eikös tohon HC arvoon vaikuta tulpat ja ilmanputsari?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by 324TDi View PostHC arvoon voi vaikuttaa esim. ilmavuoto venttiilien ja läppärungon/kaasarin välissä. Monesti tajuttoman suuri HC johtuu jarrutehostimen tai sen letkun vuodosta.
Mites toi ilmamassamäärämittari vai mikä piru se nyt onkaan, niin voiko vika johtua siitä vaikka vikakoodeissa sitä ei näy. Tietenkin pitää alkaa tarkistaan se putki mikä siitä lähtee onko vuotoja.Last edited by Pete; 11-05-2007, 22:10.
Comment
-
-
Originally posted by arska84 View Posteikös tohon HC arvoon vaikuta tulpat ja ilmanputsari?F10 530d semiVOLL
ex. E90 320d M-Sport '06
ex. E39 523i M-Sport '00
ex. E36 325i Coupe '92
ex. E30 316i '89
Comment
-
-
Originally posted by Hekuli View PostTää oli vissiin mulle...Joo äänet kyllä kuulostaa siltä että jonkin sortin vuoto olis. Katsastus-setä ei kylläkään maininnut moisesta enkä itsekään pikaisella vilkaisulla löytänyt vuotokohtaa. Onkohan mitään kikkaa miten reiän pystyisi paikallistamaan?
Ainiin, autona (yllättäin) e36 325 -91
Comment
-
-
Originally posted by tl81 View Postauto on 318i 91 E36
päästöt saatiin ensimmäisen kerran auton omistusaikana kuntoon ensimmäisellä kerralla. ongelmana on ollut korkea happi. viimevuonna vaihdettiin pienempien hankintojen lisäksi lambda ja tänä vuonna valmistauduin koitokseen uusimalla tulpat, ilmanputsarin ja suoritin huolellisen lämmittämisen ennen mittausta moottoritiellä. Pakokaasuanalyysissä ilmamassamittaria säädettiin hieman rikkaammalle ja homma alkoi toimia.
Pakko suositella tampereen lähistöllä asuville ja muillekkin: hatanpäänkatu 40, pakokaasuanalyysi. on erittäin ammattitaitoista, osaavaa ja palveluhaluista toimintaa.
seuraavaksi pidän parin päivän lepotauon auton miettimisestä ja sitten alan pohtimaan miten valmistaudun katsastukseen.
Itse kävin kyllä juuri samaisessa paikassa ja kertoivat ettei e36 BMW:tä pysty sielä säätämään!
Comment
-
-
Eli ensimmäisellä käynnillä:
joutokäynti
mitattu / sallittu
CO 0,26 / 0,50
HC 165 / 100
Lambda - / -
CO2 7,04 / -
O2 11,01 / 5,00
Ok, eli äänenvaimentimessa (remus 2 putkee) oli selvästi pari reikää, ne korjattiin ja menin uusinta tarkastukseen. 10 km ajelin ennen katsastusta ja hiukan motarillakin, mutten mitään revittelyä. Jostain syystä jonoa oli paljon maanantai aamuna ja jouduin venailemaan 50 min parkissa, ennen katsastusta. Moottorin lämmöt oli melkein normaalissa ja katsastus setä paineli kaasua suht reilusti pohjassa, pidemmänkin ajan. HC arvot laskivat hitaasti 300 -> 140 , mutta heti kaasun päästettyä arvot pommpasivat 300! Ei hyvältä näytä...
joutokäynti ------------- yli 2000 1/min
mitattu / sallittu -------- mitattu / sallittu
CO 0,37 / 0,50 -------- 0,60 / 0,30
HC 266 / 100 ---------- 140 / 100
Lambda - / - ---------- 1,02 / 0,97-1,03
CO2 14,37 / - -------- 14,21 / -
O2 1,02 / 5,00 -------- 0,97 / 5,00
Auto on e36 320 -94, eli mitä tässä pitäisi tehdä? Jos Tampereelta löytyy muita "säätö" paikkoja, kuin tuo hatanpäänkatu 40 pakokaasuanalyysi niin olisi kiva tietää. Tuola ei tosiaan bemaria suostuttu ottamaan säädettäväksi, ei ollut vehkeitä tai jotain. Tulppia ei ole vaihdettu sinä aikana mitä auto on minulla ollut (3vuotta), joten ne nyt vois varmaan jo huvikseen vaihtaa. Ilmanputsarin vaihdosta en tiedä koska on tehty (edit: itseasiassa viime kesänä). Mitäs muuten noi tulpat ja ilmanputsari maksaa? Tyhjäkäynti ei seilaa, paitsi ilmastointia käytettäessä. Jos ja kun ongelma ei tällä poistu, niin sitten ilmeisesti johonkin testeriin lukuun (Tampereen autosähkö?) ja ihmettelemään tuloksia. Eli toisinsanoen lambdan vaihto. Osaakohan ne edes asettaa sitä mitta laitettaan kunnolla, kun inssi vinku ekalla kerralla ettei mittavehje uppoo pohjaan asti, kun siinä on se Remuksen äänenvaiennin. Tosin aikaisempina vuosina mennyt läpi mukisematta.
Last edited by Juke; 15-05-2007, 22:31.
Comment
-
-
Ja hylsyhän sieltä tuli. Arvot näyttää tältä:
CO 0,22/0,50 ---- 1,10/0,30
HC 159/100 --- 97/100
CO2 13,22 --- 14,66
O2 2,94/5,00 --- 0,07/5,00
Lambda 0,97/0,97-1,03
Tosiaan viime keväänä oli kanssa ongelmia näiden päästöjen kanssa. Sillon vaihdoin lambdan(boschin liittimellinen) ja tulpat niin meni heittämällä läpi.
Hajoskohan lambda taas talvella(edellinenkin hajosi talvella). O2 korkeella tyhjäkäynnillä, joten ilmavuotoakin jossain on?
Comment
-
-
Originally posted by Jaghaath View PostVarsinkin nuo M50 koneiden katit sijaintinsa takia ei välttämättä lämpeä tarpeeksi pitkässäkään matka-ajossa vaan niille on annettava kunnolla runtua. Ainakin 5km lenkki rajusti kiihdytellen niin ettei kierrokset laske alle 4krpm.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Originally posted by Juke View PostTulppia ei ole vaihdettu sinä aikana mitä auto on minulla ollut (3vuotta). Ilmanputsarin vaihdosta en tiedä koska on tehty.Oletko edes tarkistanut missä kunnossa ilmanputsari on? Ilmansuodattimen vaihto on yksi maailman helpoimmista hommista M50 koneessa ja uusi suodatin maksaa n. 10-15 € riippuen paikasta. Tulpat maksaa n. 20€ setti. Mites oletko öljyjä edes vaihtanut?
Niin ja M50 konetta ei pysty säätämään muuta kuin ohjelmallisesti. Jos päästöt on pielessä niin jotain on vialla, eikä se korjaannu säätämällä vaan korjaamalla...
Comment
-
-
Originally posted by antti79 View PostMiten te ihmiset oikein pidätte autojanne?Oletko edes tarkistanut missä kunnossa ilmanputsari on? Ilmansuodattimen vaihto on yksi maailman helpoimmista hommista M50 koneessa ja uusi suodatin maksaa n. 10-15 € riippuen paikasta. Tulpat maksaa n. 20€ setti. Mites oletko öljyjä edes vaihtanut?
Niin ja M50 konetta ei pysty säätämään muuta kuin ohjelmallisesti. Jos päästöt on pielessä niin jotain on vialla, eikä se korjaannu säätämällä vaan korjaamalla...
Comment
-
-
Originally posted by antti79 View PostNiin ja M50 konetta ei pysty säätämään muuta kuin ohjelmallisesti. Jos päästöt on pielessä niin jotain on vialla, eikä se korjaannu säätämällä vaan korjaamalla...Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon, E34 525i
Comment
-
-
Originally posted by Juke View PostTulppia ei ole vaihdettu sinä aikana mitä auto on minulla ollut (3vuotta), joten ne nyt vois varmaan jo huvikseen vaihtaa. Ilmanputsarin vaihdosta en tiedä koska on tehty. Mitäs muuten noi tulpat ja ilmanputsari maksaa?G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Originally posted by O.K. View PostAinakin mulla ST-Motorissa säädettiin ilmamassamittaria, kun lanka oli kuulemma "kulunut". Säätivät nimenomaan ilmamassamittaria ja auton puolelta ei ollut säätöihin koskettu. Mutta tuo auttoi ainakin sillä kertaa ja sen jälkeen on mennyt aina katsastuksesta läpi. Mitä on aina muutaman minuutin saanut pitää ~3000rpm, ennen kuin tyhjäkäynnille laskettaessa HC laskee tarpeeksi alas.
Olisi hienoa jos joku laittaisi ohjeet säädölle jos se kerran on mahdollista. Vanhan ilmamäärämittarin säädön ymmärrän, mutta näihin massamittareihin (kuumalanka- tai filmityyppisiin) en ole koskenut koska olen elänyt siinä tiedossa että niitä ei pysty säätämään.:think
Comment
-
Comment