Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jope88
    BTCF Member
    • Mar 2015
    • 137
    • Siilinjärvi, pohjois-savo

    Hylky päästöistä lukemat seuraavanlaiset
    co 4,9/3,0
    co2 10,1/10,0
    hc 460/240
    02 0,3/0,4
    eli käy epäpuhtaasti ja liian rikkaalla? Mitä muuta huomioitavaa? auto m50b25tu. Autoon vaihdettu entisen omistajan toimesta katti ja tarviku lambda. Imuvuotoja en löytänyt ja lambdan vaihdoin aitoon bochiin. Autolla en pystynyt ajelemaan sen kummosemmin kuin 15km moottoritietä (leimamennyt pitkäksi) katsastukseen kierrokset n. 5000 kokomatkan ja katsastuksessa ruuhkaa ja joduin rekisteröimään auton omiin nimiin joten auto oli "kylmänä" n.45min. Auto käy tasaisesti eikä kone tärise pahemmin. Paitsi just katsastuksessa jotain oikutteli. Kierrokset putosi 2000rpm alueelta tyhjäkäynnille n. 5sec syklissä. Hallille kun pääsin taas toimi ihan normaalisti. Mitähän kaikkea kannattaisi tarkastaai?

    Tulpat ja venttiilikopantiivisteet vaihdettu. kierrokset ei tällä kertaa enää mitään oikutellut.
    uudet arvot:
    co 3,6/1,25
    co2 12,4/13,8
    hc 300/130
    02 0,6/0,75
    lambda 0,992

    seuraavaksi ajattelin mittailla puristukset ja ohivuodot. Tuli hommattua motonetin halpis mittari mutta kait se ajaa asiansa.
    puristukset 200-220psi tasaisesti tuulilasilta syylärillepäin. eli ei kannentiivistekkään luultavasti vettä päästä palotilaan. paineet eivät laskeneet mitatusta tuloksesta ennenkun vapautti venttiilin. Pitänee käyttää jossain vikakoodin luvussa että jos sieltä selviäisi jotain.

    Putkistosta löytyi pieni vuoto tiivisteestä ennen lambdaa. vuoto niin ppieni että löytyi vasta kun tukittiin kummatkin putket ja toinen etsi mistä viheltää. Jospas se nyt menisi päästöiltään läpi.

    Ei vieläkään mennyt läpi. Katit rälläkällä pois ja sieltä löytyi vika. Toisesta katista oli kalvot revennyt niin että läpi näkyi. Huomenna uusi yritys leimalle.

    Eikä vieläkään mennyt läpi.

    co: seilasi 0,3-1,7/0,54
    co2: 12,7/14,3
    hc: 228/89
    o:2,9/0,8
    lambda: 1,019
    Nyt loppui ideat kesken. Kansi aukikko ja tarkastamaan sen sisältö? katsuri oli kyllä sitä mieltä ettei pahvikaan olisi mahdollinen syllinen. (bemari miehiä hänkin)

    kansi oli suora ja pahvikin ihan ok kunnossa. Vikaakin löytyi pakopuolen venttiilin ohjurikumit oli hioutuneet ajan saatossa väljiksi vuoti aavistuksen palotilaan öljyä. Kaikki vaihtoon imu ja pakopuolelta. Jospa se nyt kun kasaan saan menisi päästöiltään läpi.
    Last edited by jope88; 25-07-2015, 13:55.
    [email protected]
    523i m52b25tu Schwarz 2 -99
    316i m40b16 Schwarz -88

    Comment

    • Tenox
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2006
      • 1732

      Originally posted by Tenox View Post
      Edit: Uus lambda (tarvike) ostettu ja pakoputki tsekataan ja tuo lambda vaihdetaan täs kun ehtii. Sitte uudestaan kokeilemaan.
      Lambda vaihdettu ja putken liitoksia tiivistetty = kirkkaasti läpi päästöistä.
      Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

      Comment

      • moisku
        Bimmer Rookie
        • Jun 2007
        • 45
        • Helsinki

        M20B20 katillinen

        Keväällä suoraan kansirempan jälkeisiltä 1,5 vuoden talviunilta leimalle ja hylsy tuli.

        CO 3,90/4,13
        CO2 12,30/12,50
        HC 296/243
        O2 0,44/0,30
        Lambda 0,893

        Eli kävi rikkaalla. Tyhjäkäynti kylmänä ok, mutta lämpimänä röpelsi ajoittain pahastikin. Kipinä/bensa/ilma käytiin läpi ilman tuloksia. Tulipahan nyt sitten uusittua kulutusosaa. Vika löytyi lopulta venttiilin välyksistä jotka kansirempan tekijä oli vetänyt hampaat irvessä 0,15mm:iin. Säätö => 0,25mm ja siitä suoraan leimalle

        CO 0,17/0,03
        CO2 14,30/13,70
        HC 60/15
        O2 0,40/0,20
        Lambda 1,030

        Asiansa osaava katsuri malttoi polkea lambdan huolella lämpimäksi että putosi sallittuihin rajoihin, aluksi seilasi vielä 1,100 huonommalla puolella.

        Toi katsastuksen päästömittaus riittää varmaan vielä seuraavalla leimalla kun katsastusperiodi alkaa syyskuun lopulla?
        E30/2C vfl 320i luxorbeige metallic

        Comment

        • peto2
          BTCF Member
          • Jan 2007
          • 8262
          • Järvikylä (Nakkila)

          Originally posted by moisku View Post

          Toi katsastuksen päästömittaus riittää varmaan vielä seuraavalla leimalla kun katsastusperiodi alkaa syyskuun lopulla?
          Eiköhän se ole 3kk voimassa.. muistaakseni.. Olen kyllä itsekkin käyttänyt edellisen leiman paperia jos on tullu katsastettua sopivasti edellisellä kerralla.
          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
          ex:
          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
          Nakkaa privaa jos tarvetta.

          Comment

          • jope88
            BTCF Member
            • Mar 2015
            • 137
            • Siilinjärvi, pohjois-savo

            Originally posted by peto2 View Post
            Eiköhän se ole 3kk voimassa.. muistaakseni.. Olen kyllä itsekkin käyttänyt edellisen leiman paperia jos on tullu katsastettua sopivasti edellisellä kerralla.
            Kyllä se on 3kk viomassa.
            [email protected]
            523i m52b25tu Schwarz 2 -99
            316i m40b16 Schwarz -88

            Comment

            • Turder
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2008
              • 464
              • Suomi

              Suosituksia huollosta, jossa voisi tehdä päästömittauksen Klaukkalan lähistöllä? Että saisi vähän enemmän tutkittua mikä olisi vikana kun ei viitsi käydä katsastuksessa kokeilemassa muutoksia. Ongelmana tyhjäkäynnin päästöt, katsastusmies epäili, että katti on niin kaukana putkistossa, eikä lämpene tarpeeksi. Kierroksilla päästöt ok.

              Comment

              • Josse
                Newbiemmer
                • Sep 2011
                • 19
                • Porvoo

                Vaikeuksia saada e30 318 ruisku vm -89 päästöistä läpi. Käytin konttorilla ja joutokäynnillä:

                CO-pitoisuus 0,18 (3,50)
                HC-pitoisuus 2830 (600)
                CO2-pitoisuus 5,70
                O2-pitoisuus 12,35 (5,00)
                (suluissa sallitut lukemat)

                Katsastusmies ei osannut sanoa missä vika. Veikkasi ja sanoi vain, että aloita tulpista. Mistä voi johtua näin suuret HC ja O2 pitoisuudet? Auto pätkii ja tehot ovat hukassa. Ajaessa ei edes aina kierrä yli 4 tuhatta kierrosta, mutta välillä kiertää rajoittimelle. Vapaalla kiertää rajoittimelle. Veto päällä erityisesti lämpimällä koneella ja kaasupohjassa ei yhtäkkiä vastaa kaasuun ja tukehtuu. Lisäksi jos pidän silti kaasun vielä pohjassa, niin pari sekuntia "hiljaista" jonka jälkeen pätkien ja yskien menee vähän matkaa eteenpäin.

                Seuraavia osia on tullut uusittua viimeaikoina sekä ennen katsastusta: tulpat, tulpanjohdot, pyörijä, puola, bensapumppu, venttiilikopan ilmaletku, jarrutehostimen alipaineletku sekä haitarikumi IMM ja kaasuläppäkotelon välissä, sekä siitä lähtevä ja haarautuva "Y" letku tarkistettu. Lisäksi yritetty etsiä imuvuotoja muista letkuista jarrucleanerin avulla. Venttiilikopantiiviste vaihdettu. Tyhjäkäyntimoottori otettu irti ja suihkittu crc:tä yms. elvytysaineita.

                Puristuspaineet mitattu ja kaikki sylinterit näyttävät 12.5-13 bar. Auton ollessa käynnissä ja jos irroittaa IMM-liittimen, niin auto käy todella huonosti ja sammuu. Samoin jos ottaa öljykorkin auki, niin auton käynti huononee.

                IMM purettu, puhdistettu ja laitettu takaisin paikoilleen. Käytin korjaamolla, jos he saisivat säädettyä sitä ja sen avulla arvot kohdalleen, mutteivat onnistuneet.

                Mitä seuraavaksi lähteä kokeilemaan? Mitä en ole huomannut tarkistaa? Viittaavatko oireet siihen, että en ole huomannut jotain imuvuotoa, säädöt pielessä, johonkin mekaaniseen vikaan tai että minulla olisi esim. venttiili palanut? En viitsisi summanmutikassa purkaa kaikkea, joten siksi kysyn täällä vinkkejä. Kiitos jos joku osaisi kertoa mitä voisin seuraavaksi tehdä, jotta saisin auton kuntoon.
                Last edited by Josse; 07-10-2015, 21:55. Reason: 318 vm -89

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16460
                  • Asikkala

                  Mikä kone ?

                  Comment

                  • [Snowboarder]
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2008
                    • 2188
                    • Karstula

                    Tarkistaisin nokka-akselin kunnon,viittaisi että kulunut jos ei kierrä loppuun asti. Ja mahdollisesti pakoputkessakin vuotoa kun happi noin paljon koholla.

                    Originally posted by Josse View Post
                    Vaikeuksia saada e30 318 ruisku vm -89 päästöistä läpi. Käytin konttorilla ja joutokäynnillä:

                    CO-pitoisuus 0,18 (3,50)
                    HC-pitoisuus 2830 (600)
                    CO2-pitoisuus 5,70
                    O2-pitoisuus 12,35 (5,00)
                    (suluissa sallitut lukemat)

                    Katsastusmies ei osannut sanoa missä vika. Veikkasi ja sanoi vain, että aloita tulpista. Mistä voi johtua näin suuret HC ja O2 pitoisuudet? Auto pätkii ja tehot ovat hukassa. Ajaessa ei edes aina kierrä yli 4 tuhatta kierrosta, mutta välillä kiertää rajoittimelle. Vapaalla kiertää rajoittimelle. Veto päällä erityisesti lämpimällä koneella ja kaasupohjassa ei yhtäkkiä vastaa kaasuun ja tukehtuu. Lisäksi jos pidän silti kaasun vielä pohjassa, niin pari sekuntia "hiljaista" jonka jälkeen pätkien ja yskien menee vähän matkaa eteenpäin.

                    Seuraavia osia on tullut uusittua viimeaikoina sekä ennen katsastusta: tulpat, tulpanjohdot, pyörijä, puola, bensapumppu, venttiilikopan ilmaletku, jarrutehostimen alipaineletku sekä haitarikumi IMM ja kaasuläppäkotelon välissä, sekä siitä lähtevä ja haarautuva "Y" letku tarkistettu. Lisäksi yritetty etsiä imuvuotoja muista letkuista jarrucleanerin avulla. Venttiilikopantiiviste vaihdettu. Tyhjäkäyntimoottori otettu irti ja suihkittu crc:tä yms. elvytysaineita.

                    Puristuspaineet mitattu ja kaikki sylinterit näyttävät 12.5-13 bar. Auton ollessa käynnissä ja jos irroittaa IMM-liittimen, niin auto käy todella huonosti ja sammuu. Samoin jos ottaa öljykorkin auki, niin auton käynti huononee.

                    IMM purettu, puhdistettu ja laitettu takaisin paikoilleen. Käytin korjaamolla, jos he saisivat säädettyä sitä ja sen avulla arvot kohdalleen, mutteivat onnistuneet.

                    Mitä seuraavaksi lähteä kokeilemaan? Mitä en ole huomannut tarkistaa? Viittaavatko oireet siihen, että en ole huomannut jotain imuvuotoa, säädöt pielessä, johonkin mekaaniseen vikaan tai että minulla olisi esim. venttiili palanut? En viitsisi summanmutikassa purkaa kaikkea, joten siksi kysyn täällä vinkkejä. Kiitos jos joku osaisi kertoa mitä voisin seuraavaksi tehdä, jotta saisin auton kuntoon.
                    Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                    Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho

                    Comment

                    • Josse
                      Newbiemmer
                      • Sep 2011
                      • 19
                      • Porvoo

                      Tarkistin nokka-akselin kunnon silmämääräisesti ja parista kohtaa oli havaittavissa kulumaa ja sormin tuntuvaa karheutta. Vaikuttaisi siltä, että nokka-akseli on ainakin kulunut. Sitä tuskin voi millään "kunnostaa" tai tarkemmin todeta, että onko vika juurikin siinä? Mitä muuta kannattaa samalla vaihtaa kuin vaihtaa nokka-akselin? Tarkoitus olisi kuitenkin tehdä remontti suht. pienellä rahalla.


                      Originally posted by [Snowboarder] View Post
                      Tarkistaisin nokka-akselin kunnon,viittaisi että kulunut jos ei kierrä loppuun asti. Ja mahdollisesti pakoputkessakin vuotoa kun happi noin paljon koholla.

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16460
                        • Asikkala

                        Mikä on se suht pieni raha ? Ja eihän vaan ole o2 ja co2 vaihtaneet paikkaa keskenään :think

                        Comment

                        • Josse
                          Newbiemmer
                          • Sep 2011
                          • 19
                          • Porvoo

                          Ebayssa maksaa rahteineen nokka-akseli setti 180e, niin olisi varmaan järkevin vaihtoehto vaihtaa nostimet yms. hilppeet samalla? Toki jos pelkän nokka-akselin saa halvalla jostain, niin voisin toki vaihtaa pelkästään sen. :think

                          Varmistin kahteen kertaan ettei ole o2 ja co2 menneet sekaisin. Olisiko se nyt tuossa mahdollinen vika, vai voinko yrittää tarkistaa/selvittää vielä jotain ennenkuin laitan tilausta menemään?

                          Originally posted by jr66 View Post
                          Mikä on se suht pieni raha ? Ja eihän vaan ole o2 ja co2 vaihtaneet paikkaa keskenään :think

                          Comment

                          • jope88
                            BTCF Member
                            • Mar 2015
                            • 137
                            • Siilinjärvi, pohjois-savo

                            M10 vai m40? Omassa m40 nokkan kuluneisuus ja säksätys ei vaikuttanut päästöihin. Kampi akselin anturaa veikkaisin että ei oikein toimi kokeili ottaa pistoke pois onko vaikitusta ajuun jos ei muutosta niin luultavasti rikki. Sen voi tietysti mitata oskiloskoopilla toimivuuden.
                            [email protected]
                            523i m52b25tu Schwarz 2 -99
                            316i m40b16 Schwarz -88

                            Comment

                            • KasperNäppärä
                              Newbiemmer
                              • Feb 2014
                              • 5
                              • JANAKKALA

                              318is HC päästöt!

                              Hoks Hoks. Elikkäs luin vähän tätä topiikkia läpi ja tarvisin vielä pientä opastusta tuohon 318is:ään. Eli Päästöt on perseellään, HC pitoisuus pyörii siinä 150-300 paikailla mutta muut arvot on korjaantuneet osien vaihtamisen yhteydessä. Voiko Ilmasmassamittaria testata jotenkin että toimiiko se oikein? Alkaa olemaan muut osat jo ostettu mitkä vaikuttaa noihin päästöihin muttei tota mittaria. Imuvuodot on paikallistettu ja korjattu.

                              Comment

                              • einoleinogron
                                Bimmer Rookie
                                • May 2011
                                • 34
                                • Kotka

                                S62 hylätty päästöjen takia

                                Laitetaan tämä kun nyt ensimmäisen kerran E39 M5 ei mennyt huomautuksissa läpi. Katsuri päätti sitten tehdä kunnon ruumiintarkastuksen autolle.

                                Mutta asiaan, eli päästöistä kierroksilla hylsy. Autolla ajettu kierroksilla ennen katsastusta sekä katsastusherrasmies huudatti reilusti.
                                tyhjäkäynti/kierroksilla
                                co% 0,08/0,50 <- alle 0,3 pitää olla.
                                Co2 14,60/14,30
                                HC PPM 48/69
                                o2 0,1/0,1
                                Lambda 0,980

                                Viimevuonna
                                0,08/0,20
                                14,80/14,80
                                50/48
                                0,2/0,1
                                lambda 1,000.

                                Välillä tapahtutta: kaikki 4 lambdaa uusittu BOSCH. IMM:t alle 2v vanhat BOSCH. Tulpat vaihdettu viime keväällä NGK.

                                Kävin ensitöikseni hakemassa uudet ilmansuodattimet. Vanhat oli jo yli 2v vanhat mutta näyttivät ulkoapäin ihan ok:lta. Autolla ajetaan 5-10tkm vuodessa ja seisoo talvet.

                                **EDIT: INPA kertoi vikakoodin lambda 1 precat: piuha irti/ei signaalia useamman kerran. Laitetaan nyt syyllistävä sormi ensin tuohon ja tarkistetaan kontaktit.
                                Nollaus + huudatus pihalla ei tuottanut tulosta vikakoodien muodossa joten pitänee ajaa iltasella lenkki ja katsoa uudelleen.

                                **EDIT2: Uudet suodattimet ja liittimen putsaus. Ei vikakoodeja, päästöt meni läpi että heilahti. Taisi olla kierros CO nyt alle 0,2.
                                Last edited by einoleinogron; 16-05-2016, 22:06.
                                Perheen käyttöauto: 2012 F10 535xd M-sport
                                Entiset: 2008 BMW E61 530d M-sport, 1999 BMW E39 M5, 2006 BMW E91 320 ja 1996 E39 523iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎