Announcement

Collapse
No announcement yet.

M42B18/318 IS viritys ja siihen liittyvät ongelmat!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    Onko siinä joku kumi? Ainakin nämä kutosten dampperit on yhtä jöötiä. Jotenkin tuntuu hurjalta miten semmonen pysyis isoilla kierroksilla tasapainossa.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • T3
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 8530
      • Karhe

      Originally posted by Cell View Post
      Onko siinä joku kumi? Ainakin nämä kutosten dampperit on yhtä jöötiä. Jotenkin tuntuu hurjalta miten semmonen pysyis isoilla kierroksilla tasapainossa.
      Kyllä muuten siinä kutosenkin värinänvaimentimessa on kumia. Ainakin siis läskiremmikutosen vaimentimessa.
      .

      Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

      Comment

      • Rocla
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 7692
        • Kajaani

        Muutamasta työni puolesta tutusta merkistä nuita värinän vaimentimia menee useinkin rikki, kyseisissä autoissa on vielä hihna jakopää, jolloin damperin ja kopan palaset pyörivät yleensä hihnan välissä ja solmivat venttiilit.

        Asentajien kanssa tuossa asiasta juttelin, niin kovasti olivat sitä mieltä, ettei tuota vauriota voi oikein mitenkään ennustaa, ihan pykimätönkin kiekko voi irrota vulkanoinneista.

        Sitä en osaa sanoa että onko m42 mitenkää herkkä tuota tekemään, yhtään varmaa tapausta "dampperi paskaksi ja total schade" en ole lukenut/kuullut.

        Jos tuo oma kiulu jää perheeseen pidemmäksi aikaa, taida varotoimenpiteenä hommata uuden, hintaa en kyllä ole vielä selvittänyt ollenkaan.
        Olli.

        Comment

        • Jochen
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2002
          • 1229
          • Valkeakoski & Trondheim

          Originally posted by Freak View Post
          Edelleenkin vahvasti väitän enkä periksi anna, että E36 318is:ssä ilman ilmastointia on normaali, kova vauhtipyörä. Samalla numerolla olevaa pyörää ETK tarjoaa nimittäin E30 316i:stä lähtien ja jos niissä on kova pyörä, niin pakko se on olla silloin E36:ssakin. Vaikka ETK:ssa lukee osan kohdalla Twin Mass Flywheel, se ei välttämättä tarkoita kaksoismassaa, koska ETK tuntuu tarjoavan sitä kaksoismassaa joka autoon ja moottoriin.
          Hyvin väitetty. Ostin eilen E36 M42B18 koneen ja siinä oli nopeasti tarkastettuna se M40 koneesta tuttu 9,9 kg kiinteä vauhtipyörä ja siihen kuuluva jousitettu kytkinlevy. En tiedä oliko luovuttaja-autossa ilmastointia, tuskin.

          Päästäisenä lämäsin autoon myös ensimmäisen lastun kiinni. Oktaanisuositus 98 ja kierroksenrajoitin 7500. Vielä on melko vähän kilometrejä takana mutta kulutus ei ainakaan isommin tuntunut nousevan. Kone ottaa kierroksia selvästi iloisemmin (ja korkeammalle). Tuntuisi vastaavan kaasuunkin terävämmin. Ensimmäinen asia minkä huomasin on muuttuneet äänet, kone murisee ihan eri tavalla, ääni kuulostaa jotenkin terävämmältä.

          Tehomittauksessa pitää käydä heti kun aika järjestyy.

          No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
          Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
          Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
          Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
          Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
          Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            Jochen: Joko pian nähdään läppärungot paikallaan?
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Jochen
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2002
              • 1229
              • Valkeakoski & Trondheim

              Originally posted by Cell View Post
              Jochen: Joko pian nähdään läppärungot paikallaan?
              Adapterilevy on melkein valmis ja hiilikuidut ja muut aineet hommattu airboxia varten mutta mutta... Homma karkaa käsistä vähän niinkuin pärekaton kulotus.

              Olenkin ajatellut jakaa projektin näin:

              Moottori 1 (tällä hetkellä kiinni autossa).

              - Shrick nokkien kopiot (aihiot odottaa hiontaa)
              - Lastu nokille vakioboxiin (lastu on odottamassa)
              - Kevennetty kiinteä vauhtipyörä (odottaa kevennystä)
              - 2.5" tein-itse-ja-säästin pakoputki ja katti (säästää painoa 10 kg jos ei muuta)

              Tällä olisi siis tarkoitus ajaa tämä kesä ja ehkä ensi talvi ellen osta toista talvikulkinetta. Jää toivottavasti jossain vaiheessa odottamaan moottori 2:n laukeamista

              Moottori 2 (aihio ostettu eilen).

              - Wössnerin 12.6 puristuksilla olevat M3 takomännät (odottamassa)
              - Hiotut + teräskuulapuhalletut vakiokiertokanget/CNC koneistetut kiertokanget ebaysta (vakiokankia on 2 settiä odottamassa)
              - Lohko 86 mm ylikokoon -> 188x cm3 tilavuus (lohko on)
              - S50B30 läppärungot (on)
              - 340 cm3/m ruiskusuuttimet (löytyy)
              - hiili/lasikuitu airbox ja ilmansuodattimen kotelo (tarvikkeet on)
              - noin 300 asteiset nokat (lienee pakko tilata dbilasilta tms. noita ei vakioista enää voi hioa)
              - Kannen lievä porttaus, imuventtiilit ja seetit ehkä 33 -> 35 mm (kansi odottamassa)
              - Hydraulisten nostimien muuttaminen kiinteiksi, hiukan jäykemmät jouset (nostimet odottamassa)
              - Moottorinohjaukseksi VEMS tai Mega

              Vauhtipyörä ja pakoputki periytyisi tuosta ensimmäisestä moottorista.

              Tarkoitus olisi siis väsätä kone joka kestää jenkaa jonkinverran vakiota enemmän tyyliin FIA Class II/Supertouringin 2 litraiset koneet.

              Tiedä sitten koska valmistuu

              No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
              Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
              Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
              Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
              Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
              Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

              Comment

              • MarttiKK
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 1638

                Jos ei muuten aikaa järjesty, niin rohkeasti vaan BCF:n dynopäiville 26.4

                Testaan tuolloin 2 eri virilastua, saas nähdä onko syöty blasebo-puuroa lastujen kera vai löytyykö piireistä lisäpotkua IS:ään.

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  Noniin, rupeaa kuulostamaan hyvältä. Millaiset tehotavoitteet? Muista myös pakosarja, tuollaisilla overlapeilla rupeaa olemaan isot tehoerot jo kyseessä kun imu- ja pakosarjan yhteistoiminta haetaan kohdalleen pituuksien kokeilulla/laskemisella. Imutorvia muistaakseni mietitkin jo joskus.

                  http://www.burnsstainless.com/MergeC...ollectors.html (kimppatilauksesta kiinnostuneita?)
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • MarttiKK
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 1638

                    Originally posted by Cell View Post
                    Noniin, rupeaa kuulostamaan hyvältä. Millaiset tehotavoitteet? Muista myös pakosarja, tuollaisilla overlapeilla rupeaa olemaan isot tehoerot jo kyseessä kun imu- ja pakosarjan yhteistoiminta haetaan kohdalleen pituuksien kokeilulla/laskemisella. Imutorvia muistaakseni mietitkin jo joskus.

                    http://www.burnsstainless.com/MergeC...ollectors.html (kimppatilauksesta kiinnostuneita?)
                    Pakosarja on vakionakin varsin virtaava eli välttämättä ei ole tarvetta isommalle pakosarjalle. Asian osaava dynonkäyttäjä näkee käppyröistä ahdistaako pakosarja

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      En halkaisijaa tarkoittanutkaan...
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • Juh4
                        Moderator
                        • Oct 2004
                        • 5452
                        • Seinäjoki

                        Originally posted by Jochen View Post
                        Päästäisenä lämäsin autoon myös ensimmäisen lastun kiinni. Oktaanisuositus 98 ja kierroksenrajoitin 7500. Vielä on melko vähän kilometrejä takana mutta kulutus ei ainakaan isommin tuntunut nousevan. Kone ottaa kierroksia selvästi iloisemmin (ja korkeammalle). Tuntuisi vastaavan kaasuunkin terävämmin. Ensimmäinen asia minkä huomasin on muuttuneet äänet, kone murisee ihan eri tavalla, ääni kuulostaa jotenkin terävämmältä.

                        Tehomittauksessa pitää käydä heti kun aika järjestyy.
                        Mistäs lastun ostit ja uskaltaako hintaa kysyä?
                        -Official member of BTCF-Sauna team-

                        Comment

                        • Jochen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2002
                          • 1229
                          • Valkeakoski & Trondheim

                          Originally posted by Juh4 View Post
                          Mistäs lastun ostit ja uskaltaako hintaa kysyä?


                          Kaveri tekee myös kauppaa saksan ebayssa. Lastu maksoi 49€ + pk.

                          No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                          Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                          Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                          Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                          Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                          Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                          Comment

                          • jani
                            BTCF Member
                            • Jul 2002
                            • 5175
                            • Kuopio

                            Originally posted by Jochen View Post

                            - Wössnerin 12.6 puristuksilla olevat M3 takomännät (odottamassa)
                            - Hiotut + teräskuulapuhalletut vakiokiertokanget/CNC koneistetut kiertokanget ebaysta (vakiokankia on 2 settiä odottamassa)
                            - Lohko 86 mm ylikokoon -> 188x cm3 tilavuus (lohko on)
                            - S50B30 läppärungot (on)
                            - 340 cm3/m ruiskusuuttimet (löytyy)
                            - hiili/lasikuitu airbox ja ilmansuodattimen kotelo (tarvikkeet on)
                            - noin 300 asteiset nokat (lienee pakko tilata dbilasilta tms. noita ei vakioista enää voi hioa)
                            - Kannen lievä porttaus, imuventtiilit ja seetit ehkä 33 -> 35 mm (kansi odottamassa)
                            - Hydraulisten nostimien muuttaminen kiinteiksi, hiukan jäykemmät jouset (nostimet odottamassa)
                            - Moottorinohjaukseksi VEMS tai Mega

                            Vauhtipyörä ja pakoputki periytyisi tuosta ensimmäisestä moottorista.

                            Tarkoitus olisi siis väsätä kone joka kestää jenkaa jonkinverran vakiota enemmän tyyliin FIA Class II/Supertouringin 2 litraiset koneet.

                            Tiedä sitten koska valmistuu
                            Tässä on kyllä oikeata tekemisen makua! Toivottavasti saat pian Stage II koneen läjään.
                            F33 435d Mineral-grau metallic
                            K40 K1200s sondermodell

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              Onko nuo wössnerit muuten ne jotka myytiin joitakin kuukausia tjsp sitten myyntipuolella? Olivat aika komiat
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              • Juh4
                                Moderator
                                • Oct 2004
                                • 5452
                                • Seinäjoki

                                Originally posted by Jochen View Post
                                http://freenet-homepage.de/pro-auto/

                                Kaveri tekee myös kauppaa saksan ebayssa. Lastu maksoi 49€ + pk.
                                Mielenkiintoista. Muistahan kertoa myös penkitystuloksia
                                -Official member of BTCF-Sauna team-

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎