Originally posted by Jampsu87
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Maalaustopic
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-Dodge Charger -73
-Mercedes-Benz GLK
-VW Transporter
-
-
Tästä on tullut vähän sellainen kysy Rokkarilta topic... Ei siinä mitään, hyvä, että rautainen ammattilainen jaksaa vastailla meille untuvikoille. Herätellääs tätä topicia vähän meidän amatöörienkin toimesta, jos saisi keskustelua ja vinkkejä tänne. Eli hiljaisen tiedon panttaajat herätys!!!
Tänään otin ensimmäiset "savut" tuosta vesiohenteisesta maalista. Vanneprojeksti edennyt siihen pisteeseen, että pääsin ruiskiin pinnat viimein. Perinteisellä kaavalla mentiin, eli hionnat ja Debeerin 2K -hiontavärit ja tosiaan ensimmäistä kertaa tutustuin tuohon Debeerin 900 sarjaan. Sävyksi valitsen Jaune D'or metallic sävyn. Omaan mieleen sopivan tumma ja lämmin kultaisen sävy, joka varmaan herää aika mukavasti eloon auringon paisteessä, koska pitää sisällään ison kidekoon.
Lakaksi valitsin Debeerin nano -lakan 8-214, joka oli itselleni myös uusi tutavuus. Lähinnä sen vuoksi, että perinteinen lakka oli loppunut hyllystä.
Ja asiaan kuuluvat parit kuvat sessiosta:
Itselleni jäi sellainen kuva tuosta vesiohenteisesta, että tarkempi saa olla pohjien kanssa, kuin liuotinpohjaisten maalien kanssa. Tiedä sitten, mutta varmaan tämä vähän ohuempaa on. Toisaalta käytön helppous kyllä yllätti. Todella helppo maali ruiskia ja jotenkin jäi sellainen kuva, että aavistuksen anteeksiantavampaa? 2 bar paineella suihkuttelin kerrokset ja viimeisen kerroksen pisaroinnin hoidin 1 bar paineella.
Olenkin kahden vaiheilla, että vedänkö tätä myös auton päälle vai kannattaako suosiolla lähteä jollakin toisella maalilla liikkeelle?
Lakkausvaiheessa jäi sellainen tunne, että kannattaa antaa tuon vesipohjaisen maalin haihtua rauhassa, ennen kuin lakkaa vetää päälle. Riski valumisesta on mielestäni kovempi näillä aineilla. Mitä mieltä tästä? Teoriassahan tuon lakan pitäisi olla kovempaa, kuin perinteisen lakan, jolloin herää tietysti kysymys jälkityöstöstä. Onko kokemuksia tuon lakan kuivumisajasta ja tarkemmin siitä, että koska se vetää pinnan todella kovaksi? Lakan suihkin noin 2 bar paineella.
Mielellään kuulisin muidenkin kommentteja näistä Debeerin vesiohenteisista maaleista ja nano -lakoista...
- Henkka -Kaikki liha tottelee kuria...
Comment
-
-
Hynde hienoa jälkeä olet saannut aikaseksi (ainakin näin maallikon silmin)
Itse tässä vasta "itseopiskelee" maalamishommia..
Minkälaiset laitteet sulla on käytössä ja millaisessa paikassa maalasit nuo??
Suurin piirtein lyhyesti jos viitsit kertoa että millaisessa järjestyksessä teit ja mitä Olis vaan itsellänikin suunnitelmis vanteet pistää uuteen maaliin..E39 528iA -99
Ex. E46 318i -03
Ex. VW Golf 1.4 mk4
Suzuki GSX-R 750 -01
Comment
-
-
Jälleen kerran haku aiheuttaa katkenneita verisuonia.
Kysytäämpä nyt täältä sitten.
Ajattelin jos tuon e34 ämmän ylimaalaisi, todennäköisesti menisi ensi kevääseen. Ei pinta nytkään ole huono tai naarmuinen. Mutta pari pientä yksityiskohtaa häiritsee, vaikka niitä vastaantulija ei kadulla näekkään.
Mikä voisi olla realistinen hinta koko auton ylimaalauksesta ammattilaisella, ns. avaimet käteen periaatteella. Toki itse purkaisin kaikki pois ja kuljettaisin auton pajalle. Maalareitahan on moneen junaan, en välttämättä hae sitä halvinta mahdollista mikä onnistuu juuri ja juuri ruiskimaan auton väreihin. Vaan ammattilaista ja takuutyönä.
Lommoja ei ole mitä oikoa, ei ruostetta eikä muutakaan ylimääräistä työtä. Eli pitäisi homman onnistua ilman isompia pohjatöitä?
Eli kertokaahan maalarit tai maalauspalveluja ostaneet, mitä tuollaisesta joutuisi karkeasti ottaen köyhtymään? Toki asiahan selviää kysymyllä, mutta kun auto ei vielä hetkeen ainakaan olisi menossa mihinkään niin en jaksa vielä käydä jonninjoutavia kyselemässä ympäri kaupunkia. Muutenkin vituttaa omassa työssä jo riittämiin nämä "paljonko kello on" kyselijät.
Comment
-
-
noista paineista..
itelle ainakin on koulussa jo neuvottu ja oon viimeset 3.5 vuotta maalarina tehnytkin, että aina ruiskuttanu sen viimesen kiekan n. 2x KOVEMMALLA paineella kun ne ensimmäiset.. ja olisko jotain 1.6-2 baria se normaali ruiskutus paine:think
meillä tosin käytössa ppg:n maalit ja noista debeereistä ei ole kyllä itsellä kokemusta.. mutta luulis kai tuo että samalla lailla pitäis se viimenen ns. "kontrolli" kerros ruiskuttaa:thinkEx BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
e36 325i coupé R.I.P
e30 316 2d
e36 318is coupé
e36 323i 4d ac schnitzer replica
Käyttis: e39 523i 4d
Originally posted by rizzoParas oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
Comment
-
-
Originally posted by Viltsu318 View PostHynde hienoa jälkeä olet saannut aikaseksi (ainakin näin maallikon silmin)
Itse tässä vasta "itseopiskelee" maalamishommia..
Minkälaiset laitteet sulla on käytössä ja millaisessa paikassa maalasit nuo??
Suurin piirtein lyhyesti jos viitsit kertoa että millaisessa järjestyksessä teit ja mitä Olis vaan itsellänikin suunnitelmis vanteet pistää uuteen maaliin..
Maalaustilana toimii oma talli, joka tuottaa lämpöä ja on "puhdas". Paineilmaa tuottaa remmivetoinen, 200 litran säiliöllä varustettu riittävä kompura. Linjasto on laadukkaalla vedenerottimella ja paineensäätimellä varustettu, sekä "putket" vahvaa hydrauliikkaletkua -> minimaalinen määrä kondensiovettä. No letkun päässä on amatöörille hyvin riittävä ja täälläkin mainostettu Bilteman "ammattilais ruisku". Kynäruiskuna Iwata. (aikaisemmassa postauksessa linkki).
Itse työ:
- hionta muistaakseni P320
- hyvät rasvanpoistot
- Tuhti kerros Debeerin 2K -hiontaväriä. Vaaleata tässä tapauksessa, kun pintaan tuli kultainen sävy.
- hionta P500
- teippailut tiivistyspintojen osalta, koska sovitus sisäkehään on melko tiukka.
- hyvät rasvanpoistot
- sävy pintaan
- lakka pintaan
- viheltelyä ja kädet ristissä rukoilua, ettei valu... Tämä sen vuoksi, että oli aivan uudet aineet, niin kuin edellä kerroin.
Siinäpäs ne taisi olla? Vanteet olivat sen verta hyvässä kunnossa, ettei tarvinnut ruveta mihinkään lakan poistoon tai puhallushommiin.
(ainoa hyvä neuvo tulee tässä: lue tämä topic läpi alusta alkaen ja kopsaa kaikki Hemin ja Rockfordin kirjoittamat viestit talteen -> NOUDATA NIITÄ...)
- Henkka -Kaikki liha tottelee kuria...
Comment
-
-
Originally posted by dumppi View Postnoista paineista..
itelle ainakin on koulussa jo neuvottu ja oon viimeset 3.5 vuotta maalarina tehnytkin, että aina ruiskuttanu sen viimesen kiekan n. 2x KOVEMMALLA paineella kun ne ensimmäiset.. ja olisko jotain 1.6-2 baria se normaali ruiskutus paine:think
meillä tosin käytössa ppg:n maalit ja noista debeereistä ei ole kyllä itsellä kokemusta.. mutta luulis kai tuo että samalla lailla pitäis se viimenen ns. "kontrolli" kerros ruiskuttaa:thinkKaikki liha tottelee kuria...
Comment
-
-
Originally posted by Hynde View PostItselleni taas opetti yksi maalari, että näiden metallivärien kanssa tulee hyvä, kun viimeiseksi sipaisee kerroksen sumua vähän kauempaa. Sanoi, että kiteet istahtavat nätisti pintaan? En tiedä sitten, niin olen tehnyt ja ihan hyvää tuntuu tulevan niinkin...
Mitä noista paineista oli juttua, niin itse käyttänyt sellaista ~3.5 baria ja nämähän ovat makuasioita mihin kukin on tottunut. Enemmänkin pinnan lopputulos riippuu ruiskua liikuttavasta kädestä, ruiskusta, sekä sopivasta sopasta ja erot paineissa ovat loppupeleissä aika toisarvoisia.-Dodge Charger -73
-Mercedes-Benz GLK
-VW Transporter
Comment
-
-
Originally posted by Micce///M View Post...
Ajattelin jos tuon e34 ämmän ylimaalaisi, todennäköisesti menisi ensi kevääseen. Ei pinta nytkään ole huono tai naarmuinen. Mutta pari pientä yksityiskohtaa häiritsee, vaikka niitä vastaantulija ei kadulla näekkään.
Mikä voisi olla realistinen hinta koko auton ylimaalauksesta ammattilaisella, ns. avaimet käteen periaatteella. Toki itse purkaisin kaikki pois ja kuljettaisin auton pajalle. Maalareitahan on moneen junaan, en välttämättä hae sitä halvinta mahdollista mikä onnistuu juuri ja juuri ruiskimaan auton väreihin. Vaan ammattilaista ja takuutyönä.
...
Tiukkaa hintaa enemmän kiinnostaa, missä pk-seudulla tekisivät tuon kunnolla ja (suostuisivat tekemään) myös tarvittaessa hitsailisivat samalla uutta peltiä? Okei, ei mitään kaskohintoja kumminkaan, mutta kohtuuhintaan. Itse en ala repimään mitään listoja ja ovipahveja ym. irti, ei tule kuin itku. Eli tosiaan sellainen all-in-one puoli kierrosta E34:sta. Kokemuksia PK-seudulta?E92 335iA -08
---
ex E34 540iA -93
ex E90 325iA -05
ex E39 530iA -00
ex Toyota Avensis
ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)
Comment
-
-
Uskaltaakohan nuo takalokarit hiekkapuhaltaa, jos on pintaruostetta? Oven alalaidoissakin+takakontin alalaidassa pintaruostetta niin kannattaako noita ruveta maalaamaan vai koko auto suoraan että ei ole kokoauto erisävyä?F06 640D "M6"
E71 X6 35D + E83 X3 3,0SD
Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
Comment
-
-
Originally posted by JonttuPeke View PostUskaltaakohan nuo takalokarit hiekkapuhaltaa, jos on pintaruostetta? Oven alalaidoissakin+takakontin alalaidassa pintaruostetta niin kannattaako noita ruveta maalaamaan vai koko auto suoraan että ei ole kokoauto erisävyä?-Dodge Charger -73
-Mercedes-Benz GLK
-VW Transporter
Comment
-
-
Ainakin MIPAn vesiohenteiden ohjeessa oli, että viimenen "harso"kerros vedetään pienemmällä paineella. Näin tein ja pinnasta sai kyllä helpommin tasaisen kuin sillä hieman kovemmalla paineella.
Itse tullut satunnaisen epäsäännöllisesti maalailtua erimerkkisiä maaleja ja tuntuma jäänyt, että vesiohenteinen on helpompaa maalata kuin liukkari. Ehkä hitaampi kuivuminen tekee sen, että väri tasoittuu helpommin.
MIPAlta sai myös kuivumisen nopeuttajaa tuohon vesiohenteiseen ja toimi mielestäni aika hyvin noin kotiolosuhteissa. Ei se maali nyt tuonkaan avulla haihtunut lähellekään liuotinmaalin nopeudella, mutta haihdutusajat jäi siedettäviksi.
Lakkana kokeilin Troton VHS lakkaa ja oli mielestäni hieman vaikea maalata noin äkkiseltään. Tuntui että lakkaa pitää vetää mielettömän paljon, jotta se tasoittuu, mutta ei tuo toisaalta nyt valunutkaan helposti.BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment
-
-
Hyviä kommentteja noista vesiohenteisista...
Mitäs olette pitäneet noin suurin piirtein haihdutusaikana ennen lakkakerroksen ruiskimista noilla? Yleensä tuo lämpötila tuolla tallissa on sen 20 - 23 astetta. Itse en sen koommin noista ajoista tiedä. Olen vain odottanut, että muuttuu mattamaiseksi...:think
Tuosta Debeerin nano -lakasta ei kyllä huonoa sanottavaa näin yhden kerran kokeilun jälkeen löytynyt. Vetää pinnan todella nätisti tasaiseksi ilman sen suurempia ähinöitä ja vedin vain sen reilun 1 ja 1/2 kerrosta. No ehkä kaksi... Mutta kertokaapa viisaammat tuon ohentimen merkitys tuossa lakassa? Ohje sanoo, että laita 0 - 5% ohennetta mukaan. Olen vedellyt tässä sekä ohenteella, että ilman, mutta en havaitse mitään eroa??? Liittyykö tämä jotenkin kosteuden poistoon tai jotain?
- Henkka -Kaikki liha tottelee kuria...
Comment
-
-
Originally posted by Hynde View PostItselleni taas opetti yksi maalari, että näiden metallivärien kanssa tulee hyvä, kun viimeiseksi sipaisee kerroksen sumua vähän kauempaa. Sanoi, että kiteet istahtavat nätisti pintaan? En tiedä sitten, niin olen tehnyt ja ihan hyvää tuntuu tulevan niinkin... Mihin tuo viimeinen kerros kovalla paineella perustuu? Mitä sillä saavutetaan?
varmasti on eroja eri maalivalmistajien käyttöteknisissä ohjeissa kyllä:thinkEx BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
e36 325i coupé R.I.P
e30 316 2d
e36 318is coupé
e36 323i 4d ac schnitzer replica
Käyttis: e39 523i 4d
Originally posted by rizzoParas oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
Comment
-
Comment