Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • K.S.
    Bimmer Fanatic
    • May 2006
    • 649
    • Espoo

    tutkittu konetta.. Venttiilikopantiiviste oli tihkunut tosi vähän öljyä yhden tulpan alareunaan, siis tosi vähän. ei hatut märkinä tai muuta vastaavaa.. tiiviste on nyt kumminkin vaihdettu uuteen ja tulpankolo kuivattu.. samalla tuli putsattua venttiilikopankannesta semmonen huohotuskanava joka oli aika tukkonen..

    Perstuntumalta veto parani ihan vähäsen, mutta tiedä sitten.
    Pientä värähtelyä tyhjäkäynnillä edelleen, tosin sekin tuntui nyt ehkä ainakin mielessäni hiukka pienentyneen..

    mitenkäs tukkeutunut huohotusletku vaikuttaisi päästöihin?

    kopankannen ja imusarjan välinen pikkuletku (kuvassa nro:5) tuntui nimittäin ihan tukkeutuneelta ymmärtääkseni tuo letku avustaa huohotusta juuri tyhjäkäynnillä.. kiinnittyy imusarjan alla samaan paikkaan mihin tyhjäkäyntimoottorilta tuleva letku. (eli kuvan nro:9 liittimeen)

    Täytyy huomenna koittaa putsailla tuo ja etsiä niitä imuvuotoja..
    Last edited by K.S.; 03-11-2007, 21:37.

    Comment

    • K.S.
      Bimmer Fanatic
      • May 2006
      • 649
      • Espoo

      Imuvuotoja ei ole. brakecleaneria suihkittu koneen jokaiseen kolkkaan.. huohotusletku ei ollut tukossa, eikä tyhjäkäyntisäätimen letkut rikki..

      Tyhjäkäynti täristää vähän..
      Voisiko vuotava suutin aiheuttaa tommosta?, vähän rikkaalla kun kone näyttää käyvän..
      Tai sitten imuilman tai koneen lämpöanturi risa?
      mutta sen pitäis mielestäni näkyä selvästi kulutuksessa

      Comment

      • Lanttu
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 1643

        Sytytyskatkokset nostavat kyllä palamattomien hiilivetyjen määrää. Varsinaisestihan K.S.:n auto ei käy kovin rikkaalla, koska CO on alhainen, mutta toisaalta reippaat ilmavuodot (O2 joutokäynnillä pitäisi olla ehdottomasti alle 0,5 %) vääristävät tulkintaa. Ovatko kaikki puolat varmasti kunnossa? Miltä tulpat näyttävät? Lilluvatko tulppien syvennykset öljyssä?

        Comment

        • K.S.
          Bimmer Fanatic
          • May 2006
          • 649
          • Espoo

          Originally posted by Lanttu View Post
          Sytytyskatkokset nostavat kyllä palamattomien hiilivetyjen määrää. Varsinaisestihan K.S.:n auto ei käy kovin rikkaalla, koska CO on alhainen, mutta toisaalta reippaat ilmavuodot (O2 joutokäynnillä pitäisi olla ehdottomasti alle 0,5 %) vääristävät tulkintaa. Ovatko kaikki puolat varmasti kunnossa? Miltä tulpat näyttävät? Lilluvatko tulppien syvennykset öljyssä?
          Yhtä puolaa olen alkanut aika vahvasti epäilemään, 5bremiä ja yksi zundelspule.. ja noissa zundelspuleissahan on ollut kovasti vikaa.. tulppien värejä en nyt ole jaksanu katella mutta viimeksi oli kaikki tasasen ruskeat.. täytyykin kattoa ainakin ton zundelspulen alla oleva..

          Yhdessä syvennyksessä oli tositosi pieni liru öljyä ei siis hattuun asti. kuivattu pois ja vaihdettu venttiilikopantiiviste, ei vaikutusta.

          Comment

          • Laakeri
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2005
            • 983
            • Rovaniemi

            Noniin nyt on taas pienten rakentelujen jälkeen käyty testaamassa päästöt.

            joutokänti
            co 0.0%
            co2 12.19%
            hc 22ppm
            o2 5.46% (5%)
            cocor 0.00%

            korotettu
            lambda 1.056 (0.97 - 1.03)
            co 0.00%
            co2 15.54%
            hc 27ppm
            o2 1.27%
            cocor 0.00%

            Nyt alkaa jo näyttää hyvältä arvot, ilmeisestikkin lambda on pelaava, koska hc:t ovat matalat. o2:nen on edelleen koholla vaikka vähän tiivistelinkin putken liitoksia, varmaan tuosta mahtaa johtua päästöjen läpipääsemättömyys?

            Niin ja viimeisimmän jälkeen tehtyä: imuvuotojen tarkistus, parin letkun vaihto ja klemmarit liitoksiin, massamittari toisesta autosta, putken tiivistely, tavallinen puhdas ilmansuodatin k&n:n tilalle.. Ei se motti tainnukkaan olla aivan sökö
            E34 S38B38
            E36 S50B30us hx52 ->M50B32
            2gen RAM 5.9 cummins

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by Laakeri View Post
              Noniin nyt on taas pienten rakentelujen jälkeen käyty testaamassa päästöt.

              joutokänti
              co 0.0%
              co2 12.19%
              hc 22ppm
              o2 5.46% (5%)
              cocor 0.00%

              korotettu
              lambda 1.056 (0.97 - 1.03)
              co 0.00%
              co2 15.54%
              hc 27ppm
              o2 1.27%
              cocor 0.00%

              Nyt alkaa jo näyttää hyvältä arvot, ilmeisestikkin lambda on pelaava, koska hc:t ovat matalat. o2:nen on edelleen koholla vaikka vähän tiivistelinkin putken liitoksia, varmaan tuosta mahtaa johtua päästöjen läpipääsemättömyys?

              Niin ja viimeisimmän jälkeen tehtyä: imuvuotojen tarkistus, parin letkun vaihto ja klemmarit liitoksiin, massamittari toisesta autosta, putken tiivistely, tavallinen puhdas ilmansuodatin k&n:n tilalle.. Ei se motti tainnukkaan olla aivan sökö
              Putki vuotaa kuin seula.

              Comment

              • djtimse
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2007
                • 712
                • jämsä

                eilen meni auto läpi tosin ei mitannut päästöjä konttorilla kun oli mittaus todistus mukana varman päälle lyötiin kuitenkin 5 litraa masinolia tankkiin
                e46 328 sedan -98 <--SHOWROOM

                Ex: e39 523ia -96, e36 325ic -94, e36 320i -92, e36 320ic -91, e30 316 1.8i -88 +muita joita ei kehtaa edes mainita

                -JKL-Connection-
                ------------------------------------------------

                BMW = LIUKASTA AINA KUN HALUAT

                Comment

                • Laakeri
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2005
                  • 983
                  • Rovaniemi

                  Originally posted by Hemi View Post
                  Putki vuotaa kuin seula.
                  Tiedätkö mikä tässä on hauskinta. Putkesta ei löydy ainuttakaan vuotokohtaa. Ajettiin pukeille ja kaveri kuunteli auton alla kun tukin putken, mistään ei tule käteen tuntuvaa puhallusta saatika suhise. Hanskalla tukkii niin saa sammumaan jos jaksaa piettää tarpeeksi lujaa. Kokeiltiin myös imuvuotoja, tukittiin hanskalla massamittari ja kokeiltiin käykö, kyllä se heti hyyty.. Kyllä se putkivuoto pitäs ihan selvästi tulla esille, jos nuin kovasti vuotaa..

                  Mikäs nyt neuvoksi? Tarttee varmaan vielä kokeilla tuota lastuttamatonta boxia, viimeksi sillä kyllä arvot oli päin seiniä, tosin silloin massamittariki oli eri. Mistä vitusta tuo ilma voi tulla vielä? Päästömittari on bosch:n laitos, tiedä sitten onko se aivan oikeassa, mutta vissin tuo on valtuutettu bosch huolto.
                  E34 S38B38
                  E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                  2gen RAM 5.9 cummins

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by Laakeri View Post
                    Tiedätkö mikä tässä on hauskinta. Putkesta ei löydy ainuttakaan vuotokohtaa. Ajettiin pukeille ja kaveri kuunteli auton alla kun tukin putken, mistään ei tule käteen tuntuvaa puhallusta saatika suhise. Hanskalla tukkii niin saa sammumaan jos jaksaa piettää tarpeeksi lujaa. Kokeiltiin myös imuvuotoja, tukittiin hanskalla massamittari ja kokeiltiin käykö, kyllä se heti hyyty.. Kyllä se putkivuoto pitäs ihan selvästi tulla esille, jos nuin kovasti vuotaa..

                    Mikäs nyt neuvoksi? Tarttee varmaan vielä kokeilla tuota lastuttamatonta boxia, viimeksi sillä kyllä arvot oli päin seiniä, tosin silloin massamittariki oli eri. Mistä vitusta tuo ilma voi tulla vielä? Päästömittari on bosch:n laitos, tiedä sitten onko se aivan oikeassa, mutta vissin tuo on valtuutettu bosch huolto.
                    Minkälainen takapönttö? Onko mittaaja ollut tikkunsa kanssa ajan tasalla?
                    Jostain siihen mittalaitteeseen kuitenkin täytyy tulla "vuotohappea" koska mm.tuo Hc on kuitenkin nollat.

                    Comment

                    • pheno
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 1995
                      • Tampere

                      Läpi meni.

                      tyhjäkäynti:
                      CO 0,07
                      HC 19
                      CO2 14,40
                      O2 1,14


                      yli 2000/min
                      CO 0,04
                      HC 16
                      CO2 14,9
                      O2 0,25



                      Lambda-anturit vaihdettu muutama kuukausi sitten.

                      Comment

                      • Laakeri
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2005
                        • 983
                        • Rovaniemi

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Minkälainen takapönttö? Onko mittaaja ollut tikkunsa kanssa ajan tasalla?
                        Jostain siihen mittalaitteeseen kuitenkin täytyy tulla "vuotohappea" koska mm.tuo Hc on kuitenkin nollat.
                        Takapönttö on mallia 320i original. Eli yhdellä ulostulolla. Viimeisimmät mittauksen isä kävi teettään, jolloin oli kuulemma heilutellu sitä anturiaan. Tarttee varmaan testata jossain muualla, ei tuo nyt voi tosi olla.
                        E34 S38B38
                        E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                        2gen RAM 5.9 cummins

                        Comment

                        • |makke
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2006
                          • 847
                          • Vaasa

                          E: Tuplapostaus
                          Last edited by |makke; 11-11-2007, 22:18.

                          Comment

                          • |makke
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2006
                            • 847
                            • Vaasa

                            Ja täältä tullaan omien ongelmien kanssa.

                            Eli katsastus ei mennyt läpi, muut asiat osaan korjata itekkin mutta noi päästöt :/

                            Viime vuonna oli sama ongelma, mutta silloin sain siten kohdalleen, että otin lisäilmaluistista johdon irti ja säädin kierrokset vähä vajaa tuhanteen.
                            Nyt kuitenkin jos otan johdon irti, rupee kierrokset vain seilaamaan.

                            Tässä arvot joutokäynnillä:

                            CO-pitoisuus: 0,28 sallittu: 3,5
                            HC-pitoisuus: 1501 sallittu: 600
                            CO2-pitoisuus:10,2
                            O2-pitoisuus: 6,50 sallittu: 5

                            Arvot siis päin persettä.

                            Vaihdetut osat:
                            Moottorin lämpötila-anturi
                            Lisäilmaluisti (2 eri käytettyä)
                            Ilmafiltteri
                            Tulpat

                            Tarkistettu että pakoputki ei vuoda

                            Amiksessa opettaja jollain mittarilla oli imuvuotoja yrittänyt löytää, ja kun mittarin vei imusarjan alle suuttimien lähelle, oli vissiin mittari jotenkin reagoinut.

                            Pitäiskö nyt siis jotain tiivisteitä uusia vai?
                            Suuttimien O-renkaat ja imusarjan tiivisteet?
                            Voisko joku vähän neuvoa mitä lähden tilaamaan
                            Kysyin että jos puristuspaineet mittais, mutta ope meinas että vaihda ensin tiivisteet.

                            Toki muitaki ideoita saa esittää, jos sattuu löytämään.
                            Ite varmaan virranjakajan ja lisäilmaluistin putsaan kuhan kerkeen.

                            Comment

                            • Lanttu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 1643

                              Ylipäätään muuten huomiona sellaista, että joskus tuli vastaan pakokaasuanalysaattorin suotimien vaihdon laiminlyönti, jonka seurauksena päästöarvot olivat aivan kummallisia monilla autoilla. Eli mittauspaikkakin voi tosiaan vaikuttaa, jos analysaattorin huolto on jätetty huonolle hoidolle.

                              Comment

                              • pheno
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2006
                                • 1995
                                • Tampere

                                Makke, millanen tyhjäkäynti - käykö tasaisesti vai hytkyytkö kone ?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎