Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arska84
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 1356
    • Seinäjoki

    eikös tohon HC arvoon vaikuta tulpat ja ilmanputsari?
    BMW PREMIUM

    BMW E46 318

    Comment

    • 324TDi
      Bimmer Rookie
      • Dec 2006
      • 66
      • Joensuu

      HC arvoon voi vaikuttaa esim. ilmavuoto venttiilien ja läppärungon/kaasarin välissä. Monesti tajuttoman suuri HC johtuu jarrutehostimen tai sen letkun vuodosta.
      E53 4.4i facelift
      Ex: E39 523iA, E30 324TD

      Comment

      • Pete
        Newbiemmer
        • Mar 2005
        • 10

        Originally posted by 324TDi View Post
        HC arvoon voi vaikuttaa esim. ilmavuoto venttiilien ja läppärungon/kaasarin välissä. Monesti tajuttoman suuri HC johtuu jarrutehostimen tai sen letkun vuodosta.
        Miten jarrutehostimen tai sen letkun vuoto voi vaikuttaa suureen HC:hen?
        Mites toi ilmamassamäärämittari vai mikä piru se nyt onkaan, niin voiko vika johtua siitä vaikka vikakoodeissa sitä ei näy. Tietenkin pitää alkaa tarkistaan se putki mikä siitä lähtee onko vuotoja.
        Last edited by Pete; 11-05-2007, 22:10.

        Comment

        • Neutrone
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 1320
          • Tampere

          Originally posted by arska84 View Post
          eikös tohon HC arvoon vaikuta tulpat ja ilmanputsari?
          Mulla korkea HC, niinkuin kaikki muukin johtui vain ja pelkästään paskoneesta lambdasta.
          F10 530d semiVOLL
          ex. E90 320d M-Sport '06
          ex. E39 523i M-Sport '00
          ex. E36 325i Coupe '92
          ex. E30 316i '89



          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Hekuli View Post
            Tää oli vissiin mulle...Joo äänet kyllä kuulostaa siltä että jonkin sortin vuoto olis. Katsastus-setä ei kylläkään maininnut moisesta enkä itsekään pikaisella vilkaisulla löytänyt vuotokohtaa. Onkohan mitään kikkaa miten reiän pystyisi paikallistamaan?

            Ainiin, autona (yllättäin) e36 325 -91
            Putki ensin tiiviiksi ja vasta sitten voi ihmetellä jotain muuta.

            Comment

            • Jaghaath
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 1273
              • Helsinki

              Varsinkin nuo M50 koneiden katit sijaintinsa takia ei välttämättä lämpeä tarpeeksi pitkässäkään matka-ajossa vaan niille on annettava kunnolla runtua. Ainakin 5km lenkki rajusti kiihdytellen niin ettei kierrokset laske alle 4krpm.

              Comment

              • Juke
                Bimmer Rookie
                • Feb 2005
                • 167

                Originally posted by tl81 View Post
                auto on 318i 91 E36

                päästöt saatiin ensimmäisen kerran auton omistusaikana kuntoon ensimmäisellä kerralla. ongelmana on ollut korkea happi. viimevuonna vaihdettiin pienempien hankintojen lisäksi lambda ja tänä vuonna valmistauduin koitokseen uusimalla tulpat, ilmanputsarin ja suoritin huolellisen lämmittämisen ennen mittausta moottoritiellä. Pakokaasuanalyysissä ilmamassamittaria säädettiin hieman rikkaammalle ja homma alkoi toimia.

                Pakko suositella tampereen lähistöllä asuville ja muillekkin: hatanpäänkatu 40, pakokaasuanalyysi. on erittäin ammattitaitoista, osaavaa ja palveluhaluista toimintaa.

                seuraavaksi pidän parin päivän lepotauon auton miettimisestä ja sitten alan pohtimaan miten valmistaudun katsastukseen.

                Itse kävin kyllä juuri samaisessa paikassa ja kertoivat ettei e36 BMW:tä pysty sielä säätämään!

                Comment

                • Juke
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2005
                  • 167

                  Eli ensimmäisellä käynnillä:

                  joutokäynti
                  mitattu / sallittu

                  CO 0,26 / 0,50
                  HC 165 / 100
                  Lambda - / -
                  CO2 7,04 / -
                  O2 11,01 / 5,00

                  Ok, eli äänenvaimentimessa (remus 2 putkee) oli selvästi pari reikää, ne korjattiin ja menin uusinta tarkastukseen. 10 km ajelin ennen katsastusta ja hiukan motarillakin, mutten mitään revittelyä. Jostain syystä jonoa oli paljon maanantai aamuna ja jouduin venailemaan 50 min parkissa, ennen katsastusta. Moottorin lämmöt oli melkein normaalissa ja katsastus setä paineli kaasua suht reilusti pohjassa, pidemmänkin ajan. HC arvot laskivat hitaasti 300 -> 140 , mutta heti kaasun päästettyä arvot pommpasivat 300! Ei hyvältä näytä...

                  joutokäynti ------------- yli 2000 1/min
                  mitattu / sallittu -------- mitattu / sallittu

                  CO 0,37 / 0,50 -------- 0,60 / 0,30
                  HC 266 / 100 ---------- 140 / 100
                  Lambda - / - ---------- 1,02 / 0,97-1,03
                  CO2 14,37 / - -------- 14,21 / -
                  O2 1,02 / 5,00 -------- 0,97 / 5,00

                  Auto on e36 320 -94, eli mitä tässä pitäisi tehdä? Jos Tampereelta löytyy muita "säätö" paikkoja, kuin tuo hatanpäänkatu 40 pakokaasuanalyysi niin olisi kiva tietää. Tuola ei tosiaan bemaria suostuttu ottamaan säädettäväksi, ei ollut vehkeitä tai jotain. Tulppia ei ole vaihdettu sinä aikana mitä auto on minulla ollut (3vuotta), joten ne nyt vois varmaan jo huvikseen vaihtaa. Ilmanputsarin vaihdosta en tiedä koska on tehty (edit: itseasiassa viime kesänä). Mitäs muuten noi tulpat ja ilmanputsari maksaa? Tyhjäkäynti ei seilaa, paitsi ilmastointia käytettäessä . Jos ja kun ongelma ei tällä poistu, niin sitten ilmeisesti johonkin testeriin lukuun (Tampereen autosähkö?) ja ihmettelemään tuloksia. Eli toisinsanoen lambdan vaihto. Osaakohan ne edes asettaa sitä mitta laitettaan kunnolla, kun inssi vinku ekalla kerralla ettei mittavehje uppoo pohjaan asti, kun siinä on se Remuksen äänenvaiennin. Tosin aikaisempina vuosina mennyt läpi mukisematta.
                  Last edited by Juke; 15-05-2007, 22:31.

                  Comment

                  • rjm
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2005
                    • 353
                    • Pirkanmaa

                    Ja hylsyhän sieltä tuli. Arvot näyttää tältä:

                    CO 0,22/0,50 ---- 1,10/0,30
                    HC 159/100 --- 97/100
                    CO2 13,22 --- 14,66
                    O2 2,94/5,00 --- 0,07/5,00
                    Lambda 0,97/0,97-1,03

                    Tosiaan viime keväänä oli kanssa ongelmia näiden päästöjen kanssa. Sillon vaihdoin lambdan(boschin liittimellinen) ja tulpat niin meni heittämällä läpi.
                    Hajoskohan lambda taas talvella(edellinenkin hajosi talvella). O2 korkeella tyhjäkäynnillä, joten ilmavuotoakin jossain on?

                    Comment

                    • alspe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 3402
                      • Tre

                      Originally posted by Jaghaath View Post
                      Varsinkin nuo M50 koneiden katit sijaintinsa takia ei välttämättä lämpeä tarpeeksi pitkässäkään matka-ajossa vaan niille on annettava kunnolla runtua. Ainakin 5km lenkki rajusti kiihdytellen niin ettei kierrokset laske alle 4krpm.
                      Paskat. Mulla menee ensimmäisen tyypin m50b20 heittämällä läpi. Vaikka työntäis kylmänä mittaukseen.
                      G30 520d xDrive
                      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                      Comment

                      • antti79
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2003
                        • 2499
                        • Littoinen

                        Originally posted by Juke View Post
                        Tulppia ei ole vaihdettu sinä aikana mitä auto on minulla ollut (3vuotta). Ilmanputsarin vaihdosta en tiedä koska on tehty.
                        Miten te ihmiset oikein pidätte autojanne? Oletko edes tarkistanut missä kunnossa ilmanputsari on? Ilmansuodattimen vaihto on yksi maailman helpoimmista hommista M50 koneessa ja uusi suodatin maksaa n. 10-15 € riippuen paikasta. Tulpat maksaa n. 20€ setti. Mites oletko öljyjä edes vaihtanut?
                        Niin ja M50 konetta ei pysty säätämään muuta kuin ohjelmallisesti. Jos päästöt on pielessä niin jotain on vialla, eikä se korjaannu säätämällä vaan korjaamalla...
                        sigpic
                        Originally Posted by jari kihlman
                        "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                        Comment

                        • Juke
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2005
                          • 167

                          Originally posted by antti79 View Post
                          Miten te ihmiset oikein pidätte autojanne? Oletko edes tarkistanut missä kunnossa ilmanputsari on? Ilmansuodattimen vaihto on yksi maailman helpoimmista hommista M50 koneessa ja uusi suodatin maksaa n. 10-15 € riippuen paikasta. Tulpat maksaa n. 20€ setti. Mites oletko öljyjä edes vaihtanut?
                          Niin ja M50 konetta ei pysty säätämään muuta kuin ohjelmallisesti. Jos päästöt on pielessä niin jotain on vialla, eikä se korjaannu säätämällä vaan korjaamalla...
                          no tarkistin kuitista asian niin öljyt ja putsarin vaihdatin 9kk sitten. Tulppien suositeltavaa vaihtoaikataulua en tiedä. Vaihdan varmaan laakista tulpat ja lambdan niin luultavasti homma on siinä.

                          Comment

                          • O.K.
                            Moderator
                            • Nov 2003
                            • 4854
                            • Espoo

                            Originally posted by antti79 View Post
                            Niin ja M50 konetta ei pysty säätämään muuta kuin ohjelmallisesti. Jos päästöt on pielessä niin jotain on vialla, eikä se korjaannu säätämällä vaan korjaamalla...
                            Ainakin mulla ST-Motorissa säädettiin ilmamassamittaria, kun lanka oli kuulemma "kulunut". Säätivät nimenomaan ilmamassamittaria ja auton puolelta ei ollut säätöihin koskettu. Mutta tuo auttoi ainakin sillä kertaa ja sen jälkeen on mennyt aina katsastuksesta läpi. Mitä on aina muutaman minuutin saanut pitää ~3000rpm, ennen kuin tyhjäkäynnille laskettaessa HC laskee tarpeeksi alas.
                            Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                            Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                            E34 525i

                            Comment

                            • alspe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2004
                              • 3402
                              • Tre

                              Originally posted by Juke View Post
                              Tulppia ei ole vaihdettu sinä aikana mitä auto on minulla ollut (3vuotta), joten ne nyt vois varmaan jo huvikseen vaihtaa. Ilmanputsarin vaihdosta en tiedä koska on tehty. Mitäs muuten noi tulpat ja ilmanputsari maksaa?
                              Juu eli ihan vinkiksi, että autosi on varmasti kuluttanut 3 vuoden aikana monta kertaa ilmanputsarin hinnan suuremman kulutuksen takia.
                              G30 520d xDrive
                              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                              Comment

                              • antti79
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2003
                                • 2499
                                • Littoinen

                                Originally posted by O.K. View Post
                                Ainakin mulla ST-Motorissa säädettiin ilmamassamittaria, kun lanka oli kuulemma "kulunut". Säätivät nimenomaan ilmamassamittaria ja auton puolelta ei ollut säätöihin koskettu. Mutta tuo auttoi ainakin sillä kertaa ja sen jälkeen on mennyt aina katsastuksesta läpi. Mitä on aina muutaman minuutin saanut pitää ~3000rpm, ennen kuin tyhjäkäynnille laskettaessa HC laskee tarpeeksi alas.
                                Ok, tästä on ollut ennenkin täällä vääntöä.
                                Olisi hienoa jos joku laittaisi ohjeet säädölle jos se kerran on mahdollista. Vanhan ilmamäärämittarin säädön ymmärrän, mutta näihin massamittareihin (kuumalanka- tai filmityyppisiin) en ole koskenut koska olen elänyt siinä tiedossa että niitä ei pysty säätämään.:think
                                sigpic
                                Originally Posted by jari kihlman
                                "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎