Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Karva
    Bimmer Rookie
    • May 2008
    • 125

    Originally posted by Tu'nari View Post
    Ajattelin kysellä miten hyvät päästöt voi olla M52B25 koneessa?
    Eli käytin tänää mittauksessa ja arvot yllätti positiivisesti.

    Tyhjäkäynnil
    CO: 0,00%
    HC: 1ppm
    CO2: 15,3%
    O2: 0,07%
    Lambda: 1,003

    2500rpm
    CO: 0,00%
    HC: 7ppm
    CO2: 15,2%
    O2: 0,12%
    Lambda: 1,005

    Autolla ajettu yli 300tkm(-95) ja siitä tuli mieleen että voiko noin paljon ajettu bemari olla noin vähä päästöinen? Vai tarviiko tuohon tehdä jotain remonttia/vaihtaa jopa uusi moottori.

    Tämä tuli mieleen kun toisessa pihalla olevassa autossa, joka on vm -00 ja ajettu 130tkm on huonommat päästöt kuin tuossa bemarissa. Ja bemaris kaukana kat ja toisessa 3kattia joista pääkat vaihdettu kun helis kennot sisällä (ja 2 muuta on pakosarjoissa).
    On eka bmw, ei hirveästi tietoa, mutta aika monella käsittääksee ollut päästöjen kanssa ongelmia.
    Jos kaikki toimii niinkun pitää ja katti saavuttaa toimintalämpötilan, niin mitatut päästöt ovat suurinpiirtein nollissa autossa kuin autossa, vaikka -91 Sunnyssa.

    Comment

    • Prayer
      Bimmer Rookie
      • May 2009
      • 53
      • Suomi

      Originally posted by armageddon View Post
      mikä oli kone malli ja missä työ tehtiin??? mulle tuttua toi korjaamon kans tappeleminen.ei auttanu ku vaihtaa korjaamoa ni johan laskut aleni...eikä tartte tankin takia koko konetta vaihtaa...
      Voisin minäkin tähän laittaa, että korjaamoilla on väliä. Viittaan emännän autoon ja ilmastoinnin kunnostukseen.
      " My lifestyle determines my death style "

      Comment

      • *makke*
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 884
        • Klaukkala

        M50B25Tu

        Tyhj. / 2000rpm
        HC 60 / 121
        CO% 0.26 / 3.44
        O2% 2.0 / 0.2
        CO2% 13.6 / 12.9
        Lambda 0.90

        Eli siis HC ja CO% arvot 2000rpm ja lambda ei menneet rajojen sisälle katsastuksessa. Katsuri huudatteli konetta aika pitkään paikallaan pariinkiin kertaan. Lambda vaihtoon ja leima paperiin?
        Last edited by *makke*; 13-06-2009, 14:37.

        Comment

        • *makke*
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 884
          • Klaukkala

          Originally posted by *makke* View Post
          M50B25Tu

          Tyhj. / 2000rpm
          HC 60 / 121
          CO% 0.26 / 3.44
          O2% 2.0 / 0.2
          CO2% 13.6 / 12.9
          Lambda 0.90

          Eli siis HC ja CO% arvot 2000rpm ja lambda ei menneet rajojen sisälle katsastuksessa. Katsuri huudatteli konetta aika pitkään paikallaan pariinkiin kertaan. Lambda vaihtoon ja leima paperiin?
          Kellään mitään ideaa?

          Comment

          • Cyrbanen
            Bimmer Rookie
            • Feb 2003
            • 66
            • Helsinki

            Ylläri.

            No olipas taas yllättävää että päästöistä jäi puimuri kii... m20b20 -90.

            Arvot Tk / 2000rpm
            HC 349 / 292
            CO% 5 / 5,1
            O2% 0 / 0
            CO2% 12,4 / 12,2
            Lambda 0 / 0,845

            Auto oli seissyt käytännössä melkein pari kuukautta ennen kuin yritin sitä leimauttaa. Viime katsastukseen piti vaihtaa rikki mennyt lambda joten se on 'melko' uusi. Ajelin takateillä hetken pienillä 2-3-vaihteilla (en juurikaan kenkinyt) niin että lämpöneula asettui normikohtaansa ja ajelin sitten konttorille. No tietty jouduin venailemaan vielä puolisen tuntia että auto pääsi testeriin. Kyllä se ukko sitä urhoollisesti kierrätti minuuttitolkulla yrittäen saada arvoja alas mutta luovutti lopulta.

            Olisiko tuota pulkkaa pitänyt kuitenkin rallattaa motarilla huolella ennen mittaamista? Vaikea sanoa, mutta sen vaikutus selvinnee viimeistään kun käyn sen tekemässä ja ajan rotiskon suoraan pajalle mittarin ihmeteltäväksi.
            Sitä se on.

            Comment

            • hypridi
              Newbiemmer
              • Dec 2005
              • 15
              • Kouvola

              Nonii, lambdat vaihdettu, arvot kohillaan. Tulpat vaihdettu, oli kohtuullisen hurjan näköset...ja eipähän vieläkään mennyt ämmä läpi..onneks oli korjaamossa senverta mukavaa porukkaa ettei laskuttanu mittauksesta kun ei lappuakaan saatu. Ilmeisesti tuo värkki käy liian rikkaalla, olisko suuttimet tukossa vai mistä osais lähtä ettimään vikaa? Ilmamassamittarin tempasin irti kesken mittauksen, ei mitään muutosta arvoihin, jotenka tyrkkäsin takasin, jolloin arvot hyppäs kolminkertaseks n.10sekan ajaks ja siitä pikkuhiljaa laski..vika siinä vai ei?

              Tässä nyt jotaa arvoja mitä yritän muistaa ilman lappuja:

              HC 270 / 300-800
              CO% 1,3 / ~1,3(?)
              CO2% ~12 / ~12(?)
              Lambda 1,02 / 1,01
              BMW E36 M3 3.0L

              Comment

              • Lilli
                Newbiemmer
                • May 2007
                • 17
                • Nilsiä

                Katsastussetä ei laskenut ämmää näillä läpi

                CO% 0,9 / 0,9
                CO2 13,3 / 13,5
                HC ppm 315 / 106
                O2 1,4 / 1,6
                Lambda 1,02.

                Näistä siis tuli hylsy CO% ja HC ppm.
                Se ei kovin kauaa sitä kierrättäny, että pystyykö nuo laskemaan kun kunnolla lämmittää? Arvelin huomenna pajalla käyttää ja kokeilla muuttuuko ne suuntaan tai toiseen jos antaa kunnolla lenkkaria. :think

                Comment

                • Hasaba
                  BTCF Member
                  • Jun 2009
                  • 194
                  • Äänekoski

                  Päästöt

                  Kaverilla oli omassaan 318 e30 vm.-88 liian korkeat hc-arvot se teki siihen vaikka mitä, tulpat uudet, virranjakajankannen, virranjakan pyörijän.. aina vaan parani lukemat mut ei silti rajoihin, sitten lopuksi säädätti kaasarin,ja sääti venttiilit kohilleen, niin johan pääsi läpi katastuksesta en tiiä auttaako tämä mitään, mut pistinpähän nyt.
                  Last edited by Hasaba; 15-06-2009, 19:52.
                  E39 525ia M-sport -01
                  e21 315 -83 (Prokkis)

                  Audi a4 1.8t avant -05(EX)
                  e91 320d -06 Barrique rot (EX)
                  e21 316 -79 (Prokkis) (EX)
                  e46 320d M-sport Touring -03 (EX)
                  e36 318i -96 Toukka(EX)
                  e46 316i -99(EX)
                  e39 520i -97(EX)
                  e36 316i -98(EX)

                  !Autotrailerin vuokrausta!

                  Comment

                  • hypridi
                    Newbiemmer
                    • Dec 2005
                    • 15
                    • Kouvola

                    Originally posted by Lilli View Post
                    Katsastussetä ei laskenut ämmää näillä läpi

                    CO% 0,9 / 0,9
                    CO2 13,3 / 13,5
                    HC ppm 315 / 106
                    O2 1,4 / 1,6
                    Lambda 1,02.

                    Näistä siis tuli hylsy CO% ja HC ppm.
                    Se ei kovin kauaa sitä kierrättäny, että pystyykö nuo laskemaan kun kunnolla lämmittää? Arvelin huomenna pajalla käyttää ja kokeilla muuttuuko ne suuntaan tai toiseen jos antaa kunnolla lenkkaria. :think
                    Sulla näyttäis olevan vähän samat lukemat kun mulla, ilmottelehan jos selviää missä vika ja toisinpäin.
                    BMW E36 M3 3.0L

                    Comment

                    • Cyrbanen
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2003
                      • 66
                      • Helsinki

                      Originally posted by Cyrbanen View Post
                      No olipas taas yllättävää että päästöistä jäi puimuri kii... m20b20 -90.

                      Arvot Tk / 2000rpm
                      HC 349 / 292
                      CO% 5 / 5,1
                      O2% 0 / 0
                      CO2% 12,4 / 12,2
                      Lambda 0 / 0,845

                      Auto oli seissyt käytännössä melkein pari kuukautta ennen kuin yritin sitä leimauttaa. Viime katsastukseen piti vaihtaa rikki mennyt lambda joten se on 'melko' uusi. Ajelin takateillä hetken pienillä 2-3-vaihteilla (en juurikaan kenkinyt) niin että lämpöneula asettui normikohtaansa ja ajelin sitten konttorille. No tietty jouduin venailemaan vielä puolisen tuntia että auto pääsi testeriin. Kyllä se ukko sitä urhoollisesti kierrätti minuuttitolkulla yrittäen saada arvoja alas mutta luovutti lopulta.

                      Olisiko tuota pulkkaa pitänyt kuitenkin rallattaa motarilla huolella ennen mittaamista? Vaikea sanoa, mutta sen vaikutus selvinnee viimeistään kun käyn sen tekemässä ja ajan rotiskon suoraan pajalle mittarin ihmeteltäväksi.
                      Kävinpä kenkimässä autoa huolella motarilla ja ajoin suoraan pajalle mittariin - arvot olivat VIELÄ PAHEMMAT kuin konttorilla mitattuna! Mitä nyt äkkiä sain katsottua mittarista niin tyhjäkäynnillä Lambda oli nyt jo reilusti alle 0,8, HC huiteli jossain yli 400:ssä ja samoin kaikki muutkin arvot olivat aivan hemmetin paljon yli sallittujen, moninkertaisesti jopa. Eli kuumaksi ajaminen ei auttanut mitään, päinvastoin...
                      Lambda-anturiko sieltä on sitten mennyt pienen ajan jälkeen uudestaan?
                      Sitä se on.

                      Comment

                      • djtimse
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2007
                        • 712
                        • jämsä

                        Originally posted by *makke* View Post
                        M50B25Tu

                        Tyhj. / 2000rpm
                        HC 60 / 121
                        CO% 0.26 / 3.44
                        O2% 2.0 / 0.2
                        CO2% 13.6 / 12.9
                        Lambda 0.90

                        Eli siis HC ja CO% arvot 2000rpm ja lambda ei menneet rajojen sisälle katsastuksessa. Katsuri huudatteli konetta aika pitkään paikallaan pariinkiin kertaan. Lambda vaihtoon ja leima paperiin?

                        epäilen kyllä että lambdan vaihdolla leima tulee..meillä oli hiukan samaa m50b25 motilla ja lambda vaihdettiin niin johan oli puhtoset päästöt
                        e46 328 sedan -98 <--SHOWROOM

                        Ex: e39 523ia -96, e36 325ic -94, e36 320i -92, e36 320ic -91, e30 316 1.8i -88 +muita joita ei kehtaa edes mainita

                        -JKL-Connection-
                        ------------------------------------------------

                        BMW = LIUKASTA AINA KUN HALUAT

                        Comment

                        • Jürgen_
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2008
                          • 2707
                          • Mylsä

                          M50b25tu:

                          tyhjäkäynti - 2030rpm.
                          CO.......4,07 - 3,79
                          HC........371 - 197
                          CO2.......11,4 - 12,2
                          O2..........1,43 - 0,30
                          Lambda..0,93 - 0,898

                          Näillähän ei sitten katsastukseen ollut asiaa joten uusi lambda putkeen ja päästöt olikin sitten oikein hyvät vaikkei ees lämitetty yhtään vaan n. 2km ajon jälkeen suoraan mitattiin
                          Hylsyhän siellä leimalla kuitenkin tuli, nimittäin puuttuvan ABS:n merkkivalon takia. PRKL koko lamppua edes ajatellut. Mittaristo irti ja eihän siellä ollut edes koko polttimoa. Vähän rupesi mietityttämään että nytköhän se sitten palaa ihan koko ajan. Polttimo kiinni ja mittaristo kasaan ja a´vot...sehän toimi niinkuin pitääkin. Toimi vielä katsastuskonttorillakin.
                          Hetken jo kerkesin ihmetellä että mihin se polttimo oikein on joutunut, eihän se itsestään sieltä häviä. No rupesihan se valo sitten syttymään ajon aikana satunnaisesti eli lisää iltapuhdetta...
                          Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                          Comment

                          • *makke*
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2007
                            • 884
                            • Klaukkala

                            Quote:Originally Posted by *makke*
                            M50B25Tu

                            Tyhj. / 2000rpm
                            HC 60 / 121
                            CO% 0.26 / 3.44
                            O2% 2.0 / 0.2
                            CO2% 13.6 / 12.9
                            Lambda 0.90

                            Eli siis HC ja CO% arvot 2000rpm ja lambda ei menneet rajojen sisälle katsastuksessa. Katsuri huudatteli konetta aika pitkään paikallaan pariinkiin kertaan. Lambda vaihtoon ja leima paperiin?
                            Originally posted by djtimse View Post
                            epäilen kyllä että lambdan vaihdolla leima tulee..meillä oli hiukan samaa m50b25 motilla ja lambda vaihdettiin niin johan oli puhtoset päästöt
                            Boschin lambda vaihdettu, ja taas saa vuoden ajella

                            Comment

                            • HC-Tuning
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2004
                              • 267
                              • Itärajalla

                              päästöt kuriin cäbiin

                              Joo elikkä hylsyhän se napsahti päästöistä. Osaatteko sanoa mistä alkaa vikaa etsimään ku co on korkea luokkaa yli 7% ja 4.5% sallittu. Hc oli jotain 500 pintaan. Autohan on siis 325i -86 vuosimallia oleva bemu joka on turbotettu. Bensanpaineita on nostettu reilusti. Pari kertaa on tulpat pimentyneet aivan yhtä äkkiä kaikki. Voiko venttiili välykset vaikuttaa ku rallattelee venat aika paljon? Välykset oli jotain 0.30 paikkeilla mitä tuossa niitä mittailin.

                              Comment

                              • hypridi
                                Newbiemmer
                                • Dec 2005
                                • 15
                                • Kouvola

                                eli edelleen on ämmässä päästöt persiillään. vikakoodeja en jostain syystä saanut carsoftilla luettua. putkessa paukkuu lievästi, just ja just kuulee sen. lisäks vielä kierrokset heittelee hivenen tyhjäkäynnillä ja vähän enemmän risteyksiin hiljennettäessä kytkintä painaessa. hetken miettii lähteäkö vaiko eikö paikaltaan lähdöissä. selvästi liian rikkaalla käy, mut mistä sitä nyt lähtis perkaamaan... masinolilla saa arvot aika lähelle oikeaa, muttei vielä kuitenkaa ihan menis läpi. laput saan kyllä, mut ei viittis jättää selvittämättä enää tota vikaa. :think ainiin, kylmänä (öljy alle 60C) nykii aika pirusti, mut jossain tais lukea et se kuuluu ton 3-litrasen luonteeseen..tiedä sit, mut onhan siel aika jäykät öljytkin..
                                BMW E36 M3 3.0L

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎