Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dying Breed
    Bimmer Rookie
    • Aug 2011
    • 43
    • Varkaus

    Originally posted by Rockford View Post
    Maalaushommat/ja korihommat on siitä outoja asioita, että moni sitä haluaa ja osaa kovasti tehdä. Koulussa käydään ja saadaan titteli -> ollaan valmiita ammattitasolaisia. Valitettava tosiasia on, että siellä koulussa ei opeteta synnynnäistä tarkkaavaisuutta, pikkutarkkuutta ja luonnostaan jostain tulevia kädellisiä taitoja, rauhallisuutta, sekä silmää kyseisiin hommiin yms. asioita, jotka jollakin on ja jollakin ei taas millään, vaikka vuosia turaisi. Tiedän monta "ammattilaista", jotka mainostavat titteliään ja neuvojaan, mutta yläkerran naapurin kersa vetäisi luultavasti paremman pinnan.
    No, kuten edellä mainittiin - tapoja ja tekijöitä on monia, mutta miksi ei tehdä sillä oikealla tavalla kerralla, eikä vähän sinnepäin.
    Näinhän se menee, koulussa vain "ohjataan" sinneppäin mutta tarkkaavaisuus ja taidot jäävät kehittymättä.. Opiskelijatkin odottavat enempi sitä että pois pääsee kuin että kehittyisi.



    Comment

    • Bemu500
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2005
      • 2992
      • INvaLA

      Mites porukka on toiminut kun happopohja on ollut ruiskutettuna pidemmän aikaa? Tarviiko karhennusta? Olisiko pitänyt vetää seuraava kerta heti happopohjan jälkeen? :think

      Toinen kyssä, että mites täällä porukka puhdistaa ruiskun? Vaikka ite miten yritän hinkkailla ja liotella pesutinnerissä niin aina tuntuu että joku paikka on tukossa Eli miten tuo tulisi oikeaoppisesti tehdä? :think
      -Official member of BTCF-Sauna team-


      e91 325i -06

      Comment

      • Rockford
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 8028
        • Pinsiö

        Originally posted by Bemu500 View Post
        Mites porukka on toiminut kun happopohja on ollut ruiskutettuna pidemmän aikaa? Tarviiko karhennusta? Olisiko pitänyt vetää seuraava kerta heti happopohjan jälkeen? :think
        Pyyhäisee kevyesti, jos epäilyttää.

        Toinen kyssä, että mites täällä porukka puhdistaa ruiskun? Vaikka ite miten yritän hinkkailla ja liotella pesutinnerissä niin aina tuntuu että joku paikka on tukossa Eli miten tuo tulisi oikeaoppisesti tehdä? :think
        Ruisku atomeiksi -> kamat tinneriin. Pestään kahva ja paineilmalla kuivaksi. Irto-osat voi lillua jonkun aikaa ja kuivataan rätillä + paineilmalla. Tuossa ei ole sinällään mitään "oikeaa tapaa", vaan jokainen pesee vehkeensä, kuten parhaaksi näkee - pääasia on, että puhdasta tulee (kuulostipa ihan suihku-jutulta ).
        Ruiskun peseminen joka maalauksen jälkeen on yksi maalauksen tärkeimpiä asioita.
        -Dodge Charger -73
        -Mercedes-Benz GLK
        -VW Transporter

        Comment

        • dumppi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 4351
          • sotkamo

          joo siinä on monta tapaa.. töissä kun ei oo ruiskunpesukonetta niin pestään kukin vähän omalla tyylillämme ne.. ite teen silleen että tinneriä kannuun - kansi päälle ja liipasin pohjaan - sitten vaan sormella suutinta vasten hinkuttelee niin että se "purskuttaa" sitä tinskua ees taas - välillä vaihtaa puhtaan tinskun sisään ja näin niin kauan että kannussa on vaan kirkasta tinneriä ja lopuksi suuttimet ja kansi irti ja tinnerillä pensselin kanssa niin puhtaaksi kun saa ja kuivaus esim. paineilmalla eikä oo ollu ongelmia

          kahvat ja kannut paskaantuu väkisin kun paljon ja kiireellä tehään mutta n. kerran parissa teen semmosen että maalin poistosprayllä valelen koko paketin - annan vaikuttaa n. 10min - sitten vaan paine pesurilla läheltä puhaltaa ja kuivuneet maali ja lakat on tiessään ja taas on kannu ja kahva kun uudessa

          sitten jos olis pesukone niin koneeseen vaan pyörimään ja lopuksi vielä varmistus purkamalla että puhasta on...

          omia henk.koht ruiskuja en omista kun ei oo tarvetta niin paljon.. mieli kyllä tekis vilbissin gti pro laittaa:think siitä sit tuliskin luultavasti pidettyä paaaaljon parempaa huolta vielä
          Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
          e36 325i coupé R.I.P
          e30 316 2d
          e36 318is coupé
          e36 323i 4d ac schnitzer replica


          Käyttis: e39 523i 4d
          Originally posted by rizzo
          Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
          |Sotkamo Connection|

          Comment

          • Hynde
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2008
            • 338
            • Rovaniemi

            Originally posted by Hynde View Post
            Kyselläänpäs taas uudesta aihealueesta / seuraavaksi opeteltavasta asiasta, eli häivytyksistä. En siis koskaan käytä tätä, jos ei ole ihan pakko ja silloinkin pyrin tekemään sen johonkin pokkaukseen vast. Jos nyt joutuu jostain syystä häivyttämään suoralle tasopinnalle, niin mitenkäs mestarit sen tekevät? Itse olen siis häivyttänyt ihan Debeerin ohenteella näitä liuotinmaaleja ja mieluiten noin 10 minuutin sisään.

            Toinen asia on lakat ja itse lakkaus. Mitkä ovat teidän mielestä tärkeimmät asiat haluttaessa aplaritonta pintaa? Lämpötila, soppa - ilma seos, kovetin, joku muu? Aina haluaisi, että tuo omakin lakkausjälki olisi vielä vähän parempi, niin hyvät vinkit ovat tervetulleita...

            Lakkaukseen liittyen tuli mieleen tuo joidenkin maalarien käyttämä välihionta ja uudelleen lakkaus. Saavutetaanko tällä jotain suurta ja mahtavaa lopputuloksen kannalta? Tuotakin voisi tietysti kokeilla johonkin kohteeseen...:think Mikä olisi sopiva karkeus hiontaan?

            - Henkka -
            No niin mestarit!!! Rokkari / Hemi / Dumppi...

            Kertokaas vähän tuosta häivytyksestä ja välihionnasta... Näistä ei ole ollut ennen juttua.
            Kaikki liha tottelee kuria...

            Comment

            • dumppi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 4351
              • sotkamo

              Originally posted by Hynde View Post
              No niin mestarit!!! Rokkari / Hemi / Dumppi...

              Kertokaas vähän tuosta häivytyksestä ja välihionnasta... Näistä ei ole ollut ennen juttua.
              itsekkään en häivytä mielellään ellei ole pakko ja ole semmosta kohtaa mihin näppärästi saa häivytettyä.. esim joku oikeen kapea kohta puskurissa tai pilarissa tms..
              sikkeihin ja kantteihin sitten saa tietty hyvin katkastua jos haluaa vähän materiaaleissa säästää mutta tuolla työpaikalla ei sitä yleensä mielellään tehä koska se "säästetty" materiaali menee jo omasta eestään kun sitten käytät aikaa saumojen kiilotuksiin yms:think
              tasopinnalle ei missään nimessä häivytyksiä.. en oo ikinä nähnyt onnistunutta mistä ei muka MITÄÄN huomais missään valossa vaikka kuinka on väittäneet että tuosta ei kyllä kukaan huomaa mitään

              itse häivytykset oon tehnyt joko ohentamalla lakan tai värin lopuksi ihan liruksi suoraan ruiskuun tai sitten valmiilla häivytysohenteella spraypullolla häivytys on kyllä taitolaji ja myönnän että itse en sitä osaa erityisen hyvin tehdä kyllä ne nyt läpi aina menee yleensä mut takakyljet, tasopinnat tms kannattaa aina viedä loppuun asti

              lakan välihionta ja uudestaan lakkaus taas on semmonen vähän hifistely juttu..
              sitten jos on esim. raidoituksia tai kynäruiskumaaluksia niin sittenhän välihionta ja lakkaus on kyllä välttämätön.. muuten tulee raidoituksen ja kuvioiden rajat ikävästi näkyviin..
              normaaleihin autoihin ei tehdä semmosta ellei asiaksa sitä erikseen välttämättä vaadi... joihinkin väreihinhän se kuulemma tuo "syvyyttä" ja voihan se toki niinkin olla

              tietysti kiveniskuja ym. se paremmin kestää kun päällä on useampi kieppi lakkaa:think

              oman autoni puskurin, konepellin ja etusiivet olen kyllä harkinnut lakkaavani yli ns. kovalakalla ettei kiveniskuja tulis niin herkästi.. tiiä sitten jaksaako
              Last edited by dumppi; 01-09-2011, 18:32.
              Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
              e36 325i coupé R.I.P
              e30 316 2d
              e36 318is coupé
              e36 323i 4d ac schnitzer replica


              Käyttis: e39 523i 4d
              Originally posted by rizzo
              Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
              |Sotkamo Connection|

              Comment

              • Hynde
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2008
                • 338
                • Rovaniemi

                Kiitos dumppi! Mikä on sinun mielestäsi sopiva välihiontakarkeus ennen uudelleen lakkausta? Itsekin meinasin ihan mielenkiinnosta kokeilla tuota omaan autoon...
                Kaikki liha tottelee kuria...

                Comment

                • dumppi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 4351
                  • sotkamo

                  Originally posted by Hynde View Post
                  Kiitos dumppi! Mikä on sinun mielestäsi sopiva välihiontakarkeus ennen uudelleen lakkausta? Itsekin meinasin ihan mielenkiinnosta kokeilla tuota omaan autoon...
                  ja taas päästään siihen että miltä se itestä tuntuu

                  itse hioisin vesissä sen p800-p1200 tai miksei hienommallakin jos siltä tuntuu
                  helpotukseksi voi tasopinnat vetästä koneella ensin kuiviltaan p500 että saa kuvion tasaseksi..

                  jotkut taas sitten hioo kuiviltaan mutta tuore lakka jos on niin tukkii vittumaisesti paperia.. p500 on kyllä mielestäni ehdoton raja sen alle jos menee niin varmaan tulee muutaman viikon päästä naarmut näkymään

                  ja puhki hiomistahan kannattaa tässä vaiheessa myös koittaa välttää tietysti helppohan siihen on sitten vähän väriäkin tupsauttaa jos sattuu puhki hiomaan..
                  Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
                  e36 325i coupé R.I.P
                  e30 316 2d
                  e36 318is coupé
                  e36 323i 4d ac schnitzer replica


                  Käyttis: e39 523i 4d
                  Originally posted by rizzo
                  Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
                  |Sotkamo Connection|

                  Comment

                  • Rockford
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 8028
                    • Pinsiö

                    Originally posted by Hynde View Post
                    No niin mestarit!!! Rokkari / Hemi / Dumppi...

                    Kertokaas vähän tuosta häivytyksestä ja välihionnasta... Näistä ei ole ollut ennen juttua.
                    Dumppi tuossa kertoikin kattavan tekstin kyseisestä asiasta ja samoilla linjoilla itsekin.
                    Häivytys on aina vähän perseestä tehdä suorilla pinnoilla ja suosin itse suoraan osa-alueen X kokonaan maalausta tai "häivytystä" kulmakohtiin. Kulmiin, pokkauksiin, taitteisiin on helppo rajata teipillä ja lopuksi vesissä hionta + kiilloitus.

                    Välihionnatkin hieman yliarvostettuja juttuja ja eipä niitä tarvitse kuin erikoismaalauksissa tavallinen kuolevainen. Lasipinnan saa kuitenkin myös suoraan ruiskusta ja muutaman kiepin vetää, niin tavaraakin on pinnassa.
                    -Dodge Charger -73
                    -Mercedes-Benz GLK
                    -VW Transporter

                    Comment

                    • Powr
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2008
                      • 1589
                      • Kankaanpää

                      Olis tarkotus tota pyörää hiukan maalailla ja semmosta.
                      Pääväriks tulee Diamantschwarz (sopii nätisti tohon e34:een ), mattamustaa runkoo ja kultasta detailia.

                      Täs suunnitellu et jos teettäis jotain pieni pinstraippeja, että tuleeko ne lakan päälle, alle vai väliin?

                      Sitte jos joku tietäis jonku mestarin joka vääntää noita?
                      "My wheel bolts require more torque than your Honda makes..."

                      Comment

                      • dumppi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 4351
                        • sotkamo

                        Originally posted by Powr View Post
                        Olis tarkotus tota pyörää hiukan maalailla ja semmosta.
                        Pääväriks tulee Diamantschwarz (sopii nätisti tohon e34:een ), mattamustaa runkoo ja kultasta detailia.

                        Täs suunnitellu et jos teettäis jotain pieni pinstraippeja, että tuleeko ne lakan päälle, alle vai väliin?

                        Sitte jos joku tietäis jonku mestarin joka vääntää noita?
                        päällehän ne pinstripet yleesä tulee:think
                        Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
                        e36 325i coupé R.I.P
                        e30 316 2d
                        e36 318is coupé
                        e36 323i 4d ac schnitzer replica


                        Käyttis: e39 523i 4d
                        Originally posted by rizzo
                        Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
                        |Sotkamo Connection|

                        Comment

                        • Rockford
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 8028
                          • Pinsiö

                          Originally posted by Powr View Post
                          Olis tarkotus tota pyörää hiukan maalailla ja semmosta.
                          Pääväriks tulee Diamantschwarz (sopii nätisti tohon e34:een ), mattamustaa runkoo ja kultasta detailia.

                          Täs suunnitellu et jos teettäis jotain pieni pinstraippeja, että tuleeko ne lakan päälle, alle vai väliin?

                          Sitte jos joku tietäis jonku mestarin joka vääntää noita?
                          Originally posted by dumppi View Post
                          päällehän ne pinstripet yleesä tulee:think
                          Päälle juu. Hommahan lähtöisin rodi-piireistä, jolloin viedään lähinnä "signeerattavaksi" jollekin straippimiehelle valmistunut harrastevehje. Voihan ne lakan allekin vetää, mutta yleensä tyyliin kuuluu nimenomaan tuo "raakilemaisuus" ja halutaan saada leima joltain tunneltulta straippaajalta.

                          Siihen kannattaakin käyttää aikaa, että löytää ammattitaitoisen straippaajan - jokainen meistä osaa sutilla tehdä viivoja, mutta että ne näyttää pinstraipeilta ja jouhevilta laineilta, onkin toinen juttu. Mikään ei ole hirveämpää, kuin straipit joiden viivat ovat juostenkustuja ja teos näyttää joltain tribalin, merilevän ja keitetyn spaghetin siitokselta.
                          -Dodge Charger -73
                          -Mercedes-Benz GLK
                          -VW Transporter

                          Comment

                          • Powr
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2008
                            • 1589
                            • Kankaanpää

                            Tätä vähä epäilinki et päälle tulee.

                            Onkos tietoo kenestäkään mestarista?

                            Mitään söherrystä en edes kelpuuta....
                            "My wheel bolts require more torque than your Honda makes..."

                            Comment

                            • Rockford
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 8028
                              • Pinsiö

                              Originally posted by Powr View Post
                              Tätä vähä epäilinki et päälle tulee.

                              Onkos tietoo kenestäkään mestarista?

                              Mitään söherrystä en edes kelpuuta....
                              Wizzzard Mannermaa nyt tuli ensimmäisenä mieleen: http://www.wiz-art.org/10
                              -Dodge Charger -73
                              -Mercedes-Benz GLK
                              -VW Transporter

                              Comment

                              • Powr
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2008
                                • 1589
                                • Kankaanpää

                                Originally posted by Rockford View Post
                                Wizzzard Mannermaa nyt tuli ensimmäisenä mieleen: http://www.wiz-art.org/10

                                Laitoin osotteen muistiin
                                "My wheel bolts require more torque than your Honda makes..."

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎