Announcement

Collapse
No announcement yet.

M60/M62 kysymyksiä II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5303
    • Pirkkala

    Originally posted by Patriot View Post
    Mihin suuntaan öljy menee osassa 17 ja mikä on sen tarkoitus? Jossain oli puhetta mäntien öljyruiskuista.


    Noniin. Tutkin paineilmalla ja sain tulokseksi että ainakin kampuran liuskoille eli sitäkautta myös kiertokanget. Öljyruutille tuo kanava ei mielestäni mene.
    Kanavasta on yhteys suodattimelta palaavan öljyn kanavaan joten hätäisesti tulis mieleen että tämä voitelee kampuran silloin kun suodatin ei pakkasella päästä tarpeeksi läpi tai on lian takia tukossa. Normaalissa tilanteessa ehkäpä tavara liikkuu sitten toiseen suuntaan?Jos jollakulla on parempaa tietoa niin olen itsekin kiinnostunut kuulemaan.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • BMWFW24
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2003
      • 276
      • Jämsä

      Onko kellään vinkkiä mistä löytäisi m62b44tu:n hihnankiristimen rullat? En ole ite löytänyt mistään kuin kokonaisia paketteja. Tämä saatavuus "ongelma" on ollut jo tiedossa vuosia, mutta nyt olisi pakko vaihtaa kun toisen pyörän laakeri on jumissa. Onko siis pakko ostaa koko kiristin?
      ex. 316i e36 1991
      ex. 318iS Coupe e36 1992
      ex. 528iA Touring e39 1997
      ex 316i e30 1990, vaimon
      ex. X5 4.4i e53 2001
      ex 316 e46 2003, vaimon
      525iX e60 2008
      Z4 e85 2003, vaimon​

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5303
        • Pirkkala

        Originally posted by BMWFW24 View Post
        Onko kellään vinkkiä mistä löytäisi m62b44tu:n hihnankiristimen rullat? En ole ite löytänyt mistään kuin kokonaisia paketteja. Tämä saatavuus "ongelma" on ollut jo tiedossa vuosia, mutta nyt olisi pakko vaihtaa kun toisen pyörän laakeri on jumissa. Onko siis pakko ostaa koko kiristin?
        Laakeriliikkeestä uusi laakeri? Marmori?
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • Patriot
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2007
          • 274

          Vanos + huohotus (väliputki + cykloni) + jakopääremppa takana. Fiilikset 5/5.


          Huohotus
          Pölläyttely ja ajoittainen ujellus on kadonnut. Vaihdoin öljynerottimen sekä kalvon ja erottimen välisen putken. Kalvo oli aikaisemmin vaihdettu. Samalla heitin uudet imusarjan tiivisteet paikkaansa

          Vanos
          Vanosten ajoituksessa tuli vähän sakkoa ja sain ajoittaa nokkapyörät kerran uudestaan. Syynä oli ihan vaan ohjeiden lukemattomuus = GAS:n ajoitustyökalussa lukee ihan syystä toisella puolella 1-4 ja toisella 5-8. Vanoksessa meni vaihtoon öljynjakoblokit ja nokka-akseleissa olevat tiivisterenkaat. Jakoblokeissa oli melkoiset urat jo. Protip: Kannattaa naputella sitä jakoblokkia irroittaessa niin lähtee kauniisti irti (taisi olla jossain ohjeissakin)

          Jakopää
          V-laahainhan räjähti 2pv ennen remontin alkua joten melkoinen tuuri kävi! Ketkunkiristin olikin jo aikaisemmin vaihdettu uuteen pidempään. Tiivisteiksi meni yläkoteloihin OEM, kampuran stefalle OEM, venakoppaan Elringiä ja öljypohjaan OEM. Kampuran stefa ja vanos-solenoidien stefat olivat oksentaneet melkoiset mujut koneen etuosaan. Vanos-solenoidien tiivisteissäkin oli jakokopansuuntainen pinta tiivis, mutta solenoidin kehää vasten oleva pinta täysin väljäksi tärissyt.


          Remontin jälkeen auto tuntuu aivan eri laitteelle! Moottori vastaa hienosti alhaalta asti. Kulutuslukemia en ole päässyt vertailemaan vielä kunnolla. Bensaa tuntuu menevän enemmän kun autossa tapahtuu vihdoin oikeasti jotain kun painaa kaasupoljinta.

          Mikään vanos-solenoidien takaiskuventtiilien vaihto, öljykikkailut eivät auttaneet starttikalisteluihin itselläni. Huohotuksenkalvon vaihto ei myöskään korjaa pölläyttelyongelmaa. Starttiääni kuulostaa vihdoin normaalilta autolta ja moottori käy todella tasaisesti.

          Seuraavaksi varmaan voisi käydä penkissä ottamassa referenssilukeman. Autossa on nyt:
          - Uudet Boschin suuttimet
          - Uudet tulpat
          - Uusi ilmansuodatin
          - IMM on max 1,5v vanha
          - Vanos korjattu
          - Takapönttö modattu 120 euron suoralla putkella (todnäk laski suorituskykyä..)

          Hauska moottori, mutta pitäisi olla jossain kevyemmässä kopassa.
          Last edited by Patriot; 03-01-2016, 19:08.
          E39 540iA M62TUB44

          Comment

          • BMWFW24
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 276
            • Jämsä

            Originally posted by Urpo_rotta View Post
            Laakeriliikkeestä uusi laakeri? Marmori?
            Enpä usko että vanha muovinen rulla kestää laakerin irroituksen ja uuden laitoin ehjänä. Marmorilta ei ole ainakaan aikaisemmin saanut pelkkiä rullia ostettua...
            ex. 316i e36 1991
            ex. 318iS Coupe e36 1992
            ex. 528iA Touring e39 1997
            ex 316i e30 1990, vaimon
            ex. X5 4.4i e53 2001
            ex 316 e46 2003, vaimon
            525iX e60 2008
            Z4 e85 2003, vaimon​

            Comment

            • ike24
              BTCF Member
              • Mar 2011
              • 957
              • haapavesi

              Originally posted by BMWFW24 View Post
              Enpä usko että vanha muovinen rulla kestää laakerin irroituksen ja uuden laitoin ehjänä. Marmorilta ei ole ainakaan aikaisemmin saanut pelkkiä rullia ostettua...
              Kyllä minä ainaki oon saanu ostettua. Schmiedmann sieltä oon joskus ostanu

              Comment

              • BMWFW24
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2003
                • 276
                • Jämsä

                Originally posted by ike24 View Post
                Kyllä minä ainaki oon saanu ostettua. Schmiedmann sieltä oon joskus ostanu
                Oisko valikoima sitten parantunut marmorilla, täytyypä kysyä sieltäkin? Tuo 70mm halkaisijalla oleva rulla on ollut maailmallakin hankala löytää. Ainakin kun on seuraillut xoutpostin foorumia. Onko sitten X5:ssa eri rullat m62b44tu koneessa verrattuna muihin? Schmiedmannin nettisivuilla ei ainkaan tähän koneeseen löydy oikeita rullia irtomyynnissä.
                ex. 316i e36 1991
                ex. 318iS Coupe e36 1992
                ex. 528iA Touring e39 1997
                ex 316i e30 1990, vaimon
                ex. X5 4.4i e53 2001
                ex 316 e46 2003, vaimon
                525iX e60 2008
                Z4 e85 2003, vaimon​

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10944
                  • Joensuu

                  Originally posted by BMWFW24 View Post
                  Onko kellään vinkkiä mistä löytäisi m62b44tu:n hihnankiristimen rullat? En ole ite löytänyt mistään kuin kokonaisia paketteja. Tämä saatavuus "ongelma" on ollut jo tiedossa vuosia, mutta nyt olisi pakko vaihtaa kun toisen pyörän laakeri on jumissa. Onko siis pakko ostaa koko kiristin?
                  Rullat saa mistä tahansa hyvin varustellusta varaosaliikkeestä. Itse olen tänä vuonna vaihtanut kaikki rullat omaan m62b44tu:hun. Virallisestihan siihen ei myydä rullaa, mutta esim. INA:lta löytyy sopiva rulla. Mikään varaosaluettelo ei sitä listaa ko. moottorille, mutta sopivan rullan voi etsiä vaikka esim. INA:n kataloogista. Alkuperäiset oli INA:n rullat.

                  Ellen väärin muista niin hintaa taisi olla ~15€/kpl kun tilasin omaani saksasta. AD:ltä kyselin, mutta heillä oli tehdastilaus tuote ~30pv toimitusajalla. Saksasta sai viikossa kotiovelle. Ellet löydä sopivaa rullan numeroa, niin voin kaivella mitä rullia tilasin.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • cb3
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2009
                    • 40
                    • keski-suomi

                    Itse vaihdoin juuri viime viikolla m62b44tu moottoriin kiristin ja ohjainrullan. Motonetistä tuotenumerolla 30-0704 löytyi sopivat rullat. Ainut ero alkuperäisiin oli että nämä on n. 1 mm kapeammat. Omaan autoon ainakin istuivat moitteettomasti.

                    Omassa autossa ongelma on kitinä, joka ei rullien vaihdolla loppunut. Seuraavaksi on varmaankin alettava suunnittelemaan laturin laakerien vaihtoa. Ilmeisesti nekin pystyy vaihtamaan tuohon vesijäähdytteiseen laturiin.

                    Comment

                    • BMWFW24
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 276
                      • Jämsä

                      Nyt on soiteltu marmorit ja varaosaliikket läpi. Mistään ei saa heti oikeita rullia. Inan omalla numerolla tehdastilauksena kuukaudenpäivät. Itse asiassa ilmeisesti Z8:ssa pitäisi olla sopiva/sama kiristimen rulla (11 28 17 10 045) , hinta marmorilta olisi jotain 40 -50€/kpl paikkeilla. Yllättäen Saksan tilaustavaraa nekin...
                      ex. 316i e36 1991
                      ex. 318iS Coupe e36 1992
                      ex. 528iA Touring e39 1997
                      ex 316i e30 1990, vaimon
                      ex. X5 4.4i e53 2001
                      ex 316 e46 2003, vaimon
                      525iX e60 2008
                      Z4 e85 2003, vaimon​

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10944
                        • Joensuu

                        Originally posted by BMWFW24 View Post
                        Nyt on soiteltu marmorit ja varaosaliikket läpi. Mistään ei saa heti oikeita rullia. Inan omalla numerolla tehdastilauksena kuukaudenpäivät. Itse asiassa ilmeisesti Z8:ssa pitäisi olla sopiva/sama kiristimen rulla (11 28 17 10 045) , hinta marmorilta olisi jotain 40 -50€/kpl paikkeilla. Yllättäen Saksan tilaustavaraa nekin...
                        Itse vaihdoin INA:n rullat, jotka on ~2mm leveämmät kuin alkuperäiset, mutta ei vaikuta toimintaan mitenkään. Noita löytyi Saksasta monestakin liikkeestä varastossa ja hinta oli n.15€/kpl, joten sama vaihtaa kaikki rullat kerralla.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • Gedd
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2010
                          • 479
                          • Tampere

                          Paljonko venttiilinvarren kumeista saa tulla öljyä ennenkun kannattaa alkaa huolestuun? Imusarjan otti pois niin venttiilien päältä olis yhteensä kaikista saanu varmaan vajaan teelusikallisen, eli muutama tippa per venttiili.

                          Eikä tule imusarjasta, huohotus viety muualle. Eikä todnäk ole pytystäkään tullut kun männät kuivana ja harvemmin se tavara takaperin kulkee..

                          Kulutus about 1l / 10tkm eli vaihtovälin menee lisäämättä.

                          Comment

                          • jannmann
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 5856
                            • Joccis City

                            Originally posted by Gedd View Post
                            Paljonko venttiilinvarren kumeista saa tulla öljyä ennenkun kannattaa alkaa huolestuun? Imusarjan otti pois niin venttiilien päältä olis yhteensä kaikista saanu varmaan vajaan teelusikallisen, eli muutama tippa per venttiili.

                            Eikä tule imusarjasta, huohotus viety muualle. Eikä todnäk ole pytystäkään tullut kun männät kuivana ja harvemmin se tavara takaperin kulkee..

                            Kulutus about 1l / 10tkm eli vaihtovälin menee lisäämättä.
                            Paljonko koneella ajettu?

                            En tiedä voiko yleistää, mutta tuntuu näissä ohjurit kuluvan helposti.
                            Omassa 150tkm ajetussa (100%varmat kilometrit) oli lähes kaikki ohjurit valmiit.
                            Mutta tolla kulutuksella en olis kyllä huolissani. Parempi vaan että ohjurit saa voitelua
                            Aprilia RSV4

                            Comment

                            • 24venttiiliä
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2013
                              • 33
                              • Vantaa

                              Originally posted by #BMW# View Post
                              kampiakselin ja nokka-akselin asentotunnistin vialta kuulostaa...
                              Nyt on kampiakselin asentotunnistin saapunut minkälainen homma tuo on vaihtaa?
                              E34 530i -94
                              Ex.E34 5251 -90

                              Comment

                              • Gemmi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2010
                                • 3354
                                • Espoo

                                Originally posted by 24venttiiliä View Post
                                Nyt on kampiakselin asentotunnistin saapunut minkälainen homma tuo on vaihtaa?
                                Suhteellisen helppo, pulttinauki johdon liitin irti, kasaaminen päinvastasessa järjestyksessä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎