Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rockford
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 8028
    • Pinsiö

    Originally posted by Jampsu87 View Post
    Joo, tiedossa on että ei noilla menetelmillä saa kuin hidastettua tuota ruostumista. Onko tuossa järkeä laittaa kotelosuoja-ainetta mihinkään väliin kun sitä joka foorumilla tuntuvat ylistävän?
    Niin no, enpä tuossa näe välttämätöntä ideaa, kun mitään peltiä ei uusita tai hitsata. Uusia peltiosia tai uutta peltiä jos vaihdellaan, niin ihan ok ruiskuttaa sisään kotelosuojat, mutta tässä tapauksessa tekisin ihan aiemmin mainitsemallani metodilla.
    -Dodge Charger -73
    -Mercedes-Benz GLK
    -VW Transporter

    Comment

    • Hynde
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2008
      • 338
      • Rovaniemi

      Tästä on tullut vähän sellainen kysy Rokkarilta topic... Ei siinä mitään, hyvä, että rautainen ammattilainen jaksaa vastailla meille untuvikoille. Herätellääs tätä topicia vähän meidän amatöörienkin toimesta, jos saisi keskustelua ja vinkkejä tänne. Eli hiljaisen tiedon panttaajat herätys!!!

      Tänään otin ensimmäiset "savut" tuosta vesiohenteisesta maalista. Vanneprojeksti edennyt siihen pisteeseen, että pääsin ruiskiin pinnat viimein. Perinteisellä kaavalla mentiin, eli hionnat ja Debeerin 2K -hiontavärit ja tosiaan ensimmäistä kertaa tutustuin tuohon Debeerin 900 sarjaan. Sävyksi valitsen Jaune D'or metallic sävyn. Omaan mieleen sopivan tumma ja lämmin kultaisen sävy, joka varmaan herää aika mukavasti eloon auringon paisteessä, koska pitää sisällään ison kidekoon.

      Lakaksi valitsin Debeerin nano -lakan 8-214, joka oli itselleni myös uusi tutavuus. Lähinnä sen vuoksi, että perinteinen lakka oli loppunut hyllystä.

      Ja asiaan kuuluvat parit kuvat sessiosta:













      Itselleni jäi sellainen kuva tuosta vesiohenteisesta, että tarkempi saa olla pohjien kanssa, kuin liuotinpohjaisten maalien kanssa. Tiedä sitten, mutta varmaan tämä vähän ohuempaa on. Toisaalta käytön helppous kyllä yllätti. Todella helppo maali ruiskia ja jotenkin jäi sellainen kuva, että aavistuksen anteeksiantavampaa? 2 bar paineella suihkuttelin kerrokset ja viimeisen kerroksen pisaroinnin hoidin 1 bar paineella.

      Olenkin kahden vaiheilla, että vedänkö tätä myös auton päälle vai kannattaako suosiolla lähteä jollakin toisella maalilla liikkeelle?

      Lakkausvaiheessa jäi sellainen tunne, että kannattaa antaa tuon vesipohjaisen maalin haihtua rauhassa, ennen kuin lakkaa vetää päälle. Riski valumisesta on mielestäni kovempi näillä aineilla. Mitä mieltä tästä? Teoriassahan tuon lakan pitäisi olla kovempaa, kuin perinteisen lakan, jolloin herää tietysti kysymys jälkityöstöstä. Onko kokemuksia tuon lakan kuivumisajasta ja tarkemmin siitä, että koska se vetää pinnan todella kovaksi? Lakan suihkin noin 2 bar paineella.

      Mielellään kuulisin muidenkin kommentteja näistä Debeerin vesiohenteisista maaleista ja nano -lakoista...

      - Henkka -
      Kaikki liha tottelee kuria...

      Comment

      • Viltsu318
        Bimmer Rookie
        • May 2007
        • 59
        • Kotka

        Hynde hienoa jälkeä olet saannut aikaseksi (ainakin näin maallikon silmin)
        Itse tässä vasta "itseopiskelee" maalamishommia..

        Minkälaiset laitteet sulla on käytössä ja millaisessa paikassa maalasit nuo??

        Suurin piirtein lyhyesti jos viitsit kertoa että millaisessa järjestyksessä teit ja mitä Olis vaan itsellänikin suunnitelmis vanteet pistää uuteen maaliin..
        E39 528iA -99

        Ex. E46 318i -03
        Ex. VW Golf 1.4 mk4
        Suzuki GSX-R 750 -01

        Comment

        • Micce///M
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2008
          • 3552
          • Hämeenlinna

          Jälleen kerran haku aiheuttaa katkenneita verisuonia.

          Kysytäämpä nyt täältä sitten.

          Ajattelin jos tuon e34 ämmän ylimaalaisi, todennäköisesti menisi ensi kevääseen. Ei pinta nytkään ole huono tai naarmuinen. Mutta pari pientä yksityiskohtaa häiritsee, vaikka niitä vastaantulija ei kadulla näekkään.

          Mikä voisi olla realistinen hinta koko auton ylimaalauksesta ammattilaisella, ns. avaimet käteen periaatteella. Toki itse purkaisin kaikki pois ja kuljettaisin auton pajalle. Maalareitahan on moneen junaan, en välttämättä hae sitä halvinta mahdollista mikä onnistuu juuri ja juuri ruiskimaan auton väreihin. Vaan ammattilaista ja takuutyönä.

          Lommoja ei ole mitä oikoa, ei ruostetta eikä muutakaan ylimääräistä työtä. Eli pitäisi homman onnistua ilman isompia pohjatöitä?

          Eli kertokaahan maalarit tai maalauspalveluja ostaneet, mitä tuollaisesta joutuisi karkeasti ottaen köyhtymään? Toki asiahan selviää kysymyllä, mutta kun auto ei vielä hetkeen ainakaan olisi menossa mihinkään niin en jaksa vielä käydä jonninjoutavia kyselemässä ympäri kaupunkia. Muutenkin vituttaa omassa työssä jo riittämiin nämä "paljonko kello on" kyselijät.

          Comment

          • dumppi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 4351
            • sotkamo

            noista paineista..

            itelle ainakin on koulussa jo neuvottu ja oon viimeset 3.5 vuotta maalarina tehnytkin, että aina ruiskuttanu sen viimesen kiekan n. 2x KOVEMMALLA paineella kun ne ensimmäiset.. ja olisko jotain 1.6-2 baria se normaali ruiskutus paine:think

            meillä tosin käytössa ppg:n maalit ja noista debeereistä ei ole kyllä itsellä kokemusta.. mutta luulis kai tuo että samalla lailla pitäis se viimenen ns. "kontrolli" kerros ruiskuttaa:think
            Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
            e36 325i coupé R.I.P
            e30 316 2d
            e36 318is coupé
            e36 323i 4d ac schnitzer replica


            Käyttis: e39 523i 4d
            Originally posted by rizzo
            Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
            |Sotkamo Connection|

            Comment

            • Hynde
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2008
              • 338
              • Rovaniemi

              Originally posted by Viltsu318 View Post
              Hynde hienoa jälkeä olet saannut aikaseksi (ainakin näin maallikon silmin)
              Itse tässä vasta "itseopiskelee" maalamishommia..

              Minkälaiset laitteet sulla on käytössä ja millaisessa paikassa maalasit nuo??

              Suurin piirtein lyhyesti jos viitsit kertoa että millaisessa järjestyksessä teit ja mitä Olis vaan itsellänikin suunnitelmis vanteet pistää uuteen maaliin..
              Itse en ole mikään tai kukaan ketään neuvomaan, koska täältä löytyy myös ammattilaisia, mutta kun kysyit, niin vastaan omalta kohdaltani.

              Maalaustilana toimii oma talli, joka tuottaa lämpöä ja on "puhdas". Paineilmaa tuottaa remmivetoinen, 200 litran säiliöllä varustettu riittävä kompura. Linjasto on laadukkaalla vedenerottimella ja paineensäätimellä varustettu, sekä "putket" vahvaa hydrauliikkaletkua -> minimaalinen määrä kondensiovettä. No letkun päässä on amatöörille hyvin riittävä ja täälläkin mainostettu Bilteman "ammattilais ruisku". Kynäruiskuna Iwata. (aikaisemmassa postauksessa linkki).

              Itse työ:
              - hionta muistaakseni P320
              - hyvät rasvanpoistot
              - Tuhti kerros Debeerin 2K -hiontaväriä. Vaaleata tässä tapauksessa, kun pintaan tuli kultainen sävy.
              - hionta P500
              - teippailut tiivistyspintojen osalta, koska sovitus sisäkehään on melko tiukka.
              - hyvät rasvanpoistot
              - sävy pintaan
              - lakka pintaan
              - viheltelyä ja kädet ristissä rukoilua, ettei valu... Tämä sen vuoksi, että oli aivan uudet aineet, niin kuin edellä kerroin.

              Siinäpäs ne taisi olla? Vanteet olivat sen verta hyvässä kunnossa, ettei tarvinnut ruveta mihinkään lakan poistoon tai puhallushommiin.

              (ainoa hyvä neuvo tulee tässä: lue tämä topic läpi alusta alkaen ja kopsaa kaikki Hemin ja Rockfordin kirjoittamat viestit talteen -> NOUDATA NIITÄ...)

              - Henkka -
              Kaikki liha tottelee kuria...

              Comment

              • Hynde
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2008
                • 338
                • Rovaniemi

                Originally posted by dumppi View Post
                noista paineista..

                itelle ainakin on koulussa jo neuvottu ja oon viimeset 3.5 vuotta maalarina tehnytkin, että aina ruiskuttanu sen viimesen kiekan n. 2x KOVEMMALLA paineella kun ne ensimmäiset.. ja olisko jotain 1.6-2 baria se normaali ruiskutus paine:think

                meillä tosin käytössa ppg:n maalit ja noista debeereistä ei ole kyllä itsellä kokemusta.. mutta luulis kai tuo että samalla lailla pitäis se viimenen ns. "kontrolli" kerros ruiskuttaa:think
                Itselleni taas opetti yksi maalari, että näiden metallivärien kanssa tulee hyvä, kun viimeiseksi sipaisee kerroksen sumua vähän kauempaa. Sanoi, että kiteet istahtavat nätisti pintaan? En tiedä sitten, niin olen tehnyt ja ihan hyvää tuntuu tulevan niinkin... Mihin tuo viimeinen kerros kovalla paineella perustuu? Mitä sillä saavutetaan?
                Kaikki liha tottelee kuria...

                Comment

                • Rockford
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 8028
                  • Pinsiö

                  Originally posted by Hynde View Post
                  Itselleni taas opetti yksi maalari, että näiden metallivärien kanssa tulee hyvä, kun viimeiseksi sipaisee kerroksen sumua vähän kauempaa. Sanoi, että kiteet istahtavat nätisti pintaan? En tiedä sitten, niin olen tehnyt ja ihan hyvää tuntuu tulevan niinkin...
                  ...varsinkin efektiväreissä on juurikin kaiken aa ja oo, että vähintään viimeiset kierrokset vedetään kaukaa ristiin. Ilman tuota pilveilee aika rankasti.

                  Mitä noista paineista oli juttua, niin itse käyttänyt sellaista ~3.5 baria ja nämähän ovat makuasioita mihin kukin on tottunut. Enemmänkin pinnan lopputulos riippuu ruiskua liikuttavasta kädestä, ruiskusta, sekä sopivasta sopasta ja erot paineissa ovat loppupeleissä aika toisarvoisia.
                  -Dodge Charger -73
                  -Mercedes-Benz GLK
                  -VW Transporter

                  Comment

                  • E39-530A
                    BTCF Member
                    • Feb 2007
                    • 933
                    • Espoo

                    Originally posted by Micce///M View Post
                    ...
                    Ajattelin jos tuon e34 ämmän ylimaalaisi, todennäköisesti menisi ensi kevääseen. Ei pinta nytkään ole huono tai naarmuinen. Mutta pari pientä yksityiskohtaa häiritsee, vaikka niitä vastaantulija ei kadulla näekkään.

                    Mikä voisi olla realistinen hinta koko auton ylimaalauksesta ammattilaisella, ns. avaimet käteen periaatteella. Toki itse purkaisin kaikki pois ja kuljettaisin auton pajalle. Maalareitahan on moneen junaan, en välttämättä hae sitä halvinta mahdollista mikä onnistuu juuri ja juuri ruiskimaan auton väreihin. Vaan ammattilaista ja takuutyönä.
                    ...
                    Tämä kiinnostaa itseäkin. E34 ja maalaushommia ja ehkä uutta peltiäkin niihin perinteikkäisiin mätäpaikkoihin, eli etulokarien alaosat, sedanin takaluukku (se syvennys, jossa kilpi ym.). Ja kuskin etuoven alaetunurkka kukkii. Konepellin ovat edelliset omistajat maalauttaneet eikä eroa huomaa. Josko vetäisi siis loput autosta kattoa ja siitä jatkuvia C-pilareita/lokareita lukuunottamatta:think.

                    Tiukkaa hintaa enemmän kiinnostaa, missä pk-seudulla tekisivät tuon kunnolla ja (suostuisivat tekemään) myös tarvittaessa hitsailisivat samalla uutta peltiä? Okei, ei mitään kaskohintoja kumminkaan, mutta kohtuuhintaan. Itse en ala repimään mitään listoja ja ovipahveja ym. irti, ei tule kuin itku. Eli tosiaan sellainen all-in-one puoli kierrosta E34:sta. Kokemuksia PK-seudulta?
                    E92 335iA -08

                    ---
                    ex E34 540iA -93
                    ex E90 325iA -05
                    ex E39 530iA -00
                    ex Toyota Avensis
                    ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                    Comment

                    • JonttuPeke
                      BTCF Member
                      • Jan 2010
                      • 1130
                      • Juuka

                      Uskaltaakohan nuo takalokarit hiekkapuhaltaa, jos on pintaruostetta? Oven alalaidoissakin+takakontin alalaidassa pintaruostetta niin kannattaako noita ruveta maalaamaan vai koko auto suoraan että ei ole kokoauto erisävyä?
                      F06 640D "M6"
                      E71 X6 35D + E83 X3 3,0SD
                      Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

                      Comment

                      • Rockford
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 8028
                        • Pinsiö

                        Originally posted by JonttuPeke View Post
                        Uskaltaakohan nuo takalokarit hiekkapuhaltaa, jos on pintaruostetta? Oven alalaidoissakin+takakontin alalaidassa pintaruostetta niin kannattaako noita ruveta maalaamaan vai koko auto suoraan että ei ole kokoauto erisävyä?
                        Miksi ei uskaltaisi? Sillä tietenkin.
                        -Dodge Charger -73
                        -Mercedes-Benz GLK
                        -VW Transporter

                        Comment

                        • ockelbo4500
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2007
                          • 923
                          • Sotkamo--Oulu

                          Ainakin MIPAn vesiohenteiden ohjeessa oli, että viimenen "harso"kerros vedetään pienemmällä paineella. Näin tein ja pinnasta sai kyllä helpommin tasaisen kuin sillä hieman kovemmalla paineella.

                          Itse tullut satunnaisen epäsäännöllisesti maalailtua erimerkkisiä maaleja ja tuntuma jäänyt, että vesiohenteinen on helpompaa maalata kuin liukkari. Ehkä hitaampi kuivuminen tekee sen, että väri tasoittuu helpommin.

                          MIPAlta sai myös kuivumisen nopeuttajaa tuohon vesiohenteiseen ja toimi mielestäni aika hyvin noin kotiolosuhteissa. Ei se maali nyt tuonkaan avulla haihtunut lähellekään liuotinmaalin nopeudella, mutta haihdutusajat jäi siedettäviksi.

                          Lakkana kokeilin Troton VHS lakkaa ja oli mielestäni hieman vaikea maalata noin äkkiseltään. Tuntui että lakkaa pitää vetää mielettömän paljon, jotta se tasoittuu, mutta ei tuo toisaalta nyt valunutkaan helposti.
                          BMW E84 X1 18dXdrive -14

                          Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                          Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                          Ex, E46 320 d Touring -01
                          Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                          Comment

                          • Hynde
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2008
                            • 338
                            • Rovaniemi

                            Hyviä kommentteja noista vesiohenteisista...

                            Mitäs olette pitäneet noin suurin piirtein haihdutusaikana ennen lakkakerroksen ruiskimista noilla? Yleensä tuo lämpötila tuolla tallissa on sen 20 - 23 astetta. Itse en sen koommin noista ajoista tiedä. Olen vain odottanut, että muuttuu mattamaiseksi...:think

                            Tuosta Debeerin nano -lakasta ei kyllä huonoa sanottavaa näin yhden kerran kokeilun jälkeen löytynyt. Vetää pinnan todella nätisti tasaiseksi ilman sen suurempia ähinöitä ja vedin vain sen reilun 1 ja 1/2 kerrosta. No ehkä kaksi... Mutta kertokaapa viisaammat tuon ohentimen merkitys tuossa lakassa? Ohje sanoo, että laita 0 - 5% ohennetta mukaan. Olen vedellyt tässä sekä ohenteella, että ilman, mutta en havaitse mitään eroa??? Liittyykö tämä jotenkin kosteuden poistoon tai jotain?

                            - Henkka -
                            Kaikki liha tottelee kuria...

                            Comment

                            • bemu2000
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 17799
                              • Jämsä

                              onko schwarz 2 värissä lakka pinnassa, vai onko tuo ihan perus "1 kerros" maali?
                              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                              Vanteet edullisesti
                              Nostureita ja rengaskoneita

                              Comment

                              • dumppi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 4351
                                • sotkamo

                                Originally posted by Hynde View Post
                                Itselleni taas opetti yksi maalari, että näiden metallivärien kanssa tulee hyvä, kun viimeiseksi sipaisee kerroksen sumua vähän kauempaa. Sanoi, että kiteet istahtavat nätisti pintaan? En tiedä sitten, niin olen tehnyt ja ihan hyvää tuntuu tulevan niinkin... Mihin tuo viimeinen kerros kovalla paineella perustuu? Mitä sillä saavutetaan?
                                no joo siis en muistanu tuossa mainita että kauempaahan se kontrolli kerros ruiskutetaan ja sitä viimestelyähän sillä haetaan kiteiden asetttumiseen oikein..

                                varmasti on eroja eri maalivalmistajien käyttöteknisissä ohjeissa kyllä:think
                                Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
                                e36 325i coupé R.I.P
                                e30 316 2d
                                e36 318is coupé
                                e36 323i 4d ac schnitzer replica


                                Käyttis: e39 523i 4d
                                Originally posted by rizzo
                                Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
                                |Sotkamo Connection|

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎