Miten lambda mitataan?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Omat testailut M50B25 koneella Zirkoni lambdalla
Zirkonin ja titania lamdban tunnistaa johtojen väristä
Zirkonissa mustaa ja valkeeta, voi olla myös harmaita johtoja.
Titania Punaista, mustaa, valkeeta ja keltasta.
Zirkoni
Irtaallaan lamdban toimivuuden voi mitata propaani polttimella,Yleismittari kiinni jännite on kylmänä jotain 0.45V luokkaa. Lämmitetään punahehkuun niin jännite alkaa nousemaan lähelle 1V ja se saa pysyä maksimissaan 5 sekunttia 1v tietämillä ja sen jälkeen sen pitää alkaa seilaamaan 0-1 välillä. Tämä on toki karkea mittaus eikä täysin takaa että lamdba on 100% kunnossa.
Paikallaan autossa voi suorittaa saman mittauksen.
Tarvitaan johtosarja lambdan anturin väliin johon saadaan kytkettyä yleismittari. Taas kylmänä jännite on noin 0.45V luokkaa ja kun lambda lämpenee alkaa se oskiloimaan ja jännite vaihtelee. Omassa kestin noin 2minuuttia kun lamdba alkoi oskiloimaan.
Jos vaihtelu alkaa kovin myöhään voi vika olla myös lamdban lämmityksessä.
Tietty helpompi tapa on laittaa inpa kiinni ja tarkastella sieltä arvot, mutta kun ei ole ads adapteria niin tästä vanhuksesta en saa livedataa ulos. E39 olikin helpompi senku katto inpasta livedatan.
Lämmityksen testaus.
Anturin vastuksen voi mitata OHM alueella pitäis olla muutaman ohmin luokkaa. auto käydessä voi mitata tuleeko lambdan valkoisiin johtoihin 12V. Lämmityssignaali ei ole jatkuva.
Olihan täällä foorumillakin tästä juttua aikaisemmin
Last edited by Scitso; 22-08-2016, 21:34.E34 525i Touring -96 "Iris"
E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
E46 328ia Sedan -98 "HOI"
E61 530d Touring -04
ex. E39 520ia Touring -98
ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
ex. E28 520i -82
Comment
-
-
Leima tuli taasen. Huoltamon setä sanoi että alipaineletku oli särki, ei mitää ihmeempää draamaa siis ilmeisesti. Itellä tuppaa vaa rasauttamaan nämä autohuolto hämmingit aina (ja lähinnä se pitkittyminen, epävarmuus ja maksamisen ilo mitä potentiaalisesti on taas tiedossa ) Mutta kiitti teille jotka olette vastaillu mun viesteihin, nyt vaan paljon ja sitten kohtuudella
Comment
-
-
Olen tällä E34 M50b20 aina sen noin 12 vuotta mitä se on ollut mulla, mennyt suoraan konttorille hakemaan vikalistaa. Aina on mennyt päästöistä läpi, paitsi eilen. Lämmittelyt korkeilla kierroksilla aina tehty, mutta eilenkin katastukseen pääsyä piti odotella sen aikaa, että katti ehti jäähtyä ja katsastaja ei käyttänyt lämmitykseen kuin 2000rpm. Toki kerran käytti vähän korkeammalla, mutta eihän se pari sekuntia riitä. CO liian korkea, pitäisi olla korkeintaan 0,30.
Tyhjäkäynti / kierroksilla
CO% 0,05 / 0,41
CO2 14,50/ 14,30
HC. 55 / 92
O2 0,45 / 0,05
Lambda. 1,010
Tänään sitten töiden jälkeen katti kuumana Kaarilahdelle ja sieltä laput
Tyhjäkäynti / kierroksilla
CO% 0,051 / 0,013
CO2 14,91 / 14,91
HC 36 / 16
O2 0,07 / 0,06
Lambda
1,000 / 1,002
Tänään kävin konttorilla näyttämässä ja lappu kelpasi, eivät edes mitanneet.
Comment
-
-
Hemmetin päästöpainajaista. Korkeat CO ja HC päästöt. Käynnissä ei mitään ongelmaa, kierrokset tasaiset jne.
e36, 323i 1998, m52b25
HC 195/170
CO% 0,20/0,50
CO2 14,4/13,8
O2 0,39/0,71
Lambda 1,01
Vaihdettu:
Tulpat, ilmanputsari
Tarkistettu:
MAF antaa jännitettä siihen puhaltamalla, käynti höröttää kun irrottaa
O2 sensorit antaa vaihtelevaa 0-5V jännitettä, lämmitysvastukset ehjät (pitää vielä katsoa antaako auto niille jännitettä)
Imuvuoto topicin letkut tarkistettu imusarjan lähettyviltä
Kone höröttää kun öljykorkin/tarkistustikun irrottaa
Testaus siis tehty alkeellisesti multimittarilla, joten noissa voi silti olla ongelmaa. Kysymys kuuluu vaan että mitä kannattaa vaihtaa
Puolia en ole sen kummemin testannut, jos siihen on edes keinoa. Tulppien vaihdon yhteydessä kaikki on silmämääräisesti ehjiä, tulpanrei'issä ei ole öljyä ja tulppien kulutus tasainen.
Nyt 3 kertaa tullut hylsy, aluksi oli HC:t tyhjäkäynnillä ja nyt pahenee tulokset vaan joka kerta.
Olisi hemmetin helppo korjata jos olisi pakokaasuanalysaattori tai kokeluosia, mutta kun sensorit maksaa 100€/kpl ja mittaus 20€ kerta niin jotain pitäisi keksiä...Last edited by Tuppe; 02-11-2016, 20:02.
Comment
-
-
Originally posted by Tuppe View PostHemmetin päästöpainajaista. Korkeat CO ja HC päästöt. Käynnissä ei mitään ongelmaa, kierrokset tasaiset jne.
e36, 323i 1998, m52b25
HC 195/170
CO% 0,20/0,50
CO2 14,4/13,8
O2 0,39/0,71
Lambda 1,01
Vaihdettu:
Tulpat, ilmanputsari
Tarkistettu:
MAF antaa jännitettä siihen puhaltamalla, käynti höröttää kun irrottaa
O2 sensorit antaa vaihtelevaa 0-5V jännitettä, lämmitysvastukset ehjät (pitää vielä katsoa antaako auto niille jännitettä)
Imuvuoto topicin letkut tarkistettu imusarjan lähettyviltä
Kone höröttää kun öljykorkin/tarkistustikun irrottaa
Testaus siis tehty alkeellisesti multimittarilla, joten noissa voi silti olla ongelmaa. Kysymys kuuluu vaan että mitä kannattaa vaihtaa
Puolia en ole sen kummemin testannut, jos siihen on edes keinoa. Tulppien vaihdon yhteydessä kaikki on silmämääräisesti ehjiä, tulpanrei'issä ei ole öljyä ja tulppien kulutus tasainen.
Nyt 3 kertaa tullut hylsy, aluksi oli HC:t tyhjäkäynnillä ja nyt pahenee tulokset vaan joka kerta.
Olisi hemmetin helppo korjata jos olisi pakokaasuanalysaattori tai kokeluosia, mutta kun sensorit maksaa 100€/kpl ja mittaus 20€ kerta niin jotain pitäisi keksiä...
Niin ja kun käyt jollain korjaamolla mittauttamassa niin yleensä eivät ota maksua jos ei saa lappua. Itse kävin 5 kertaa eri hommien jälkeen mittaamassa ja sit viimesellä kerralla ku saatiin tulos niin maksoi sen 15€
Katastuskonttorilla en ikinä ota pakokaasumittausta.E34 525i Touring -96 "Iris"
E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
E46 328ia Sedan -98 "HOI"
E61 530d Touring -04
ex. E39 520ia Touring -98
ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
ex. E28 520i -82
Comment
-
-
Originally posted by Scitso View PostAika vastaavat oli itsellä ja syynä oli toisen katalysaattorin tuhoutuminen, Toisen putken katti oli täysin tyhjä. Kun vaihtoi katit niin taas pelaa. Esim Magnaflown tupla katti maksaa n200e ni sillä pelaa taas.
Tietenkin koska käynnissä ei ole mitään ongelmaa, bensankulutus ei ole poikkeava(matka-ajoalla menee ~7-7,5l/100km vaikka 323i:n 5-laatikko pyörittää kokoajan melkeen 3000 rpm) vikakoodeja ei näy eikä sensoreista löydä pikaisesti mittaamalla (ainkaan erityisen selvää) vikaa.
Voiko tuota kattivikaa jotenkin diagnosoida muuta kuin purkamisen jälkeen silmämääräisesti tutkimalla?
Mitä nyt pikaisesti katselin niin nuo katit tuohon autoon on siinä 500€ tienoilla?
18301740837
Originally posted by Scitso View PostNiin ja kun käyt jollain korjaamolla mittauttamassa niin yleensä eivät ota maksua jos ei saa lappua.
Kiitoksia vinkeistä.Last edited by Tuppe; 03-11-2016, 13:18.
Comment
-
-
Originally posted by Tuppe View PostMahdollista se on tämäkin. Kyllä tuolla päästöt saa varmasti läpi, mutta mietityttää että jos koneessa onkin vikaa niin paskaksi menee ajan mittaan.
Tietenkin koska käynnissä ei ole mitään ongelmaa, bensankulutus ei ole poikkeava(matka-ajoalla menee ~7-7,5l/100km vaikka 323i:n 5-laatikko pyörittää kokoajan melkeen 3000 rpm) vikakoodeja ei näy eikä sensoreista löydä pikaisesti mittaamalla (ainkaan erityisen selvää) vikaa.
Voiko tuota kattivikaa jotenkin diagnosoida muuta kuin purkamisen jälkeen silmämääräisesti tutkimalla?
Mitä nyt pikaisesti katselin niin nuo katit tuohon autoon on siinä 500€ tienoilla?
18301740837
Loistovinkki. Pitäisi löytää tuollainen korjaamo pk-seudulta, ei muuta kun s-posteja menemään.
Kiitoksia vinkeistä.
Comment
-
-
Originally posted by truibeli View PostUus katti ainaki on entinen pitemmän päälle jos palamatonta bensaa sinne joutuu, niinku tässä varmaan meinattiinkin.E34 525i Touring -96 "Iris"
E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
E46 328ia Sedan -98 "HOI"
E61 530d Touring -04
ex. E39 520ia Touring -98
ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
ex. E28 520i -82
Comment
-
-
Eli M50B20 päästövaivaa. HC ja CO koholla. Vaihdettu on katalysaattori simmonssin tarvikekattiin, lambda uuteen boschiin sekä letkut ja putket kaasuläpän ja putsarin väliltä. Myöskin venttiilikopan tiiviste vaihdettu ja tulpat uusittu. Alkaa omat ideat loppumaan niin koetetaan internetin viisailla olisi vinkkejä
Comment
-
-
Putkisto vuotaa.
O2 arvo (happi) reilusti koholla.
Se nostaa silloin CO/HC/LAMBDA arvoja..
Ja katti kuumaksi!
Eli lyhyesti, ensin pakoputki mahdollisimman tiiviiksi jotta happiarvo mielellään alle 0,4% ja sitten paikallaan kierrokset n. 4,000rpm tuntumassa 'jokusen minuutin' > päästöt.
Tämä siis korjaamolla hoidettava, katsastuksessa eivät suostu moiseen kikkailuun.
Comment
-
-
Originally posted by Juho_ View PostPutkisto vuotaa.
O2 arvo (happi) reilusti koholla.
Se nostaa silloin CO/HC/LAMBDA arvoja..
Ja katti kuumaksi!
Eli lyhyesti, ensin pakoputki mahdollisimman tiiviiksi jotta happiarvo mielellään alle 0,4% ja sitten paikallaan kierrokset n. 4,000rpm tuntumassa 'jokusen minuutin' > päästöt.
Tämä siis korjaamolla hoidettava, katsastuksessa eivät suostu moiseen kikkailuun.Bmw E30
Bmw 2000Touring Scrap
Ex. Bmw E30 316
Ex. Bmw E36
Comment
-
-
Omalla kohdalla on näin ollut aina, että kaikki arvot silloin pielessä kun happiarvokin koholla.
Putkiston vuodot poistamalla romahtanut arvot.
Ilmeisesti sotkee päästölaitteen toimintaa se suurempi happiarvo..
Toki voi halutessaan kokeilla pelkästään katalysaattorin kuumentamista aiemmassa viestissäni mainitulla tavalla, niin saattaa mennä läpi.
Toki voi siellä moottorissakin olla vikaa..
Ohivuotomittauksella selviäisi, vuotaako venttiilit (merkittävästi) esimerkiksi.
Mut happiarvon takia lähtisin yksinkertaisimmasta asiasta liikkeelle.
Comment
-
-
Originally posted by Juho_ View PostOmalla kohdalla on näin ollut aina, että kaikki arvot silloin pielessä kun happiarvokin koholla.
Putkiston vuodot poistamalla romahtanut arvot.
Ilmeisesti sotkee päästölaitteen toimintaa se suurempi happiarvo..
Toki voi halutessaan kokeilla pelkästään katalysaattorin kuumentamista aiemmassa viestissäni mainitulla tavalla, niin saattaa mennä läpi.
Toki voi siellä moottorissakin olla vikaa..
Ohivuotomittauksella selviäisi, vuotaako venttiilit (merkittävästi) esimerkiksi.
Mut happiarvon takia lähtisin yksinkertaisimmasta asiasta liikkeelle.Bmw E30
Bmw 2000Touring Scrap
Ex. Bmw E30 316
Ex. Bmw E36
Comment
-
Comment