Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cooppper
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2008
    • 217
    • Kuopio

    Originally posted by Cooppper View Post
    Joo sitä se veliki sano että onnistuu ilman lambda hylsyä ajattelin kuitenkin vielä varmistaa asian. Kattelee nyt viikonloppuna kuhan pääsee montulle et miten se tahtoo lähtemään sieltä ja toivottavasti päästöt sattuu kohalleen :think

    Lambda vaihdettu ja päästöt on kohalleen

    Päästömittauksessa viel mittaaja tokas et "en oo kyl bemarissa nähny ikinä näin hyviä päästöjä" mutta niinhän ne uudet osat tekee !
    Sutimisen iloa.
    Bmw e36 316i Sedan -91
    Ex Bmw e36 325i Coupé -92
    Ex Bmw e36 325i Sedan -91 M-Look
    Ex Bmw
    e36 325i Sedan -94
    Ex Bmw e30 316i Coupé -89

    ******************
    http://jrauto.1g.fi/kuvat/

    Comment

    • Torppa
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2008
      • 291
      • Vihti

      Mistäkä saisi e36 325 -92 coupeen sopivan tarvike katin? Autossa on ennestään hitsailtu tarvikemallinen, mutta eipä näköjään kestänyt. Kilisee ja kolisee, ja se ärsyttää aivan jumalattomasti

      Ja sopisiko laittaa tuollaista putkistoa perään?


      simons 036-H5x


      Ja mistä mahtais löytyä halvinta? :P
      Last edited by Torppa; 17-03-2009, 23:00.
      ------------------------------------------------
      Entiset:
      E61 535D M-sport 11/-05
      E61 535D M-sport 12/-04
      E46 330D Touring 11/-03
      E36 325i Coupe 8/-92
      E30 318i Coupe -89

      Comment

      • ///saMi
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2006
        • 1198
        • 52300

        Originally posted by ///saMi View Post
        Joo eli (e36 325 vanos vm.-93) pakokaasumittauksesta tuli seuraavanlaisia tuloksia :

        RPM....................Joutok...........Korotettu
        CO........%.........0.49..............0.46 *
        HC..........ppm.........91................15
        CO2..........%.........14.45.............14.04
        02............%..........0.76..............0.65
        λ..............................................0.1 02

        Eli siis CO-pitoisuus korotetulla pyörimisnopeudella liian korkea, edessä. Korkein sallittu lukema taisi olla 0.3? Muiden tulosten perusteella katsastusmies arveli katalysaattorin ja lambda-anturin olevan kunnossa. Kaveri kuitenkin veikkasi lambda-anturia, vaikkei mielestäni auto kuitenkaan oireile mitenkään. Ilmanputsari+tulpat ym. vaihdettu inspektion 2:en yhteydessä noin 4000km sitten, joten tuskin nekään vielä vaihtokunnossa on. Ehdotuksia tuon CO-arvon laskemiseksi otetaan vastaan..
        niin kertokaas joku, kannattaako tuota lambda-anturia nyt lähteä vaihtamaan?

        Comment

        • Torppa
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2008
          • 291
          • Vihti

          Originally posted by Torppa View Post
          Mistäkä saisi e36 325 -92 coupeen sopivan tarvike katin? Autossa on ennestään hitsailtu tarvikemallinen, mutta eipä näköjään kestänyt. Kilisee ja kolisee, ja se ärsyttää aivan jumalattomasti

          Ja sopisiko laittaa tuollaista putkistoa perään?


          simons 036-H5x


          Ja mistä mahtais löytyä halvinta? :P

          Edelleen haussa
          ------------------------------------------------
          Entiset:
          E61 535D M-sport 11/-05
          E61 535D M-sport 12/-04
          E46 330D Touring 11/-03
          E36 325i Coupe 8/-92
          E30 318i Coupe -89

          Comment

          • jontte111
            Newbiemmer
            • May 2007
            • 17

            e36 325 -94


            Tyhjäkäynti / Kierroksilla
            CO 2,08 / 2,95
            HC 251 / 188
            O2 0,00 / 0,40
            CO2 14,05 / 12,93

            Lambda 0,935

            Reilu vuosi sitten ei menny päästöistä kun oli lambda paskana se sitten vaihdettiin. Ja nyt ei mennyt taas tarkoittaako toi alhainen lambda arvo että se on taas paskana?

            Korjaaja taisi vuosi sitten vaihtaa ihan alkuperäisen bmw lambdan kun hintaa oli 189e. Kävin nyt siellä korjaajan luonna ja näytin katsastus paperia. Se hetken katto sitä ja mittas viel ite päästöt ja sano että katit on paskana ja ne pitäis vaihtaa.

            Se korjaaja ei lukenut edes vikakoodeja kun olisi varmaan/ehkä lambda vian ilmoittanut.

            Eikö noissa lambdoissa ole kuitenkin takuu? ja kyllä lambdan pitäisi yli vuoden kestää.

            Comment

            • Torppa
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2008
              • 291
              • Vihti

              Kyllä tuo jännite siltä näyttää että ei aivan kunnossa ole. :O Mutta mielestäni pitäisi testerillä katsoa miten lambda-jännite muuttuu ku painelee kaasua
              ------------------------------------------------
              Entiset:
              E61 535D M-sport 11/-05
              E61 535D M-sport 12/-04
              E46 330D Touring 11/-03
              E36 325i Coupe 8/-92
              E30 318i Coupe -89

              Comment

              • jontte111
                Newbiemmer
                • May 2007
                • 17

                Originally posted by Torppa View Post
                Kyllä tuo jännite siltä näyttää että ei aivan kunnossa ole. :O Mutta mielestäni pitäisi testerillä katsoa miten lambda-jännite muuttuu ku painelee kaasua

                Mitä lukemia sen testerin pitäis näyttää?
                Mihin tarkalleen se testeri laitetaan kiinni?

                Kiitoksia vastauksesta.

                Comment

                • Karva
                  Bimmer Rookie
                  • May 2008
                  • 125

                  Originally posted by jontte111 View Post
                  e36 325 -94


                  Tyhjäkäynti / Kierroksilla
                  CO 2,08 / 2,95
                  HC 251 / 188
                  O2 0,00 / 0,40
                  CO2 14,05 / 12,93

                  Lambda 0,935

                  Reilu vuosi sitten ei menny päästöistä kun oli lambda paskana se sitten vaihdettiin. Ja nyt ei mennyt taas tarkoittaako toi alhainen lambda arvo että se on taas paskana?

                  Korjaaja taisi vuosi sitten vaihtaa ihan alkuperäisen bmw lambdan kun hintaa oli 189e. Kävin nyt siellä korjaajan luonna ja näytin katsastus paperia. Se hetken katto sitä ja mittas viel ite päästöt ja sano että katit on paskana ja ne pitäis vaihtaa.

                  Se korjaaja ei lukenut edes vikakoodeja kun olisi varmaan/ehkä lambda vian ilmoittanut.

                  Eikö noissa lambdoissa ole kuitenkin takuu? ja kyllä lambdan pitäisi yli vuoden kestää.
                  Ei vittu mikä monttööri. Jos CO-arvo on päästömittauksessa yli 1% on vikaa väkisin muualla(kin) kuin katalysaattorissa. Tällöin seos on liian rikas ja hapettumista ei voi tapahtua. Lambda-anturi on tietysti ensimmäinen tarkastettava asia tällaisessa tapauksessa, mutta ei suinkaan ainoa mahdollinen vikakohde.

                  Uskomatonta että "ammattimiehet" ei vieläkään ymmärrä aivan perusasioita.

                  Comment

                  • Karva
                    Bimmer Rookie
                    • May 2008
                    • 125

                    Originally posted by jontte111 View Post
                    Mitä lukemia sen testerin pitäis näyttää?
                    Mihin tarkalleen se testeri laitetaan kiinni?

                    Kiitoksia vastauksesta.
                    Tuossa vehkeessä ei ole OBD-järjestelmää, joten tarvitaan merkkikohtainen testeri, tai esim. Carsoft ja sopiva kaapeli. Myös lambda-anturin johtimesta voi yrittää mitata yleismittarilla keskimääräistä jännitettä(n. 0,5 v). Jännitteen tulisi vaihdella välillä 0,2 - 0,8 v.

                    Comment

                    • bemmeri
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2006
                      • 4181

                      Korkea CO ja hylky tuli.

                      e39 540i sai hylsyn päästöjen takia.


                      Tulokset:

                      Joutokäynti / Kierroksilla
                      CO 0,52 (0,50) / 0,52 (0,30) %

                      HC 87 (100) / 25 (100) ppm

                      Lambda --- / 1,01 (0,97-1,03)

                      CO2 13,70 / 13,50 %

                      O2 0,60 (5) / 0,50 (5) %


                      Katsuri antoi käydä ajamassa lenkin jotta katit lämpeäis kunnolla --> ei juurikaan vaikutusta. Tulpat/öljyt/ilmansuod. on vaihdettu, vikakoodit luettu ja imuvuodot tarkastettu starttipilotilla. Edelleen samat lukemat.
                      Ajoin katit tosi kuumaksi (hirvee haju tuli) ja välittömästi pikkupajalle testeriin. Edelleen arvot pielessä, suurinpiirtein samat kuin yllä olevat. Katoin kun testerissä CO vaihtelee 400-700 välillä, kävi jopa yli tuhannessa (1,00%).

                      Mistä kannattaisi aloittaa vian etsintä? Olisiko hyvinkin Lambdat menny, vaikka vikakoodia ei tule?
                      Last edited by bemmeri; 02-04-2009, 15:23.
                      EVERYTHING | WORKS

                      Comment

                      • Karva
                        Bimmer Rookie
                        • May 2008
                        • 125

                        Paras tapa aloittaa olisi pakokaasumittaus ennen katalysaattoria. Ei tosin kovin helppo toteuttaa.
                        Last edited by Karva; 02-04-2009, 21:54.

                        Comment

                        • djtimse
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2007
                          • 712
                          • jämsä

                          juu elikkä näillä lukemilla tuli hylsy tuohon e36 325i -94 m50b25 motilla olevaan kehonkuljettimeen


                          CO: 4,40 / 4,35
                          HC: 193 / 200
                          Lambda: 0,88
                          CO2: 12,10 / 12,10
                          O2: 0,25 / 0,25


                          eli jäi kiinni CO:sta, HC:sta ja lambdasta.. eli mistä lähtisi vikaa etsimään? voisiko olla lambda vika?
                          e46 328 sedan -98 <--SHOWROOM

                          Ex: e39 523ia -96, e36 325ic -94, e36 320i -92, e36 320ic -91, e30 316 1.8i -88 +muita joita ei kehtaa edes mainita

                          -JKL-Connection-
                          ------------------------------------------------

                          BMW = LIUKASTA AINA KUN HALUAT

                          Comment

                          • Karva
                            Bimmer Rookie
                            • May 2008
                            • 125

                            Seos aivan sikarikkaalla. Voi hyvinkin olla lambda. Todennäköisesti katti ottanu siipeensä tosta seoksesta, jos vika on ollut pidempään päällä. Ja lambda myöskin, vaikka ei olisi ollutkaan alkuperäinen vian aiheuttaja.

                            Comment

                            • Erh4be
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2008
                              • 341
                              • Helsinki

                              Eilen kävin E39:n katsastamassa ja ennen katsastusta aattelin kyllä, että kone ja putkisto kannattaa ajaa kuumaksi ja heitinkin pienen lenkin. Nooh katsastuksessa kun päästiin päästöjen mittaukseen niin ei näyttänyt siltikään hyvältä, CO, HC ja lambda arvot aivan päin helvettiä ja aattelin, että hylsy tuli:think

                              Siinä sitten inssi oli vähän sitä mieltä että saattaisi olla katti tiensä päässä ja lambda myös. Koitettiin kolme eri kertaa kattoo päästöjä, kun katsastajakin oli sitä mieltä että saattaisi arvot parantua kun paikat vähän lämpenee. Nooh kolmella ekalla kerralla ei mitää muutosta arvoissa, tämän jälkeen annettiin käydä vähän aikaa ja samalla kierrätettiin ja lyötiimpä siinä rajottimeenkin

                              Sitten tuon jälkeen kuin taikaiskusta arvot putosi komeesti sallittuihin ja inssikin vielä oikein pari kertaa mittasi uudestaan ja leimahan sieltä sitten tuli

                              Onko nyt oikeasti näin, että vaikka auto olisi kunnossakin niin nää on semmmosia vehkeitä, että pitää vetää pakoputki punaseksi ennekuin saa päästöistä läpi? Ihmetyttää kyllä tuollainen arvojen heittely, onneksi oli mukava inssi eikä vaan lyöny ekan mittauksen jälkeen kylmästi hylsyä lappuun.
                              Last edited by Erh4be; 07-04-2009, 00:14.
                              E90 325i M-Sport -06
                              --------------------------
                              Ex: E36 325i Coupe -94
                              Ex: E39 523i -98

                              Comment

                              • Morkai
                                BTCF Member
                                • Sep 2005
                                • 3197
                                • Saarijärvi

                                Originally posted by bemmeri View Post
                                e39 540i sai hylsyn päästöjen takia.


                                Tulokset:

                                Joutokäynti / Kierroksilla
                                CO 0,52 (0,50) / 0,52 (0,30) %

                                HC 87 (100) / 25 (100) ppm

                                Lambda --- / 1,01 (0,97-1,03)

                                CO2 13,70 / 13,50 %

                                O2 0,60 (5) / 0,50 (5) %


                                Katsuri antoi käydä ajamassa lenkin jotta katit lämpeäis kunnolla --> ei juurikaan vaikutusta. Tulpat/öljyt/ilmansuod. on vaihdettu, vikakoodit luettu ja imuvuodot tarkastettu starttipilotilla. Edelleen samat lukemat.
                                Ajoin katit tosi kuumaksi (hirvee haju tuli) ja välittömästi pikkupajalle testeriin. Edelleen arvot pielessä, suurinpiirtein samat kuin yllä olevat. Katoin kun testerissä CO vaihtelee 400-700 välillä, kävi jopa yli tuhannessa (1,00%).

                                Mistä kannattaisi aloittaa vian etsintä? Olisiko hyvinkin Lambdat menny, vaikka vikakoodia ei tule?
                                Kaikki arvot on kuin katittomasta M62:stä.. mutta josse co käyny noinkin korkeella testerissä, niin ongelma lienee kuitenkin muualla.
                                sigpic
                                E23 728iA V8-projekti
                                E38 730D -projekti
                                E39 540iA -projekti
                                I01 i3 -projekti

                                Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎