia valojen ohjauksessa.


                            Originally posted by Esal View Post
                            Katselin tuota fsw-psw valoboksilta (e46 2001) mutta ei löytynyt äkkiseltään mitään tähän viittaavaa. Tarviiko lisätä ensin xenonvalot 522 varusteeksi ennen kuin asetus löytyy? Kun nyt pitkissäkin on xenonit pitääkö se saada bi-xenoniksi?
                            Löytyykö tähän apua? En viitsisi sotkea valomoduulia turhilla kokeiluilla kun jossain on saatu jumiinkin.
                            *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                            Comment

                            • jt78
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2004
                              • 62
                              • Imatra

                              Morjensta. Auttaakaas vähän selventämään...
                              Omaankin -97 E36:een tekis mieli xenonit laittaa ja siispä luin tän topikin läpi ni huomasin, että se onkin vissii aika arpapeliä, miten tää E36 niihin suhtautuu. Eli oon vieläkii hieman pihalla siitä, mitä sinne nyt laittas.

                              Oon miettiny et 35w lyhyille ja pitkille. Vai kannattako laittaa 50w pitkille? Ne kai syttyy hitaammin? Ilmeisesti lyhyet tarvii ne lisävastusjohdot obc:ta hämäämään mut pitäskö silti tehä se lyhyiden modulinohituskytkentä siellä ratin alla ku luin että saattaa se moduli tai obc kärähtää? Tarviiko relejohtoja vai ei? Voiko kaiken edellisen korvata niillä canbus-johtosarjoilla?

                              Vai sit vaan heittää perussetti paikalleen ja kattoo toimiiko, jos ei ni sit tilailla lisähilppeitä?
                              Eikä ollu tarkotus hommata halvinta mahollista settiä eli laatuun vois jopa panostaa jos vaan tietäs mitä hommais...

                              Nii, ja tommoset on siellä keulalla nyt:


                              Onko tossa nyt lyhyet linssillä ja pitkät heijastimella? Tarviiko huomioida polttimoissa jotenkii? H1 kannalla ne on. Pesurit ja kork.säätö löytyy.

                              Tulipa siinä kysymyksiä kerrakseen... mut jos jaksatte vastailla ni jees.
                              Last edited by jt78; 21-09-2010, 10:17.

                              Comment

                              • manzneri
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2007
                                • 551
                                • Kesälahti

                                Originally posted by jt78 View Post
                                Morjensta. Auttaakaas vähän selventämään...
                                Omaankin -97 E36:een tekis mieli xenonit laittaa ja siispä luin tän topikin läpi ni huomasin, että se onkin vissii aika arpapeliä, miten tää E36 niihin suhtautuu. Eli oon vieläkii hieman pihalla siitä, mitä sinne nyt laittas.

                                Oon miettiny et 35w lyhyille ja pitkille. Vai kannattako laittaa 50w pitkille? Ne kai syttyy hitaammin? Ilmeisesti lyhyet tarvii ne lisävastusjohdot obd:ta hämäämään mut pitäskö silti tehä se lyhyiden modulinohituskytkentä siellä ratin alla ku luin että saattaa se moduli tai obd kärähtää? Tarviiko relejohtoja vai ei? Voiko kaiken edellisen korvata niillä canbus-johtosarjoilla?

                                Vai sit vaan heittää perussetti paikalleen ja kattoo toimiiko, jos ei ni sit tilailla lisähilppeitä?
                                Eikä ollu tarkotus hommata halvinta mahollista settiä eli laatuun vois jopa panostaa jos vaan tietäs mitä hommais...

                                Nii, ja tommoset on siellä keulalla nyt:


                                Onko tossa nyt lyhyet linssillä ja pitkät heijastimella? Tarviiko huomioida polttimoissa jotenkii? H1 kannalla ne on. Pesurit ja kork.säätö löytyy.

                                Tulipa siinä kysymyksiä kerrakseen... mut jos jaksatte vastailla ni jees.
                                Muut saa vastailla loppuihin kysymyksiin mutta tartun ite muutamaan.

                                Omassa e36 jostain syystä ei edes toi lisävastus poistanut "low beam failure" ilmoitusta. Tai poisti, viikon ajaksi. Sen jälkeen ilmaantui joka kerralla kun valot laittoi päälle. Otin sen jälkeen noi vastukset irti tuolta kun olivat ikään kuin turhat ja ne kun sattuu kuumenemaan aivan helvetisti. Asialliset kytkennät oli ja virrat + maat mittailtu mutta en tiedä mikä tossa oli. Nyttemmin on ajotietokoneen johdoista kytketty niin, että se ei edes monitoroi noita etuvaloja Eikä oo ainakaan vielä mitään kärähtäny, onko jollain noita obc hajonnu sitten ton takia vai? Piirilevystä en oo siis mitään yhdistelly vaan johdoista.

                                Itellä ei oo kokemusta muista kun 35w sarjoista mutta varmaan sinne pitkiin kannattais se 50w sarja laittaa. Kuitenkin tuossa e36 kun ne lähivalot palaa koko ajan niin en nää sitä ihan niin merkityksellisenä että syttyy vähän hitaammin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎