Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vekkuli
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 1329
    • Liminka

    Originally posted by Platinum
    Kyllä ne aina kattoo vikakoodit ja lambdan samassa...jotain 0,5v molemmin puolin pitäs heittelehtii ni lambda kunnossa...minäkin epäilin lambdaa kun hc-arvot koholla tyhjäkäynnillä ja korotetulla mutta kun vaan anto kaasua koneeseen niin alkokin ne tippumaan ja leimasta läpi...elikkä turhaan niitä lambdoja moni on ostanu etukäteen.
    Eli lambdan arvo heittlelee 0,1v - 0,9v itselläni bilteman lambda maksoi 39€ ja on toiminut jo 50t km. Kävin tällä viikolla luetuttamassa vikakoodin ja samalla katsoin lambdan arvot ja kaikki ok, myös päästöt. Vanhemmuutta lambdan säätö vissiin saattaa vähän hidastua ja käyrä tasoittuu.
    E93 ///M3
    E60 530dA aka M5
    F11 525dA Xdrive
    Tesla model 3 LR MY22

    Comment

    • asvirkku
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2004
      • 514
      • Bern

      Happi (o2) korkea 10, lambda korkea 1,88

      Terve,

      Tässä taas korjausraporttia jälkipolville. Auto e36 325i '93.

      Auto oli perushuollossa ja päästömittauksessa Alppilan Autohuollossa jonne olin sen varuiksi erikseen siksi vienyt huoltoon, että tiedän että nämä jätkät tekee ruiskuhommia ym. jos sattuisi tarve olemaan. Auto oli tarkoitus maahantuontileimata seuraavana päivänä.

      Analyysi siellä oli huollon jälkeen, ei mee leimaan, ei voi tietää, tuu ens viikolla ja maksa 150 € niin saat tietää vian.

      Päästöt 2000 rpm: OK
      Päästöt tyhjäkäynti: muuten OK, mutta happi (o2) noin 10 ja lambda 1.88.

      Selasin BTCF:stä sen, että korkee 02 tarkottaa pakarivuotoa. Noin korkee vuoto taas sitten sekoittaa sen Lambda-arvon tuohon lappuun.

      Päättelin että ne runkkarit oli asentanut mittalaitteen huippuimureineen väärin kun mulla on ovaali mutta kaksreikänen Remus-pönttö.

      Niinhän se sitten oli että seuraavana päivänä Laakkosen pikahuollossa uusiomittauksessa kaverit totesi että ongelmaa ei ole, lambda yms. kuitenkin mitattiin varoilta toimivaksi ennen päästömittailua.

      Yhteenveto: Vedin johtopäätökseni liittyen Alppilassa asiointiin tulevaisuudessa.

      Auto on nyt huomautuksitta leimassa.

      - AV
      e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

      Comment

      • M o S
        Bimmer Rookie
        • Jan 2006
        • 159

        Vaikka käyt jossain pajalla ottaan ne päästöt niin itsellä on käynyt pari kertaa sillain että he katsovat päästöt vielä itse siinä vaikka niistä ei tarvitsekkaan maksaa... juuri sen takia kun niitä huijaus tapauksia on ollut sen verta monta...
        BMW - The ultimate driving machine
        ___________________________________________
        - E30 325i Cabriolet
        ex - E23 732iA
        ex - E30 320i Cabriolet
        ex - E28 535i

        Comment

        • BMW 325I avo
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2004
          • 832
          • Tampere

          Originally posted by M o S
          Vaikka käyt jossain pajalla ottaan ne päästöt niin itsellä on käynyt pari kertaa sillain että he katsovat päästöt vielä itse siinä vaikka niistä ei tarvitsekkaan maksaa... juuri sen takia kun niitä huijaus tapauksia on ollut sen verta monta...
          Mulla on katsottu aina? Ja mielestäni ne katsotaankin aina, ei vain tarvitse maksaa.
          // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

          Comment

          • asvirkku
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2004
            • 514
            • Bern

            Originally posted by BMW 325I avo
            Mulla on katsottu aina? Ja mielestäni ne katsotaankin aina, ei vain tarvitse maksaa.
            Mun pointti oli lähinnä, että otin päästöt pajalla, että asialla olisi sitten saman tien voinut tehdä jotain ennen katsastusta.

            Nyt oli kuitenkin niin, että pajan pojat
            1) mittasi täysin kunnossa olevan auton päästöt päin helvettiä
            2) yritti tällä varjolla ukottaa mut maksamaan niille 150 €
            3) aiheutti mulle toiselta pajalta jonne ajoin vikalukuun 90+25 e lisäkustannusta, vitutusta ja säätöä
            4) kuitenkin niin, että auto olisi mennyt heittämällä läpi ihan sellaisenaan.

            AV
            e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

            Comment

            • mcly
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2004
              • 354

              Originally posted by BMW 325I avo
              Mulla on katsottu aina? Ja mielestäni ne katsotaankin aina, ei vain tarvitse maksaa.
              Se riippuu ihan asemasta..

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                M30 moottoristen omistajille: Kannattaa tsekata lambdan toiminta silloin tällöin, omassa ei mitään vikaa ajossa, tyhjäkäynti on tasainen (vaikkakin m30 tyyliin korvakuulolla hieman huojuu), matka-ajoa olen päässyt parhaimmillaan 8,4l/100km, katsastuksesta mennyt kaksi kertaa läpi päästöistä niin puhtaasti että viimeksi katsari jopa ihmetteli päästöjen vähyyttä näin vanhan rottelon ollessa kyseessä. Kulutusmittari on kuitenkin pitänyt tasaisessa ajossa aina välillä parin millin heilumista (tämä ollut jo vuoden, koko sen ajan siis kun auto minulla ollut), joten päätin nyt vihdoin mitata lambdan.

                Tasaista 0,45v jatkuvasti, sököhän se taitaapi olla. Vaihdon jälkeen kokeilemaan uusia kulutusennätyksiä isolohkolla .

                Samalla tuli huomattua että ruiskutukin päässä olevasta bensaletkusta tulee kaunis suihku. Jäi mittailut aika lyhyeen kun tuli vähän kiire .
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • antti79
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 2499
                  • Littoinen

                  Originally posted by asvirkku
                  Mun pointti oli lähinnä, että otin päästöt pajalla, että asialla olisi sitten saman tien voinut tehdä jotain ennen katsastusta.

                  Nyt oli kuitenkin niin, että pajan pojat
                  1) mittasi täysin kunnossa olevan auton päästöt päin helvettiä
                  2) yritti tällä varjolla ukottaa mut maksamaan niille 150 €
                  3) aiheutti mulle toiselta pajalta jonne ajoin vikalukuun 90+25 e lisäkustannusta, vitutusta ja säätöä
                  4) kuitenkin niin, että auto olisi mennyt heittämällä läpi ihan sellaisenaan.

                  AV
                  Aivan! Ei muuta kuin kommenttia tonne -> www.huoltokorjaamo.fi Tulee noidenkin runkkareiden toiminta koko kansan tietoon.
                  sigpic
                  Originally Posted by jari kihlman
                  "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                  Comment

                  • Terou
                    BTCF Member
                    • May 2005
                    • 791
                    • Tampere

                    Nonni, auto kävi vikakoodin luvussa ja toinen lambdahan siellä oli sökö. Tarkemmin yleismittarilla mitattuna vika oli anturin lämmitysvastuksessa. Eli tuon olisi voinut mitata itsekin kotikonstein yleismittarilla. Oireetkin viittasivat tuohon aika hyvin, eli ennen päästöjen mittausta korjausmies kävi moottoritiellä lämmittämässä vehkeen kunnolla. Sitten suoraan mittaukseen -> päästöt oikein hyvät. Mutta sitten melko nopeasti alkoi päästöt nousemaan ja kohta oltiin taas yli rajojen. Eli kun lambdan lämmitin ei toiminut se kylmeni ja päästöt meni keturalleen.
                    Monet ovat täällä kertoneet, että ovat saaneet auton läpi uusintakatsastuksesta kun ovat ajaneet auton TOSI kuumaksi juuri ennen katstastusta. Heillä on varmaan ollut sama vika.
                    Jos lambda on nelijohtoinen, niin sen lämmitysvastuksen resistanssin saa mitattua punaisesta ja valkeasta johdosta. Uudessa anturissa resistanssi oli 5 ohmia ja rikkinäisestä mittari ei saanut mitään näytettyä.

                    No itseltäni ei ole vielä tuota lambdaa vaihdettu, koska vaihdan sen itse, mutta eiköhän päästöt sillä vaihdolla korjaannu.

                    Edit: Niin ja Tampereen suunnassa majaileville tiedoksi, että vikakoodien luku maksaa tuolla Tampereen autosähköllä 30e.
                    Last edited by Terou; 28-02-2006, 11:46.
                    E46 M3 perän lukkoyksikkö
                    Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

                    www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

                    Comment

                    • -Tk-
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2002
                      • 387
                      • Jyväskylä

                      Ja taas yksi tapaus

                      BMW 325i -91

                      HC tyhjäkäynnillä reilu 300, kierroksilla 130
                      CO tyhjäkäynnillä noin 0,7, kierroksilla 1,0
                      Muut arvot ok, happi alle 1 ja lambda 0,99

                      Oiskohan se lambdavika tässäkin ? Ajo ja käyntiominaisuudet on kyllä ihan kunnossa, tyhjäkäynti ei seilaa yhtään, ei nykimisiä eikä mitään ja kone vetää hienosti. Tyhjäkäynnillä tuntee että kone tärähtelee hieman ja hyvin satunnaisesti tupsauttaa putkessa (ihan muutaman kerran olen tyhjäkäynnillä kuullut). Edellisen omistajan puheiden mukaan puolat ja tulpat on hiljattain uusittu. Pitää nyt ensiksi vikakoodit lukasta tuosta, mutta jos niistä ei paljastu mitään niin onko se lambda sitten vaihettava ?

                      Pientä päivitystä:
                      Luin vikakoodit ja löyty seuraavaa
                      70 Oxygen Sensor (Lambda Probe)

                      This code is stored when the engine temperature is >70C and the
                      Oxygen Sensor value is out of range or not present. Check the
                      Oxygen Sensor wiring and the operation of the sensor. The value
                      should fluctuate between 0.02 and 0.85V. Slow fluctuation
                      indicates a polluted Oxygen sensor and negative values indicate
                      a damaged sensor.

                      Eli lambda vika ilmeisesti sitten tai johdot poikki, missäpäin sen lambdan liitin on kun en konehuoneen puolelta äkkiseltään löytänyt ?
                      Last edited by -Tk-; 01-03-2006, 13:53.
                      325d -11, 730i -87, 315 -82 | ex. 530i -07, 325d -07, 330d -04, 323Ci -99, 320i -92 Cabrio, 523i -96, 2x 325i -91, 316i -90, 318is -90, 316i -89, 316 -84, 315 -82

                      Comment

                      • myllytonttu
                        Newbiemmer
                        • Oct 2005
                        • 4
                        • Rovaniemi

                        joo pakokaasut viturallaan...

                        Joutokäynti: yli 2000rpm
                        Mitattu Sallittu Mitattu Sallittu
                        co 0,56 0,50 1,46 0,30
                        hc 329? 100 136 100
                        lambda - - 0,96 0,97-1,03
                        co2 15,19 14,51
                        o2 0,16 5,00 0,26 5,00
                        Eli misä vika?? auto 325 -91

                        Comment

                        • Lanttu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 1643

                          Myllytonttu, olivatko moottori+katalysaattori varmasti kunnolla lämpöiset? Jos olivat, niin lambda-anturi voi olla syyllinen.

                          Comment

                          • makeclick
                            BTCF Member
                            • Mar 2005
                            • 268
                            • Turku

                            Mulla oli kanssa e36 325:ssä päästöt viturallaan. Korjauksena vaihdoin tulpat ja huomasin että pakosarjan ja katin välisestä liitoksesta oli pultit löysällä ja sieltä puhalsi läpi. Kiristin kaikki pultit ja puhallus lakkasi. Bmw huoltoon ja arvot oli kohdallaan
                            Harrastepaholainen 335d:
                            Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
                            Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

                            Comment

                            • Terou
                              BTCF Member
                              • May 2005
                              • 791
                              • Tampere

                              Leima tuli, vaikka ei ollut edes konttorilla käydessä tarkoituksena autoa katsastaa Menin vain kyselemään voisiko alustan muutoskatsastuksen välttää, koska autossa on ollut alunperin tehtaan alustasarja. Ei voinut välttää kun on nyt säädettävä alusta, ja katsastusheppu sanoi että "katsotaas ne päästöt nyt tuossa samalla, jos ei mee läpi ni ei tarvii maksaa". No läpi meni vaikka kone oli ihan kylmä, kilometrin verran ajettu kotipihasta konttorille. Lämmöt vähän sinisen yläpuolella halliin ajaessa, minuutin verran piti koneessa kierroksia ja se oli siinä.
                              Eli jos vehje on kunnossa, niin ei sitä tarvii edes hehkuttaa punahehkuiseksi ennen päästömittausta.

                              Lambdan vaihdoin siis eilen, Motonetin yleismallin lambda, Made in Japan.
                              E46 M3 perän lukkoyksikkö
                              Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

                              www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

                              Comment

                              • ässä lavaan
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 1717
                                • Savo

                                no niin. päästöistä jäi leima saamatta! vikatesteri sanoi: lamda rikki.
                                mikä noista motonetin lamdoista on alkuperäinen varaosa alla olevaan bemuun?
                                itellä ei pienintä hajua onko se titania vai...

                                auto on e36 325 ´91

                                320i/325i E36 91--92 Bosch-Lambda Zir (valmis 4napapistoke) 28-3481 104.00


                                320i/325i E36 91--95 Lambda-anturi jos Zirconia/4 johtoa. . 28-3422 55.50

                                320i-328i E36 91-- Lambda-anturi jos Titania/4 johtoa. . . 28-3420 105.00
                                Last edited by ässä lavaan; 01-03-2006, 20:03.
                                E91

                                Exät:
                                E36 325i -93 Cabriolet
                                E36 325i -93 Cabriolet "Kerscher"
                                E36 325i -91 Sedan
                                E30 325i -85

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎