Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä Akku "paras"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hastra
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2011
    • 545
    • Espoo

    Originally posted by Fabsu View Post
    Tekeeköhän tällaisella mitään (Bosch S5015 110Ah/920A )> https://www.motonet.fi/fi/varaosat/6...-ja-polttoaine

    Tuohan jäisi pyöreesti 162€ maksamaan, jos liittyy Motonetin kanta-asiakkaaksi. Siis sigun Bemariin pitäisi akku löytää.
    Tuo Bosch S5015 näköjään poistunut myynnistä, mutta sopisko E92 325D:hen joku muu noista motonetin Boschilaisista?
    Bosch S5010 85Ah/800A 134,90€
    Bosch S6013/S5A13 95Ah/850A 224,90€
    Bosch S5013 100Ah/830A 149,90€

    Riittääkö tuo S5013 talvipakkasilla, webastoa ei ole muttei myöskään mahollisuutta saada aina roikan päähän?
    Audi A3 GTRON
    EX: BMW 325D Coupe -07
    EX: BMW 320ia -08

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      Originally posted by Hastra View Post
      Tuo Bosch S5015 näköjään poistunut myynnistä, mutta sopisko E92 325D:hen joku muu noista motonetin Boschilaisista?
      Bosch S5010 85Ah/800A 134,90€
      Bosch S6013/S5A13 95Ah/850A 224,90€
      Bosch S5013 100Ah/830A 149,90€

      Riittääkö tuo S5013 talvipakkasilla, webastoa ei ole muttei myöskään mahollisuutta saada aina roikan päähän?
      Aivan varmasti riittää, jos ei ole webastoa. Pienempikin riittäisi. Pakkasilla jos ajo on niin lyhyttä ettei akku täyty niin ei siihen auta 10ah isompi akku. Isommasta akusta on lähinnä hyötyä, jos tulee popiteltua sammutettussa autossa, käytettyä REST toimintoa tms. Webasto käyttöön taas parempi olisi S6, koska AGM ottaa virtaa nopeammin vastaa pakkasella.
      Last edited by HTK12; 27-01-2015, 18:38.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • Remotion
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 15258
        • Ajamisen Iloa

        Originally posted by HTK12 View Post
        No ei vaikuttanut olevan kun esim. jannmann oli kiinnostunut tuosta Shorain 36ah akusta, jonka todellinen kapasitteeti onkin se 12Ah. Itse sanoit:



        Bosch S5005 (60Ah) painaa 16kg, käynnistysvirtaa irtoaa 610A, hinta 100€. Satasella saa sen 20ah GWL LiFePO4 akun, jossa lähtee 200A. En ymmärrä miten se vie akkua, josta irtoaa kolminkertainen käynnistysvirta? En tarkoita vittuilla, mutta ihan hyvä täällä on nyt rehellisesti näistä puhua, niin ei mene kukaan tälläistä ostamaan ymmärtämättä mitä on ostamassa.

        Mainitaan nyt vielä vertailuksi, että vasta vasta 60Ah GWL LiFePO4 akku tarjoaa 600A ja painoa onkin jo 11,5kg, hinta $360. Eihän tuollaista virtaa monikaan auto tarvitse, mutta parempi, että sitä on liikaa kun liian vähän. Aina se akku ei ole täynnä, kova pakkanen vaikuttaa tuohon virtaan melkoisesti jne.
        Se vie siten että lyijyakun jännite ja siten virran anto x vastukseen vähenee roimasti kun varaus vähenee. Samaa ilmiötä taasen ei litiumilla ole.
        Sen takia tuosta 60Ah varauksesta tavallaan pitää olla aina reservissä paljon jota ei käytetä mihinkään vain jotta jännite ja virran anto pysyy hyvänä.

        Tottakai siellä se 60Ah on eli siinä kestää juuri sen 3x pidempään akku kuin 20Ah litiumissa jos jättää sisävalot päälle.

        Minäkään en halua vittuilla vaan oppia jos jollain on kokemuksia, mutta jos ei ole niin sitten tiedon jakaminen puolin ja toisin on hyödyllistä varsinkin.

        Noista erilaisista litium akuista ja niiden eroista kuulis mielellään lisää. Isoja LiPo akkuja ei tunnu oikeen löytyvän siten kuin LiFePo4 akkuja.

        Itse lueskelen juuri tälläistä lappusta ja koitan jotain sisäistää: http://www.bruceschwab.com/uploads/li-vs-la.pdf
        Tuossa lappusessa aika hyvin selitettään myös kansantajuisesti nuo erot.
        Last edited by Remotion; 28-01-2015, 01:02.
        Z3 coupé individual

        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          Originally posted by Remotion View Post
          Se vie siten että lyijyakun jännite ja siten virran anto x vastukseen vähenee roimasti kun varaus vähenee. Samaa ilmiötä taasen ei litiumilla ole.
          Sen takia tuosta 60Ah varauksesta tavallaan pitää olla aina reservissä paljon jota ei käytetä mihinkään vain jotta jännite ja virran anto pysyy hyvänä.

          Tottakai siellä se 60Ah on eli siinä kestää juuri sen 3x pidempään akku kuin 20Ah litiumissa jos jättää sisävalot päälle.

          Minäkään en halua vittuilla vaan oppia jos jollain on kokemuksia, mutta jos ei ole niin sitten tiedon jakaminen puolin ja toisin on hyödyllistä varsinkin.

          Life akuista ei itsellä ole kokemusta, mutta LiPo-akuista jonkun verran (ei autossa). Tuolle GWL 20ah akulle ei ole mitään purkukäyriä kerrottu, eli akun suorituskyky on täysi arvoitus kun se ei ole täysi. Ainakin LiPo akuissa on todella suuria eroja purkukäyrissä kun lähestytään kennon maksimi purkuvirtaa. Joissakin saadaan täydestä kennossa maksimi virralla ulos alle puolet kapasiteetistä jne.

          Lithium akkuja on muutenki todella vaikea vertailla, jos kennojen valmistajaa ei kerrota, koska vaihtelu on todella suurta. Yleensä ne halvimmat lithium akut käyttää myös huonompilaatuisia kennoja.

          Johonkin rataleluun itse harkitsisin LiPo-akkua PCM:llä höystettynä. Riittävän tehokkas akku painaisi n. 500g ja sille metallista tukeva kotelo ehkä kilon.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • Remotion
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 15258
            • Ajamisen Iloa

            Sen verran kuulin tuolta atlantin takaa isoilta pojilta että hinta ei takaa mitään. Oli noita Braillen jäätävän kalliita akkuja kuoleentunut hyvinkin nopealla aikataululla.
            Z3 coupé individual

            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

            Comment

            • kimmon
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2006
              • 1461
              • Tuusulantien päässä...

              Parhaaseen akkuun on vaikea ottaa mitään kantaa mutta meidän firma vaihtaa vuositasolla noin 600-700 akkua henkilö- ja pakettiautoihin. Me käytämme pelkkiä Vartan akkuja siitä syystä, että noista kaikista vaihdetuista akuista tulee vuosittain vain 2-5 takuutapausta takaisin.

              Itse olen sitä mieltä, että niin pitkään kun ostaa itselleen ns. merkkiakun, olkoon se sitten Varta, Bosch, Exide, Banner etc niin tuskin iskee kättään kovin syvälle p*****n. Motonetin Snajderit, Bilteman patterit yms halpisakut jättäisin kauppaan. Noita monen kehumia Biltemoita esimerkiksi vaihdetaan meillä säännöllisesti pois pari vuotta vanhana, koska niissä on aina kennovika. Snajderit elävät myös usein sen vuoden pari ja sama juttu.
              Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä

              Comment

              • Haju69
                Administrator
                • Nov 2005
                • 16364
                • Leppävirta

                E36:ssa ollut sama akku mikä oli jo autoa hankittaessa ja se on bilteman akku. Ei ole ollut mitään ongelmaa. Auto ollut nyt taloudessa ~4,5v. Ei tietoa onko miten kauan ollut autossa ennen meitä.
                LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  Originally posted by Remotion View Post
                  Sen verran kuulin tuolta atlantin takaa isoilta pojilta että hinta ei takaa mitään. Oli noita Braillen jäätävän kalliita akkuja kuoleentunut hyvinkin nopealla aikataululla.
                  Joo ei kallis hinta takaa laatua, mutta halvin hinta yleensä takaa, että ei ole kovin laadukas. Tämä on vain oma kokemus lithium akuista. Kumma kun eivät voi purkukäyriä niistä julkaista. Esimerkiksi Sanyo julkaisee ainakin suurimmalle osalle akuistaa purkukäyrät. Lithium akun ikää vaikuttaa todella paljon sen käyttöolosuhteet. Auton laturi ei ole kovin hyvä lataamaan lithium akkuja, koska sitä ei ole siihen suunniteltu.
                  Last edited by HTK12; 28-01-2015, 18:20.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • Remotion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 15258
                    • Ajamisen Iloa

                    Parantaako BMS tuota latausta = akun käyttöikää?

                    Perusteluja tuolle että laturi ei sovellu?
                    Z3 coupé individual

                    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10941
                      • Joensuu

                      Originally posted by Remotion View Post
                      Parantaako BMS tuota latausta = akun käyttöikää?

                      Perusteluja tuolle että laturi ei sovellu?
                      Perusteluna ihan se, että vakiolaturin jännitteet ei monesti ole mitenkään optimit lithium akuille, koska normaali laturissa ne on suunniteltu lyijyakulle ja toleranssit on turhan suuret. Yleensä kunnon lithium laturit lataa akut pulssimuotoisesti ja lataaminen lopetataan kun akku on täynnä. Latausvirrat on myös liian suuret, jos nyt kestävyyttä ajatellaan. Jokaiselle akkutekniikalle kun pitäisi käyttää sille suunniteltua laturia, jos meinasin akun iän saada valmistajan lupaamalle tasolle.

                      BMS ei tuota ratkaise, koska se on tarkoitettu suojaamaan akkua ääritilanteissa ja raja-arvot ovat yleensä liian laajat akun iän optimointiin. Toki voi auttaa, jos kennojen jänniteet eivät ole balanssissa. Taas jos ne raja-arvot säädetään kohdalleen niin mitäs sitten tapahtuu auton sähköille kun BMS aukaisee piirin (eli sama kuin irroittasit akun) jännitteen noustessa yli raja-arvon?

                      Toki ne jonkun aikaa kestää autossa, mutta se riippuu täysin millaisia jännitteitä ja latausvirtoja akku näkee. Eli valmistajien lupaamia korkeita syklimääriä on turha kuvitella saavuttavansa auton vakiolaturilla.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • bemu530
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2005
                        • 163
                        • Ekenäs

                        Originally posted by bemu530 View Post
                        Parhaasta en myöskään tiedä, mutta autossa on ollut kiinni yli viisi vuotta Bosch Silver 1AN 100Ah CCA 800 (EN).
                        Pääsiäisenä -14 tämäkin sitten lopulta kyykähti.

                        Originally posted by Ramzez View Post
                        Loppukesästä heitin seiskaan Vartan Silver Dynamic 100ah akun vanhan tilalle ja nyt sellainen tuli E39:ään myös. Saa nähdä, miten toimivat jatkossa. Ovat ihan normaaleja lyijyakkuja, mutta hinta oli ihan ok paikallisessa AD varaosamaailmassa. Hintaa tuli 125€/kpl.
                        Sama akku tuli hankittua tilalle (E39); honkkarissa hinta oli keväällä kympin pari kalliimpi. Tosin työmatkan pidentymisen takia ylläpitolatausta ei ole enää tullut käytettyä.
                        BMW 520dAT -08 LCI ///M-sport
                        BMW 320dA -09

                        Comment

                        • Remotion
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2003
                          • 15258
                          • Ajamisen Iloa

                          Originally posted by HTK12 View Post
                          Toki ne jonkun aikaa kestää autossa, mutta se riippuu täysin millaisia jännitteitä ja latausvirtoja akku näkee. Eli valmistajien lupaamia korkeita syklimääriä on turha kuvitella saavuttavansa auton vakiolaturilla.
                          Onko tuosta jotain tutkimusta mitä voisit linkittää? Kiinnostaisi lukea lisää ja siitä millainen se laturi sitten pitäisi olla.
                          Z3 coupé individual

                          F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                          E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                          Comment

                          • jannmann
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 5856
                            • Joccis City

                            Originally posted by Remotion View Post
                            Onko tuosta jotain tutkimusta mitä voisit linkittää? Kiinnostaisi lukea lisää ja siitä millainen se laturi sitten pitäisi olla.
                            Mulla on omassa laturissa joku speciaali jännitteen säädin joka on tarkoittu litium akuille. Ainakin jännite on siinä hivenen korkeampi.
                            Aprilia RSV4

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10941
                              • Joensuu

                              Originally posted by Remotion View Post
                              Onko tuosta jotain tutkimusta mitä voisit linkittää? Kiinnostaisi lukea lisää ja siitä millainen se laturi sitten pitäisi olla.
                              Ei ole linkkiä tutkimuksiin Lifepo4 akkuista, kun itsellä on lithium-ion ja LIPO akkuja. Googlella kyllä löytyy paljon juttua esim. laturin rakentamisesta.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              • Zuppe
                                Bimmer Rookie
                                • Jun 2006
                                • 60
                                • Ireland

                                Originally posted by Zuppe View Post
                                No mulla on 5 vuotta ollut autossa vartan 100ah agm akku webaston kanssa. Kerran kävin akkuliikkessä, kun luulin akun olevan loppu 3:n talven jälkeen. Mulle sanottiin vaan, että lataa akku täyteen, niin alkaa taas pelittää. Nyt lähtee siis kuudes talvi ja hyvin on pelannut, kun olen tuon jälkeen ladannut joka syksy täyteen (siis kerran vuodessa).
                                No nyt se sitten loppui tämäkin laulu, joutui ostamaan uudeen Vartan.
                                Vanha ei enää jaksanut pakkasella (alle -10 astetta, 30 min) pyörittää webastoa ja lähteä kayntiin, mutta sai jatkoaikaa kakkosautoin akkuna, siinä kun ei ole webastoa. Ainakin toistaiseksi on jaksanut kakkosauto lähteä aina käyntiin nikottelematta, vaikka sillä ei edes ajetea kuin pari kertaa viikossa ja lyhyttä nurkka-ajoa enimmäkseen. 8 vuotta kesti tuo, saapa nähdä kauanko uusi jaksaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎