Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3667
    • seinäjoki

    Kävin varmuuden vuoksi hakemassa pohjamaalia tuohon puskuriin ja tollasta myyjä antoi käpälään:Onko kenelläkään kokemusta? Lähinnä sitä että pitääkö ohennella enempi kun ohjeessa sanotaan??
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by janke View Post
      Kävin varmuuden vuoksi hakemassa pohjamaalia tuohon puskuriin ja tollasta myyjä antoi käpälään:Onko kenelläkään kokemusta? Lähinnä sitä että pitääkö ohennella enempi kun ohjeessa sanotaan??
      Tuotetta itsestään en tunne, mutta pitäydy ilman muuta mahdollisimman tarkasti valmistajan antamissa ohennemäärissä (+ohjeissa muutenkin).
      Eli ei, ei tarvitse/pidä ohentaa enempää kuin mitä ohjeessa on annettu (15%?).

      Comment

      • janke
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 3667
        • seinäjoki

        Originally posted by Hemi View Post
        Tuotetta itsestään en tunne, mutta pitäydy ilman muuta mahdollisimman tarkasti valmistajan antamissa ohennemäärissä (+ohjeissa muutenkin).
        Eli ei, ei tarvitse/pidä ohentaa enempää kuin mitä ohjeessa on annettu (15%?).
        No meni toi eka pohjamaalin veto vituiksi. Ensiksi, idiootti kun olen, niin en sekoittanut tuota maalipurkkia kun kaadoin sen mittakuppiin, eli tuli ihan helvetin litkua ja no tottakai niitä valumia tuli sinnetänne Noooh.. hiomalla tuosta selviää. Kauankohan tuon pohjamaalin pitää antaa kuivaa jotta voin alkaa hiomaan? Lämpötila on tuola tallissa jotain 17´C. 4-Halogeenia lämmitää puskuria vielä noin metrinpäässä?
        Last edited by janke; 05-03-2016, 13:28.
        Bmw 316 E30 -88

        Comment

        • pazq
          BTCF Member
          • Jan 2008
          • 3166
          • 47200

          Joo noi saattaa seisoa hetken siellä hyllyssä ennen kaupaksi menoa joten kunnolla pohjaa myöden sekoitus kunnes on tasapaksua. Ja oon ite käyttäny kans tuota bodyy pohjissa ja totesin että pakko ohentaa himppusen enempi mitä ehdotettiin. Toki ihan oma mieltymys/tuntuma on se millä mennään. Itekkään en maalaile kun satunnaisia osia kun tarvetta on, mutta joku tuntuma noihin on tullut hankittua yrityksen ja erehdyksen kautta

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3667
            • seinäjoki

            Hyvin lähti maalaus käyntiin.. Sata-kopio tippui lattialle ja halkes ilmaliittimen juuresta. Piti vetää sitten toinen hinkka kerros tuollasella mini-ruiskulla. Saatteko te ammattilaiset tuon hinkan vedettyä niin, että se on siloista niin kun pintamaali? Mulla vain tuli sellasta pientä jauhomaista roso-pintaa:think En tiedä tasottuuko se vielä tuosta? Mites, hionko vesissä vai kuivana? Taitaa löytyä 400 ja 600 karkeaa hyllystä?
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by janke View Post
              Hyvin lähti maalaus käyntiin.. Sata-kopio tippui lattialle ja halkes ilmaliittimen juuresta. Piti vetää sitten toinen hinkka kerros tuollasella mini-ruiskulla. Saatteko te ammattilaiset tuon hinkan vedettyä niin, että se on siloista niin kun pintamaali? Mulla vain tuli sellasta pientä jauhomaista roso-pintaa:think En tiedä tasottuuko se vielä tuosta? Mites, hionko vesissä vai kuivana? Taitaa löytyä 400 ja 600 karkeaa hyllystä?
              Jos se olisi helppoa....sitähän tekisi kaikki.(ps.meikäläonen on ”opetellut” kohta +30-vuotta lähes joka päivä, eikä siltikään tule ihan aina sitä mitä haluaisi).

              Eli joo, vituiksi meni. mutta ei kannata nyt enään lähteä paikkailemaan vaan hiot kuivana 240 ja märkänä 600+ 800 ja vedät pinnat (jotka menee 100% varmuudella vituiksi, mutta keskitytään niihin sitten kun on vedetty).

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                Originally posted by Hemi View Post
                Jos se olisi helppoa....sitähän tekisi kaikki.(ps.meikäläonen on ”opetellut” kohta +30-vuotta lähes joka päivä, eikä siltikään tule ihan aina sitä mitä haluaisi).

                Eli joo, vituiksi meni. mutta ei kannata nyt enään lähteä paikkailemaan vaan hiot kuivana 240 ja märkänä 600+ 800 ja vedät pinnat (jotka menee 100% varmuudella vituiksi, mutta keskitytään niihin sitten kun on vedetty).
                Hion 600:lla kuivana tuon pohjan ja ainakin tuli siloinen pinta eikä pohjatkaan tullut mistään näkyviin Tuota hinkkaa tuossa kyllä riittää joten täytyy huomenna kattoa vetääkö vielä kierroksen pohjille hieman ohkasemmalla seoksella..
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • janke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 3667
                  • seinäjoki

                  Vitsit, kun ei osaa arvioida tuota pohjan pinnanlaatua, kun sormiin ei tunnu mitään koloja tms. Mutta yhdessä paikassa on sellasta appelsiinimaista pintaa, kun hieman ruisku räki sitä hinkkaa, mutta tosiaankin 600-paperilla tuli siloinen pinta:think Pitäiskö tuohon pohjaan yrittää vetää vielä ohkanen "lasimainen" pinta ja hioa se sitten vesissä? Kuvaakaan tuosta ei oikein saa näillä vehkeillä.
                  Bmw 316 E30 -88

                  Comment

                  • Guest's Avatar

                    Mikä suutin suutin sulla on? Pohjien vetämiseen yleisesti ottaen on omat ruiskunsa, ja niissä järkiään 1,7-2 suutin. Sillä vetää kolme kunnolla peittävää kerrosta, antaa kuivua kunnolla ja hioo niin hyväksi kuin saa. Vähä riippuu paikasta kuinka karkealle viitsii jättää. Itse pyyhkäisen 1200 paperilla vielä lopuksi ennen värin vetämistä. Se on harrastelijamaalarille jo kova sana että pohjat on saanut hinkattua "suoriksi". Se on hullun tuuria jos saa ekalla 1+2 lakkauskerralla tasaisen kiiltävän pinnan. Jos ja kun sitä appelsiinia tulee pintaan kuivuttuaan, niin maltilla vaan mattaa pinnan sileäksi, ja uudestaan 1+2 lakkaus. Nyt pitäisi olla jo sinällään hyvä tasainen pinta jos ruisku ollut säädöissä ja lakka sekoitettu vallitsevien olosuhteiden mukaisesti. Jos vieläkään ei ole täysin tyytyväinen lopputulokseen niin vielä voi paritonnisella vesissä hioa ja lopuksi koneellinen kiillotus karkea, keskikarkea ja hieno + kunnon vaha.

                    Se pitää muistaa kuitenkin että maalipinnan pitää antaa olla rauhassa pari kuukautta ennen kuin siihen vetää jonku colliniten kovavahan. Erikseen löytyy vahoja jotka voi kiillottaa vastamaalatulle pinnalle.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by janke View Post
                      Hion 600:lla kuivana tuon pohjan ja ainakin tuli siloinen pinta eikä pohjatkaan tullut mistään näkyviin Tuota hinkkaa tuossa kyllä riittää joten täytyy huomenna kattoa vetääkö vielä kierroksen pohjille hieman ohkasemmalla seoksella..
                      Tuo pelkällä 600:lla hierominen on hieman ”hullun hommaa”, ensikkälin siksi että turhaa hieromista/työtä on paljon ja toisekseen se jättää pintaan pienen ”laineen”/”selluliitin".
                      Eli se 600 kuiva ei ”leikkaa” ja sitä kautta oikaise riittävästi , eli pintaan muodostuu hieno ”selluliitti”, eli näin jos tavoitellaan oikeasti virheetöntä pintaa.
                      Se varsinainen oikaisuhionta pitää tehdä 180 tai 240 kuivana tai 400 vesihiontana (ammattimies 120-kuivana) ja mieluiten keskikovaa tukea tasaisilla pinnoilla käyttäen.
                      Eli paperin pitää oikeasti ”purra” tehokkaastu jotta pinnasta tulee suora/virheetön.
                      Sen jälkeen tehdään hiomanaarmujen poistohionta hienommilla papereilla, mutta ilman muuta tuo oikaisu+alkuhionta karkeammalla+tuella.

                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3667
                        • seinäjoki

                        Originally posted by Mr.Speed View Post
                        Mikä suutin suutin sulla on? Pohjien vetämiseen yleisesti ottaen on omat ruiskunsa, ja niissä järkiään 1,7-2 suutin. Sillä vetää kolme kunnolla peittävää kerrosta, antaa kuivua kunnolla ja hioo niin hyväksi kuin saa. Vähä riippuu paikasta kuinka karkealle viitsii jättää. Itse pyyhkäisen 1200 paperilla vielä lopuksi ennen värin vetämistä. Se on harrastelijamaalarille jo kova sana että pohjat on saanut hinkattua "suoriksi". Se on hullun tuuria jos saa ekalla 1+2 lakkauskerralla tasaisen kiiltävän pinnan. Jos ja kun sitä appelsiinia tulee pintaan kuivuttuaan, niin maltilla vaan mattaa pinnan sileäksi, ja uudestaan 1+2 lakkaus. Nyt pitäisi olla jo sinällään hyvä tasainen pinta jos ruisku ollut säädöissä ja lakka sekoitettu vallitsevien olosuhteiden mukaisesti. Jos vieläkään ei ole täysin tyytyväinen lopputulokseen niin vielä voi paritonnisella vesissä hioa ja lopuksi koneellinen kiillotus karkea, keskikarkea ja hieno + kunnon vaha.

                        Se pitää muistaa kuitenkin että maalipinnan pitää antaa olla rauhassa pari kuukautta ennen kuin siihen vetää jonku colliniten kovavahan. Erikseen löytyy vahoja jotka voi kiillottaa vastamaalatulle pinnalle.
                        Pikku ruisku ja aivan liian pieni suutin tuohon hinkan vetoon. Keskiviikkona pääsen vasta hakemaan Biltemanin "professional" ruiskun jolla uskon saavani paremman pinnan tuohon hinkkaan.
                        Originally posted by Hemi View Post
                        Tuo pelkällä 600:lla hierominen on hieman ”hullun hommaa”, ensikkälin siksi että turhaa hieromista/työtä on paljon ja toisekseen se jättää pintaan pienen ”laineen”/”selluliitin".
                        Eli se 600 kuiva ei ”leikkaa” ja sitä kautta oikaise riittävästi , eli pintaan muodostuu hieno ”selluliitti”, eli näin jos tavoitellaan oikeasti virheetöntä pintaa.
                        Se varsinainen oikaisuhionta pitää tehdä 180 tai 240 kuivana tai 400 vesihiontana (ammattimies 120-kuivana) ja mieluiten keskikovaa tukea tasaisilla pinnoilla käyttäen.
                        Eli paperin pitää oikeasti ”purra” tehokkaastu jotta pinnasta tulee suora/virheetön.
                        Sen jälkeen tehdään hiomanaarmujen poistohionta hienommilla papereilla, mutta ilman muuta tuo oikaisu+alkuhionta karkeammalla+tuella.
                        Pinnassa ei sinänsä ole mitään selluliittimäistä, mutta pohjamaali tuli hieman kuivahkona pintaan jossa on pienenpientä huokosta, johon en uskalla vetää pintaa kun kuiteskin näkyy sitten pinnassa noi rakkulat jos muuten sattuu tuon akryylin veto onnistua.
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • lj123
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2015
                          • 1215
                          • Lohja

                          Yleisesti nettiä selaamalla olen saanut käsityksen, että kromilistojen maalaaminen olisi aika turhaa homma, mutta jos täältä saisi vielä experttien näkemyksen.

                          Kyseessä on siis e39:n ikkunalistat. Omassa autossa on kiiltävän mustat listat, joista muutama on aika lailla hapettunut ja kuplinut. Sain halvalla kromiset listat. Mitä niille voisi yrittää tehdä, jotta saisi maalattua kiiltävän mustiksi?

                          Noita kiiltävän mustia kun ei ole järkevään hintaan missään, ja Shadowline listojenkin saatavuus näyttää olevan aika heikko.

                          Onko parasta vain ostaa hyvää 3M teippiä?
                          E39 M5 -99
                          F11 530d Xdrive -14

                          Comment

                          • pazq
                            BTCF Member
                            • Jan 2008
                            • 3166
                            • 47200

                            Originally posted by lj123 View Post
                            Yleisesti nettiä selaamalla olen saanut käsityksen, että kromilistojen maalaaminen olisi aika turhaa homma, mutta jos täältä saisi vielä experttien näkemyksen.

                            Kyseessä on siis e39:n ikkunalistat. Omassa autossa on kiiltävän mustat listat, joista muutama on aika lailla hapettunut ja kuplinut. Sain halvalla kromiset listat. Mitä niille voisi yrittää tehdä, jotta saisi maalattua kiiltävän mustiksi?

                            Noita kiiltävän mustia kun ei ole järkevään hintaan missään, ja Shadowline listojenkin saatavuus näyttää olevan aika heikko.

                            Onko parasta vain ostaa hyvää 3M teippiä?
                            Eikös noita ole varovasti hiekalla puhallettu mataksi ja sitten satiinimustaa maalia pintaan

                            Comment

                            • Rockford
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 8028
                              • Pinsiö

                              Originally posted by lj123 View Post
                              Yleisesti nettiä selaamalla olen saanut käsityksen, että kromilistojen maalaaminen olisi aika turhaa homma, mutta jos täältä saisi vielä experttien näkemyksen.

                              Kyseessä on siis e39:n ikkunalistat. Omassa autossa on kiiltävän mustat listat, joista muutama on aika lailla hapettunut ja kuplinut. Sain halvalla kromiset listat. Mitä niille voisi yrittää tehdä, jotta saisi maalattua kiiltävän mustiksi?

                              Noita kiiltävän mustia kun ei ole järkevään hintaan missään, ja Shadowline listojenkin saatavuus näyttää olevan aika heikko.

                              Onko parasta vain ostaa hyvää 3M teippiä?
                              Henk.koht. käyttänyt metodeita:

                              1. Hiekkapuhalletaan koko kromipinta pois kokonaan. Alta paljastuvalle (useimmiten muoville) normaalit pohjatyöt, tartunnat ja pintakäsittely.

                              2. Hiekkapuhalletaan kevyesti karheaksi kromipinta. Perään happoväri, hinkkaväri ja pintaväri.
                              -Dodge Charger -73
                              -Mercedes-Benz GLK
                              -VW Transporter

                              Comment

                              • lj123
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2015
                                • 1215
                                • Lohja

                                Originally posted by Rockford View Post
                                Henk.koht. käyttänyt metodeita:

                                1. Hiekkapuhalletaan koko kromipinta pois kokonaan. Alta paljastuvalle (useimmiten muoville) normaalit pohjatyöt, tartunnat ja pintakäsittely.

                                2. Hiekkapuhalletaan kevyesti karheaksi kromipinta. Perään happoväri, hinkkaväri ja pintaväri.


                                Kuka tuollaista tekisi ja mihin hintaan? Jos on esim. kaksi oven kromista ylälistaa ja kahden oven pienet mattamustat pystylistat? Matkahuollolla nuo helposti kulkee.

                                Laitoin sinulle Rockford tuosta jo privaviestin.
                                E39 M5 -99
                                F11 530d Xdrive -14

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎