Announcement

Collapse
No announcement yet.

Yleinen korityö/hitsausketju

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MikeDry
    BTCF Member
    • May 2006
    • 6198
    • Helsinki

    Originally posted by petrolhead View Post
    1-komponenttinen kama pysyy paljaassa pellissä vähän aikaa. Sitten kun siihen vetää jotain päälle ni ei pysy vähääkään aikaa. Ei mitään 1K maalia autoon, mihinkään väliin.
    Kiitos, pitää hankkia laadukkaammat maalit...

    Originally posted by SanMiguel View Post
    Niinkuin petrolhead tossa jo kirjoittikin niin nuo 1k tuotteet ei ole auto hommissa oikeen mistään kotoisin. Kun erillinen kovete puuttuu maalin seasta kokonaan ei käytetyt tuotteetkaan tartu kiinni tai kovetu koskaan täysin 100% eikä edes lähelle. Tästä kertomasta herää kuitenkin kysymyksiä onko pinnat karhennettu riittävästi väleissä, onko pinnat putsattu kunnolla ennen uutta kerrosta jne jne. Noilla spray kamoilla leikkiessä reagoimisen riski on merkittävän suuri alempien kerrosten kanssa mutta pääsääntöisesti tekevät sen lähes välittömästi. Uskoisin että tässä tapauksessa jos väri hilseilee irti, on kyse karhennuksen ja putsauksen puuttumisesta/vajaavaisuudesta. Purkkien kylkiin on lähes ammattimaisesti kirjattu usein "suoraan päälle maalattavissa" mikä johtaa useasti virheisiin.
    Kiitos tästä tiedosta..Tää oli sellainen testi, paljas puhdas pelti pinta, tuo ruskea wurth maali, karhennus, putsaus, odotus hetki, harmaa wurth, karhennus, putsaus, kitti, karhennus, putsaus, pinta..
    Eli jotain muuta kamaa pitää kokeilla, koska jossain kohtaan olen aloittamassa tekemään tuossa muita ruosteita, niin olisi hyvä saada pitävä paketti.
    Halusin vain kokeilla tuota wurth kamaa, kun satuin jotain maaleja puuilosta ostaa. Eli nähtävästi noi wurth saa jäädä, koska ettei käy vastaavasti uudelleen
    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

    Comment

    • JJT
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6694
      • .......

      Originally posted by petrolhead View Post
      1-komponenttinen kama pysyy paljaassa pellissä vähän aikaa. Sitten kun siihen vetää jotain päälle ni ei pysy vähääkään aikaa. Ei mitään 1K maalia autoon, mihinkään väliin.
      Joskus 2005 maalasin e30 takahiekkapellin 1k kilikolilla, näkyi tuo vielä suunnilleen ehjä olevan
      Mutta tosiaan parempi kun pysyy vaan 2k maaleissa.
      Myyn:
      M10/20/52 E30-E36 osia

      Comment

      • repesorsa
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2006
        • 290
        • Mikkeli / Jyväskylä

        Itsellä oli e46 kanssa kuplaa lokarissa. Vähän kun rupesi kuplia availemaan niin paljastui että lokari ruostuukin sisäpuolelta ulospäin ja näin puhki kohdista.

        Hain tarvikelokarin joka istui täydellisesti ja vein lokarin maalarille.
        Helppoa vaikka ei ihan ilmaista, mutta tuli kuntoon.

        Comment

        • Antti O
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6937
          • N/A

          Originally posted by repesorsa View Post
          Itsellä oli e46 kanssa kuplaa lokarissa. Vähän kun rupesi kuplia availemaan niin paljastui että lokari ruostuukin sisäpuolelta ulospäin ja näin puhki kohdista.

          Hain tarvikelokarin joka istui täydellisesti ja vein lokarin maalarille.
          Helppoa vaikka ei ihan ilmaista, mutta tuli kuntoon.
          Minkä myyjän lokari? Toki erissäkin varmaan eroa..

          Comment

          • Micce///M
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2008
            • 3552
            • Hämeenlinna

            Originally posted by petrolhead View Post
            Ei mitään 1K maalia autoon, mihinkään väliin.
            Mites tyypillinen metallihohto värimassa?

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              Originally posted by JJT View Post
              Joskus 2005 maalasin e30 takahiekkapellin 1k kilikolilla, näkyi tuo vielä suunnilleen ehjä olevan
              Mutta tosiaan parempi kun pysyy vaan 2k maaleissa.
              Originally posted by Micce///M View Post
              Mites tyypillinen metallihohto värimassa?
              Mä en ole automaalari joten voitte sivuuttaa mun satuilut.
              Toinen tähän topikkiin kirjoittanut ON automaalari joka myös sanoi että 1K-kama ei kuulu oikein autoon. Take something from that if you will.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • baku
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2006
                • 347
                • Kausala

                Mulla oli vähän vastaava E46:n molemmissa etulokareissa. Siinä tosin varmaan lähemmäs 30 cm matkalta pienenpientä läpiasti menevää kraateria. Nuo kun oli kaarevalla pinnalla niin omat peltisepän taidot eivät riittäneet.

                Aikaa tästä on muutama vuosi ja Alvadilla oli silloin kaiketi kolme eri vaihtoehtoa. Kysyin että mitä noista suosittelevat ja aika yllättävä vastaus ole, että kaikkein halvimmassa on paras sopivuus. No, eipä noissa kovin hirveästi ongelmia ollut, sitä A- pilarin alapuolelle jäävää pätkää joutui hieman taivuttelemaan/ muovaamaan.
                F20 116d
                E63 645
                E28 528
                F30 320d x-drive
                F31 335d x-drive

                ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

                KTM 1290 Super Adventure
                K1200S
                ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

                Comment

                • Micce///M
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2008
                  • 3552
                  • Hämeenlinna

                  Originally posted by petrolhead View Post
                  Mä en ole automaalari joten voitte sivuuttaa mun satuilut.
                  Toinen tähän topikkiin kirjoittanut ON automaalari joka myös sanoi että 1K-kama ei kuulu oikein autoon. Take something from that if you will.
                  En tiedä kenestä automaalarista puhutaan, mutta meneekö tässä nyt komponentit ja kerrosmaalit sekaisin?

                  Comment

                  • Rockford
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 8028
                    • Pinsiö

                    1K-tuotteista. Suuri osa kori - ja maalaustöissä käytettävistä kemikaaleista on siltikin 1-komponenttisia, vaikka 2K:t onkin sinällään parempia. Isoin asia onkin se, että mitä ja mihin väliin laitetaan.

                    Usein vähän santapaperilla pyyhkäistään ruostetta pois, suihkitaan pohjamaalispray pintaan ja eri merkkistä värimassaa sprayna + lopuksi vielä kirkaslakkaspray, niin ei ole suurikaan yllätys, että: ruoste tulee kk sisään läpi, tuotteet aiheuttaa kiehumisreaktion keskenään ja homma menee muutenkin penkin alle.

                    Käytän työssä paljon myös 1K-tuotteita esim. muovitartunnat, värimassat, fosforihapot, happopohjamaalit, kiveniskut yms. Kaiken a ja o on, että tämän jälkeen pinta aina suljetaan 2K-hiontavärillä ja kuivatetaan kaikki kunnolla - näin ei tule mitään ongelmia. Välihionnat ja huolelliset rasvanpoistot myös muistettava aina oikeissa kohdissa.

                    Omana ohjesääntönä pidän, että vaikka valmistaja suosittelee mitä tahansa -> suljen pinnan kuin pinnan aina 2K-hiontavärillä.

                    Originally posted by Antti O View Post
                    Selvennetään kuvalla

                    Tyypillinen ruostekukkavaurio ja suosin seuraavaa työmenetelmää:

                    1. Avaan karkeasti rälläkällä ruostevaurion auki ja kartoitan tilanteen. Poistan myös ruosteen suunnilleen jo tässä vaiheessa.
                    2. Hiekkapuhallan vaurioituneen alueen täysin hopeaksi.
                    3. Rasvanpoiston jälkeen hapotan alueen fosforihapolla.
                    4. Tämän kuivuttua oikaisen pinnan epäkeskolla karkealla paperilla siten, että happojäämät jäävät syöpyneiden kraaterien pohjalle, mutta ei muualle.
                    5. Rasvanpoisto ja ylikittaus + pohjatyöt.
                    6. Rasvanpoisto ja välillä suosin eri metodeja tässä kohtaa, mutta ruosteenestopohjamaalin laitan vielä maun mukaan pintaan, varsinkin jos paljasta peltiä on näkyvissä.
                    7. Kevyt ylihionta, rasvanpoisto ja pölyt + 2K-hiontaväriä.
                    8. Hiontavärin oikaisuhionta ja taas rasvanpoisto + pölyt.
                    9. Värimassa + lakka tai akryyli.

                    Jos kohdassa 2, menee työstettävä alue puhki, joudutaan luonnollisesti vaihtamaan uutta peltiä ja toistetaan muut kohdat + takaosan suojaus. Jos näin käy, kannattaa harkita aina uuden lokasuojan hankintaa. Joskin alkuperäistä kannattaa yrittää pelastaa mahdollisimman pitkälle.

                    Pakkelit aina puhtaalle pellille tai vanhalle maalipinnalle/2K-hiontavärille tai epoksille.
                    Myös esim. happopohjamaalit yms. eivät auta mitään pakkelin päällä, mutta kitti ei pysy 1K-maalien päällä. Tästä siis kompromisseja esim. väliin ylimääräinen 2K-hiontaväri.

                    Tarvikelokasuojista on varsin hyviä kokemuksia ja ovat parantuneet huomattavasti vrt. vaikka 2000-luvun alussa ostettuihin. Usein joutui vinkuttamaan kaikkia kiinnitysreikiä ja muutenkin vääntämään, kääntämään ja sovittamaan todella paljon.
                    Nyt olen muutamat tarvikelokasuojat maalannut ja asentanut asiakkaille hiljattain, eikä ole ollut juurikaan tarvetta ylimääräiselle työlle.
                    Yhdet MB:n tarvikelokarit menivät käytännössä heittämällä, vaikka valmistusmaa oli kiina. Kanttauksissa oli hieman toivomisen varaa ja olivat menneet kanttikoneessa rypyille, joskin piiloon jäävissä kohdissa.
                    Toisia Bemarin lokasuojia joutui hieman pakottamaan muutamaan suuntaan, mutta nekin istuivat lopulta asiallisesti. Eli enään ei automaattisesti tarvitse lynkata kaikkia tarvikelokareita.

                    Laitetaan suoraan sopivasti aiheeseen liittyvä aavikkomainen kuva viime viikolta. N. 100kg puhalsin hiekkaa pidempiaikaiseen asiakkaan käyttöentisöinti-projektiin

                    -Dodge Charger -73
                    -Mercedes-Benz GLK
                    -VW Transporter

                    Comment

                    • SanMiguel
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2007
                      • 1035
                      • Kirkkonummi

                      Originally posted by repesorsa View Post
                      Itsellä oli e46 kanssa kuplaa lokarissa. Vähän kun rupesi kuplia availemaan niin paljastui että lokari ruostuukin sisäpuolelta ulospäin ja näin puhki kohdista.
                      Juurikin tätä hain takaa. Noissa e46 mallin autoissa tuo reaktioketjun alkaminen sisältä päin on vaan luokassamme tyyppiviat..

                      Mikäli sikäli kysymyksen esittäjän silmään ja/tai muillekkin lokasuojia entraileville/vaihtaville osuu kohdilleen niin suosittelen suuresti maalaustöiden jälkeen kiertämään kaarien sisäpinnat kulutussuoja teipillä. Käytännössä siis niiltä osin mihin sisälokasuoja tulee nojaamaan.
                      Motonetista saa esimerkiksi metritavarana muutamalla eurolla takapuskureiden päälle lastaus suojaksi tarkoitettua melko paksua ja kulutusta kestävää teippiä hyvällä liimalla. Vaikka ajatus monella onkin että "nyt kun se on vaihdettu/korjattu niin kestää taas monta vuotta" tuolla ennalta ehkäisevällä toimenpiteellä saadaan estettyä samaisen ongelman uusiutuminen.

                      Saa käyttää muttei ole pakko, suosittelen silti

                      Comment

                      • Antti O
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6937
                        • N/A

                        Joo kiitos hyvästä vinkistä. Kun tuo korjataan laitetaan teipit väliin.
                        Pitää kun auton laitan seisontaan purkaa myös oikea sisälokari irti ja tutkia onko sielläkin kuppa työssään ja yrittää jollain hioa sitä pois ja maalia päälle, jos ei ole vielä päässyt syvemmälle. Vinkkejä otetaan vastaan millä nuollaista on paras hioa sisäpuolelta?

                        Comment

                        • C'mon_maik
                          BTCF Member
                          • Sep 2013
                          • 73
                          • JKL

                          Kaariruoste

                          Audin ohje vastaavaan vaurioon on tehdä uuteen siipeen saumakitistä paksu kalvo kaaren sisä- ja ulkopinnalle. Silloin sisälokarin hinkkaus ei haittaa ja ulkopinta kestää kiveniskuja paremmin.
                          Bostongrün E36 328i coupe M-sport

                          Comment

                          • janituz
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2008
                            • 858
                            • nummi-pusula

                            Mikä on hyvä liima korin saumojen läpikäyntiin? Onko 2k siinäkin ehdoton vai onko todettu joku 1k hyväksi. :think
                            e46 330da -01
                            E46 320d -00
                            E30 323i -85 "pommikone"
                            Projekti: E30 325i -86
                            Projekti: E21 315 -83
                            Ex: E30 318i mit m10i -89

                            Comment

                            • jannmann
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 5856
                              • Joccis City

                              Onkos porukka kaarijuottanut (CuSi3) migillä näitä vanhempia laitteita ?
                              Löytyy hitosti täysin ristiriitaista tietoa netistä.
                              Osa kehuu ja osan mielestä ihan perseestä.
                              Pystyykö tolla esim korvaamaan tehtaan tekemät messinki juotokset ympäri koria?
                              Aprilia RSV4

                              Comment

                              • petrolhead
                                Moderator
                                • Feb 2004
                                • 13793
                                • Hyvinkää

                                Originally posted by jannmann View Post
                                Onkos porukka kaarijuottanut (CuSi3) migillä näitä vanhempia laitteita ?
                                Löytyy hitosti täysin ristiriitaista tietoa netistä.
                                Osa kehuu ja osan mielestä ihan perseestä.
                                Pystyykö tolla esim korvaamaan tehtaan tekemät messinki juotokset ympäri koria?
                                Tyhmä kysymys, miksipä ei hankkisi messinkipuikkoa ja pohjustetta/happoa, ja juottaisi?
                                2015 VW Crafter
                                1984 BMW 316
                                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎