Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • amfe
    BTCF Member
    • Apr 2008
    • 281
    • 54500

    auto bmw 320 coupe vm 92

    tyhjäkäynti:

    HC 1159 sallittu 100
    CO 1,04 salittu 0,50
    co2 12,8
    o2 2,21

    co corr. 1,13
    lambda lyijytön 1,027

    2232 r/min
    HC 162 sallittu 100
    CO 0,74 sallittu 0,30
    CO2 14,0
    O2 0,80

    co corr. 0,75
    lambda lyijytön 1,009

    ennen mittausta on vaihettu tarvike lambda (nyt laitettu boschin lambda),tulpat ja öljyt..

    tyhjäkäynti ei mittarin mukaan heijaa mut putki pötpöttää.. :think
    kierrokset kun on noin 1500 niin nykäsee muutaman kerran.

    mikä ihme vikana? imuvuodot tarkastettu..

    venttiilikopan tiiviste vuotaa.. huomenna menee se vaihtoon.
    BMW 325 sedan vm 2005


    ex-BMW 330i touring vm.2002
    ex-BMW 328 coupe vm.99 topasblau

    ex-BMW 320i coupe vm.92
    ex-BMW 316 sedan vm.91

    Comment

    • MMF
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2007
      • 461
      • Sipoo

      Samaa virttä täälläkin.

      Eli auto -95 328i touring ajettu 210 tkm

      HC-päästöt liian korkeat tyhjäkäynnillä.

      Tyhjäkäynti/>2000 rpm

      Co 0 / 0,3
      HC 241 / 58
      O2 0,5 / 0,5
      CO2 14,5 / 14,4
      Lambda / 1,01

      Mitäs sitten? Luin melkein koko theadin läpi ja oon sekasin ku Haminan kaupunki nyt näiden korjaustoimenpiteiden kanssa! Onko noi muut arvot hälyttäviä vaikka sallitujen sisällä onkin?

      Katsastusmies sanoi että vie kärry autosähkärille joka laittaa sytyksen kuntoon, tulee kuulemma bensaa pakoputkesta ?!? En ole itse kyllä moista huomannu. Epäili myös virilastua; siitä en tiedä mitään.

      Ensimmäinen korjaaja sanoi että jätä auto tänne niin ihmetellään (95€/h + 60€ vikojenluku!), voi olla vika missä tahansa. En jättäny.

      Toinen, paljon luotettavampi korjaaja sanoi suoraan että katti paskana/ tullut tiensä päähän. Katit kuulemma yleensä kestää reilun kymmenen vuotta. Sano että käy ostamassa tarvikekatit jostain (eikös niitä kaksi tarvita?) ja laitetaan kiinni. (Eli ei ollut tyrkyttämässä mulle hyllyllä lojuvaa ylimääräistä kattia).

      Täällä sitten yksi sanoo ettei katit hajoa eikä lambdat, toinen sanoo että motarille kaahaamaan, kolmas puhuu ilmamassamittareista, piiru sinne, toinen tänne..

      Ongelma on se että itse en osaa mitään tehdä, enkä näistä ymmärrä. Auton haluan kuntoon ja mielummin niin että se on oikeasti kunnossa, eikä mitään kikkakolmosia pöhölampulla.

      Eli mitä mä teen? Vaihdanko katit ja Lambdat, vai pelkän lambdan, vai en vaihda kumpaakaan mutta jotain muuta, mitä? Korjaamolle se menee, ja jos jotain vaihdetaan niin hommaan osat itse. Missä järjestyksessä näitä osia ja vikoja kannattaa selvitellä? Onko vikaa koneessa vai putkessa?

      Tää on käyttöauto, ja toivottavasti vielä pitkään niin haluaisin kuntoon oikeasti. Ei mulla kyllä hirveetä hinkua ole turhaan vaihtaa mitään katteja jotka maksaa hunajaa.
      E70 X5 3.0D -07
      W124 200d
      Hiace 4wd

      EX: E36 328 M Touring -95, E30 320i touring, 530da M-Sport -03, 523i Touring -98, E60 530d M-Sport -06, E83 X3 3.0d


      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by MMF View Post
        Toinen, paljon luotettavampi korjaaja sanoi suoraan että katti paskana/ tullut tiensä päähän. Katit kuulemma yleensä kestää reilun kymmenen vuotta. Sano että käy ostamassa tarvikekatit jostain (eikös niitä kaksi tarvita?) ja laitetaan kiinni. (Eli ei ollut tyrkyttämässä mulle hyllyllä lojuvaa ylimääräistä kattia).
        Tuota? Tuon korjaajan "luotettavuuden" voit kyllä todellakia arvoida ihan uudelleen mikäli tosiaan tässä ongelmassa lähdetään ensiksi kattien vaihdosta?
        Hän ei mitenkään voi tietää että katit olisivat vialliset, mutta silti hän tyrkyttää heti lähtöön niiden vaihtoa. Tässä ongelmanratkaisussa/vianhaussa NE KUITENKIN VAIHDETAAN AINA VIIMEISEKSI.
        Eli 99%:ssa päästöongelmia vika löytyy muualta kuin katista. Ylivoimaisti yleisin syy päästöongeliin on pieni tai hieman isompi imu tai pakovuoto ja toiseksi yleisin vika löytyy viallisesta lambda anturista.
        Näistä kahdesta viasta löytyy 80%:ia päästöongelmista....joten on aika
        erikoista ainakin "luotettavan"(asiantuntevan...ko?), rasvarin suusta ko.diagnoosi?
        Ihan aikuisten oikeasti, kateissasi ei todellakaan ole mitään vikaa.

        Comment

        • MMF
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2007
          • 461
          • Sipoo

          Joo en lähde heti niitä katteja vaihtamaan.

          Mitä tarkalleen tekee Lambda-anturi? Mittaa kaasuja ennen katteja ja säätää sitten konetta/bensansyöttöä/sytystä? Mä luulen että käyn vaihdattamassa ton Lambdan jossain ja katsellaan sitten uudestaan.

          Noita imuvuotoja voin itsekkin tutkailla ja ainakin putkisto on silmämääräisesti katsottuna kunnossa.
          E70 X5 3.0D -07
          W124 200d
          Hiace 4wd

          EX: E36 328 M Touring -95, E30 320i touring, 530da M-Sport -03, 523i Touring -98, E60 530d M-Sport -06, E83 X3 3.0d


          Comment

          • Tompa 79
            Newbiemmer
            • Sep 2008
            • 17

            Onkohan venttiilien välykset ihan ok:think Samaa vikaa tullut muissa merkeissä. Kokeilisin melkeinpä tällaista vanhaa kikkaa vedä 10-15 kilsaa ns. pultti pohjassa eli erittäin kovilla kierroksilla siis liki punasilla vähän väliä. Myös joku vaimennin voi olla tukossa joka nostaa arvoja. En jaksanu lukee koko tarinaa oliko vika ilmoja/ onko anturien arvot ok!

            Comment

            • MMF
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2007
              • 461
              • Sipoo

              Tänään kävin luetuttamassa vikakoodit (tarjouksessa 10€!).

              Ei mitään vikailmoituksia koneesta, ainoastaan ABS:sta, airbagista ja parista sulakkeesta. Ei mitään tärkeitä.

              Lambdat oli kunnossa samoin kaikki muutkin tärkeät sensorit. Koneeseen menevä ilma oli aika lämmintä joka johtui puuttuvasta "imumuovista", kone ottaa ilmat konehuoneesta. Tämä ei kai kauhean paljoa vaikuta Hc arvoihin?

              Imupuolella tai pakosarjassa ei ollut vuotoja.

              Mutta kun tukittiin pakoputket koneen käydessä, ensin paperilla sitten nahkahanskoilla ja lopuksi vielä teipattiin ne umpeen, niin kone ei hyytynyt. Paineita ei kertynyt putkeen, eli putki vuotaa jostain. Oudointa tässä vaan on se ettei ole mitään hajua että mistä! Autoa ei saatu nosturille mutta kyllä mä siellä ryömin ja koitin etsiä vuotokohtaa mutta ei vaan löytynyt. Äänet on myös ihan normaalit, ei pörise mistään. Korjaajakin haroi hiuksiaan ja ihmetteli!

              Nyt siis vaan auto ylös ja ettimään sitä vuotoa..
              E70 X5 3.0D -07
              W124 200d
              Hiace 4wd

              EX: E36 328 M Touring -95, E30 320i touring, 530da M-Sport -03, 523i Touring -98, E60 530d M-Sport -06, E83 X3 3.0d


              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by MMF View Post
                Joo en lähde heti niitä katteja vaihtamaan.

                Mitä tarkalleen tekee Lambda-anturi? Mittaa kaasuja ennen katteja ja säätää sitten konetta/bensansyöttöä/sytystä? Mä luulen että käyn vaihdattamassa ton Lambdan jossain ja katsellaan sitten uudestaan.

                Noita imuvuotoja voin itsekkin tutkailla ja ainakin putkisto on silmämääräisesti katsottuna kunnossa.
                Silmin et päästöt pieleen ajavaa vuotoa välttämättä näe, vaan osta spraypullo CRC:n Brake Cleaner:ia ja suihkuttele sitä putkiin/letkuihin /tiivistepintoihin/liitoksiin auton käydessä tyhjäkäyntiä. Jos kierrokset hetkeksi nousevat, olet vuodon paikallistanut. Moottorin ja massamittarin välisen ison haitariputken voi irroittaa ja tutkia että edes murteimia ei ole. Jos no niin putki heti vaihtoon. Tutki samalla ko.putkesta tyhjäkäyntimoottorille lähtevä pienempi kumiputki.
                Jos vuotoja ei 100% varmuudella ole,eikä myöskään pakoputki vuoda, niin sitten lambda suosista vaihtoon ja liittimeen kontaktisprayta.

                Comment

                • -Joo-
                  Newbiemmer
                  • Oct 2008
                  • 24

                  Mulla on nyt semmonen vika että HC arvot oli 1300, eli 13 kertaset, epäilivät liikkeessä että kannen tiiviste olisi mennyt, voiko olla? Auto oli piuhan päässä, eikä sieltä löytynyt mitään viallisia antureita. Hyvät neuvot olisi nyt tarpeen.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by -Joo- View Post
                    Mulla on nyt semmonen vika että HC arvot oli 1300, eli 13 kertaset, epäilivät liikkeessä että kannen tiiviste olisi mennyt, voiko olla? Auto oli piuhan päässä, eikä sieltä löytynyt mitään viallisia antureita. Hyvät neuvot olisi nyt tarpeen.
                    Unohda ne kannentiivisteet ja etene tuon edellisen postaukseni kaavalla.

                    Comment

                    • -Joo-
                      Newbiemmer
                      • Oct 2008
                      • 24

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Unohda ne kannentiivisteet ja etene tuon edellisen postaukseni kaavalla.
                      Ei ole imuvuotoja, hävittää vettä 1/2 - 1,1/2 litraa vettä päivässä, Röpöttää 1500-2500rpm kierrokksilla ja 5000-6500rpm pelkkää röpötystä.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by -Joo- View Post
                        Ei ole imuvuotoja, hävittää vettä 1/2 - 1,1/2 litraa vettä päivässä, Röpöttää 1500-2500rpm kierrokksilla ja 5000-6500rpm pelkkää röpötystä.
                        Nämä "pikkuseikat" olisvat toki olleet hyvä tietää jo tuossa aiemmassa ongelmakuvauksessa?
                        Siis onko tällainen käymätön tapaus kuitnkin viety päästöille?

                        Comment

                        • -Joo-
                          Newbiemmer
                          • Oct 2008
                          • 24

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Nämä "pikkuseikat" olisvat toki olleet hyvä tietää jo tuossa aiemmassa ongelmakuvauksessa?
                          Siis onko tällainen käymätön tapaus kuitnkin viety päästöille?
                          Juu, olisi pitänyt laittaa, tuollaisena röpeltävänä se kävi päästömittauksissa, missä sanottiin että vaikkuttaisi hyvin paljon kannentiivisteeltä.

                          Comment

                          • toni nyyssönen
                            Newbiemmer
                            • Oct 2008
                            • 13

                            mulla bmw e36 päästöjen kanssa ongelmaa

                            mitähän kaikkee mun pitäis tehä että saisin noi päästöt kohdalleen arvot oli
                            jouto/yli2000
                            co.2,17/1,71 sallittu 0,5/0,3
                            hc.375/183 sallittu 100/100
                            lambda.-/0,95 sallittu 0,97/1,03
                            co2.13,56/14,22
                            o2.0,63/0,2 sallittu 5/5

                            Comment

                            • MMF
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2007
                              • 461
                              • Sipoo

                              Originally posted by MMF View Post

                              Eli auto -95 328i touring ajettu 210 tkm

                              HC-päästöt liian korkeat tyhjäkäynnillä.

                              Tyhjäkäynti/>2000 rpm

                              Co 0 / 0,3
                              HC 241 / 58
                              O2 0,5 / 0,5
                              CO2 14,5 / 14,4
                              Lambda / 1,01
                              Leima tuli!

                              Lähdin siis halvimmasta päästä korjaamaan: ensin vikakoodit (ei mitään), sitten yks puuttuva ilmanohjain, katti kuumaks ja mittaamaan. Aika hyvin tippu HC 241 --> 39 pelkästään näillä.

                              Kiitos kaikille vaan ohjeista, meikäläinen olisi muuten varmaan pari kattia ja lambdat vaihdellu ihan turhaan!
                              E70 X5 3.0D -07
                              W124 200d
                              Hiace 4wd

                              EX: E36 328 M Touring -95, E30 320i touring, 530da M-Sport -03, 523i Touring -98, E60 530d M-Sport -06, E83 X3 3.0d


                              Comment

                              • henu
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2005
                                • 702
                                • 01520

                                535ia. Mittarilukema 162tkm

                                Päästöt:

                                Tyhjäk./kierroksilla

                                HC 56 / 15
                                CO% 0,13 / 0,07
                                O2% 0,3 / 0,0
                                CO2% 14,9 / 15,2
                                lambda 0,99


                                hylätty.. ei päästöistä vaan oikean raidetangon ulkopää väljä.
                                narishan tuo myös etu/takasumuvaloista
                                Ford Mondeo ST220
                                Suzuki GSX1300R Hayabusa

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎