Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Haukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 1366
    • Valkeala

    Originally posted by Haukkis View Post
    Tosiaan noi ruosteet ei oo vielä pahoja, mutta jossain vaiheessa on jos asialle ei tehä mitään
    Originally posted by Hemi View Post
    Aika helposti käy juuri päinvastoin. Nykyinen vauriotaso tekemättä mitään pysyy kutakuinkin saman tasoisena seuraavan 10-vuotta.
    Nyt väärin tehty korjaus ja kuppaa on ensi vuonna jo huolella.
    Sitävarten kysyin neuvoa jos olisin saanut vinkkejä mitä kannattaa tehdä, jotta mitään ei tehtäisi väärin.

    Jokatapauksessa haluaisin saada ruostepaikat kuntoon.

    Eli ylimaalaus on helvetisti kalliimpaa, no entäs jos maalautan vain nuo tietyt osat, niin kannattaa ilmeisesti maalauttaa ovet kylkilistoihin asti, eikä tehdä sumurajoja? Samoin kontin luukku kokonaan ja konepelti ja puskuri, vai mitä ootte mieltä?

    Onko tuollaista korjausta mahdollista tehdä niin että ei tule sävyeroja?

    Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

    Comment

    • Osku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2005
      • 3324
      • Kouvola,Pilkanmaa

      Originally posted by Haukkis View Post
      Sitävarten kysyin neuvoa jos olisin saanut vinkkejä mitä kannattaa tehdä, jotta mitään ei tehtäisi väärin.

      Jokatapauksessa haluaisin saada ruostepaikat kuntoon.

      Eli ylimaalaus on helvetisti kalliimpaa, no entäs jos maalautan vain nuo tietyt osat, niin kannattaa ilmeisesti maalauttaa ovet kylkilistoihin asti, eikä tehdä sumurajoja? Samoin kontin luukku kokonaan ja konepelti ja puskuri, vai mitä ootte mieltä?

      Onko tuollaista korjausta mahdollista tehdä niin että ei tule sävyeroja?
      Käy kysymässä hanskilta.. varmaan tonni puoltoista ylivedosta.
      Sävyerottoman jos tahtoo niin koko auto yli tai sitten häivyttämällä viereisiin osiin.. näin olen ainakin kuullut että pitäis saada huomaamaton jälki. Titansilberiä kun on kuitenkin vissiin 5eri konversiota niin sävytys menee helposti mönkään,tuli tänään just tutkittua noit karttoja kun olin hakemassa maalia allaolevaan projektiin.

      Ja muuta topikin asiaa..

      Alotin tossa ekan oman oikein maalaus kokeilun kun kaverin 18" talvirillat piti maalata kun oli naarmuilla ja kolhittu.

      Suurimmat jurmut jotka oli alumiinia louhinu vetelin viilalla tasaseksi, P80 santsikalla rouheaksi pintaa siitä naarmun ympäriltä ja tummunut alumiini kiiltäväksi,putsasin asetonilla ja sitten polyesterikittiä vähän suurimpiin kuoppiin.
      Koko vanteen "näkyvän" puolen hioin huolellisesti P240 paperilla joka oli kiinni tommosessa hiontakapulassa.
      Huomenna pitäs suihkasta hiontaväriä (MIPA 2K Grundierfiller).
      Olisin tänään jo suhassu mutta ei ollut sekottamiseen mitään mitta-asteikkoa tai mitään millä olisin saanut 1:10 kovetteen tonne sekaan oikein, ei viitti litraa sekottaa kerralla kun menee sitten niin paljon hukkaan.
      Huomenna pitää hakea semmonen sekotusmuki ja jonkun näkönen injektio ruisku tms pipetti millä saan oikean määrän kovetetta sekaan.

      Kaveri oli jo aloittanut projektia hiomalla yhden vanteen ja suihkassu siihen kilikolipullosta ruiskukittiä..
      Tämä lähtee tinnerillä hinkkaamalla pois mutta haittaako se tuolla 2K hiontavärin alla ?
      vai kannattaako hioa/liuottaa pois koko mäski ja vetää suoraan uus 2K matsku tilalle ?
      Ei tuo kuitenkaan iso vaiva olisi jos lopputulos on erilainen vrt 3 muuta vannetta nii siinä vaiheessa harmittaa.

      Niin ja hiontavärin meinasin hioa P800 paperilla ja pintaväriksi tulee BMW:n kartasta lachsilber.

      Perustieto projektiin on mutta nyt haetaan käytännön kokemusta
      Hiontavärin ruiskutan tommosella Gern/mikälie kopio 6dl:n yläsäiliö ruiskulla.
      1,4 suutin ja 2bar painetta.
      Värimassan ajattelin vetää pienemmällä ruiskulla mikä löytyy kans hyllyltä. Siinä on pienempi suutin ja jotenkin se tuntuis turvallisemmalta.
      Lakkausta suunnittelin kans tolla pienemmällä,
      Voi olla kyl että vetäsen tolla Gernilläkin,kun mahtuu kaikki lakka kerralla säiliöön kun lakkaa on alta 6desiä kovetteet sekotettuna ei tarvi sitten lisäillä säiliöön kesken suihkuttelun.

      Aikasemmin en oo mitään maalia ruiskuttanu ja tänään tota ruiskua putsailin tinnerillä ja kokeilin mitä mistäkin namiskasta tapahtuu

      Oikeen jos olisin ollut reipas niin olis ottanut kuvia ennenku aloin hioo vanteita Jos huomenna napsis muutaman kuvan kalustosta ja työkohteista jos ei kovin pahasti epäonnistu

      Ja ite ku tekee niin saa sellasen ku sattuu tulee
      Last edited by Osku; 23-08-2011, 21:41.
      E30 24V 5D "Vakio"

      Originally posted by ///Make
      1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

      Comment

      • Rockford
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 8028
        • Pinsiö

        Originally posted by Osku View Post
        Olisin tänään jo suhassu mutta ei ollut sekottamiseen mitään mitta-asteikkoa tai mitään millä olisin saanut 1:10 kovetteen tonne sekaan oikein, ei viitti litraa sekottaa kerralla kun menee sitten niin paljon hukkaan.
        Huomenna pitää hakea semmonen sekotusmuki ja jonkun näkönen injektio ruisku tms pipetti millä saan oikean määrän kovetetta sekaan.
        Ei ole noin tarkkaa, pystyt sen kyllä silmämääräisestikin katsomaan/laskemaan. Ihan perus matematiikkaa.

        Kaveri oli jo aloittanut projektia hiomalla yhden vanteen ja suihkassu siihen kilikolipullosta ruiskukittiä..
        Tämä lähtee tinnerillä hinkkaamalla pois mutta haittaako se tuolla 2K hiontavärin alla ?
        vai kannattaako hioa/liuottaa pois koko mäski ja vetää suoraan uus 2K matsku tilalle ?
        Ei tuo kuitenkaan iso vaiva olisi jos lopputulos on erilainen vrt 3 muuta vannetta nii siinä vaiheessa harmittaa.
        2K-hinkkaväri sulkee allensa kyllä kaiken eli ei periaatteessa merkitystä, vaikka alla on 1K-matskua.

        Niin ja hiontavärin meinasin hioa P800 paperilla ja pintaväriksi tulee BMW:n kartasta lachsilber.
        Voit huoletta hioa kyllä 400-600:lla. Itse vedän pääsääntöisesti nelisatkulla ongelmitta.

        Perustieto projektiin on mutta nyt haetaan käytännön kokemusta
        Hiontavärin ruiskutan tommosella Gern/mikälie kopio 6dl:n yläsäiliö ruiskulla.
        1,4 suutin ja 2bar painetta.
        Värimassan ajattelin vetää pienemmällä ruiskulla mikä löytyy kans hyllyltä. Siinä on pienempi suutin ja jotenkin se tuntuis turvallisemmalta.
        Lakkausta suunnittelin kans tolla pienemmällä,
        Voi olla kyl että vetäsen tolla Gernilläkin,kun mahtuu kaikki lakka kerralla säiliöön kun lakkaa on alta 6desiä kovetteet sekotettuna ei tarvi sitten lisäillä säiliöön kesken suihkuttelun.
        Voit vetää tuolla ruiskulla ilman ongelmia kyllä kaikki värimassoista lakkaan. Ei jää ruiskusta kiinni enään homma, vaan säädöistä ja ruiskuttajasta.
        Tuohan on paras ruisku, minkä voi tuossa hintaluokassa ja vähän kalliimmassakin ostaa. Satajetin kopio, jota monesti olen suositellut. Noita on monta omassakin käytössä, kaikki hinkkavärit vedän noilla, usein myös pinnat, millä tuulella satun olemaan.
        -Dodge Charger -73
        -Mercedes-Benz GLK
        -VW Transporter

        Comment

        • dumppi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 4351
          • sotkamo

          Originally posted by tikkku View Post
          meilläpäin tehdään 2500-4000e värinvaihto jo normikokoseen henkilö autoon.. mutta mielellään niitä ei tehdä auton ylimaalaus varmaan 1000-2500e riippuu vähän merkistä ja mallista, omistajan pärstästä ja auton kunnosta..
          no ylimaalus menee jo tosi halvaksi jos tonnilla tekee en kyllä itse henk. koht. tekis jos olis oma pulju ja saisin päättää

          kuitenkin purku/kasaus= ~15-20h
          pohjatyöt ja ruiskutus= ~20-30h (riippuu onko lommoja ja/tai ruostetta, muovikorjausta ym.)

          jos tunnille pitää laskea se ~70€ esim. niin kylläpä tulee hintaa maaleineen ja tarvikkeineen:think
          Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
          e36 325i coupé R.I.P
          e30 316 2d
          e36 318is coupé
          e36 323i 4d ac schnitzer replica


          Käyttis: e39 523i 4d
          Originally posted by rizzo
          Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
          |Sotkamo Connection|

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Hynde View Post
            Mitäs mieltä olet tuosta minun tekemästä ruosteenpoistosta / korjailusta? Uskotko, että noilla metodeilla ei tarvitse pelätä heti uudelleen ruostumista? Tilanne oli se, että kraaterit olisivat seuraavan talven aikana mennet jo pellistä läpi (ainakin minun mielestä). Oli jo esteettisestikin sen näköistä, että jotain oli tehtävä...

            - Henkka -
            Näitä korjausohjeita on mahdoton antaa näkemättä/tuntematta tapausta omin silmin. Siis sellaisia ohjeita joilla itse ongelma saadaan lopullisesti pois, eikä vain hetkeksi peitetä sitä ja pahenneta/nopeuteta syöpymisprosessia kuten 90%:ssa näitä "korjauksia" nykyisin tehdään.
            Eli jos=kun näiden ongelmien kimppuun lähdetään hoitamaan perinteistä/klassista "mätäongelmaa"=ruostumista, saadaan yleensä pelkästä esteettisestä ongelmasta parissa vuodessa helposti rakenteellinen.
            Eli koska esim.ko.saitilla puhutaan ja halutaan puhua perinteisestä "ruostumisesta", oikeasti ymmärtämättä mistä on kyse, on itse aiheen käsittely korjaustenkin suhteen mahdotonta.
            Mistään rakettitieteestähän ei ole kyse, mutta ihan ensiksi pitäisi edes auttavasti käsittää sinkin merkitys+toiminta rakenteessa.
            Kyse kuitenkin on puhdistamisesta ja uudelleen pinnoituksesta, ei sen kummemmasta asiasta.
            Last edited by Hemi; 24-08-2011, 13:36.

            Comment

            • Hynde
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2008
              • 338
              • Rovaniemi

              Originally posted by Hemi View Post
              Näitä korjausohjeita on mahdoton antaa näkemättä/tuntematta tapausta omin silmin. Siis sellaisia ohjeita joilla itse ongelma saadaan lopullisesti pois, eikä vain hetkeksi peitetä sitä ja pahenneta/nopeuteta syöpymisprosessia kuten 90%:ssa näitä "korjauksia" nykyisin tehdään.
              Eli jos=kun näiden ongelmien kimppuun lähdetään hoitamaan perinteistä/klassista "mätäongelmaa"=ruostumista, saadaan yleensä pelkästä esteettisestä ongelmasta parissa vuodessa helposti rakenteellinen.
              Eli koska esim.ko.saitilla puhutaan ja halutaan puhua perinteisestä "ruostumisesta", oikeasti ymmärtämättä mistä on kyse, on itse aiheen käsittely korjaustenkin suhteen mahdotonta.
              Mistään rakettitieteestähän ei ole kyse, mutta ihan ensiksi pitäisi edes auttavasti käsittää sinkin merkitys+toiminta rakenteessa.
              Kyse kuitenkin on puhdistamisesta ja uudelleen pinnoituksesta, ei sen kummemmasta asiasta.
              Kiitos vastauksesta!

              Sinkin merkityksen kyllä ymmärrän ja allekirjoitan täysin näissä tapauksissa. Näin ollen ei jää paljon muuta vaihtoehtoa, ainakaan minun tapauksessani, kuin rakenteellinen virhe. Se, että mistä se johtuu, niin en tiedä. Jokin virhe tuon osalta on tapahtunut sinkityksen yhteydessä ja näin ollen lopputulos oli kuvatunlainen. Mitään viitteitä jälkikorjauksista ei ollut. Mene ja tiedä, mutta toivottavasti korjauksesta tuli pysyvä...

              - Henkka -
              Kaikki liha tottelee kuria...

              Comment

              • Osku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2005
                • 3324
                • Kouvola,Pilkanmaa

                Niin ja sitä sitten on vanteita maalattu tänään
                Kohtuu tyytyväinenkin olen lopputulokseen.. ottaen huomioon tekijän kokemuksen(ei ollenkaan minkäänlaista kokemusta) tilat ja kaluston.

                Laitan muutaman kuvan (sori kun ovat isoja) tuumaustauolla oli helppo napata kuvia niin laitetaan nyt esille.

                Työkalut:
                On muuten eri hyvä peli tuo vihreä(löysin tuolt varastosta) nyt kun siihen toimintaan pääsi perehtymään ihan kokeilemalla.


                Sitten ite kohde
                Hiottu P240,kitin alla oli semmonen syvempi "viilto"

                Pyyhin tinnerillä ja motonet yleisliinalla pölyt pois.

                Ohuen tuntunen kerros MIPA:n 2K hiontaväriä pintaan.
                Vähän ihmetytti kun tuo ei meinannu ensin tulla ruiskusta kunnolla ulos.. painetta lisää 3-4bar tais olla niin johan alko mäski lentää



                Tämän jälkee sai kuivaa pölykuivaksi sen aikaa kun aloin lämmittämään tota "uunia"



                Harmi kun oli vasta puolenpäivän tienoolla kun nostelin vanteet lauteille niin en menny ottaa "jälkilöylyjä". No saivat kylpeä tuolla melkein tunnin semmosta 40-60astetta.

                Sit hionta P800.. Vaan mitäs helvettiä paperi menee tukkoon muutamasta hierasusta,kokeilin karkeampaa ja sama homma.
                No päädyin sitten kokeilemaan josko paperia kastelis niin johan alko lyyti kirjottaa.. Vesi muutti homman luonteen ihan eri makuseksi.
                Hionnan vedin sitten P400 ja veden kanssa,semmosta nysväämistä se tuntu olevan noiden puolissa olevien kolojen ja sisänurkkien kanssa.
                Vaan muutaman tunnin hinkuttelu ja taas pukeille.
                Keskilätkät hioin vaan mataksi ja putsailin.. syy miksi noita keskiömerkkejä ei oo irrotettu on että ne on sikamassalla joku liimannu kii..
                kohokuvioista vinkkiä mihin vehkeesee on menossa.


                Putsaus ja asettelu.
                Värimassan ohennus ja miettiminen että mitäköhän tästä tulee..


                BMW lach silber metallic.. ohensin massaa noi 45%

                Aloin ruiskimaan pienemmällä ruiskulla väriä pintaan(pelko valumisesta ja värin hukkaan menosta),ruiskun kannun kannen välistä kuitenkin vuoti kahvalle ja tippui tietenkin tohon maalattavalle pinnalle eikä sillä oikee saanu mitään näkyvää helposti aikaseks.
                No suivaannuin ja kaadoin värit gerniin ni alko homma pelaa..

                Tai no olihan siin ongelmia kun en oo ennen mitään ruiskuttanu niin toi ruiskun säätö oli vähän kokeilemista ja väriä jäi sielt täält vähemmälle ja pääsi se massa vähän "valumaan sekasin" yhessä kohtaaki, korjailin sitten sitä mukaa kun huomasin.

                No ei se voi mennä ekalla kerralla niiku elokuvissa..
                Tässä nyt se "No Voi vitun vittu"

                Eilen illalla viel siitä 1k ruiskukitistä kysyin ja tänään sit vetelin vaan karkeeks 240:lla ja ruiskutin 2K kamaa päälle.. Viimesessä Hionnassa en sitten hokannu että meni se 2k kaman pinta puhki ja sieltä pääs noi värimassan liuottimet 1k pohjalle ja alko kiehuu.
                No en sitten sen koommin tota enää jatkanu.
                Loput osat onnistu suht ok.

                Vedin vielä lopuksi lakan noihin onnistuneisiin ja keskiölätkiin.





                Summa Summarum..
                -Alta 80€ tarpeilla eka kertalaisena no OK.. tästä ei pääse ku ylöspäin
                -Parempaa hiomapaperia.. nyt oli mustaa motonet kamaa=sormepäät hellänä.. eiks sitä oo jotain soft touchia olemassa joka ois vähän mukavempaa käyttää.. Ja ennen hiontaväriä koneella. Nyt tein kaiken hiomisen käsin.

                -Sano yks ammattimies että musta ja hopeinen on tarkimmat pohjista.. Vähän olis pitäny viel jaksaa sipistellä enemmän hionnassa niin olis ollu ihan 100% tyytyväinen mut nää on vaa Talvivanteet.

                Tarvii tuo Bätmänin kaveri korjata joku toinen päivä.. samalla kombolla kun tähän asti mutta enempi tota hinkkaväriä pintaan.

                Opettavainen kokeilu kyllä.
                Last edited by Osku; 25-08-2011, 00:43.
                E30 24V 5D "Vakio"

                Originally posted by ///Make
                1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                Comment

                • MAKELA
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2011
                  • 497
                  • Kymenlaakso

                  Hienoa Osku!

                  "uuni" pisti kyllä naurattamaan..

                  Comment

                  • Hynde
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2008
                    • 338
                    • Rovaniemi

                    Hyvä hyvä, ja mukava, kun täällä muitakin vähemmän ammattilaisia julkaisee töitään allekirjoittaneen lisäksi... Vain tekemällä oppii...

                    Tuossa on kyllä hyvä esimerkki noista perkeleen keksinnöistä eli 1K -kamoista. Itse en nuukaile tuon 2K -hiontakaman kanssa yhtään. Varsinkaan, jos pohjat ovat epämääräiset ja kitatut.

                    Pari juttua tuli mieleen noista "ongelmista" ja ovat vain ajatuksia. Hiontapaperi meni ehkä tukkoon, koska hiontaväri ei ollut vielä kunnolla kuivunut. Varmasti hiottavissa aina seuraavana päivänä. 1,7 suuttimella itse vetelen tuota hiontaväriä, jolloin tulee mukavasti ulos ruiskusta. Jos oli kovinkin paksua seosta, niin voi olla, että tuo 1,3 suutin on vähän pienehkö? Joskus ainakin itsellä samalla tavalla käynyt, kun olen alkanut vahingossa sillä veteleen.

                    Viisaammat oikaiskoot virheitäni...

                    EDIT: Niin ja itse käytän 4CR:n hiontapaperia, jossa on pehmustettu tausta. En tiedä vetäsitkö nuo keskiöt hiontaväriin, mutta itse olisin vetänyt nekin varmuudeksi.

                    - Henkka -
                    Last edited by Hynde; 25-08-2011, 01:32.
                    Kaikki liha tottelee kuria...

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      Miten tuollainen liimasauma jossa "sinkki on reagoinut" pitäisi oikeaoppisesti korjata? Takaluukun alareunasta on kyse.

                      Joskus jossain täällä oli siitä juttua (taisi olla ovista kyse), mutta eipä löydy, joten osaisiko joku maalaus-expertti kertoa?
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Rockford
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 8028
                        • Pinsiö

                        Kyllä tuolla Gernin orkkiksella 1.4:sella maalaa mitä tahansa ja ei jää siitä kiinni. Setti on ollut liian paksua tai säädöt humpalla, jos ei tule ruiskusta ulos. Itse rappailen toisinaan todella paksuna, melkeinpä jo ruiskukittinä tuota hinkkaväriä ja ihan 1.4:sella.

                        Jos paperin veti tuossa Oskun tapauksessa tukkoon, niin aloitettu liian aikaisin hiomaan ja matsku ei ole läpikuiva tai sekoitus on erikoinen. Tosin, toisten hiontavärien "ominaisuus" on tuo muovimainen pinta ja paperin tukkiminen, vaikka kuivattelisi kuukauden. Debeeriä, kun kokeilee - en ainakaan ole sen jälkeen muihin koskenut. Pulverina pöllyää ja hionta helppoa.

                        Oskun kuvassa näkeekin esimerkin kiehumisen aiheuttamasta iki-ihanasta torttelsmannista
                        Juuri tämän takia AINA 2K-hinkkaväriä satsi ja kun hiotaan, jos hiotaan, niin ei missään nimessä puhki. Jos menee puhki, niin uusi setti.
                        Kannattaa muistaa myös sekin, että jos maalattava pinta on hyvä, niin hiontavärin välihionnan voi jättää pois ja ruiskuttaa hinkkavärin pohjamaalina, sekä märkää märälle pintaväri.

                        Työn iloa
                        -Dodge Charger -73
                        -Mercedes-Benz GLK
                        -VW Transporter

                        Comment

                        • BeamR
                          BTCF Member
                          • Jul 2007
                          • 13363
                          • Espoon takametsät

                          Laitetaas nyt tännekin, muussa keskustelussa jää muun keskustelun jalkoihin, eli: mopoissa laitetaan usein varsinkin tankeissa tarrat lakan alle. Missä saisi teetettyä sellaisen tarran joka kestää tuon lakkauksen? Mielellään mahdollisimman ohut tarra ja vielä siirtotarra...
                          ja jos on jotain käsitystä kustannuksista niin sekin kiinnostaa.
                          F46 Gran Tourer -20
                          Boxster 2.5 -97

                          Comment

                          • Osku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2005
                            • 3324
                            • Kouvola,Pilkanmaa

                            Originally posted by Rockford View Post
                            Kyllä tuolla Gernin orkkiksella 1.4:sella maalaa mitä tahansa ja ei jää siitä kiinni. Setti on ollut liian paksua tai säädöt humpalla, jos ei tule ruiskusta ulos. Itse rappailen toisinaan todella paksuna, melkeinpä jo ruiskukittinä tuota hinkkaväriä ja ihan 1.4:sella.

                            Jos paperin veti tuossa Oskun tapauksessa tukkoon, niin aloitettu liian aikaisin hiomaan ja matsku ei ole läpikuiva tai sekoitus on erikoinen. Tosin, toisten hiontavärien "ominaisuus" on tuo muovimainen pinta ja paperin tukkiminen, vaikka kuivattelisi kuukauden. Debeeriä, kun kokeilee - en ainakaan ole sen jälkeen muihin koskenut. Pulverina pöllyää ja hionta helppoa.

                            Oskun kuvassa näkeekin esimerkin kiehumisen aiheuttamasta iki-ihanasta torttelsmannista
                            Juuri tämän takia AINA 2K-hinkkaväriä satsi ja kun hiotaan, jos hiotaan, niin ei missään nimessä puhki. Jos menee puhki, niin uusi setti.
                            Kannattaa muistaa myös sekin, että jos maalattava pinta on hyvä, niin hiontavärin välihionnan voi jättää pois ja ruiskuttaa hinkkavärin pohjamaalina, sekä märkää märälle pintaväri.

                            Työn iloa
                            Joo mä vähän tein turhaa työtä oikeastaan..
                            Olis voinut vaan matata noi vanteen puolat kun oli kuitenkin suht hyvässä maalissa naarmuja lukuunottamatta,kitatut kohdat sitten olis vaan ruiskuttanu yli hiontakamalla,en kyllä ohentanu tota hiontamaalia yhtään niin sekin voi tehdä sen että ei ruiskuttunu helpolla.. Oli semmosta talomaalin paksusta suurinpiirtein
                            Kokemattomuus ruiskun käytöstä saatto olla kans yks osatekijä :think

                            Toi hiontapaperin tukkeutuminen ei kyl mun mielestä ollu kuivatuksesta kiinni.
                            Oli jonkun puolisen tuntia tallissa,siitä siirsin saunaan missä 60 astetta lämmintä ja ainakin 45min sai siellä olla ennenku kokeilin ekan vanteen hiomista.
                            Viimeinen vanne oli viitisen tuntia saunassa ja silti ei muuttanut mitään.
                            Pinta oli semmonen muovisen tuntunen mutta kun siitä meni "jännite" puhki niin sit alko hioutumaan,ja jos painetta oli enempi niin ei tullut "purkkaa" jota luulis tulevan kun maali on nihkeää.
                            Ja veden kanssa lähti kyl helposti tavaraa pois.
                            Tuo voi kyl olla paperistakin kiinni että miten lähtee tukkeaa.. Mulla oli motonetin mustaa paperia (ei ollu ees mirkaa) ja jotenkin tuntuu että vika vois olla osittain siinäkin.

                            Toi 1k kama tuolla alla..
                            Olis pitäny perkele pyyhkiä tinnerillä pois.. No tulipahan kantapään kautta opteteltua.
                            Kaikki mikä irtoaa/liukenee Tinnerillä/asetonilla pois tai peittävä 2k hiontaväri päälle.


                            Originally posted by BeamR View Post
                            Laitetaas nyt tännekin, muussa keskustelussa jää muun keskustelun jalkoihin, eli: mopoissa laitetaan usein varsinkin tankeissa tarrat lakan alle. Missä saisi teetettyä sellaisen tarran joka kestää tuon lakkauksen? Mielellään mahdollisimman ohut tarra ja vielä siirtotarra...
                            ja jos on jotain käsitystä kustannuksista niin sekin kiinnostaa.
                            Isäukon K7 750 hondaan ("tuutti") teki ite 3M teipistä tankin raidotuksen.. maalari veti kirkaslakan päälle ja tuli ihan ok. oli yli 7 vuotta ukolla ja ei näkynyt irtoavan/muuttuvan miksikään.
                            Tarra/mainosfirmoista noita kannattanee lähteä kyselee.. sanoo niillekin että tulee maalipintaan lakan alle.


                            EDIT: aloin nyt samoilla lämpösillä tänään korjaamaan tota epäonnistunutta.
                            Kaavin hiontavärin ja osan tosta 1k paskasta irti tommosella ikkunaraapalla.. lähti niin helposti semmosina nahkarepaleina.
                            Pyyhin asetonilla noi kellertävät jämät ja hioin koneella 180 paperilla pinnat,käsin nuo puolien sivut ronskisti vaan. Kohta pitäs ruiskuttaa uusi kerros hiontaväriä pintaan.
                            Josko se tästä korjaantuis.

                            Mietin tässä itekseen että onko kuinka väliä jos värimassan antaa kuivaa pitempään ennen lakkausta ? Sitähän ei voi millään liuottimella putsata ennen lakkaa.. niin onko se ainoastaan sen likaantumisen takia hyvä vetää lakka melkein yhtäkyytiä pintaan ?

                            Vaikein osuus omasta mielestä koko hommassa oli toi värimassan ruiskutus.. jäi vähän epätasaisesti yhdestä kohtaa. Valot oli sen verran huonot kun ruiskutin niin ei kaikkea nähnyt :/
                            Ja toisaalta jos olis enemmän antanut haihtua ja monta kerrosta vetäny niin olis varmaan tullu vielä parempi.
                            Last edited by Osku; 25-08-2011, 12:52.
                            E30 24V 5D "Vakio"

                            Originally posted by ///Make
                            1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by Osku View Post
                              Toi 1k kama tuolla alla..
                              Olis pitäny perkele pyyhkiä tinnerillä pois.. No tulipahan kantapään kautta opteteltua.
                              Kaikki mikä irtoaa/liukenee Tinnerillä/asetonilla pois tai peittävä 2k hiontaväri päälle.
                              Ugh...päällikkö on puhunut.
                              Juuri tuohon se kulminoituu koko onnistuneen maalausprosessin idea.
                              Eli kolme tärkeitä maalausprosessin vaihetta...2K hiontaväri....
                              ...2K hiontaväri...ehjä/solidi 2K hiontaväri kaiken maalattavan alustaksi!

                              Comment

                              • -MJJ-
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2010
                                • 195
                                • Iisalmi

                                Täällä tarvitsi yksi autotalli maalari viisaiden neuvoja. Mitä evästä laitetaan pinnalle kun pinnassa on kirkasta peltiä, auton omaa maalia, kittiä ja voi olla jossain myös 1K kamaakin.

                                Ilmeisesti 2K-hiontaväri sulkee minkätahansa maalin allensa, mutta voiko sitä vetää paljaalle pellille?

                                Vielä ei tule vähään aikaan maalia pintaan, kun pohjatöitä riittää. Eikä ole mikään kiireinen projekti, mutta valmiiksi voisi ostaa jo tarvittavat pohjamaalit.

                                Pintavärin ajattelin vetää suorakiiltovärillä eli lakkaa ei tulisi ollenkaan. Itse väriä en ole vielä päättänyt.



                                EDIT: Niin ja ruiskukin pitäisi hommata, riittäisikö esim. bilteman ruisku auton maalaukseen?
                                Last edited by -MJJ-; 26-08-2011, 19:34.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎