memebuy23buy

Maalaustopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • N.u.t
    replied
    Kiitoksia vastauksista.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by N.u.t View Post
    On. Pokkaus on jonkin matkaa c-pilarin alapuolella. Hommahan on jo niin sanotustin tehty päin mettää. Kyselen jälkiviisaana vinkkejä. Ei sitä rajaa erota nytkään joka kulmasta. Olisko se värimassa pitänyt vetää sumuna kun lähestytään sitä rajaa ja lakka rajattuna. Mitä tapahtuu jos vetää ruiskua kauemmaksi kun lähestytään rajaa ?
    Suoraan sanoen ei ole mitään tietoa miten värimassa häivytetään.

    Onko tuosta maalauksesta mitään kirjallisuutta 2000-luvulta, tuntuu olevan monet 80-luvulta.
    Parhaimpaan lopputulokseen todennäköisesti pääset näin "kotikonstein" ja ilman varsinaista ammattitaitoa, kun rajaat vain heti reilusti teipillä maalattavan alueen.
    Vedä alueelle peittävä x2-3 kerrosta värimassaa ja vedä teipit pois.
    Läimmitä/kuivaa alue kuumailmapuhaltimella niin että alue selvästi on kuiva.
    Hio maalirajat varovasti alas, eli rajattomiksi 800-karkeuden vesihiontapaperilla.
    Lämmitä ko.aluetta ja kuivaa se. Lämmitä se selvästi kättä lämpimämmäksi ja vedä rajoille/alueen yli kapealla levityksellä 50/50% ohennettua värimassaa läheltä pyyhkäisy kerrallaan ja aina välillä puhaltimella kuivaten, kunnes teipattu/hiottu raja-alue häviää.
    Kun alue silmämääräisesti on sajaton/reunaton, vedä hieman kauempaa yksi sumukerros paikattua 10% laajemmalle alueelle.
    Puhalla/lämmitä kuivaksi.
    Vedä 10% ohennettu lakka juuri ja juuri paikatulle alueelle läheltä madalletulla paineella+pienellä syöttömäärällä niin että ensimmäinen kierros "tahmea" sumu ja anna kuivua 10min.
    Toinen nopea kierros paikatulle alueelle niin että pinta lähtee kiiltämään.
    Kolmas rundi 30-40% ohennetulla lakalla koko massatun alueen+10% yli ja jätä siihen.
    Pari päivää kun odottelet, niin pyyhkäise olematon sumuraja 2000-karkeuden vesihiontapaperilla ja kiilloita fareglan G3:lla.
    Ok, ehkä onnistuu, ehkä ei, mutta kun tuo varsinainen häivytyshomma on yksi automaalarin ammattitaitoa vaativista hommista, niin näin sinulla on kuitenkin edes teoreettiset mahdollisuudet saada hopeahäivytys tehtyä jollakin lailla.
    Muista vain puhdistaa koko kylki tinnerillä+rasvanpoistoaineella, jolloin mahdollisesti alueelta hieman laajeneva lakkasumu voidaan kiillottaa.

    Leave a comment:


  • N.u.t
    replied
    Originally posted by dumppi View Post
    tummaksihan se teippiraja tahtoo jäädä hopeassa varsinkin, jos pitää värimassa vetää "jyrkkään" teippirajaan asti, koska hopeat ja vaaleat metallivärit vaativat lähes poikkeuksetta reilun kontrollikerroksen ja niiden häivyttelyt on muutenkin vaativaa hommaa ja vaatii harjoittelua..

    hifistelijäthän käyttää kanttiin maalatessa ns. kääntöteippausta tai superloni teippiä mutta raja tahtoo näkyä niilläkin jostain kulmasta katsottuna, jos värimassa on vedetty märäksi siihen kanttiin asti:think

    häivytä värimassa suosiolla yli tuosta pokkauksesta ja lakka sitten ylemmäs.

    onko kyseessä takaloksu?:think
    On. Pokkaus on jonkin matkaa c-pilarin alapuolella. Hommahan on jo niin sanotustin tehty päin mettää. Kyselen jälkiviisaana vinkkejä. Ei sitä rajaa erota nytkään joka kulmasta. Olisko se värimassa pitänyt vetää sumuna kun lähestytään sitä rajaa ja lakka rajattuna. Mitä tapahtuu jos vetää ruiskua kauemmaksi kun lähestytään rajaa ?
    Suoraan sanoen ei ole mitään tietoa miten värimassa häivytetään.

    Onko tuosta maalauksesta mitään kirjallisuutta 2000-luvulta, tuntuu olevan monet 80-luvulta.
    Last edited by N.u.t; 02-10-2012, 20:56.

    Leave a comment:


  • dumppi
    replied
    Originally posted by N.u.t View Post
    Metallihohdon häivytys pokkaukseen, miten se tulisi tehdä, ettei sitä huomaisi.
    Värihän ei ole 100% samaa kuin alkuperäinen vaikka sävy onkin sekoitettu.
    Tässä tapauksessa kyseessä on hopea.

    Pokkaus on kuvatuksen kaltainen, onko pokkaus liian loiva ? Onko tuohon mahdollista edes "häivyttää" Punaiseen osaan tuli, nimenomaan tuli teippi.

    Olisiko väri pitänyt sumuttaa kun ollaan lähellä rajaa, kun eihän tuota voi hioakkaan ennen lakkaa ilman, että vetää uutta kerrosta ?

    Lakanhan saa hiottua jos rajaa teipillä, mutta miten tuo värimassa ?
    En viitsi enää vaivata yhtä nimeltämainitsematonta henkilöä.
    tummaksihan se teippiraja tahtoo jäädä hopeassa varsinkin, jos pitää värimassa vetää "jyrkkään" teippirajaan asti, koska hopeat ja vaaleat metallivärit vaativat lähes poikkeuksetta reilun kontrollikerroksen ja niiden häivyttelyt on muutenkin vaativaa hommaa ja vaatii harjoittelua..

    hifistelijäthän käyttää kanttiin maalatessa ns. kääntöteippausta tai superloni teippiä mutta raja tahtoo näkyä niilläkin jostain kulmasta katsottuna, jos värimassa on vedetty märäksi siihen kanttiin asti:think

    häivytä värimassa suosiolla yli tuosta pokkauksesta ja lakka sitten ylemmäs.

    onko kyseessä takaloksu?:think

    Leave a comment:


  • Powr
    replied
    Originally posted by Haggis View Post
    Tarkoituksena olisi maalata e34:sen puskurit parempaan kuntoon talvella.
    Tarvisi vinkkejä pohjien tekoon. Pitäisi varmaan vaan hioa niin paljon että kiveniskut ja naarmut häviää.
    Millaisilla karheuksilla hankin hiemapaperia?
    Kannattaako lakka ja maalikerrokset ensin poistaa jollain aineella?
    Alotappa vaikka #320 hieroon pohjat ja siihen päälle hiomamaalit. Kolot paikkailet sitten hienokitillä. Ite oon hionu ennen pintoja #500. Varsinki ennen vesimaaleja kannattaa vetää hienolla.

    Ennen hiontaa ja maalausta puhdistat rasvanpoistoaineella pinnat tarkasti.

    Leave a comment:


  • Haggis
    replied
    Tarkoituksena olisi maalata e34:sen puskurit parempaan kuntoon talvella.
    Tarvisi vinkkejä pohjien tekoon. Pitäisi varmaan vaan hioa niin paljon että kiveniskut ja naarmut häviää.
    Millaisilla karheuksilla hankin hiemapaperia?
    Kannattaako lakka ja maalikerrokset ensin poistaa jollain aineella?

    Leave a comment:


  • N.u.t
    replied
    Metallihohdon häivytys pokkaukseen, miten se tulisi tehdä, ettei sitä huomaisi.
    Värihän ei ole 100% samaa kuin alkuperäinen vaikka sävy onkin sekoitettu.
    Tässä tapauksessa kyseessä on hopea.

    Pokkaus on kuvatuksen kaltainen, onko pokkaus liian loiva ? Onko tuohon mahdollista edes "häivyttää" Punaiseen osaan tuli, nimenomaan tuli teippi.

    Olisiko väri pitänyt sumuttaa kun ollaan lähellä rajaa, kun eihän tuota voi hioakkaan ennen lakkaa ilman, että vetää uutta kerrosta ?

    Lakanhan saa hiottua jos rajaa teipillä, mutta miten tuo värimassa ?
    En viitsi enää vaivata yhtä nimeltämainitsematonta henkilöä.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Baijerii
    replied
    Originally posted by Hynde View Post
    Nyt, kun Hemi ottikin tuossa puheeksi tuon hinta - laatusuhteen, niin mitä mieltä olette noista yleisimmin käytettävistä lakoista?

    Itse olen ennen lakkaillut pääsääntöisesti Spies Heckerin lakoilla. Debeerin, Valsparin jne. lakkoja on myös tullut käytettyä, mutta jokin aika sitten eräs maalari suositteli kokeilemaan Trotonin lakkoja:



    Tuolta olen sen jälkeen tilaillut noita 7,5 litran kittejä (nyt ei näyttänyt olevan) ja siirtynyt ruiskimaan ihan puhtaasti tuolla. Hinta on huokea ja käyttäytyy omasta mielestäni huomattavasti paremmin, kuin mikään käyttämäni "laatulakka". Sopii erittäin hyvin tällaiselle harrastelijalle vähän heikompiin olosuhteisiin. Kuivuu todella nopeasti ja tasoittuu aina pommin varmasti. Mikään muu kokeilemani lakka ei ole vielä tasoittunut niin hyvin ja toimii oikein mukavasti viileämmässäkin tilassa ja silti kuivuu nopeasti. Suuremmilla kohteilla ehkä vähän hitaampi kovete on paikallaan, niin ei tarvitse laittaa juoksuksi.

    Kysymys kuuluukin. Mitä saan sijoittamalla enemmän rahaa näihin "laatulakkoihin", kuten Mipa, Glasurit jne jne?
    Tätä lainaten niin osaako joku sanoa että onko nuilla automaalit.netin Trotonin lakoilla eroa näihin laatulakkoihin?:think

    Leave a comment:


  • Baijerii
    replied
    Last edited by Baijerii; 27-09-2012, 21:35.

    Leave a comment:


  • SVantte
    replied
    radio sovittimen maalaus + HK:n ruiskusta ?

    Teres,

    Tarkoitus olisi (yrittää) maalata radion muovisovitin samanlaiseksi kuin muut sisälistat. Sisustan väri/malli on antrazit ja jotain f4at. Listan väri musta ja sieltä vilkkuu jotain hilettä kun katsoo läheltä. Onko tuohon väri+hile yhdistelmään josta sen koodin näkisi? jossain postauksessa näin että e39ssä olisi joku vakio mustat "hilelistat" mutten värikoodia/tilauskoodia muista nähneeni. tietääkö joku ? Kiilto liene se lakkauksen ansiosta?

    Muoviosien maalauksesta onkin aiemmissa postauksissa ollut suht paljon asiaa että voisin jopa ehkä sitä yrittää itsekin jossain vaiheessa, tosin kuvia on ollut vähemmälti tuloksista...Ruiskuihin liittyen Hongkongin verkkokaupasta en löytänyt noita mainittuja ruiskuja vaan siellä oli joku Finbullet 600cc? onkos tuo sama kuin ne kehutut gern-kopiot ?

    Leave a comment:


  • theimeit
    replied
    Kaarien korjaus

    Osaisko joku kertoa suunnilleen hintahaarukkaa kaarien korjaukseen?
    Elikkä auto on E36 coupe ja kaarista on pikkasen maali lähteny ja pient pinta ruostetta näyttäs silt et joskus käyny renkaat vähä kiinni. Pahimmast kaarest ehkä joku 3-4 millii lohjennu maali.

    Leave a comment:


  • riuska
    replied
    Originally posted by N.u.t View Post
    Maalin ohjeistuksessa puhutaan vaan 3:sta kerroksesta joka tulee kauempaa pienemmillä paineilla. Kai se sitten matta pitää olla.
    Troton on valmistaja.

    Koitetaan taas mennä perse edellä sinne puuhun
    Mukava "harrastus" hermoja tosin vaatii amatööriltä, mikään kun ei mene kuin elokuvissa.

    Jotain pikkuosia ruiskin mutu tuntumalta menemään paineista välittämättä ja ainakin sävy osui lähelle, tuuria varmaankin. Värinä on mukava metallihohto hopea.
    ei sillä niin väliä oo vaikka vetää viis kerrosta... muistaa vaa haihdutusajat...ja lakkaa ku vetää ni sama homma harso ekana ja sitten 5-10min päästä eka kerros 5-15 min päästä uus kerros ja voit vetää vaikka 5 kerrosta 5-15min välein ohuita kerroksia ni ei ainakaan valaha nin helposti... näin yleisesti.. kärsivällisyyttä vaan
    Last edited by riuska; 04-09-2012, 00:44. Reason: lisäys

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Originally posted by Rockford View Post
    Kitti aina paljaalle pellille tai karhennetulle 2K-pinnalle / tai vanhalle orkkismaalille. Ei milloinkaan esim. hapon päälle. Kitin päällä taas haposta ei ole mitään hyötyä, joten jos happoa halutaan käyttää, pitää pinta sulkea hinkkavärillä välissä ja tehdä viimeistelykittaukset hinkkavärin päälle tai vaihtoehtoisesti jättää happo välistä ja kitata suoraan pellille.
    Poislukien jotkut nuppineulanpään kokoluokkaa olevat kohdat, joihin voi hieman soveltaa maun mukaan.
    Jees, tänks.
    Vitsit kun olis kunnon tilat niin rupeisin kyllä harjottelemaan oikeilla vehkeillä mutta ei nyt ole...

    Leave a comment:


  • Rockford
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Eli kitti paljaalle pellille vai happo ensin? Kitin päälle käy varmaan hinkkavärikin suoraan mutta ei varmaan haittaa jos vetää hapon jos näinpäin pitää tehdä?
    Kitti aina paljaalle pellille tai karhennetulle 2K-pinnalle / tai vanhalle orkkismaalille. Ei milloinkaan esim. hapon päälle. Kitin päällä taas haposta ei ole mitään hyötyä, joten jos happoa halutaan käyttää, pitää pinta sulkea hinkkavärillä välissä ja tehdä viimeistelykittaukset hinkkavärin päälle tai vaihtoehtoisesti jättää happo välistä ja kitata suoraan pellille.
    Poislukien jotkut nuppineulanpään kokoluokkaa olevat kohdat, joihin voi hieman soveltaa maun mukaan.

    Leave a comment:


  • dumppi
    replied
    Originally posted by N.u.t View Post
    Kiitoksia vinkistä



    Kiitos.
    Meneekös tuo massan ruiskutus niin, jotta ensin ohut harso jonka kuivuttua peittävä kerros/kerrokset. Lopuksi massan kuivuttua(?) pienemmällä maalin syötöllä kauempaa, mahdollisestin ristiin vai normaalistin ?
    Vai onko tuosta viimeisestä vedosta mitään iloa jos massa on jo kuivanut ?
    Originally posted by N.u.t View Post
    Maalin ohjeistuksessa puhutaan vaan 3:sta kerroksesta joka tulee kauempaa pienemmillä paineilla. Kai se sitten matta pitää olla.
    Troton on valmistaja.

    Koitetaan taas mennä perse edellä sinne puuhun
    Mukava "harrastus" hermoja tosin vaatii amatööriltä, mikään kun ei mene kuin elokuvissa.

    Jotain pikkuosia ruiskin mutu tuntumalta menemään paineista välittämättä ja ainakin sävy osui lähelle, tuuria varmaankin. Värinä on mukava metallihohto hopea.
    juu tosiaan maalivalmistajat antaa kaikki vähän omat ohjeensa noihin..

    me käytetään töissä ppg:n maaleja ja ohje on kaks märkää ja yksi harso kauempaa ja kovemmalla paineella.. pilveily saatiin loppumaan n.99% kun alettiin ohentamaan värit vaakalla:think hyvin harvoin enää pilveilee ennen lähes kaikki hopeat ja vaaleat sävyt tahtoi pilveillä ja ohennuksestahan se pääasiassa on kiinni.. tietysti myös paineista ja etäisyydestä mutta nekin voi pelastaa kauempaa ammutulla kontrollikiekalla jos väri on hyvin peittävä.

    Leave a comment:

Working...
X