Jonkin verran pakoputken vuotoa. Mutta koska CO ja HC ovat hieman koholla, voisin veikata ettei katalyytti ole ollut 100-prosenttisen lämmin.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
M50B25TU:
CO jotain 1.3-2.5
HC 300-700
Lambda 0.91-0.94
Kävi siis reilusti rikkaalla. Ensimmäinen epäilys että lambdasäätö ei pelitä. Lambda vaihdettiin, ei vaikutusta. Havaittiin että lambdalle ei tule esilämmitysjännitettä. Tietääkseni 3 ja 4 karvaiset lambdat tarvitsevat aina jatkuvan esilämmityksen. Vika paikallistettiin siihen että moottorin ohjainyksikkö ei anna maadoitusta esilämmityksen releelle. Tai antaa ehkä 20s ajaksi, jonka jälkeen ei anna vaikka odottaisi useita minuutteja. Mikäli releen irroittaa (auto edelleen käynnissä) ja laittaa uudelleen kiinni, maadoitus tulee taas hetkeksi.
Mitattiin että ilman esilämmitystä lambda antoi 560mV. Jännite ei siis nouse niin ylös että säätö alkaisi toimia. Boksihan yrittää nostaa jännitteen ylös eli rikastaa seosta niin paljon kuin varaa riittää. Ei tietoa paljonko varaa on, ohjelmoitavissa yleisesti 10-15%. Mikäli esilämmitystä antaa edes muutaman sekunnin, arvo nousee yli tuhanteen (mittaus alkaa toimia ja arvo näyttää erittäin rikasta seosta, kuten pakokaasuanalysaattorikin). Pian boksi huomaakin asian ja laihentaa seosta tuonne 200mV tasolle ja alkaa sitten liikuttamaan seosta 200-900mV välillä, kuten pitääkin. Mikäli esilämmityksen katkaisee, lambdan jännite laskee hiljalleen takaisin 560mV tasolle ehkä 30s aikana.
Releelle kytketty maadoitus suoraan. Releen jännite katkeaa kun sytkävirran katkaisee, joten esilämmitys ei jää päälle. Ei selvitetty miksi boksi ei antanut releelle ohjausta jatkuvasti. Koelaudassa ei palanut moottorin varoitusvaloa, ei tutkittu diagnostiikkatesterillä.
Arvot tämän jälkeen leimalla hyväksyttävät, vaikkakin HC on hieman korkealla.
tyhjäkäynti/2000rpm
CO 0.018/0.018
HC 71/85E30 "339" 1380hv - E30 "316" 749hv - E36 328T 505hv - 335i N54 464hv - Vette C3 LS TT 1210hv - Vette C6 TT 1022hv- R-Motorsport
Comment
-
-
Kävin juuri katsastuksessa 1. kertaa tällä autolla ja hylsy tuli pakokaasujen takiaAutona E30 325i -89, alunperin kattimalli, mutta katti ja lambda poistettu edellisen omistajan aikana. Auto ei ole vähäpäästöinen.
Mittaus tyhjäkäynnillä / sallittu arvo:
CO: 4,22 / 3,50
HC: 300 / 600
Lambda: ei lue paperissa, mutta jos oikein näin niin testerissä oli 1,003
CO2: 2,88 / ei rajaa
O2: 10,60 / 5,00
Inssi sanoi että putkiston liitokset vuotaa ja runsas happipitoisuus vääristää päästöarvoja. Putkisto on aika uusi ja muuten täysin ehjä.
Mutta sitten pitäisi keksiä selitys tuolle korkealle CO-arvolle. Inssi sanoi että vaihda ilmansuodatin ja kokeile sitten. Sanoin että se on ihan puhtaan näköinen kun vasta katsoin (tuossa on vakio suodatin), mutta inssin mukaan siinä voi olla jotain hiukkasia joita ei silmällä näe.
Nyt rupesin miettimään, että voiko se ilmamäärämittarin haitariputki nostaa CO arvoa noin älyttömäksi? Se on aika lahon näköinen ja tyhjäkäynti seilaa hieman (alle 100 rpm heitolla kuitenkin). Muutenkin putkesta kuuluu vähän väliä kevyttä tömähtelyä. Tulppien edellisestä vaihdostakaan ei ole tietoa, että millon ne on vaihdettu.
Entä voiko suuttimet tehdä tuon? Tuossa on M20B25:lle tyypillinen vika eli suuttimet jää lorottamaan bensaa kun moottorin sammuttaa. Jos moottorin käynnistää heti tai vaikka 2 tunnin päästä, niin ei mitään ongelmia. Mutta jos auto seisoo about 30-40 minuuttia niin saa sahata vähän aikaa käyntiin.
Toinen juttu on, että miten tuosta on sitten lambda poistettu. Eli voiko siellä vielä olla lambda-mallin ECU paikoillaan ja se vetää tuon CO:n ketuilleen kun ei tiedä anturista mitään? Saako ECU:n numerosta selville, onko se lambda-mallinen?
Bensaa tuo on syönyt tähän asti matka-ajossa 8,5 litraa ja sekalaisessa pyörityksessä reilut 10 litraa. Sen puolesta pitäis homma olla kunnossa, mutta nyt kaipaisin neuvoja?Last edited by HarzaTheMan; 06-10-2005, 13:32.ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä
Comment
-
-
Siis olisko mitään jos vaikka huoltais sitä autoa?
Tulpat, putsari, haitariputki uutta kehiin ja vaikka Forten puhdistava litku bensan sekaan.
Noista happiarvoista on semmosia kokemuksia, että ne nousevat jos sen anturin laittaa sinne huonosti. Kerran luultu, että putkivuotaa, mutta vika olikin siinä imurissa joka laitetaan putken päähän. Sen kun rätillä tumppas umpeen, happi laski.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Originally posted by alspeSiis olisko mitään jos vaikka huoltais sitä autoa?
Tulpat, putsari, haitariputki uutta kehiin ja vaikka Forten puhdistava litku bensan sekaan.
Noista happiarvoista on semmosia kokemuksia, että ne nousevat jos sen anturin laittaa sinne huonosti. Kerran luultu, että putkivuotaa, mutta vika olikin siinä imurissa joka laitetaan putken päähän. Sen kun rätillä tumppas umpeen, happi laski.Auto on mulla ollu vasta juhannuksesta. Mutta ne huollon kohteet on ollu esim. jarruissa ja alustassa jne. Muuten kehuikin tekniikkaa ja sanoi että on tätä näköjään laitettu viime aikoina, mutta tuo pakokaasu nyt kusi. Sanoi että alkaa olemaan kohta harvinainen klassikko, etenkin kun ei oo räpelletty mitään "tyyninkiä" tuohon
Mitä se Forte tekee käytännössä bensan sekaan laitettuna? Putsaa suuttimet, vai?
Pakokaasutestin se inssi teki kahdella eri tavalla. Ensin sillä imurilla ja toisen kerran työnti putkeen jonkun anturin ilman imuria siinä toivossa että ois auttanu, mutta ei.
Edit: Nyt on tilattu tuohon uusi haitariputki, tulpat ja ilmansuodatin. Putkea pääsen tiivistämään vasta viikon päästä lomalla. Mutta jos jollain ois vielä jotain vinkkejä niin niitä otetaan vastaan.Last edited by HarzaTheMan; 06-10-2005, 22:31.ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä
Comment
-
-
Nuo 3 kohtaa maksaa huoltaa vissiin noin? alle 50 euroa? Ja mä aina sanon kaikille joka noissa säästää, että menee ne joissain vaiheessa kuitenkin.
Haulla löytyy forte asiaa, pitäisi stabiloida vettä tankista, puhdistaa ja voidella suuttimia, poistaa karstaa ym. Kai siinä mainoskikkaakin on mutta, ainakin diisseleissä päästöt on laskenu sillä aineella.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Tutkiskelin nyt tuota ilmamäärämittaria, niin se on selvästikin avattu joskus kun kansi on liimattu kirkkaalla silikonilla kiinni. Onko se kannen vieressä oleva kuusiokoloruuvi tyhjäkäyntiseoksen säätöruuvi, vai mikä? Siinä kai pitäisi olla suojatulppa päällä mutta tuossa ei ollut?
Otin auton käydessä tyhjäkäyntiä ilmamäärämittarin johdon irti, niin kierrokset tipahti jonnekin 500 rpm paikkeille ja sen jälkeen nosti ne takaisin 800 rpm mutta moottori pyöri huonosti. Lisäilmaluistin johdon kun otin pois, niin ei mitään vaikutusta, mutta kun sen tyrkkäsi takaisin kiinni niin tyhjäkäynti aaltoili selvästi vähän aikaa ja miltei tasottui kokonaan sen jälkeen. Kaasuläpän asentotunnistin tuntuu naksahtavan heti kun vähänkään kääntää kaasuläppää.
Pitää nyt nuo osat siihen ensin vaihtaa kunhan ne tulee ja viedä huoltoaseman mittarille. Jos ei mene läpi vieläkään, niin onko mahdollista että ilmamäärämittaria säätämällä voisi päästöt saada kuriin?Last edited by HarzaTheMan; 07-10-2005, 12:35.ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä
Comment
-
-
Lopeta leikkiminen tulpilla ja forteilla.
Haitariputki vaihtoon, putki tiiviiksi ja mittaukselle. Jos vielä tökkii(mitä vahvasti epäilen), niin sitten ilmamäärämittarin kansi auki ja läppäasetusta säätämällä arvot kohdalleen. Menee 100% varmuudella läpi.Last edited by Hemi; 07-10-2005, 21:36.
Comment
-
-
Tuli juuri katsastettua kärry, moottori M50B25 vanos
Arvot:
CO 0/0
HC 0/0
Lambda -/1.00
CO2 15.20/15.50
O2 0.31/0.04
Kovaa ajoa taas...BMW F30 330e LCI
Buick Riviera 455cid -71
Volvo V70 mk III - Ex
Jaguar F-Pace - Ex
Camaro 3gen - Ex
Subaru Levorg - Ex
Volvo V60 - Ex
Porsche 924 - Ex
BMW 1502 -76 - Ex
The Best or Something - Ex
BMW e39 540iA touring - Ex
BMW e34 525iA touring - Ex
BMW e34 520i -Ex
etc.....
Comment
-
-
Noniin, nyt meni pakokaasutesti läpi
Vaihdoin imuilmaputken, ilmansuodattimen ja sytytystulpat sekä pakoputken takaosan liitoksiin tiivistysainetta. Sitten ajoin testiin ja ei vielä nuo eväät riittäny. CO oli tyhjäkäynnillä 4.02 ja kierroksilla 1.15, mutta ilmamäärämittarin seosruuvia kääntämällä tuli seuraavat tulokset tyhjäkäynnille ja nehän riittää kun ei ole vähäpäästöinen.
CO: 1.24
HC: 170
Lambda: 1.01
CO2: 13.75
O2: 1.15Last edited by HarzaTheMan; 18-10-2005, 18:02.ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä
Comment
-
-
Käytin myös oman M50B25 vanoksen pakokaasutesteissä ja ei ihan heittämällä mennyt läpi. Kaikki muut arvot olivat heti kohdallaan, mutta HC pyöri tyhjäkäynnillä 120-130 lukemissa. Pitkällisen polkemisen jälkeen sai laskemaan sallituksi ja paperille jäi 70. Autolla oli kuitenkin ajettu 150km ennen mittausta matka-ajoa, rauhallista sellaista kylläkin. Viittaisiko tuo siihen, että katit olisivat menettäneet parhaan tehonsa? Onko kukaan laittanut noita tarvikekatteja tämän moottorin yhteyteen ja miten ne ovat siinä toimineet? Alkuperäiset taitavat olla aika arvokkaat.BMW 530iA Touring -05
Comment
-
Comment