Originally posted by Ville---
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Maalaustopic 2
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Morjens!
Mulla ois tossa toukka projektina tällä hetkellä (on myös projektit osiossa e36 323i touring nimellä)
Olen siihen tehnyt pohjia ja pinnan vetää sitten maalari. Lueskelin viime yönä kun en unta saanut, maalaustopic ykköstä ja tulikin mieleeni, että olenkohan tehnyt kuinka "väärin" kun olen vetänyt kitin päälle 2k-happopohjamaalia ja sen jälkeen suihkinut fillerin tuohon päälle? Pohjamaalia ei ole suihkittu niille paikoille missä peltiä ei ole paljaana poislukien kitti kohdat. Olen tehnyt tätä automaalit.net ohjeiden mukaan. Filleri on mallia KENT ultrafill2 ja mustana.
Mitä käytännön eroa on fillerillä ja hiontavärillä?
Toinen kysymys liittyy tähän hiomiseen, että mihin asti on eri vaiheissa järkevää hioa.
Esim. konepeltiä kun hioin niin aukaisin ensin kiveniskeymät rälläkällä ja sen jälkeen aloin hiomaan konepeltiä kuivana 320->400->500->600->800->1200. Onko tässä vaiheessa aivan turha hioa 1200 asti?
Konepeltiin teinkin samalla tavalla, että vetäisin 2 pientä paikkaa kittiä ja seuraavaksi olisikin tarkotus suihkia pellillä oleville osille 2k-happopohjamaalia ja sen jälkeen taas tuota filleriä. Tarviiko ennen tätä fillerin levitystä hioa tuo pohjamaali vaan riittääkö kun vetäisen punasella karhun villalla?
Comment
-
-
Originally posted by MikkoJII View PostMorjens!
Mulla ois tossa toukka projektina tällä hetkellä (on myös projektit osiossa e36 323i touring nimellä)
Olen siihen tehnyt pohjia ja pinnan vetää sitten maalari. Lueskelin viime yönä kun en unta saanut, maalaustopic ykköstä ja tulikin mieleeni, että olenkohan tehnyt kuinka "väärin" kun olen vetänyt kitin päälle 2k-happopohjamaalia ja sen jälkeen suihkinut fillerin tuohon päälle? Pohjamaalia ei ole suihkittu niille paikoille missä peltiä ei ole paljaana poislukien kitti kohdat. Olen tehnyt tätä automaalit.net ohjeiden mukaan. Filleri on mallia KENT ultrafill2 ja mustana.
Mitä käytännön eroa on fillerillä ja hiontavärillä?
Toinen kysymys liittyy tähän hiomiseen, että mihin asti on eri vaiheissa järkevää hioa.
Esim. konepeltiä kun hioin niin aukaisin ensin kiveniskeymät rälläkällä ja sen jälkeen aloin hiomaan konepeltiä kuivana 320->400->500->600->800->1200. Onko tässä vaiheessa aivan turha hioa 1200 asti?
Konepeltiin teinkin samalla tavalla, että vetäisin 2 pientä paikkaa kittiä ja seuraavaksi olisikin tarkotus suihkia pellillä oleville osille 2k-happopohjamaalia ja sen jälkeen taas tuota filleriä. Tarviiko ennen tätä fillerin levitystä hioa tuo pohjamaali vaan riittääkö kun vetäisen punasella karhun villalla?
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&...60444564,d.bGEBMW E38 730 manuaali
ex E30 318i -91 cabrio
Comment
-
-
Originally posted by Matti_83 View PostTuossa linkissä on omasta mielestä aika selkeästi ohjeet eri vaiheisiin. Kokeile filleriin/hiomaväriin märkähiontaa kun on hienot paperit käytössä.
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&...60444564,d.bGE
seuraavaksi ois tarkotus hommata jokin honkkari ruisku ja luultavasti tuota trotonin 2k-happopohjamaalia ja jotain filleriä ja suihkia noilla menemään ennen maalaukseen vientiä.
Comment
-
-
Originally posted by MikkoJII View PostTänks matti, tää on justiin tätä kun toisessa paikassa lukee toista, mutta toisessa paikassa neuvotaan tekemään toisin, taidan luottaa vain tuohon automaalit.net ohjeeseen ja meen sen mukaan.
seuraavaksi ois tarkotus hommata jokin honkkari ruisku ja luultavasti tuota trotonin 2k-happopohjamaalia ja jotain filleriä ja suihkia noilla menemään ennen maalaukseen vientiä.Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Comment
-
-
Originally posted by MikkoJII View Post
Toinen kysymys liittyy tähän hiomiseen, että mihin asti on eri vaiheissa järkevää hioa.
Esim. konepeltiä kun hioin niin aukaisin ensin kiveniskeymät rälläkällä ja sen jälkeen aloin hiomaan konepeltiä kuivana 320->400->500->600->800->1200. Onko tässä vaiheessa aivan turha hioa 1200 asti?
Tuollai kun hiot liian hienolla paperilla aluetta jossa sekasi peltiä, kittiä ja eri maaleja, on suuri riski että että menee ihan perunapelloksi, ja itku pääsee sitä tasotellessa. Aiankin jos ei oo kunnon hiomatukea käytössä. Eli siis jos esim. kittaat peltipinnalla olevan lommon ja hiot sen karkeella paperilla ja tuella tasaseksi, niin kaikki on ok. Mutta sitten kun rupeat hienolla paperilla tasottaan ne hiomanaarmut kitissä, niin menee vituiksi, koska se hieno paperi syö vaan kittiä, mutta pelti lähinnä kiillottuu -> lommo kitin kohdalla. Eli siis hinkkaväriä vaan päälle karkeen hionnan jälkeen ja siitä hinkkaväristä sit tasotellaan hiomalla ne karkeemmat hiontanaarmut.
Kohta joku ammattilainen varmaan korjaa että ei näin...Last edited by Pazi88; 30-01-2014, 21:35.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Sitten kysymys ammattilaisille:
Auto maalattu kokonaan kesällä ja tuossa loppuvuodesta kun se pestiin talvisäilöntää varten, huomattiin että auto on täynnä pieniä kuplia.
Mistähän moinen voisi johtua? Kaikki pohjat, hiomiskarkeudet ja pesemiset/putsailut yms. pitäis olla melko papillisesti hoidettu.
Mipan hiontavärillä, vesivärillä ja lakalla maalattu.
Maalauksen jälkeisistä käsittelyistä ja hoidoista en tähän hätään tiedä, et olisiko niissä jotain mikä voisi vaikuttaa asiaan.Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Comment
-
-
Originally posted by makkis View PostSitten kysymys ammattilaisille:
Auto maalattu kokonaan kesällä ja tuossa loppuvuodesta kun se pestiin talvisäilöntää varten, huomattiin että auto on täynnä pieniä kuplia.
Mistähän moinen voisi johtua? Kaikki pohjat, hiomiskarkeudet ja pesemiset/putsailut yms. pitäis olla melko papillisesti hoidettu.
Mipan hiontavärillä, vesivärillä ja lakalla maalattu.
Maalauksen jälkeisistä käsittelyistä ja hoidoista en tähän hätään tiedä, et olisiko niissä jotain mikä voisi vaikuttaa asiaan.
Comment
-
-
Originally posted by MikkoJII View PostMorjens!
Mulla ois tossa toukka projektina tällä hetkellä (on myös projektit osiossa e36 323i touring nimellä)
Olen siihen tehnyt pohjia ja pinnan vetää sitten maalari. Lueskelin viime yönä kun en unta saanut, maalaustopic ykköstä ja tulikin mieleeni, että olenkohan tehnyt kuinka "väärin" kun olen vetänyt kitin päälle 2k-happopohjamaalia ja sen jälkeen suihkinut fillerin tuohon päälle? Pohjamaalia ei ole suihkittu niille paikoille missä peltiä ei ole paljaana poislukien kitti kohdat. Olen tehnyt tätä automaalit.net ohjeiden mukaan. Filleri on mallia KENT ultrafill2 ja mustana.
Mitä käytännön eroa on fillerillä ja hiontavärillä?
Toinen kysymys liittyy tähän hiomiseen, että mihin asti on eri vaiheissa järkevää hioa.
Esim. konepeltiä kun hioin niin aukaisin ensin kiveniskeymät rälläkällä ja sen jälkeen aloin hiomaan konepeltiä kuivana 320->400->500->600->800->1200. Onko tässä vaiheessa aivan turha hioa 1200 asti?
Konepeltiin teinkin samalla tavalla, että vetäisin 2 pientä paikkaa kittiä ja seuraavaksi olisikin tarkotus suihkia pellillä oleville osille 2k-happopohjamaalia ja sen jälkeen taas tuota filleriä. Tarviiko ennen tätä fillerin levitystä hioa tuo pohjamaali vaan riittääkö kun vetäisen punasella karhun villalla?
En nyt tiedä mitä tarkoitat "konepellin hiomisella", eli karhennatko maalausta varten vai onko sinulla siinä jokin kittausoperaatio?
Joka tapauksessa jos kyse on vain karhennuksesta, pelkkä karhunkieli riittää ja jos hiot kitattuja alueita niin kitin oikaisu 80 tai 120(riippuu kerroksen vahvuudesta), tasoitus 240 ja hiontaväri päälle.
Hiontaväri kuivana 240+400(tai 600 vesi)+karhunkielellä pyyhkäisy ja väri päälle.
Comment
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostEi tarvii noin älyttömästi hioskella. Rittää että Ihan viimenen hinkkaväri vasta ennen pintaa hiotaan esim. 800:lla. Kun hiot pahimpia kohtia tasaseksi ja kittaat, niin joku 60-100 on ihan ok riippuen tilanteesta. Sitten kun muoto on kohdillaan, niin hionta max 240 ja siihen pohjamaalit päälle. Sit hionta 400-500 ja lisää pohjamaalia/hinkkaväriä jos tarvii ja lopuksi 600-800 riippuen millanen väri tulee. Näin niinkun about.
Tuollai kun hiot liian hienolla paperilla aluetta jossa sekasi peltiä, kittiä ja eri maaleja, on suuri riski että että menee ihan perunapelloksi, ja itku pääsee sitä tasotellessa. Aiankin jos ei oo kunnon hiomatukea käytössä. Eli siis jos esim. kittaat peltipinnalla olevan lommon ja hiot sen karkeella paperilla ja tuella tasaseksi, niin kaikki on ok. Mutta sitten kun rupeat hienolla paperilla tasottaan ne hiomanaarmut kitissä, niin menee vituiksi, koska se hieno paperi syö vaan kittiä, mutta pelti lähinnä kiillottuu -> lommo kitin kohdalla. Eli siis hinkkaväriä vaan päälle karkeen hionnan jälkeen ja siitä hinkkaväristä sit tasotellaan hiomalla ne karkeemmat hiontanaarmut.
Kohta joku ammattilainen varmaan korjaa että ei näin...
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostTaisi tuossa jo oleellisin tullakkin, mutta sitä 1200-karkeutta et todella tarvi autohommissa mihinkään muuhun kuin lakan roskien hiomiseen.
En nyt tiedä mitä tarkoitat "konepellin hiomisella", eli karhennatko maalausta varten vai onko sinulla siinä jokin kittausoperaatio?
Joka tapauksessa jos kyse on vain karhennuksesta, pelkkä karhunkieli riittää ja jos hiot kitattuja alueita niin kitin oikaisu 80 tai 120(riippuu kerroksen vahvuudesta), tasoitus 240 ja hiontaväri päälle.
Hiontaväri kuivana 240+400(tai 600 vesi)+karhunkielellä pyyhkäisy ja väri päälle.
Kannattaako tuo pelti nyt karhentaa sitten tuolla 240 paperilla ja sen jälkeen vetää noihin pellillä oleviin kohtiin 2k-happopohjamaali? Sitte hionta 240, sen jälkeen filleri/hinkka päälle ja sitten tuo 240+400 hionta ja karhunkieli ja väri.Last edited by MikkoJII; 30-01-2014, 22:03.
Comment
-
-
Originally posted by MakkisSitten kysymys ammattilaisille:
Auto maalattu kokonaan kesällä ja tuossa loppuvuodesta kun se pestiin talvisäilöntää varten, huomattiin että auto on täynnä pieniä kuplia.
Mistähän moinen voisi johtua? Kaikki pohjat, hiomiskarkeudet ja pesemiset/putsailut yms. pitäis olla melko papillisesti hoidettu.
Mipan hiontavärillä, vesivärillä ja lakalla maalattu.
Maalauksen jälkeisistä käsittelyistä ja hoidoista en tähän hätään tiedä, et olisiko niissä jotain mikä voisi vaikuttaa asiaan.
Originally posted by Hemi View PostJäänyt vesiväri kuivumatta ennen lakan vetoa.
EX:e46 320d touring, 2X e36 320i Touring-95, Vw Polo 6N-96.
Myynnissä:Maaliruiskuja!!
Comment
-
-
Sen verta olen katsonut että mattana on värimassa ennen lakan vetoa, kun siitä on minua peloteltu että jos kuivahtaa liikaa esim. Yön yli niin voi ruveta myöhemmin kuoriutumaan lakka irti.Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Comment
-
-
Originally posted by MikkoJII View PostMuutama kitti paikka siihen nokkaan tuli, ja kiveniskeymiä oli siellä sun täällä pitkin peltiä ja konepellissä on nyt melko paljon paljaalla pellillä olevaa pintaa tuon mun nerokkaan hiomisen seurauksena. Alkuperänen tarkotus oli tosiaan hioa tuo pelti vaan maalausta varten, mutta kiveniskeymien paljastuttua vissiin käsi kerkes tekemään enemmän kuin pää ehti ajatella ja tulos oli tuo.
Kannattaako tuo pelti nyt karhentaa sitten tuolla 240 paperilla ja sen jälkeen vetää noihin pellillä oleviin kohtiin 2k-happopohjamaali? Sitte hionta 240, sen jälkeen filleri/hinkka päälle ja sitten tuo 240+400 hionta ja karhunkieli ja väri.BMW E38 730 manuaali
ex E30 318i -91 cabrio
Comment
-
Comment