Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DiDDu
    Newbiemmer
    • Mar 2017
    • 19
    • Espoo

    Mitäää?

    Auto e36 316i vm. 1992 on merkattu rekisteriin vähäpäästöiseksi, mutta valmistetiedolla haettuna autoon ei ole asennettu katalysaattoria. Tämä tarkoittaa siis ettei ole vähäpäästöinen?

    Comment

    • ThemeJ
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 997
      • Turku/Raahe

      Originally posted by DiDDu View Post
      Auto e36 316i vm. 1992 on merkattu rekisteriin vähäpäästöiseksi, mutta valmistetiedolla haettuna autoon ei ole asennettu katalysaattoria. Tämä tarkoittaa siis ettei ole vähäpäästöinen?
      Mistäs nämä valmistetiedot löytyy?
      Bmw E30
      Bmw 2000Touring Scrap
      Ex. Bmw E30 316
      Ex. Bmw E36

      Comment

      • Evek
        Newbiemmer
        • Sep 2016
        • 9
        • Pohjois-karjala

        Päästöt korkeella

        Auttakaa avutonta ja kertokaa missä vikaa. Kyseessä siis e34 525i -92 koneella m50b25 hc ja co arvot koholla. Imuvuodot katottu ja korjattu mitä löyty, ilmamassamittari tarkisteltu et toimii.katti vaihettu tarvikkeeseen ku edellinen omistaja tyhjentäny alkuperästä. Öljyt, tulpat ja ilmanputsari vaihettu.

        Hc 250 ja co 0.6-0.7
        Ja jännin juttu tapahtu kun lambdan vaihdoin niin hc arvo nousi 308??

        Comment

        • kapellimestari
          Newbiemmer
          • Oct 2010
          • 15
          • Kotka

          Mä laitan tän vielä tännekkin, kun on ehkä enemmän aiheeseen sopiva kun e39 kysymyksiä ja vastauksia.

          528i -98 kyseessä:

          Tuli hylky leimalla, päästöt tyhjäkäynnillä liian korkeat, kierroksilla just läpi. Tyhjäkäynnissä ei mitään häikkää.

          Laitan speksit alle:

          Tyhjäkäynnillä (mitattu/sallittu):

          CO% - 2,2 / 0,5
          CO2% - 6,8
          HC ppm - 312 / 100
          O2% - 9 / 5

          Kierroksilla:

          CO% - 0,2 / 0,3
          CO2% - 14,6
          HC ppm - 61 / 100
          O2% - 0,33 / 5
          Lambda - 1,01 / 0,97-1,03

          Inssi epäili katalysaattoria. Luin tämän ja meinasin alotella noista, mutta uskaltaako pelkästään noiden jälkeen viedä uudestaan vai pitääkö tässä oikeasti ruveta kaivamaan kuvetta ja lyömään uutta kattia kiinni? Autollahan toki on tykitelty jo 375 tkm...

          Oliko niin, että ainakin kaksi eri kattia löytyy, vai oliko vielä pakosarjassa kolmas? Onko jollain tietoa mitkä palat sinne kannattaisi vaihtaa, jos saisi samalla sitten vähän rouheemmat soundit jos putkistoa joutuu uusimaan
          Last edited by kapellimestari; 12-05-2017, 14:17.
          i3 60aH rex -14
          ex:
          E46 320ci -00 < E39 528i Touring -98 < E30 316 -85 < E36 325i -91

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16460
            • Asikkala

            Originally posted by kapellimestari View Post
            Mä laitan tän vielä tännekkin, kun on ehkä enemmän aiheeseen sopiva kun e39 kysymyksiä ja vastauksia.

            528i -98 kyseessä:

            Tuli hylky leimalla, päästöt tyhjäkäynnillä liian korkeat, kierroksilla just läpi. Tyhjäkäynnissä ei mitään häikkää.

            Laitan speksit alle:

            Tyhjäkäynnillä (mitattu/sallittu):

            CO% - 2,2 / 0,5
            CO2% - 6,8
            HC ppm - 312 / 100
            O2% - 9 / 5

            Kierroksilla:

            CO% - 0,2 / 0,3
            CO2% - 14,6
            HC ppm - 61 / 100
            O2% - 0,33 / 5
            Lambda - 1,01 / 0,97-1,03

            Inssi epäili katalysaattoria. Luin tämän ja meinasin alotella noista, mutta uskaltaako pelkästään noiden jälkeen viedä uudestaan vai pitääkö tässä oikeasti ruveta kaivamaan kuvetta ja lyömään uutta kattia kiinni? Autollahan toki on tykitelty jo 375 tkm...

            Oliko niin, että ainakin kaksi eri kattia löytyy, vai oliko vielä pakosarjassa kolmas? Onko jollain tietoa mitkä palat sinne kannattaisi vaihtaa, jos saisi samalla sitten vähän rouheemmat soundit jos putkistoa joutuu uusimaan
            Tyhjäk. O2 = 9 ???

            Comment

            • bemmeri
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 4181

              Tällä hetkellä ei ole toimivaa kattia kiinni.

              PLX näyttää kierroksilla lambdan olevan 1.00 ja tyhjäkäynnillä seilaa nyt hieman yli 1:ssä, oisko ollu 1,02-1,03.

              Ei ole kokemusta aikaisemmin PLX:stä/seosmittaireista ja niiden antamista tuloksista verrattuna todellisiin päästöihin jotka mitataan katsastuksessa, niin onko tuo pelkkä AFR-tieto linjassa muiden päästöjen kanssa, jos moottorin saa pysymään lambda 1 alueella mittauksen ajan? Eli jos seos olisi alueella jolla katti toimii, niin päästötestikin voisi mennä läpi ilman sen suurempia kikkailuja?


              Näkisihän tuon kun käyttäisi mittauksessa, että mitä ovat katittomana ja siitä sitten voisi päätellä oisko mahkuja katillisena mennä läpi. Mutta jos joku tietää faktan, niin säästäisi pari kymppiä.


              Eipä tässä leimalle kiire ole, kun syys-lokakuulla on leima. Mutta jos tarvii jotain jumppailla, niin tekisi hyvissä ajoin. Mieluusti tekisi sellaisen joka menee läpi ilman kikkailuja, yms.
              EVERYTHING | WORKS

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11122
                • Oulu

                Orggis kapeakaista systeemillä lamda heiluu siinä 1,04 - 0,95 välillä ees takas. Katsastuskonttorin mittari mittaa keskiarvoa, jolloin mitattu lamda on ~1. Seos siis ei tarvi olla tasan, että päästöt olis ok, kunhan ollaan tarpeeksi lähellä stoikiometristä seosta. Toki seos ei ole ainoa joka päästöjä merkkaa, vaan sytkäennakkokin ratkaisee, koneen kunto yms. ja esim viritetyssä koneessa nokkien overlap huonontaa tilannetta.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • kapellimestari
                  Newbiemmer
                  • Oct 2010
                  • 15
                  • Kotka

                  Originally posted by jr66 View Post
                  Tyhjäk. O2 = 9 ???

                  No tollasia lukemia se näyttää. Minä näistä niin ymmärrä. Eli saa liikaa happea tyhjäkäynnillä? Ens viikolla pitäis käydä jälkitarkastuksessa, mitään en ole vielä tapani mukaan tehnyt, ajattelin viikonloppuna syventyä tarkemmin ja maanantaina hakea osia. Yritin paikallistaa imuvuotoa konehuoneesta, ainakaan käsin en mitään vuotoja tuntenut, mutta selvä suhina kuuluu. Tyhjäkäynti ei seilaa. Purkaan imusarjan ja separaattorin letkut, vaihdan myös venttiilikopan tiivisteen sen M52-käyntihäiriöt/päästöongelmat topikin mukaisesti, mutta onko jollain viisaammalla antaa jotain ohjeita missä epäilisi vian olevan?

                  Inssihän silloin epäili kattia, mutta mun mielestä vika löytynee tuolta imusarjasta, ni täytyy ennen jälkitarkastusta ajella vaan katti kuumaksi.
                  Attached Files
                  Last edited by kapellimestari; 31-05-2017, 12:19.
                  i3 60aH rex -14
                  ex:
                  E46 320ci -00 < E39 528i Touring -98 < E30 316 -85 < E36 325i -91

                  Comment

                  • Scitso
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2002
                    • 2816
                    • Kuusankoski

                    Entäs jos vaan pakoputki vuotaa, kun kerta happee on liikaa.

                    Originally posted by kapellimestari View Post
                    No tollasia lukemia se näyttää. Minä näistä niin ymmärrä. Eli saa liikaa happea tyhjäkäynnillä? Ens viikolla pitäis käydä jälkitarkastuksessa, mitään en ole vielä tapani mukaan tehnyt, ajattelin viikonloppuna syventyä tarkemmin ja maanantaina hakea osia. Yritin paikallistaa imuvuotoa konehuoneesta, ainakaan käsin en mitään vuotoja tuntenut, mutta selvä suhina kuuluu. Tyhjäkäynti ei seilaa. Purkaan imusarjan ja separaattorin letkut, vaihdan myös venttiilikopan tiivisteen sen M52-käyntihäiriöt/päästöongelmat topikin mukaisesti, mutta onko jollain viisaammalla antaa jotain ohjeita missä epäilisi vian olevan?

                    Inssihän silloin epäili kattia, mutta mun mielestä vika löytynee tuolta imusarjasta, ni täytyy ennen jälkitarkastusta ajella vaan katti kuumaksi.
                    E34 525i Touring -96 "Iris"
                    E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                    E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                    E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                    E61 530d Touring -04

                    ex. E39 520ia Touring -98
                    ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                    ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                    ex. E28 520i -82

                    Comment

                    • tommipommi
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2011
                      • 225
                      • sastamala

                      1993 540iA CO korkealla(1,33) tyhjäkäynnillä..?

                      Hylätty ainoastaan tuosta CO% tyhjäkäyntiarvosta 1,33

                      Mittaus 2.
                      CO%: Tyhjäk.1,33 / Kierroksilla0,22
                      CO2: 13,70 / 14,40
                      HC ppm: 86 / 25
                      O2: 0,15 / 0,02
                      Lambda: 0,992

                      Vähän taustaa.. Auto oli seissyt hallissa kolmisen vuotta, leimattu siis viimeksi 2014(katson jos löydän arvot tapahtumasta?) Ajoin ns. takkiauki auton leimalle vanhalla bensalla(20litraa tankissa?) Ajelin autolla ehkä vartin konttorille mennessä ja hetken ajelin 120 vauhtia pienemmällä vaihteellakin, että katit lämpeis.. Tuli kuitenkin kiire varatulle ajalle ja en kerinny enempää lämmitellä. No ensiks tuli tällaiset arvot ja hylky siis tyhjäkäynti CO% 1,24 ja tyhjäkäynti HC ppm arvosta 112.

                      Mittaus 1.
                      CO%: Tyhjäk.1,24 / Kierroksilla0,18
                      CO2: 13,70 / 14,60
                      HC ppm: 112 / 33
                      O2: 0,17 / 0,04
                      Lambda: 0,996

                      Sitten päätin tankata tankkiin lisää n.60l uutta bensaa E5 ja ajella ehkä parikyt minsaa motarivauhtiakin suurelta osin ja takaisin konttorille toivossa.. Katsurikin lämmitti konetta aika perusteellisesti ja tapahtui tämä viestin yllä oleva Mittaus 2. Eli HC pysyi nyt rajojen sisällä 86 /25 , mutta Co% 1,33 /0,22.

                      Auto ei ikävä kyllä ole kotipihassa, että en pysty heti tutkimaan esim. imuvuotoja, kun en heti verekseltään tänään hoksannu asiaa tarkastaa. Ilmanputsari ja tulpatkin voi olla jo vähän vanhahkoja, mutta eikö luulis että ne vaikuttais kierroksillakin, vai voisko olla? nyt asiantuntijat kommenttia ja veikkausta kiitos. Vaikuttaisko kateilta tai lambdoilta? 2012 tuli kyllä päästöistä hylky ja toisen lambdan vaihdolla tuli arvot muistaaksein reilustikkin kuntoon, katson löytyiskö lappua sieltä asti, kun ei muista mikä mätti?

                      Tattista vaan jos joku jaksaa kommentoida, tästä lährettävä tällä kertaa liikkeelle.

                      Comment

                      • Scitso
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2002
                        • 2816
                        • Kuusankoski

                        Vastaavia tuloksia oli viimevuonna. Vaihdoin katit ja hyvin menee läpi. Maanantaina ajelin rauhaseltaan alle 3000rpm ja meni suoraan läpi ilman mitään kikkailuja.
                        E34 525i Touring -96 "Iris"
                        E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                        E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                        E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                        E61 530d Touring -04

                        ex. E39 520ia Touring -98
                        ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                        ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                        ex. E28 520i -82

                        Comment

                        • herja
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 1649

                          Oli CO korkealla tuossa mun E32 750i:ssä ilman katteja. 4,2 oli arvo, 3,5 raja. HC oli 450 nurkilla ja happi 0,9. Voisko tulpat ja ilmansuotimet riittää tuohon? Bensa on kyllä puolivanhaa, pohjilla oli 25l vuoden pari vanhaa ja päälle 40l tuoretta.
                          Last edited by herja; 28-06-2017, 17:28.
                          Retard Member

                          Comment

                          • Dramador
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2011
                            • 45
                            • Helsinki

                            Niin kujalla näistä päästöhommista(kin), voisko joku ohjata oikeeseen suuntaan, e38 740
                            Imuvuoto? Inssi meinas että kävis vähän epätasasesti tyhjää.
                            Attached Files
                            Last edited by Dramador; 28-06-2017, 19:44.
                            E60 525iA -03
                            ex E36 323iA -96
                            ex E34 518i - 91
                            ex E32 730iA -91
                            ex E38 740iA -94
                            ex E39 520i -96

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16460
                              • Asikkala

                              Originally posted by herja View Post
                              Oli CO korkealla tuossa mun E32 750i:ssä ilman katteja. 4,2 oli arvo, 3,5 raja. HC oli 450 nurkilla ja happi 0,9. Voisko tulpat ja ilmansuotimet riittää tuohon? Bensa on kyllä puolivanhaa, pohjilla oli 25l vuoden pari vanhaa ja päälle 40l tuoretta.
                              Ei katteja eli autossa ei kuulukkaan olla niitä ? Onko lambda/kuuluuko olla ?
                              Toimiiko päästölapusta huolimatta ok ?
                              Last edited by jr66; 28-06-2017, 21:20.

                              Comment

                              • herja
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 1649

                                Ei ole katteja eikä lambdoja eikä kuulukaan olla. Kyllä se tyhjäkäynnillä humppaa mutta ajossa menee hyvin ja kierroksilla päästöt oli ihan hyvät.

                                edit. tämä tuli kuntoon ilmansuodattimien ja tulppien vaihdolla, liruttelin vielä tankkiin 20l RE85 päälle(eli tankissa oli lopussa about 75-80l kamaa josta 20l RE85, 20l antiikkibensaa ja loput tuoretta 95E10). CO oli vähän yli 1 ja HC ~125. Vanhat tulpat oli kyllä aika surkean näköiset.
                                Last edited by herja; 29-06-2017, 18:47.
                                Retard Member

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎