Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16460
    • Asikkala

    Originally posted by Pazi88 View Post
    Voisin heittää että sulla on joku pieni imuvuoto siellä jossain. Ei välttämättä siinä haitariputkessa, koska se heittää päästöt enemmän pieleen.

    Kokeiles avata konepelti. Kone käytiin hetkeksi. Sammutat ja hyökkäät samointein kuunteleen siihen imusarjan tienoille. Jos kaikki on ok. niin pitäsi olla muutama sekunti hiljaista ja tämän jälkeen kuulua semmoinen "svooh" ääni kun imusarjan alipaine nykäsee aktiivihiilisuotimelta tavarat pois (oma teoria mistä ääni kuuluu).

    Jos ei kuulu tätä ääntä, niin jostain vuotaa alipaineet pois. Yleensä on kuulunu pikku ininä/suhina sieltä mistä vuotaa.
    Meinaat että imusarjaan jää alipainetta koneen sammuttamisen jälkeen ??

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11122
      • Oulu

      Originally posted by jr66 View Post
      Meinaat että imusarjaan jää alipainetta koneen sammuttamisen jälkeen ??
      En oo mitannu, mutta näin olen ymmärtänyt tuon vehkeen toimintaa seuraamalla.

      Video havainnollistaa asian:


      Suuttimet nakuttaa joo, mutta siitä ei kannata välittää. Eli sammutuksen jälkeen hetken päästä kuuluu tuo svooh -ääni. Toisessa käynnistyksessä käännän kaasuläppää ennen ääntä, niin alipaineet karkaa sitä kautta.

      Ja niinkuin tuosta videosta tarkaan kuunnellessa huomaa, niin mulla suhisee pikkasen tossa välillä. Oma vika kun tyrin m50 imusarjamuutoksen. Aikasemmin vuoti paljon enemmän, niin nousi hc tyhjäkäynnillä yli sadan.

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • Shuko
        Bimmer Fanatic
        • May 2004
        • 739
        • Forssa

        E38 750 1997 M73B54 207tkm

        Tyhjäkäynti:
        CO 0,03
        CO2 15,1
        HC 28
        O2 0,22

        Kierroksilla:
        CO 0,09
        CO2 15,2
        HC 32
        O2 0,17

        Lambda 1,01

        Päästöt hyväksytty. En lämmitellyt katteja vaan kylmällä autolla 500m päähän konttorille.
        G31 520d M-Sport '18
        Ex: E61 530dA M-Sport, E38 750i, E32 740, E32 735iA Kailine

        Comment

        • rgaweer
          BTCF Member
          • May 2012
          • 1670
          • Vantaa

          M50B20 nonvanos pomppasi päästöistä.

          Tyhjäkäynnillä:
          CO 0,36
          HC 194
          O2 4,20
          CO2 10,9

          Kierroksilla:
          CO 0,69
          HC 120
          O2 3,81
          CO2 11,1
          Lambda 1,200


          Pakoputki vuotaa ainakin ja kuullemma ei saanut sitä imuletkua kokonaan pakoputken ympärille (toinen putkista jäi avoimeksi, en tiedä vaikuttaako päästöihin). Jos edellämainitut asiat korjaa niin osaako gurut arvella meneekö päästöistä läpi vai onko pääteltävissä muitakin vikoja?
          E34 x2, E12 x2, E30
          E28 520i -82 & 520iA -86
          Ex: 2xE30, 1x39, E36 318i -91, E34 530iA Touring -94

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16460
            • Asikkala

            O2 iso, putken vuoto lienee suurin syy, korjaa se ensin ja uusi mittaus ennen uusintanäyttöä.

            Comment

            • ThemeJ
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2005
              • 997
              • Turku/Raahe

              Originally posted by rgaweer View Post
              M50B20 nonvanos pomppasi päästöistä.

              Tyhjäkäynnillä:
              CO 0,36
              HC 194
              O2 4,20
              CO2 10,9

              Kierroksilla:
              CO 0,69
              HC 120
              O2 3,81
              CO2 11,1
              Lambda 1,200


              Pakoputki vuotaa ainakin ja kuullemma ei saanut sitä imuletkua kokonaan pakoputken ympärille (toinen putkista jäi avoimeksi, en tiedä vaikuttaako päästöihin). Jos edellämainitut asiat korjaa niin osaako gurut arvella meneekö päästöistä läpi vai onko pääteltävissä muitakin vikoja?
              Ei varmasti mene läpi pelkällä putken paikkauksella kun häkä nyt jo päin vittua ja samoten HC.
              Bmw E30
              Bmw 2000Touring Scrap
              Ex. Bmw E30 316
              Ex. Bmw E36

              Comment

              • Jaszka
                Bimmer Rookie
                • Nov 2011
                • 92
                • Maapallo

                e36 328 -97 m52b28

                Tyhjäkäynillä:
                CO 0,13
                HC 426
                CO2 14,20
                O2 1,58

                Kierroksilla:
                CO 0,25
                HC 31
                CO2 14,60
                O2 0,87

                Lambda 1,03

                Letkut oon jo tarkistanut ja lisäksi kuuluu "svooh" ääni heti kun sammuttaa. Pakoputkistostakaan en löydä vuotoa.

                Hankala tilanne kun vikalukijakaan näytä mitään.

                Eli missä vika mahtaisi olla?
                E36 osaa: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=253393

                Comment

                • Jaszka
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2011
                  • 92
                  • Maapallo

                  Tarkistin pakoputkiston vielä tarkemmin ja löysin pienen vuodon takavaimentimien ja keskivaimentimilta tulevalta putken liitoskohdasta. Voiko vuoto noin lopussa vaikuttaa noin paljon tuohon HC:hen?
                  E36 osaa: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=253393

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11122
                    • Oulu

                    Melko korkeella tuo hc tyhjäkäynnillä. Tarkistappa puolat halkeemien varalta ja tulpat vaihda, jos ei oo jo vaihdettu. Ei vaikuta hc arvoon vuodot putken loppupäässä.

                    EDIT niin ja käytithän sen kaasuläpän ja MAF välisen haitarikumin irti kokonaan ja vääntelit sitä reilusti syynäten jokaisen haitarin raon tarkkaan?

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • Jaszka
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2011
                      • 92
                      • Maapallo

                      Täytyypä kahtoa. Tulpat on vaihdettu 3000km sitten. NGK BKR6EK ,mitä suositeltiin " Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!" topicissa.

                      Joo se haitari oli irti, ja en löytänyt siitä mitään, sekä muista lähellä olevissa letkuissa. Ja kaiken lisäksi se ääni kuuluu sammuttaessa.

                      PS. Hyödyttääkö jos MAF:in anturin puhdistaa tällä http://www.yungdakontakt.com/UpFile/...1219115855.gif , vai käytetäänkö tollasta vasta sitten kun MAF:i alkaa olla "entinen"?
                      E36 osaa: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=253393

                      Comment

                      • Jaszka
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2011
                        • 92
                        • Maapallo

                        En löytänyt puolista mitään halkeiluja. Vaihdoin muuten tulpat "bosch fr7ldc+" :llä ja tyhjäkäynti kuulostaa nyt paremmalta. Kuulemma bosch tulpat saattavat toimia paremmin kuin ngk, eräällä foorumilla sanottiin. Syynä oli jotai tällasta: "käyvät kuumempana kuin ngk ja saksalaiseen autoon saksalaiset tulpat" logiikka. Vois huomena käydä mitattaa päästöt, jos vaikka menis...
                        E36 osaa: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=253393

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11122
                          • Oulu

                          Originally posted by Jaszka View Post
                          Täytyypä kahtoa. Tulpat on vaihdettu 3000km sitten. NGK BKR6EK ,mitä suositeltiin " Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!" topicissa.

                          Joo se haitari oli irti, ja en löytänyt siitä mitään, sekä muista lähellä olevissa letkuissa. Ja kaiken lisäksi se ääni kuuluu sammuttaessa.

                          PS. Hyödyttääkö jos MAF:in anturin puhdistaa tällä http://www.yungdakontakt.com/UpFile/...1219115855.gif , vai käytetäänkö tollasta vasta sitten kun MAF:i alkaa olla "entinen"?
                          Se sammutus suhahdus sulkee pois vain imusarjan puolella olevat imuvuodot. Se haitariletku ja tyhjäkäyntiventtiilin letkut voi silti vuotaa.

                          Ei sitä maffia kannata putsailla. Uus orkkis ei edes paljoa maksa.

                          NGK:t siellä on ensiasennuksena, joten niiden pitäs kyllä toimia. Varsinkin noin vähän ajettuna.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • Electroid
                            BTCF Member
                            • Jul 2007
                            • 992
                            • Jyväskylä

                            E36 328:
                            Originally posted by Electroid View Post
                            Päästöt tyhjäkäynnillä:
                            co%: 0,14
                            co2: 15,4
                            hc: 129
                            o2: 0,07

                            Päästöt kierroksilla:
                            co%: 0,26
                            co2: 15
                            hc: 58
                            02: 0,45

                            Lambda: 1,01

                            sigun katiska kyseessä M52 B28
                            Päästöt hoitu taas ilmeisesti heittämällä korjaamolla. Tyhjäkäynnin hc arvo jäi alle sen mitä kierroksilla eli jotain 52-54... en muista (laput jäi tietty konttorille, enkä ottanu ylös lukemia).

                            Niin tulpat (NKG:t) ja tulpan hatut tuohon tuli jo vaihdettua tuon ekan konttorilla käynnin jälkeen. En osaa sanoa oliko apua vai ei... hatut oli kyllä vähän heikossa hapessa.
                            - E36 328iA Touring 4/97 -
                            Myynissä:
                            - Rondell 0067 8x17et 35 & 9x17et40 + 225/45 245/40R17 PilotSport5 (+pari varavannetta) -

                            Comment

                            • Patriot
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2007
                              • 274

                              Oma via dolo rosa:

                              BMW E39 523iA -96 ja 395tkm

                              Ensimmäiseen katsastukseen hieman jo varauduttiin:
                              - Noin 150 euron hintainen katalysaattori ebay.de
                              - Uusi huohotin
                              - Uusi huohottimen ja imusarjan välinen pyöreä tiiviste
                              - Uusi letku venakopasta huohottimelle
                              - Uusi letku huohottimesta öljypohjaan
                              - Puhdistettu öljytikun putki, erityisesti kohta jossa huohotinöljyt valuu takaisin pohjaan

                              - Uusi tyhjäkäyntiventtiilin ja imusarjan välinen pyöreä tiiviste
                              - Uusi kaasuläpän sormusmainen tiiviste
                              - Kaasuläppä puhdistettu täysin puhtaaksi
                              - Uusi kuminen imuputki kaasuläpän ja luistoneston läpän väliin
                              - Uusi tyhjäkäyntiventtiilin ja em. imuputken välille uusi kumiletku (iso)
                              - Tarkistettu jarrutehostimen alipaineletkun kiinnitys imusarjaan
                              - Imusarjan tiivisteet vaihdettu
                              - Bensanpainesäätimen alipaineletku tarkistettu
                              - Uusi imusarjan kotelon pohjassa oleva pyöreäkulmainen neliskanttinen tiiviste (torxien alla)
                              - Uusi ilmansuodatin
                              - Uusi polttoaineensuodatin
                              - Nollailtu adaptaatiot inpalla.

                              Lisäksi aikaisemmin tehty
                              - Venttiilikopan tiiviste vaihdettu
                              - Poistettu öljyt tulpankoloista
                              - Vaihdettu Bosch F7LDCR tulpat
                              - Uudet kumiset tiivisterenkaat venttiilikopan pulttien alle

                              Tuloksena:


                              No sitten jatkettiin..
                              - Tarkistettu INPAlla, että lambdat soutaa edestakaisin jännitealueella
                              - Vaihdettu uudelleen tulpat: 5 käsikireydessä + öljyä
                              - Vaihdettu Schmiedmannilta saapuneet uudet tulpanhatut/kumitötteröt COPpien päihin
                              - Kerran vielä uudet Bosch Bosch F7LDCR
                              - Nollattu adaptaatiot taas inpalla

                              Uudet tulokset ja LÄPI.


                              Todennäköisesti moottorissa on ollut rinnakkaisia ongelmia, joista viimeisimpänä hajonnut huohotin on aiheuttanut öljyn polttoa moottorissa. Suurin muutos oli uusilla tulpilla (vanhat harmaassa karstassa). Tulpanhattujen vaihdolla oli myös merkittävä vaikutus. Vanhat oli öljyssä varmasti useaan otteeseen keitetyt ja ajan hapertamat. Vaihdon jälkeen auto kiihtyi paljon puhtaammin. Auton käynnissä ei oikeastaan ole ollut mitään muuta ongelmaa, kuin tehottomuus. Käynnistyminen ja tyhjäkäynti ovat olleet aina moitteettomat.

                              Katsastuksessa näytti ensin, ettei auto taaskaan mene läpi. Tuli jopa huomautus erikoisesta hajusta. Kuitenkin hetken kuluttua tyhjäkäynti alkoi näyttää priimaa ja korotetulla kierroksillakin päästöt lasahtivat kohdalleen. Auto oli ennen katsastusta sammutettuna pihassa. Jäin miettimään, että hidastaako mahdollisesti vanhat lambdat moottorinohjauksen siirtymistä closed looppiin. Päästöt olivat hieman vielä paremmat mitä mitä lapulle jäi.
                              Last edited by Patriot; 24-05-2013, 01:07. Reason: Täydennyksiä
                              E39 540iA M62TUB44

                              Comment

                              • ThemeJ
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2005
                                • 997
                                • Turku/Raahe

                                Originally posted by Patriot View Post
                                Katsastuksessa näytti ensin, ettei auto taaskaan mene läpi. Tuli jopa huomautus erikoisesta hajusta. Kuitenkin hetken kuluttua tyhjäkäynti alkoi näyttää priimaa ja korotetulla kierroksillakin päästöt lasahtivat kohdalleen. Auto oli ennen katsastusta sammutettuna pihassa. Jäin miettimään, että hidastaako mahdollisesti vanhat lambdat moottorinohjauksen siirtymistä closed looppiin. Päästöt olivat hieman vielä paremmat mitä mitä lapulle jäi.
                                Väärä wuntsikka taustapeilissä siitä outo haju?
                                Bmw E30
                                Bmw 2000Touring Scrap
                                Ex. Bmw E30 316
                                Ex. Bmw E36

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎