Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • [Snowboarder]
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2008
    • 2184
    • Karstula

    Saako lakkapintaa korjattua jotenkin järkevästi, jos on lähtenyt "ns isohkolta alueelta" lakka kokonaan pois? Vai vaatiiko ylimaalauksen+lakkauksen jos hyvän haluaa ?
    Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
    Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by [Snowboarder] View Post
      Saako lakkapintaa korjattua jotenkin järkevästi, jos on lähtenyt "ns isohkolta alueelta" lakka kokonaan pois? Vai vaatiiko ylimaalauksen+lakkauksen jos hyvän haluaa ?
      Vaatii.

      Comment

      • dumppi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 4351
        • sotkamo

        Originally posted by Hemi View Post
        Siinä tapauksessa karhennus, tartunta/muovipohja, hiontaväri ja sen päälle tarvittavat ohuet kittaukset jos ei hiontavärin hiomisella naarmut peity. Uusi hinkka ja väri päälle.
        Kyllä minä olen aina kitannut naarmut muovista ennen hinkkaväriä.
        Ei ole ollut koskaan mitään ongelmaa..

        Eikä ole tarkotukseni päteä sillä miten minä teen tai miten meillä töissä tehään, mutta kerrohan miksi se hinkka pitää laittaa ennen kittausta? Kitti pysyy kyllä muovissa ja niissä naarmuissa satavarmasti ilman sitä hinkkaakin.
        Toki ei siitä varmaan haittaakaan siellä välissä ole:think

        Toisin sanoen miksi se hinkka pitäisi kahdesti laittaa kun sen joutuu jokatapauksessa siihen laittamaan?
        Last edited by dumppi; 22-05-2014, 10:56.
        Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
        e36 325i coupé R.I.P
        e30 316 2d
        e36 318is coupé
        e36 323i 4d ac schnitzer replica


        Käyttis: e39 523i 4d
        Originally posted by rizzo
        Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
        |Sotkamo Connection|

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by dumppi View Post
          Kyllä minä olen aina kitannut naarmut muovista ennen hinkkaväriä.
          Ei ole ollut koskaan mitään ongelmaa..

          Eikä ole tarkotukseni päteä sillä miten minä teen tai miten meillä töissä tehään, mutta kerrohan miksi se hinkka pitää laittaa ennen kittausta? Kitti pysyy kyllä muovissa ja niissä naarmuissa satavarmasti ilman sitä hinkkaakin.
          Toki ei siitä varmaan haittaakaan siellä välissä ole:think

          Toisin sanoen miksi se hinkka pitäisi kahdesti laittaa kun sen joutuu jokatapauksessa siihen laittamaan?
          huohhhh.....tämäkin ohje oli taas kerran tarkoitettu jollekkin/johonkin ihan muulle kuin ammattimaalaamoon?

          Eli jos kittaat tartunnan päälle ja joudut hiomaan kitin lähtee tartunta ympäriltä ja joudut joka tapauksessa ruiskuttamaan uuden tartunnan ja nyt myös sen kitin päälle, joka taas ei paranna tartuntaa sen osalta.
          PVC muovipinnan päällä kitin hiominen on myöskin enemmänkin repimistä kuin hiomista jos kyse on jostain muusta kuin ohuista hiusnaarmuista.
          Lisäksi jos kitattavat alueet ovat vähänkään isompia+vahvempia kuin kevyet varastonaarmut, ei kitin tartunta ole lähellekkään samaa luokkaa kuin hinkkavärin päälle kitattuna(tätä voi kokeilla taivuttamalla kitattua aluetta).

          Eli, kittaamalla muoviosissa vasta hinkkavärin päälle ei hommaa saada munattua mitenkään ja samalla myös kitin tarve voi jo olla olematon hinkan täyttäessä naarmut.
          Tällöin ei myöskään tarvitse "tietää" koska kerrosvahvuutta on liikaa tai liian vähän pelkälle tartunnalle kitattaessa tai uudelleen tartuntojen ruiskutuksista.

          Comment

          • dumppi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 4351
            • sotkamo

            Originally posted by Hemi View Post
            huohhhh.....tämäkin ohje oli taas kerran tarkoitettu jollekkin/johonkin ihan muulle kuin ammattimaalaamoon?

            Eli jos kittaat tartunnan päälle ja joudut hiomaan kitin lähtee tartunta ympäriltä ja joudut joka tapauksessa ruiskuttamaan uuden tartunnan ja nyt myös sen kitin päälle, joka taas ei paranna tartuntaa sen osalta.
            PVC muovipinnan päällä kitin hiominen on myöskin enemmänkin repimistä kuin hiomista jos kyse on jostain muusta kuin ohuista hiusnaarmuista.
            Lisäksi jos kitattavat alueet ovat vähänkään isompia+vahvempia kuin kevyet varastonaarmut, ei kitin tartunta ole lähellekkään samaa luokkaa kuin hinkkavärin päälle kitattuna(tätä voi kokeilla taivuttamalla kitattua aluetta).

            Eli, kittaamalla muoviosissa vasta hinkkavärin päälle ei hommaa saada munattua mitenkään ja samalla myös kitin tarve voi jo olla olematon hinkan täyttäessä naarmut.
            Tällöin ei myöskään tarvitse "tietää" koska kerrosvahvuutta on liikaa tai liian vähän pelkälle tartunnalle kitattaessa tai uudelleen tartuntojen ruiskutuksista.
            Vae niin selevä

            Noh muistakaahan nyt silti muoviosia maalatessanne, että jos niissä teidän muoviosissa on oikeasti syviäkin kitattavia naarmuja ja/tai muovikorjauksia olette niihin tehneet, joko hitsaamalla, tai liimaamalla jne. niin kyllä se liima ja kitti siellä pysyy ilman mitään välikerroksiakin eikä kitin alle todellakaan tarvitse tartuntaa, kunhan karhennus on vaan riittävä. Jotkut liimat tosin on semmosia, joissa tulee mukana primeri, mutta omien kokemuksien mukaan nekin on vaan huonontaneet sitä tarttumista.
            Eikä siinä kitatun/korjatun kitti tai liima-alueen päällä oleva tartunta aine mitään haittaa sen hinkan alla. Ei ole ikinä irronnut kyllä hinkka sen päältä vaikka siinä tartunta olisi ollutkin!
            Ja jos korjattu/kitattu/liimattu alue on isohko ja koko muu puskuri on tarkoitus vetästä hinkalla yli esim. Kiveniskujen tms. Takia, niin älkää laittako sitä tartuntaa sitten siihen korjattuun kohtaan jos epäilette että ei pysy..

            Mutta jooh voipihan sen toki kahdestikin vetää sen hinkan jos haluaa ei sekään varmasti haittaa

            Täysin eri asia, jos niissä ei ole kuin pieniä naarmuja tai esim kiveniskuja, jotka kyllä hinkalla peittyy.

            Tästä tulee varmaan taas joku viikon kestävä väittely mutta tulukoon.. Tämä on minun ohje/mielipide jolla olen aina tehny ja tulen tekemään
            Last edited by dumppi; 23-05-2014, 14:07.
            Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
            e36 325i coupé R.I.P
            e30 316 2d
            e36 318is coupé
            e36 323i 4d ac schnitzer replica


            Käyttis: e39 523i 4d
            Originally posted by rizzo
            Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
            |Sotkamo Connection|

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by dumppi View Post
              ... eikä kitin alle todellakaan tarvitse tartuntaa, kunhan karhennus on vaan riittävä.
              Ei tarvitsekkaan, mutta karhennuksen pitää siinä tapauksessa olla todellakin hyvä ("revitty pinta").

              ps.Tässä on nyt meillä se ero tuoda ko.asiaa julki, että minä en tässä pyri kertomaankaan miten MINÄ jonkun asian teen, vaan miten aloittelijan se kannattaa tehdä niin että virheen mahdollisuus on maksimaalisen pieni.
              Tässäkin amatööri tekee kuitenkin sen karhennuksen 240-kuivana ja puolen vuoden kulutta on kitti reunasta irti.
              Kittaamalla muoviosissa vasta tartunta+hinkka päälle vältetään spekulaatiot/virheen mahdollisuus.

              Comment

              • Bemssi
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2010
                • 872
                • Kerkkoo

                Erimerkkiset lakat

                Pitäkäähän kokemusta ja mielipiteitä "halpis lakoista", joilla olette ylimaalanneet autonne. Esim. Kuinka siliää? Imasiko sisään? Tuliko piikkiä? Kuinka paljo saa rappaa et tulee edes jonku näköstä? Yms. :think

                Ihan mielenkiinnosta vain, koska haluaisin käyttää niin sanottua edullisempaa lakkaa. Töissä käytetää ppg lakkoja, mutta niissä hinta turhan kova alennuksillakin.

                Comment

                • anssip
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2005
                  • 233

                  Mitä lakkamerkkejä tarkoitat halpislakoilla? Ei niissä ainakaan yritykselle oo isoa hintaeroa merkkien välillä, esim mipa, ppg. En tiedä sitten mitä yksityiselle maksaa.

                  Mulla on ollu mipan cc8 lakkaa, ei oo kovin kallista ja ainakaan näissä mun hommissa ei oo ollu mitään valittamista. Vedetään 1,5 kertaa, harso ja pinta.

                  Comment

                  • GOOFY
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 4139
                    • .

                    .....
                    Last edited by GOOFY; 10-06-2014, 20:53.
                    E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                    Comment

                    • Bemssi
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2010
                      • 872
                      • Kerkkoo

                      Originally posted by anssip View Post
                      Mitä lakkamerkkejä tarkoitat halpislakoilla? Ei niissä ainakaan yritykselle oo isoa hintaeroa merkkien välillä, esim mipa, ppg. En tiedä sitten mitä yksityiselle maksaa.

                      Mulla on ollu mipan cc8 lakkaa, ei oo kovin kallista ja ainakaan näissä mun hommissa ei oo ollu mitään valittamista. Vedetään 1,5 kertaa, harso ja pinta.
                      Esim. Unilux,4cr ja tyyliin tälläset niin sanotut "tuntemattomammat" merkit.

                      Comment

                      • anssip
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2005
                        • 233

                        Jollain noista lakkasin mp:n osia kerran, muistan ettei tahtonut kuivaa kunnolla ilman uunia. Mitä nää halpikset maksaa? Vois ihan mielenkiinnosta vertailla hintoja, mutta silti luulen ettei kovin isoista hintaeroista puhuta vs isompiin merkkeihin.

                        Comment

                        • Pekuz
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2008
                          • 687
                          • Pirkanmaa

                          Saksasta maalit ja lakat


                          Onko porukalla kokemusta tuosta DeBeerin kratzfest versiosta (8-214), kovettuuko huoneenlämmössä (+22/+28). Itse käyttänyt tuota normaalia HS420 (8-414), mutta voisi kokeilla tuota naarmunkestävää jos siitä on jotain hyötyä ja toimii "kotioloissa".
                          ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

                          Comment

                          • JonttuPeke
                            BTCF Member
                            • Jan 2010
                            • 1130
                            • Juuka

                            Tarvitseeko epoksin päälle välttämättä hinkkamaalia(ei näkyviä kohtia)?
                            F06 640D "M6"
                            E71 X6 35D + E83 X3 3,0SD
                            Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11079
                              • Oulu

                              ei tarvi

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              • Jube
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 9636
                                • ...

                                Mitkä Gernin ja Bilteman ruiskumallit on "hyviä" :think
                                Näillä mennään:
                                Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                                BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                                BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                                BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                                MB c124 230CE -90 "Badboy"
                                MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎