Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nikoh
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 979
    • Rovaniemi

    Originally posted by Kapanos View Post
    320 päälle voi mielestäni vetää, jos käyttää märkää pilalle väriä välissä..

    Riippuu tietty paljon sitä akryyliä rappaa tai jos ei ohenna ollenkaan, mutta olettaen, että normaalisti
    Juurikin näin.

    Ja mitä noihin lakkojen välihaihdutuksiin tulee niin riippuu täysin tuotteesta, käyttääkö nopeita kovettimia ja ohentimia. Esimerkiksi glasuritin lakalla välihaihdutus on ~5min. Ensimmäisenä kevyt kiekka ja sitten sitä pintaa tekemään. Pysyy tuossa 5min se ensimmäinen lakkapinta viellä aukinaisena sen verran että toinen lakkakierros sulaa paljon helpommin ja näin ei turhaan vedetä turhan paksua pintaa.
    ///Motorporot
    E34 ///M5 -91
    E28 535iA projekti
    ex E91 330xd M-Sport -06
    ex E38 740 iL
    ex E39 M5 -01
    ex E60 530iA M-Sport -04
    ex E34 520i

    Comment

    • LyyraN
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2011
      • 386
      • Kouvola/Kotka

      Originally posted by veikkaaja View Post
      Autossani on lakka lähtenyt pois 5cm x 10cm alueelta peräluukusta rek. kilven vierestä(siitä syvennyksesta). Lähti painepesurilla pesun yhteydessä. Paikka ei ole kuitenkaan ruostunut tms.
      Nyt se on ruvenut sen verra häiritsemään, että pitää tehdä jotakin.
      Ajattelin, kun autossa on tuo "takakontin lippa" ilmeisesti liimattu(?) niin poistaisi sen ja tekisi maalauksen rajan sen alle, ettei koko luukkua tarvi maalata.
      Miten tuohon pitäisi sitten pohjatyöt tehdä? Matata muualta paitsi tuosta josta lakkalähtenyt irti ja tuohon lakattomaan kohtaan pakkelia vai?
      Elä turhaan kittaile, jos siinä ei lommoo oo. Viistät vaan ne lakan reunat kunnolla ja vähä hiontavärii päälle. Kannattaa kokeilla puhaltaa niitä lakan reunoja paineilmalla, et lähteekö se lakka muualtakin irti. Kerran sain yhestä luukusta puhallettuun kaikki lakat pois

      Comment

      • veikkaaja
        Newbiemmer
        • Nov 2011
        • 11
        • perniö

        Originally posted by Lyr3 View Post
        Elä turhaan kittaile, jos siinä ei lommoo oo. Viistät vaan ne lakan reunat kunnolla ja vähä hiontavärii päälle. Kannattaa kokeilla puhaltaa niitä lakan reunoja paineilmalla, et lähteekö se lakka muualtakin irti. Kerran sain yhestä luukusta puhallettuun kaikki lakat pois
        Ei se varmaan enää paineilmalla lähde, kun tuli sotkettua tota maalia & lakkaa tollasista "kynsilakkapulloista" siihen kohtaan
        No kai se kun hioo vaan ja laittaa hiontaväriä, niin näkee mahd. epätasaisuudet??
        Isäukko veinas että vois ruiskulla maalata sen, kuhan ite teen pohjat kun hänellä ei aikaa/kiinnostusta siihen pohjien tekoon ole.

        Comment

        • LyyraN
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2011
          • 386
          • Kouvola/Kotka

          Originally posted by veikkaaja View Post
          Ei se varmaan enää paineilmalla lähde, kun tuli sotkettua tota maalia & lakkaa tollasista "kynsilakkapulloista" siihen kohtaan
          No kai se kun hioo vaan ja laittaa hiontaväriä, niin näkee mahd. epätasaisuudet??
          Isäukko veinas että vois ruiskulla maalata sen, kuhan ite teen pohjat kun hänellä ei aikaa/kiinnostusta siihen pohjien tekoon ole.
          http://www.coravari.fi/automaalausohje

          Helpompi vaan laittaa tuo linkki, nii tulee kuvatki samalla. Muuten teet niinku tuossa, mut unohat tuon kitin. Eikä tuo vesissähionta oo pakko juttu. Kuivana mie oon aina hionu.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Nikoh View Post
            Sama glasuritin aineilla. Riippuen tietenki käyttääkö märkää-märälle pohjaväriä vai vetääkö värit suoraan "koville" pohjille. Mutta silti, ei tulis mieleen lähteä 240 päälle maalaamaan yhtään mitään muuta kuin hiontaväriä.
            Originally posted by Hemi View Post
            Siis akryylin alla riittää jopa 240... Toki, mm.käytetyt emmeet, massan ruiskutustekniikka ja kerrosvahvuudet vaikuttavat jonkin verran....
            Tarkasti lukien huomaat että kirjoitin kommenntini tietyssä määrin ehdollisena, eli tietyin materiaalein ja tekotavoin homma kyllä onnistuu.
            En minäkään sinne jätä 240 hiontanaarmua, mutta tarvittaessa 240:n päälle saa kyllä pinnan josta ei läpi tule yhtään mitään.
            Jottei sitä nyt oteta suosituksena, niin muistutan että se suositushan oli kuin olikin siis 400-karkeus, ei hienompi, ei karkeampi.

            Comment

            • BarFly
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2004
              • 740
              • Seinäjoki

              Riittääkö tämmönen kompura pienempien maalausprojektien suorittamiseen? Eli jos jätän pintavärin vedon ammattilaiselle niin levitteleekö tollasella pohjavärejä, hinkkavärejä jne. noin 1 paneelin alueelle kerrallaan? tuottoa luvattu 350l/min mutta jos nyt olettaisi että tuosta 2.2kW motista irtoaisi se 200l/min niin pitäisi ainakin pienempien maaliruiskujen tuotto-vaatimukset täyttää.

              e85 z4 3.0 -03 vanha taxi
              e30 BMW 320i Cabrio -90 Brillantrot


              Ex. e32 BMW 730i Limousine -87 Royalblau
              Ex. e39 BMW 523i Touring -97 Oxfordgrün
              Ex. e34 BMW 518i Limousine -96 Schwarz
              Ex. e30 BMW 325i Cabrio -91 Macaoblau

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11089
                • Oulu

                Pitäs riittää. Vedenerotin vaan perään ja ehkä toinen vielä ruiskun juureen, niin ei haittaa, jos tuo joutuu vähän pidemmän aikaa käymään.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by BarFly View Post
                  Riittääkö tämmönen kompura pienempien maalausprojektien suorittamiseen? Eli jos jätän pintavärin vedon ammattilaiselle niin levitteleekö tollasella pohjavärejä, hinkkavärejä jne. noin 1 paneelin alueelle kerrallaan? tuottoa luvattu 350l/min mutta jos nyt olettaisi että tuosta 2.2kW motista irtoaisi se 200l/min niin pitäisi ainakin pienempien maaliruiskujen tuotto-vaatimukset täyttää.

                  http://www.ltt24h.fi/tuote/duro-komp...6438168070049/
                  Kyllähän tuolla vetelee vaikka ne pinnatkin, kun vetelee osa/alue kerrallaan, eikä sen kanssa nyt mitään pikkuruiskuja tarvitse alkaa käyttämään hiontaväreillä,ym.

                  Comment

                  • Kapanos
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2006
                    • 1394
                    • Kirkkonummen Westend

                    Originally posted by Hemi View Post
                    Kyllähän tuolla vetelee vaikka ne pinnatkin, kun vetelee osa/alue kerrallaan, eikä sen kanssa nyt mitään pikkuruiskuja tarvitse alkaa käyttämään hiontaväreillä,ym.
                    No vähän saattaa tiukille mennä jos jotain isoa, vaikkapa konepeltiä lakkaat..
                    E30 M50tic -90
                    E34 M5 -90
                    E91 325d M-sport -07
                    Ford F100 -53 LS edition

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by Kapanos View Post
                      No vähän saattaa tiukille mennä jos jotain isoa, vaikkapa konepeltiä lakkaat..
                      Ei mene, jos otat hitaat kovetteet+ohenteet, eikä muutenkaan lähde liikkeelle "rappausmielellä, vaan tiedostaa maksimituoton.

                      Comment

                      • JHo
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2006
                        • 297
                        • Vihanti

                        Ehkä en vain osaa, mutta en lähtisi sitten millään vetämään esim. hopeaa värimassaa 400:lla hioituille pohjille..
                        F87&E28

                        Comment

                        • Rockford
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 8028
                          • Pinsiö

                          ...jokohan tuo inttäminen santapaperien karkeudesta jo hiljalleen saataisiin päätökseen Ei muuten, mutta topicin idea on pyytää ohjeita maalauksen tiimoilta ja sellaista etsivä ei ota kohta/enään mitään selkoa mistään.

                          Edelleenkin: olen vetänyt Mirkan harmaalla nelisatkulla pyyhityn hinkkavärin päälle vuosikaudet pintavärejä candyistä efektiväreihin, helmiäisistä suorakiiltoväreihin ja minkäänlaista ongelmaa ei ole koskaan ollut. Asiakkaiden kalustoa ja osia, omia harrastevehkeitä ja osia. Sanomattakin selvää, että näin en toimisi, jos jotain ongelmaa olisi. Kannattaa kokeilla, ennen kuin alkaa sotkemaan topicia väitteillä, jonka tarkoitus on ohjeistaa apua kysyviä.
                          Ainahan voin olla toki neuvomatta, mutta jos jotain täällä ohjeistan, niin asiasta on 100% itse kokeiltua tietoa.

                          Omista vehkeistä taisin viimeksi maalata tuon bobberin:


                          Tämä(kin) hiottu ensin 180-400:lla, hinkkaväri, hionta Mirkan harmaalla nelisatkulla ja karhunkielellä kuivana, erikoishelmiäinen värimassa ja kirkaslakka. Kasattu ja kuvattu suoraan maalauksen jälkeen ilman jälkikäsittelyjä. Parkissa tuossa tallilla, että jos vieläkin tuntuu uskomattomalta, niin tervetuloa katsomaan löytyykö hiontanaarmuja.
                          En ymmärrä millä sorapaperilla porukka repelee pintoja, jos nelisatkulla saa skraaduja aikaan.

                          Eli: nelisatasta hienommalla voi toki vapaasti päästellä menemään, mutta varsinaista hyötyä siitä ei ole ja nelisatkulla voi hioa aivan yhtä vapaasti moitteetta.

                          ...Hemikin tainnut maalata jo silloin, kun suurinosa tähänkin ketjuun postaavista imi vielä peukaloa, mutta mistäpä sekään mitään tietää...
                          -Dodge Charger -73
                          -Mercedes-Benz GLK
                          -VW Transporter

                          Comment

                          • Nikoh
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2006
                            • 979
                            • Rovaniemi

                            Kyllä täälläkin ongelmitta maalataan 400 päälle, enkä minä mututuntumalla ole mitään tänne koskaan kirjottanutkaan.
                            ///Motorporot
                            E34 ///M5 -91
                            E28 535iA projekti
                            ex E91 330xd M-Sport -06
                            ex E38 740 iL
                            ex E39 M5 -01
                            ex E60 530iA M-Sport -04
                            ex E34 520i

                            Comment

                            • Kapanos
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2006
                              • 1394
                              • Kirkkonummen Westend

                              Vittu ihan sama mitä tänne kirjottaa, aina joku tulee huutamaan eri mielipiteitä käsisydämmellä.

                              On ne maalivalmistajat sitten vittumaista porukkaa kun antaa turhia ohjeita/ koulutusta. ohjeistuksen mukaankin esim ppg suositellaan ennen värimassaa hionta 800 kuivana..

                              Voi sen karkeammalla vetää, mutta tällä
                              Varmistetaan ainakin se ettei tule mitään näkyviin ja mielestäni se on hyvä tapa neuvoa "alottelijoita" niin onnistuu "varmasti"

                              Vetääkö Hemi/ rokkari vesi vai liuotin ohenteisilla?

                              Hopean häivytyksestä täällä ei varmaan kannata edes kysyä..
                              E30 M50tic -90
                              E34 M5 -90
                              E91 325d M-sport -07
                              Ford F100 -53 LS edition

                              Comment

                              • SanMiguel
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2007
                                • 1035
                                • Kirkkonummi

                                Originally posted by Osku View Post
                                Ja se ohenne tolle vesivärille ??
                                Voi olla että tulee jo liian myöhään mutta tuota dupont cromaxia ei tarvitse erikseen ohentaa. Onko sulla joku erityinen kohde minkä takia ohennus olisi paikallaan?
                                Dupontin Cromax Prohon tuli sitten erikseen viskositeetin säätämiseen tarvittavat materiaalit värilinjoihin, mutta sitähän ei varsinaisesti tässä edes kysytty.


                                Ja mitä noihin karkeuskiin tulee minkä päälle voi maalata mitäkin on oikeasti todella paljon maalien valmistajista kiinni. Meilläkin maalin valmistaja/toimittajat sanoo että p400 päälle voi vetää mitä vaan, millä vaan ja miten vaan. Todellisuudessa ei mene näin eikä oikestaan edes sinne päinkään vaikka miten toimisi. Ja on sitä näiden ammattivuosien aikana kokeiltukkin kerran jos toisenkin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎